Høyttalere Skal ha nye høytalere. Budsjett ca 10k. Trenger annbefalinger

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
hvorfor alltid mikro høyttalere til mindre rom? dypbass krever noen kvadrat.. men låter større høyttalere dårlig er jeg sikker på at feilen ligger i konstruksjonen og plassering, ikke rommet. senere vil man kanskje bytte rom og leilighet etc, hvor de små evt. ikke vil duge i det hele tatt pga fysiske begrensninger.
har ikke noen konkrete forslag.. men skoesker er noe jeg aldri kjøper igjen, uansett romforhold.
Bytter man rom, bytter man såklart anlegg tilpasset rommet, om man er seriøs.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Av egen erfaring er en mindre høyttaler helt klart å foretrekke i et mindre rom. Da får man presset høyttaleren litt og får lyden til å klinge ut i rommet slik den skal. Litt stram tight bass kan være vel så morro som dominant bass. Mindre kasse og frontbaffel er også lydmessige fordeler.

En større høyttaler har lettere for å gå i metning å grøte til hele lydbildet.

Her er jo folk forskjellige. Noen vil ha touch av high-end med balanse i lydbildet og andre vil ha dominant bass.
Jeg har også god erfaring med mindre høyttalere i mindre rom. Men gjerne i kombinasjon med en sub. Jeg har hatt sub i over 8 år i begge mine småhøyttaleranlegg - i rom fra 7 kvm til 15 kvm. Mulighet for touch av high-end - i samspill med bass som kan justeres separat og tilpasses lytterommet.
 
N

nysjerrigper

Gjest
Av egen erfaring er en mindre høyttaler helt klart å foretrekke i et mindre rom. Da får man presset høyttaleren litt og får lyden til å klinge ut i rommet slik den skal. Litt stram tight bass kan være vel så morro som dominant bass. Mindre kasse og frontbaffel er også lydmessige fordeler.

En større høyttaler har lettere for å gå i metning å grøte til hele lydbildet.

Her er jo folk forskjellige. Noen vil ha touch av high-end med balanse i lydbildet og andre vil ha dominant bass.
vel nå snakker vi ikke smør på flesk. spiller en stor woofer høyere med mer dynamisk kapasitet er det fordi den har høyere følsomhet og evt. lavere forvrengning, lite annet.
den vil også stå mer i ro ved samme lydnivå. hvordan en liten høyttaler da er fastere i bassen ser jeg ikke helt logikken i, det har hvertfall ingenting med størrelse på membranet å gjøre.. heller konstruksjonsprinsippet.
tipper man kan fylt opp hele veggen med dipolwoofere uten noen problemer med grøting overhode.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Kjenner ikke forsterkeren din,men jeg har både Dynaudio DM 2/6 og Dali Mentor 1.Førstnevnte er suveren i bassen,mens Mentor'ene har sin styrke i dikantområdet..

mvh.s,
 

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Innlegg
84
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Var en tur innom Soundgarden og hørte på dynaudio excite 14, og på en gulvstående i samme prisklasse fra Dynaudio, bra lydbilde, spesielt fra den excite modellen, sett i forhold til størrelse, men også disse synes jeg er litt harde i diskanten, Kan jo selvfølgelig være utstyret dem er koblet opp mot, men sitter igjen med dem fleste "audiophile" høgtalerene er konstruert slik, og at det er "hifi" korrekt, men faller ikke helt i smak hos meg, Mentoren fra Dali hadde mindre preg av det, og vienna Acoustics så var det helt borte,

Så i mangel av prøve lyttinger av andre "esotiske" merker, tror jeg nok at det blir vienna, somb blir valget mitt.

Sitter igjen med et inntrykk om at enkelte butikker prøver å selge meg høgtalere DEM mener har korrekt lyd, når jeg allerede har forklart dem hvilken type lyd JEG liker.

Skulle jeg angre på mitt valg, så selger dem jo flere høgtalere i butikken hehe, og på torget her på forumet.


MEN TUSEN TAKK FOR ALLE GODE FORSLAG, både fra private og fra bransjeaktører (på pm). Setter stor pris på hjelpen jeg har fått her inne på forumet.
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Lurt valg, Viennaene er jo i tillegg meget pene å se til og du kan jo supplere med en sub på sikt?
 

Soojonny

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
401
Antall liker
256
Sted
Oslo
Hei.
Ville vel tatt en tur til Soundgarden å prøvd de nye X-14 høyttalerne jeg. Syntes selv X-12 spilte stort og klart når jeg hørte de. De nye skal vel ha samme kvaliteter og være en lettere last for en forsterker.
 
M

mfufu

Gjest
Når du var på Soundgarden så brukte de sikkert Hegel elektronikk? Hegel er av det jeg har hørt, hard (eller lys) i lyden, du skulle bedt om og høre de med Primare eller Electrocompaniet, eller låne dem med hjem og høre på de på egen elektronikk. Matching er viktig, også rom + plassering selvsagt, begge deler er ofte undervurdert dessverre.

Edit: men når det er sagt så har jeg ikke hørt Vienna selv, men hørt mye bra om de, du blir sikkert fornøyd :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Så i mangel av prøve lyttinger av andre "esotiske" merker, tror jeg nok at det blir vienna, somb blir valget mitt.
Virker å være et klokt valg, all den tid du selv var inne på at du likte karakteristikken til Vienna tidligere i tråden.

Mod. Bach Grand vil jo gi noe mer bass enn Haydn, uten å bli noen stor dominerende ht i mindre rom.
 
Sist redigert:

Soojonny

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
401
Antall liker
256
Sted
Oslo
Hei så ikke dine siste posts. Er du usikker på hvordan dette låter med din forsterker så prøv å få med hjem på lån eller ta med forsterkeren til butikken så eliminerer du i alle fall noen av fallgruvene når det gjelder matching :) Det beste er jo selvfølgelig å få prøvd det hjemme, men butikkene bruker jo gjerne andre forsterkere, D/A osv. osv...
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Hei!
Jeg kan anbefale Dynaudio Excite x12.
Kjøpte selv disse brukt for en tid tilbake uten annen motivasjon enn å teste ut Dynaudio.
Dette ble en god match for meg. Men de krever et par gode stativer for å levere varene.
Bassen disse leverer er detaljert og riktig, og blir aldri buldrete. Bassen er likevel godt tilstede, faktisk ganske imponerende høyttalerens størrelse tatt i betraktning. Stemmer, piano etc kommer ut i rommet på en overbevisende måte.
Jeg blir aldri sliten i ørene med disse høyttalerne!
 

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Innlegg
84
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Når du var på Soundgarden så brukte de sikkert Hegel elektronikk? Hegel er av det jeg har hørt, hard (eller lys) i lyden, du skulle bedt om og høre de med Primare eller Electrocompaniet, eller låne dem med hjem og høre på de på egen elektronikk. Matching er viktig, også rom + plassering selvsagt, begge deler er ofte undervurdert dessverre.

Edit: men når det er sagt så har jeg ikke hørt Vienna selv, men hørt mye bra om de, du blir sikkert fornøyd :)
Stemmer det, at det var koblet mot Hegel ja. Effektmessig sikkert i samme gate som xindak`en min.

Viennaen jeg hørte mener jeg var koblet mot Rotel for og effekt forsterker om jeg ikke tar helt feil.
 

Dopus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.12.2013
Innlegg
84
Antall liker
17
Sted
Rogaland
Da var Vienna Acoustics haydn Grand SE bestillt. Satser på at dem kommer på mandag...Gleder meg.
 
Topp Bunn