Ønsker anbefaling Skal forsterkere, DAC etc. stå på 24/7?

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.614
Torget vurderinger
8
Klart at Sugen vil at du skal ha forsterker mest mulig på.
Sugden blir sykt varme, og elektronikken inneholder ikke komponenter ment for å overleve besøk på planeten Venus, for si det slik.
Kondensatorer tørker ut i rekordfart.
Og Sugden blir kjempeglade når forsterkere kommer i retur til fabrikken for service, og de tjener penger på dette.
Det tetteste innlegget jeg har lest her inne men regner bare med at du har dårlig humor!
Helt riktig det HAY2 skriver.
Har det rablet helt ? Dere mener altså at Sugden sier dette da de vil at forsterkeren skal gå opp i røyk så de evt kan tjene på en service!!!!
Jaja enn hører jo mye rart her inne det er sikkert :(

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.539
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Komponenter har begrenset levetid - varme reduserer levetiden vesentlig. Dette er faktum.
Ettermarkedsoppfølging er god butikk, det er ren logikk. At produsentene er opptatt av etikk - er det logikk?

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.614
Torget vurderinger
8
Ok jeg forholder meg til hva Sugden sier så får dere tro at de seriøst prøver å lure meg der de sitter og håper den skal ryke så jeg sender den tilbake! Aldrig spør en produsent om råd ang deres produkter og les absolutt ikke manualer etc bare for og svindle oss forbrukere :) :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.281
Torget vurderinger
2
Klart at Sugen vil at du skal ha forsterker mest mulig på.
Sugden blir sykt varme, og elektronikken inneholder ikke komponenter ment for å overleve besøk på planeten Venus, for si det slik.
Kondensatorer tørker ut i rekordfart.
Og Sugden blir kjempeglade når forsterkere kommer i retur til fabrikken for service, og de tjener penger på dette.
Det tetteste innlegget jeg har lest her inne men regner bare med at du har dårlig humor!
Helt riktig det HAY2 skriver.
Har det rablet helt ? Dere mener altså at Sugden sier dette da de vil at forsterkeren skal gå opp i røyk så de evt kan tjene på en service!!!!
Jaja enn hører jo mye rart her inne det er sikkert :(
Det er en kjensgjerning at Sugden's tidligere modeller har hatt trøbbel med (for) høy temperatur på enkelte komponenter, og at dette har påvirket levetiden svært negativt. Den går ikke dermed "opp i røyk", men får symptomer på tørre kondiser etc. (Ulyder, knepp etc..)
Så det er vel mulig at Sugden har en viss egeninteresse av å gjøre service hvert 5 - 10 år.

Jeg er ellers selv veldig skeptisk til å la klasse-A utstyr stå påslått; har også en Audiolab CD/pre som blir god og varm, denne jobber i klasse A, og jeg slår den alltid av etter bruk. Den har også funket uten feil i mange år nå, så jeg tror jeg fortsetter me den praksisen. Kort fortalt så holder jeg på samme praksis på både rør og klasse-A transistorutstyr.

Naim sier også at du skal ha utstyret påslått, men disse blir aldri varme, og erfaringene siden 70-tallet har også vist at det gjør lite fra eller til om utstyret er kontinuerlig påslått, eller ikke.

Mvh
Håkon Rognlien

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.614
Torget vurderinger
8
Sugden sier selv at de hadde feil på en serie produsert før den jeg har idag! Ellers så fungerer de fleste Sugden etter mange år :)
Jeg snakker vel heller ikke om at den står på 24t :)

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.241
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en Electrocompaniet ECI-2 i hus i ca. 18 år. Den ble også svært varm, men stod på konstant døgnet rundt utenom da jeg var bortreist på ferie eller lignende.

Den fungerte fortsatt fint da jeg solgte den.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.292
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Sugden sier selv at de hadde feil på en serie produsert før den jeg har idag! Ellers så fungerer de fleste Sugden etter mange år :)
Jeg snakker vel heller ikke om at den står på 24t :)
Men, der er da det vi diskutere - 24/7, eller kun tiden den brukes.... Selv skrur jeg av. Har aldri opplevd at det har så mye å si for lyden.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Men hvorfor så mange av/på knapper er på baksiden, og dermed ofte kleint tilgjengelig, er meg en gåte. Skjønt funksjonalitet er vel kanskje ikke førsteprioritet i dette landskapet. Vanlig elektronikk for den vanlige mann ha brytere i front.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men hvorfor så mange av/på knapper er på baksiden, og dermed ofte kleint tilgjengelig, er meg en gåte. Skjønt funksjonalitet er vel kanskje ikke førsteprioritet i dette landskapet. Vanlig elektronikk for den vanlige mann ha brytere i front.
Må si meg enig, og det gjelder ofte effektforsterkere også. Mine rørblokker har det, men siden de er rørblokker så må de likevel stå med så mye luft over seg at jeg får tilgang til knappene. Likevel skulle jeg ønsket at de stod på framsiden.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.051
Sted
Bergstaden
Strøminntaket sitter jo også gjerne på baksiden, så det kan vel hende at noen produsenter finner det mer beleilig å ha strømbryteren der også. Jeg vet ikke, men syns det høres ut som en sannsynlig forklaring.

Men jeg har opplevd begge deler. På noen Krell forsterkere jeg har hatt så har det sittet en hovedstrømsbryter på baksiden, og en standby knapp i front. Da har det også stått i brusanvisningen at de anbefaler å bare bruke standby av og på ved vanlig bruk, og kun bryte strømmen helt når man ikke skal bruke utstyret på lengre tid og er bortreist o.l. Dette var ikke ren klasse A, men allikevel forsterkere som ble gode og lunkne under bruk.

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Antall liker
620
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Hva mener egentlig produksentene med at å sette produkte i standby holder liv i viktige komponenter?
Jeg har hørt fra foreksempel Lyngdorf at de var pålagt av EU og ha en funksjon som setter produktet i standby etter en satt tid hvis det ikke er i bruk?!
Lurer på seriøsitet her. Er alt et ledd i å oss forbrukere å bruke mindre strøm og ikke noe om hva som er best for utstyret vi har investert mange kroner i.
De gir ut manualer for bruk av utstyret men det står skremmende lite om deres anbefaling om det skal stå på 24/7. Eller om at de anbefaler å sette det i standby om det er en funksjon. Og de sier da heller ikke hva det betyr å sette det i standby? Hva holdes varmt og hvorfor?
Er det bare en funksjon så du kan slå på anlegget med fjernkontrollen?
Bare lurer jeg.
Nyere Accuphase produkter har en funksjon som gjør at de slår seg helt av etter ca 2 timer "dødgang" kalt "eco mode", denne funksjonen kan deaktiveres hvis ønskelig..! :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.357
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Basert på beregninger og erfaringer vet en produsent omtrent når et produkt vil feile. Statistikk altså.
Så spørs det hvor raskt en vil nå dit.
Den som benytter 24/7 metoden vinner.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
Har DAC/Forforsterker og klasse D monoblokker og en 8 år gammel TV som står påslått hele tiden. Slår av bare når jeg sjeldent er borte noen få dager.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ja, praktiske forsøk viser opptil 5-doblet levetid på elektroniske duppedingser som står på 24/24. Rørapparater med en viss kvalitet bør ha en stand-by funksjon som holder rørene på en fornuftig temperatur.

Sist redigert:
T

TT.

Gjest
Alle mine strømkabler og ethernetkabler er tilkoblet 24/7 og beholder derfor innbrenningen sin, komponentene derimot blir skrudd av. ;) 8)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.281
Torget vurderinger
2
Ja, praktiske forsøk viser opptil 5-doblet levetid på elektroniske duppedingser. Rørapparater med enn viss kvalitet bør ha en stand-by funksjon som holder rørene på en fornuftig temperatur.
Fordel av/på eller 24/7?
Link?

Mvh
Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.281
Torget vurderinger
2
Glemte å korrigere; 24/24. Rettet i innlegget.
Mener du med dette at de holder 5 x så mange timer, eller 5 x så lang tid (i år)? Om det er ca. 5 x antall timer, så betyr det antakelig i praksis at de som slår av og på ved bruk har apparatene lengst, da de spiller kanskje 3 timer i døgnet, dvs 1/8 av de som har utstyret på 24 timer i døgnet.

Og hvor har du disse tallene fra?

Mvh
Håkon Rognlien

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
At utstyret er påslått 24/24 uavhengig av bruk og dermed varer i 5 x så mange år.

Dette er informasjon som fortrinnsvis gjelder datautstyr og er fra noen år tilbake, i sin til referert fra en ND ingeniør (RIP) spesialist på strømforsyninger og bla tidligere ansatt på SEAS.

Evalueringen ble foretatt i USA i sin tid.

N

Naca4

Gjest
Kopiert fra Pink Fish Media:

What absolutely kills electrolytic capacitors (such a main PSU caps) is temperature. This is the caps' internal temperature, which depends on ripple-current far more than just the temperature inside the amplifier case. And with large/low-impedance transformers, the ripple current can be 5-6 times the idle DC current drawn by the amplifer: dissipating a watt or so inside reservoir caps is entirely possible, even in low-bias amplifiers. It all adds-up

A typical modern electrolytic cap will have it's lifetime specced by the manufacturer at something like 2000hrs at 105degreesC. On paper just 3months at full load and temperature!

However the actual useful lifespan - usually specced by capacitor manufacturers as 'to the point where rated Equivalent Series Resistance' doubles - essentially follows the Arrhenius equation in being related to running temperature: with lifespan doubling for each 10degreeC drop below rated temp.

So at 40degC that same cap should last 64*2000 or about 14years in continuous use. Try that at 45degC and perhaps one can see why Naim's rule of thumb of replacing main PSU caps at 7-10 years is about right - it really is about the useful lifespan assuming for full ripple current, 24hrs a day, at around 45degC internal temp. This is basic physics - not some Salisbury scam. 7-10 year replacements for a low-bias amp run 24/7 is just prudent.

Stick that same cap inside, say, a Class A amp exposed to heavy ripple (due to the constant high idle bias) and so running at 60degC and it will only last , on average, 3years or so - but you'd never leave such a thing on24/7, maybe 4hrs a day of use and suddenly the caps again might well last 10-12years or more. Equally, a low-bias amp used 4hrs a day might well be fine at 20-30years plus, if the cap seals have held and not lost electrolyte. Use a newer cap rated 3000hrs at 105egC instead and the goal moves back nearly 50% pro-rata; cheap or free when you are replacing the parts anyway.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Klasse A er feilkonstruksjonstrerte tulleløsninger så de er vel unntatt fra levetidsnormen.

De virkelig gode transistorkonstruksjonene belaster feks transistorene max 50%.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.319
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Klasse A er feilkonstruksjonstrerte tulleløsninger så de er vel unntatt fra levetidsnormen.

Ja ha er det sånn det er ???

mvh

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
675
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Og dette har du greie på skjønner jeg.Det blir det samme som, hva skal du med platespiller nåt vi har streaming.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
44.319
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

Og dette har du greie på skjønner jeg.Det blir det samme som, hva skal du med platespiller nåt vi har streaming.
Jaja nett troll blir vi aldri kvitt :p

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Trådspørsmålet er for meg et todelt spørsmål. Levetid og lydkvalitet.

Når det gjelder levetid tror jeg saken er grei. Apparatene slites saktere hvis man slår de av eller på standby.

Når det gjelder lydkvalitet så opplever jeg det som store forskjeller fra produkt til produkt. Noen produkter låter best etter å ha stått på i to døgn mens andre er klare ti sekunder etter påknappen er trykket.

For min del har jeg alltid prioritert lydkvalitet og har enda ikke opplevd tegn på at produktet blir slitt hvis det har stått på 24/7.

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Alt av utenom abrahamsen v3 som har bryter bak så . men er ungen og noen e er glad i her på overnatting skrus selvsagt alt av eller on
Klasse d tar vel mer skade bare av og slå den på eller?

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.672
Sted
Østfold
Fin tråd

Min erfaring med min Sugden klasse A er at den blir latterlig varm. Men, ikke hele forsterkeren, det er kjøleribbene som tar imot varme fra transistor som blir varme. De store lyttene er plassert midt i forsterkeren, og der er lokket bare lunket-pluss. Så Sugden har nok sine anbefalinger i orden, la den stå på når du bruker den, slå av på natta.

Min Elekit rør-klasse A står på hele dagen på kontoret (ja men ikke si det til sjefen), ser ut til å gå helt fint det også. Til dere som synes klasse A er tull, hmmm... særlig.. Sugden er en "keeper"

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Antall liker
2.614
Torget vurderinger
8
Fin tråd

Min erfaring med min Sugden klasse A er at den blir latterlig varm. Men, ikke hele forsterkeren, det er kjøleribbene som tar imot varme fra transistor som blir varme. De store lyttene er plassert midt i forsterkeren, og der er lokket bare lunket-pluss. Så Sugden har nok sine anbefalinger i orden, la den stå på når du bruker den, slå av på natta.

Min Elekit rør-klasse A står på hele dagen på kontoret (ja men ikke si det til sjefen), ser ut til å gå helt fint det også. Til dere som synes klasse A er tull, hmmm... særlig.. Sugden er en "keeper"
Helt enig! Samme med min A21. Ser på Sugden som meget seriøse og proffe å det er latterlig og antyde at Sugden bevist lurer sine kunder til å ødelegge produktene :)

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Jeg har en First Watt J2 effektforsterker som vel kan kalles klasse A.
Nelson Pass skriver i manualen at;" I do not personally see a reason to run the amplifier all the time, but you can do that if you want"
Han skriver videre at forsterkeren tørker ut etterhvert som den er påslått, men han gir meg 15 år på kondensatorene:)

Topp Bunn