Skal du stemme AP eller FrP?

O

omholt

Gjest
Ser ut som om vi har fått et toparti system. Valget står enten mellom AP eller FrP skulle vi tro debattene. :p

S

slowmotion

Gjest
Tjah, veit da faen jeg ..... AP er utelukket, men ......

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Ser ut som om vi har fått et toparti system. Valget står enten mellom AP eller FrP skulle vi tro debattene. :p
Det blir jo litt som å velge mellom kneipbrød og meslinger. Ingen av delene er noe særlig, men valget er jo likevel klart om det bareer disse å velge mellom. Heldigvis er det stort sett ingen som er dum nok til å ville samarbeide med FrP, så det gjør ikke så stor skade at de har ramlet sammen en flokk med tilhengere.

V

villov

Gjest
Hadde kanskje vært en fordel om de fleste av våre politikere tok seg en skikkelig jobb.
Dagdrømming i luftslott kan vel alle gjøre.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
FrP så klart....er meget for enkeltindividets selvråderett. Liker ikke overformynderi. Mye jeg ikke er enig i med FrP, men her er det grunnprinsippet som gjelder for meg.

Godt Valg!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Beklager de tidligere useriøse svarene, grunnen til dette er at jeg ikke ser FRP som noe alternativ da deres partiprogram overhodet ikke lar seg gjennomføre i den virkelige verden.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
el_mariachi skrev:
Beklager de tidligere useriøse svarene, grunnen til dette er at jeg ikke ser FRP som noe alternativ da deres partiprogram overhodet ikke lar seg gjennomføre i den virkelige verden.
Det er jeg ikke enig i. Er dette noe du har analysert deg frem til selv eller har du latt deg påvirke av de andre politiske partiene som hevder dette?

U

utgatt60135

Gjest
Sharpeye skrev:
FrP så klart....er meget for enkeltindividets selvråderett. Liker ikke overformynderi. Mye jeg ikke er enig i med FrP, men her er det grunnprinsippet som gjelder for meg.

Godt Valg!
Der har vi FRP koden!

Men jeg tenker lengre som så og er klar rødfarget. Jeg lagde en liten avstemning tidligere og det var et overvekt av Frp velgere blant oss. Ikke så veldig overraskene i grunnen, i allefall ikke på OT. jeg synes det er ganske lett å se hvem som kan stemme på FRP blant folk jeg møter. Har vært på alle landsmøter i alle partier tror jeg og det er klare forskjeller mellom folkene. Interessant å se.

J

Jurassic

Gjest
Sharpeye skrev:

Godt Valg!
Med FrP hadde vi ikke hatt olje idag.
Når oljen ble oppdaget i Norge var FrP tilhengere av å selge rettighetene.
Og senest for et par år siden gikk FrP inn for å redusere skatten på oljeinntekter.

Men bruke penger fra oljefondet vil de......

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Og senest for et par år siden gikk FrP inn for å redusere skatten på oljeinntekter.

Hadde det bare vært sosialister her i landet, hadde olja fortsatt ligget på havets bunn.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jurassic skrev:
Sharpeye skrev:

Godt Valg!

Du trekker ut bare deler av sammenhengen, og da blir det ikke riktig. Man må se på alle sider rundt dette og ikke bare enkelte elementer. Hvis det er sånn man skal tenke så kan man jo saktens vri politikken til alle partiene og få det til å ikke stemme.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Sharpeye skrev:
el_mariachi skrev:
Det er jeg ikke enig i. Er dette noe du har analysert deg frem til selv eller har du latt deg påvirke av de andre politiske partiene som hevder dette?
Det er faktisk lov å bruke hodet!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Sharpeye skrev:
Jurassic skrev:
Sharpeye skrev:

Godt Valg!

Du trekker ut bare deler av sammenhengen, og da blir det ikke riktig. Man må se på alle sider rundt dette og ikke bare enkelte elementer. Hvis det er sånn man skal tenke så kan man jo saktens vri politikken til alle partiene og få det til å ikke stemme.
Men det er jo et faktum at FRP ville selge! Men dette enkelte elementet som var å selge rettighetene til oljen vår er jo et element som er vanskelig å vri seg unna for ikke å snakke om hva det ville ha betydd for landets økonomi.

J

Jurassic

Gjest
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:

Hadde det bare vært sosialister her i landet, hadde olja fortsatt ligget på havets bunn.
Nå er oljepengene fordelt på folket.

J

Jurassic

Gjest
Sharpeye skrev:
Jurassic skrev:
Sharpeye skrev:

Godt Valg!

Kan du hjelpe meg med å fylle inn sammenhengen?

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
OivindJ skrev:
Nå er oljepengene fordelt på folket.
Jeg har vel innsett at om de røde og de blå bytter på litt å sitte med makta, så er det nok ikke det værste i verden.

J

Jurassic

Gjest
Nei men det er vel ikke noen grunn til å utføre unødig skade på moder Norge?

S

Slubbert

Gjest
Jurassic skrev:

Det er svært uheldig at oljerettighetene ikke ble solgt på 70-tallet. Da hadde vi ikke hatt problemet med en forvokst offentlig sektor, statlig eierskap i industrien og sammenblanding mellom stat og næringsliv, som i dag er en hemsko både for økonomisk, infrastrukturell og demokratisk utvikling.

Det hadde ikke vært noe problem å behefte konsesjoner for utnyttelse av oljefelt på norsk sokkel med betingelser, som sikret drift på norsk fastland. Da hadde Norge allikevel fått den begunstigelse med tanke på infrastruktur, arbeidsledighet og kjøpekraft som har forekommet siden oljefunnene, det hadde likefullt blitt en "oljealder". Og adskilt stat og næringsliv vil ALLTID være gunstig med tanke på maktkonsentrasjon.

Selg oljerettighetene nå.

J

Jurassic

Gjest
Gi fra oss hjemfallsrett, privatisere unødig mange tjenester, ødelegge velferdsgoder som f. eks sykelønn, sosialstønad, barnehageplasser.

Lavere skatt og individets frihet, jippi sier jeg.

J

Jurassic

Gjest
Slubbert skrev:
Jurassic skrev:

Det er svært uheldig at oljerettighetene ikke ble solgt på 70-tallet. Da hadde vi ikke hatt problemet med en forvokst offentlig sektor, statlig eierskap i industrien og sammenblanding mellom stat og næringsliv, som i dag er en hemsko både for økonomisk, infrastrukturell og demokratisk utvikling.

Det hadde ikke vært noe problem å behefte konsesjoner for utnyttelse av oljefelt på norsk sokkel med betingelser, som sikret drift på norsk fastland. Da hadde Norge allikevel fått den begunstigelse med tanke på infrastruktur, arbeidsledighet og kjøpekraft som har forekommet siden oljefunnene, det hadde likefullt blitt en "oljealder". Og adskilt stat og næringsliv vil ALLTID være gunstig med tanke på maktkonsentrasjon.

Selg oljerettighetene nå.
Ser du en forskjell på la oss si 10 % opp mot 87 %? Da snakker jeg om skatt på oljeinntekter.
For meg virker det ikke som staten gjør så mye galt når det er snakk om økonomisk, infrastrukturell og demokratisk utvikling.
Norske økonomien går jo så det suser, arbeidsledigheten er omtrent fraværende (de blå mener den er for lav), anser Norge for å være et demokratisk land, ut fra geografien har vi god infrastruktur (på enkelte måter bedre enn Sverige).

Selv med drift på Norsk fastland ville vi ha ikke fått mer enn en brøkdel av de inntektene vi har fått til nå.
Tror forresten det er gunstig at staten har eierinteresser i Statoil og Hydro.

Se på Russland, med oligarkene tilstede satt ikke staten igjen med noenting mens med Gazprom går alt så meget bedre.

S

Slubbert

Gjest
Hvorfor er det ønskelig at staten har mange penger? Hvem er "vi"? Kjøpekraften påvirkes lite av statlige oljeinntekter. Kjøpekraften, og derav "velferden", påvirkes av aktiviteten, den hadde vært der uansett hvem som eier industrien, så lenge industrien har lønnsom drift. At industriell drift er forsåvidt lønnsom i skandinavia, og at skandinavia derav er "rikt", skyldes primært (forutenom naturressurser) lav industriell beskatning. Den norske skatten på aksjeinntekter, 28%, er lavere enn i England, USA og de fleste andre industrialiserte land. Derfor er økonomien forsåvidt "het". Retorikken om "vårt" (les: statens) "arvesølv", hjemfallsrett mv. minner mest om sovjetisk planøkonomi. Planøkonomi er ikke bra for folk, å blande stat og industri eller for den saks skyld stat og religion, mao å samle lovgivende makt og matrielle ressurser eller åndsliv på samme hender, er autoritær tenkning.

Jeg stemmer ikke, DLF stiller ikke liste.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
For meg har Ap alltid vært et parti jeg ikke har kunnet stemme på. Tror grunnen er at det er så utrolig mange dumme politikere i det partiet, jeg har faktisk tidligere stemt både SV, venstre, Sp, men aldri Ap, og tror heller aldri jeg kan gjøre det.

Hadde det vært stortingsvalg i dag hadde det blitt Frp, fordi de er de eneste som ser alvoret i det som er i ferd med å skje med landet vårt, og de eneste som har vilje til å prøve å gjøre noe med det. Det er mye jeg er uenig med dem i politisk, men den viktigste saken er jeg enig med dem i. Når de andre partiene en dag våkner og ser det som for folk flest skjønner vil Frps popularitet dale, det er jeg rimelig sikker på, men enn så lenge må de gjerne klø seg i hodet og jakte på Frp-koden, det beviser jo også det jeg skrev, Ap har utrolig mange dumme politikere.

J

Jurassic

Gjest
Slubbert skrev:
Hvorfor er det ønskelig at staten har mange penger? Hvem er "vi"? Kjøpekraften påvirkes lite av statlige oljeinntekter. Kjøpekraften, og derav "velferden", påvirkes av aktiviteten, den hadde vært der uansett hvem som eier industrien, så lenge industrien har lønnsom drift. At industriell drift er forsåvidt lønnsom i skandinavia, og at skandinavia derav er "rikt", skyldes primært (forutenom naturressurser) lav industriell beskatning. Den norske skatten på aksjeinntekter, 28%, er lavere enn i England, USA og de fleste andre industrialiserte land. Derfor er økonomien forsåvidt "het". Retorikken om "vårt" (les: statens) "arvesølv", hjemfallsrett mv. minner mest om sovjetisk planøkonomi. Planøkonomi er ikke bra for folk, å blande stat og industri eller for den saks skyld stat og religion, mao å samle lovgivende makt og matrielle ressurser eller åndsliv på samme hender, er autoritær tenkning.

Jeg stemmer ikke, DLF stiller ikke liste.
Jeg mener det er rettferdig at det norske folk eier Norges ressurser.
Kjøpekraften hadde nok vært vel så god for de som har jobber tilknyttet oljeindustrien selv om oljeinntekten ikke hadde tilfalt staten men det store flertallet av landets befolkning jobber ikke i oljeindustrien.
Så sant vi ønsker å ha en velferdsstat må pengene komme fra et eller annet sted og hva er da mer rimelig enn at staten får penger fra Norges ressurser.
Hvem er staten? Jo staten er vi, det Norske folk.
Den Norske modellen med å blande stat og industri er jeg tilhenger av, det har fungert utmerket fram til nå og det kommer mest sannsynlig til å fungere utmerket i fremtiden.

Hvor tror du Norge hadde vært idag uten oljeinntekter?

J

Jurassic

Gjest
Komponenten skrev:
For meg har Ap alltid vært et parti jeg ikke har kunnet stemme på. Tror grunnen er at det er så utrolig mange dumme politikere i det partiet, jeg har faktisk tidligere stemt både SV, venstre, Sp, men aldri Ap, og tror heller aldri jeg kan gjøre det.

Hadde det vært stortingsvalg i dag hadde det blitt Frp, fordi de er de eneste som ser alvoret i det som er i ferd med å skje med landet vårt, og de eneste som har vilje til å prøve å gjøre noe med det. Det er mye jeg er uenig med dem i politisk, men den viktigste saken er jeg enig med dem i. Når de andre partiene en dag våkner og ser det som for folk flest skjønner vil Frps popularitet dale, det er jeg rimelig sikker på, men enn så lenge må de gjerne klø seg i hodet og jakte på Frp-koden, det beviser jo også det jeg skrev, Ap har utrolig mange dumme politikere.
Kan jeg få lov til å spørre hva du er så bekymret for at skjer med landet vårt?

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
Det er det jo ikke lov å snakke høyt om. Og når alt går rett vest vil skylden fortsatt bli lagt på andre enn der den hører hjemme.

J

Jurassic

Gjest
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:
Det er det jo ikke lov å snakke høyt om. Og når alt går rett vest vil skylden fortsatt bli lagt på andre enn der den hører hjemme.
Åja det var de jævla utlendingene ja.......
Fremmedfrykten lenge leve.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jurassic skrev:
Komponenten skrev:

Innvandringspolitikken og manglende evne og vilje til å integrere de vi tar inn. Manglende evne og vilje til å sikre rettighetene til kvinnene i disse miljøene så de slipper å leve i den samme middelalderske situasjonen som de gjør der de kommer i fra. Manglende kontroll på hvem vi slipper ut i samfunnet, og som begår alvorlige voldsforbrytelser fordi de kommer fra krigstilstander eller ikke har respekt for kvinner nok til å la være å gå løs på dem, som vi dessverre har sett så alt for mange eksempler på.
Islamisering av landet vårt. Om du hadde lest Hege Storgaugs bok som handler om islamiseringen av Europa hadde kanskje du også blitt skremt.

Konsekvensene av innvandringspolitikken de siste årene ser man stadig groteske eksempler på, det rammer både nordmenn og utlendinger fordi mange stigmatiseres grunnet andre innvandrers manglende oppførsel.

Jeg er ikke interessert i at samfunnet vårt skal endres til å skulle respektere kvinneundertykking og at vi må godta et mer voldelig samfunn, dessverre er dette konsekvensene vi i dag ser av den innvandringspolitikken som har vært ført, og den gavner ingen. Skikkelige, lovlydige innvandrere er nok de som lider mest, og det er ikke vår skyld at de lider, men deres landsmenn som ikke kan oppføre seg, og enten misbruker systemet eller ikke kan holde seg lovlydige. Men det er bare vi som kan gjøre noe med det, med å bedre kontrollere hvem og hvor mange vi slipper inn.
Nå har vi stilt oss i den situasjonen at vi ikke lenger kan hindre innvandring, fordi det meste skjer gjennom systematisk utnytting av systemet med at man kan hente seg en ektefelle fra utlandet, dette gjøres nesten konsekvent i enkelte miljøer, og de unge lider under dette, de brukes som levende visum, og Sv torpederte nylig den beste måten vi hadde hatt for å redde dem fra dette.

Men vi kaller det bare for fremmedfrykt, så har vi definert de som er skeptiske til naive, rasistiske, lettskremte idioter, og kan tusle videre gjennom livet med skylappene godt plassert.

O

OivindJ

Gjest
Jurassic skrev:
OivindJ skrev:
Jurassic skrev:
Åja det var de jævla utlendingene ja.......
Fremmedfrykten lenge leve.
Nei, men vi risikerer å bli veldig mange pensjonister i forhold til folk i arbeid etterhvert. Selvsagt finner en alle slags hudfarver i begge gruppene..

De begynner å se faresignalene på verdensbasis når det gjelder dette. Den som lever får se.. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Mange av de som representerer FrP skremmer meg mer enn den offisielle politikken deres.

O

OivindJ

Gjest
Pink_Panther skrev:
Mange av de som representerer FrP skremmer meg mer enn den offisielle politikken deres.
Mange av de som representerer SV/AP skremmer meg mer enn den offisielle politikken deres.

J

Jurassic

Gjest
Komponenten skrev:
Jurassic skrev:
Komponenten skrev:

Om du hadde lest Hege Storgaugs bok som handler om islamiseringen av Europa hadde kanskje du også blitt skremt.
Har ikke vurdert å lese Hege Storhaugs bok da jeg synes det blir for dumt av henne å omfavne høyresiden samt å påstå at Siv Jensen er landet ledende feminist.
Skal snart på flyet så jeg har ikke tid til å skrive mer enn dette innlegget men propaganda har vært et virkemiddel i alle år og i mine øyne er http://www.rights.no/ et så stort makkverk for å spre fremmedfrykt og høyrepopulisme at jeg ikke kan begripe hvordan staten kan ha støttet de økonomisk.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jurassic skrev:
Har ikke vurdert å lese Hege Storhaugs bok da jeg synes det blir for dumt av henne å omfavne høyresiden samt å påstå at Siv Jensen er landet ledende feminist.
Skal snart på flyet så jeg har ikke tid til å skrive mer enn dette innlegget men propaganda har vært et virkemiddel i alle år og i mine øyne er http://www.rights.no/ et så stort makkverk for å spre fremmedfrykt og høyrepopulisme at jeg ikke kan begripe hvordan staten kan ha støttet de økonomisk.
Dette innlegget skal jeg ikke kommentere, bare siterer det her for å vise hvordan enkelte tenker.

Topp Bunn