Sjokkerende opplysning på HiFi-klubbens hjemmeside

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Utgangspunktet mitt var det ulogiske i at HDMI enten funket eller funket ikke, mens det tilsvarende binære utfallet ikke gjelder for SP/DIF, i følge HiFi-klubben. Jeg har ikke noe sted hevded at selve overføringen er digital, ei heller at det er fysisk umulig at en kabel kan utgjøre noen forskjell (jeg har 10m HDMI som ikke takler 1080p). Hvor du har lest at jeg har påstått det skjønner jeg ikke. Jeg har bare påpekt at det er en fundamental forskjell på hvordan en digital og en analog overføring funker, jeg er fullstendig klar over at en digital overføring også er "analog" - hva skulle den ellers være - jeg har ikke hørt om en egen type strøm/spenning som brukes i digitale overføringer.

I min bok er forskjellen mellom digital og analog fundametal pga de vidt ulike frekvensene signalene opererer på og hvordan hele konsptet for sending / mottaging fungerer.

Påstanden min er imidlertid at en kabel som er egnet til oppgaven (og fås kjøpt til rundt 100 kroner) løser denne oppgaven utmerket. Og hvorfor selv grisedyre saker bruker RCA og ikke BNC får også forbli et mysterium, det er vel fysisk umulig å få riktig karakteristisk impedans med en RCA-plugg.
Nei, du sa kanskje ikke det. Men retorikken din tilsa det. Det er *ingen* fundamental forskjell. Du kan koble S/Pdif signalet til en trådløs TVsender beregnet for komposittsignal og få "utmerket" lyd ved å sende S/Pdif-signalet trådløst. Jeg vet ikke båndbredden på en high-end :D TVsender men den er mye høyere enn hva S/Pdif krever, enda et bevis på at båndbredde har null og niks å si når det gjelder jitterytelse.

HDMI er befengt med enda mere jitter, jeg har ikke lest noe på dette, men mener å huske at lyden blir sendt i intervallene mellom bildene, i tilleg sendes det som oftest komprimert (DTSMA, TRUEHD, DD) , som igjen vil føre til enda mere jitter.

Men ja, for den jevne nordmann spiller det ingen rolle hva slags HDMI eller coax som blir brukt. Jeg bruker noe ræl selv (og en tilfeldig halvdyr, men bare fra Mac'en så lyden går ikke gjennom denne uansett..) Men at "HDMI er HDMI" stemmer nok bedre enn hva en "coax er en coax" p.g.a den kompliserte virkningsmåten HDMI fungerer på. For å få bukt med jitter i HDMI på en god måte, kreves det forandringer på det fundamentale planet. (se ps!) Konsensus i Hifi-Klubben er nok at de har hørt forskjeller på coax-kabler, men siden HDMI er så befengt hjelper det lite med å gjøre noe med kabelen, og de forskjellige HDMI-kablene låter enda likere enn tilfellet er med coax-kabler. Og derfor har de ikke nevnt coax i samme åndedrag som HDMI. Det er neppe noe sjokkerende med dette.

ps! Pioneer og Sony bruker subkoder i HDMI 1.3 med hver deres egen versjon av Audio Rate Control, som best kan beskrives som asynkron HDMI for lydsignalene. Dette for å minske jitter, men krever kompatible kilder. Selfølgelig har ikke receiverne deres den beste jitterytelsen i utgangspunktet, men alle monner drar.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
michell skrev:
Man skrev:
Det blir noe annerledes å sammenligne med en høyttalerkabel men..;
Hvis man går utifra at tverrsnittet på en høyttalerkabel bestemmer båndbredden (f.eks antall ampere) så kommer man til et punkt hvor båndbredden er god nok til alle typer høyttalere. Da er det andre ting som spiller inn. En kabel med et tverrsnitt på 1m2 spiller ikke automatisk bedre enn en på 1cm2 selv om den har båndbredde til mye mer strøm.
Det er et feil utgangspunkt. Kvadrat er uinteressant for båndbredden. Og båndbredden du trenger til høyttalerkabler er ikke særlig stor.

Å knytte båndbredde til amperere i denne sammenheng blir som å knytte en motors dreiemoment til bilens farge.

Sorry ;)
Jeg skrev det var noe annerledes. Fortsatt samme prinsipp. Båndbredden i.f.t antall ampere. Poenget er at båndbredde er bare 1 ting av mange som kan spille inn.
Eller du kan jo sjekke ut TVsender-eksempelet mitt istedet... ;D
 
N

nb

Gjest
Baard skrev:
Bare en kommentar til karakteristisk impedans: RCA vs BNC plugger. Danske NLE er av den oppfatning at 75ohm impedans for SPDIF ikke er så kritisk for de korte avstander det er snakk om i et hifi oppsett. NLE er mer opptatt av hvilke materialer man bygger opp kabelen med.
Kilde: danske High Fidelity.
I rest my case.
 
N

nb

Gjest
Man skrev:
HDMI er befengt med enda mere jitter, jeg har ikke lest noe på dette, men mener å huske at lyden blir sendt i intervallene mellom bildene, i tilleg sendes det som oftest komprimert (DTSMA, TRUEHD, DD) , som igjen vil føre til enda mere jitter.
I følge Meridian, som vel har vært relativt sentrale i utviklingen av HDMI, så har protokollen noen tekniske flaws i forhold til lydbruk, de har / ser på noen konsepter for å splitte video og lyd og sende over separate linker uten at jeg er inne i detaljene.

Hjemme kan jeg velge om jeg tar lyd over HDMI eller SP/DIF fra Oppen til Reciever (slik at jeg kan spille musikk selv om TVen står på uten lyd). Jeg kan ikke si at jeg har merket noe om jeg kjører på den ene eller den andre måten, så noe kjempeproblem er det neppe, i alle fall ikke med mitt oppsett.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
nb skrev:
J.Finvaag skrev:
nb skrev:
Komplett.no tar 75 kroner for en 50 cm SATA-kabel til harddisker o.l. Dealextreme.com tar 1 dollar og 36 cent inkludert frakt til hele verden fra Hong Kong, og de driver neppe veldedighet. De er specet til 3 Gigabit i sekundet.
oj her snakker vi solide marginer, at det er en slik forskjell kunne jeg ikke tenkt meg til! :eek:
Nå er riktig nok komplett.no - prisen med 25% norsk mva, så før mva selger de den for 60 kroner, men bra forskjell er det uansett. Jeg las en gang et langt innlegg fra en fyr som jobbet for en av de store elektrokjedene. Han sa at veldig mye av fortjenesten deres lå på tilbehør som kabler, minnekort og andre småting som folk rasker med seg når de kjøper de større produktene som DVD-spillere, digitalkamera osv. De hadde en USB-kabel de solgte for 200 kroner i butikken, ansatteprisen var 4 kroner og 50 øre pluss moms om jeg ikke husker helt feil.

For alt slikt "mikk", så er de asiatiske butikkene som selger gjennom ebay.com og dealextreme.com greie indikatorer på hva ting egentlig koster. Det er som regel fint lite. Skal du ha en solblender til Canon-linser f.eks, kan du kjøpe en det står Canon på til 400 kroner eller en det står "for Canon" på til 4 dollar inkludert frakt fra Hong Kong.
Tør jeg tippe at du ikke er økonom?
 
N

nb

Gjest
BT skrev:
Tør jeg tippe at du ikke er økonom?
Jeg har økonomisk utdannelse. Hvordan det? Jeg skjønner at en slik dings koster mer i Norge enn fra Hong Kong. Men prisene fra Hong Kong viser hvor latterlig lite produktet i seg selv koster. Et sted må imdilertid forhandlernes inntekter komme fra, og priskonkurransen på produktene kundene egentlig kommer for å kjøpe er såpass tøff at det ikke er rom for allverden der, så da tar butikkene fortjeneste et annet sted på noe kunden neppe tenker over.

Går du på Alanbru i Oslo ligger Clas Ohlson og Biltema et par hundre meter fra hverandre. Biltema har en del av de samme produktene til 30-40% lavere pris. Dette er ikke noe mystisk.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Baard skrev:
Bare en kommentar til karakteristisk impedans: RCA vs BNC plugger. Danske NLE er av den oppfatning at 75ohm impedans for SPDIF ikke er så kritisk for de korte avstander det er snakk om i et hifi oppsett. NLE er mer opptatt av hvilke materialer man bygger opp kabelen med.
Kilde: danske High Fidelity.
I rest my case.
Jepp, det mener jeg du trygt kan gjøre. Så kan du la konstruktørene og utviklere som NLE i dette tilfelle ta seg av resten......
 
N

nb

Gjest
Baard skrev:
Jepp, det mener jeg du trygt kan gjøre. Så kan du la konstruktørene og utviklere som NLE i dette tilfelle ta seg av resten......
Å være "kabelkonstruktør" og "kabelutvikler" betyr nok i de fleste tilfeller å kappe en sak fra en kilomterlang rull, sette på en fin pyntestrømpe og lodde på noen plugger. Samt dikte opp noe teknisk vissvass for å forklare hvorfor akkurat denne av tydligvis ca 253 forskjellige måter å lage noe så enkelt på er den optimale.

Et lite eksempel på slik vissvass
Micro mono-filament technology has allowed Nordost to create a range of designs all of which achieve Propagation Delay values of 90% or faster. Which translates into increased detail and dynamic definition, speed and range of response, but above all, ultra-wide bandwidth and phenomenal phase coherence – all of which make musical performances dramatically more natural and believable, unlocking the performance other cables leave trapped in your equipment.

Alle med 0,1 vekttall teknikk eller en ørliten smule sunn fornuft burde umiddelbart skjønne hvorfor dette er t&t.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
Slike diskusjoner har lite for seg, man har ulik tilnærming, forståelse, bakgrunn og interesse. Blir bare sittende å hente sitater fra nettet og slenge ut på forumet til allmenn moro. Læringseffekten og interessen for emnet stimuleres i liten grad og det handler mest om å skyte fra hofta og få inn noen billige poenger.

For de som har fulgt med så langt, så kan jeg bare snakke om egne erfaringer. Og for egen del må jeg bare innrømme at betydning av gode kabler var en erkjennelse som kom meget sent i livet. Som gammel og konservativ ingeniør har min innfallsvinkel alltid vært å følge ”hjernen i stedet for hjertet”. Det mener jeg også kommer greit fram av mitt utstyrsvalg.

Interessen for å prøve noe annet enn kabler fra budsjett segmentet ble vekket av innlegg på ulike nettfora fra konstruktører som bl.a. John Curle og Charlie Hansen (Ayre). Disse herrene kan 1 ting eller 2 som er verdt å få med seg. Så de siste mnd har jeg brukt noen kr. på bedre kabler – og kommer ikke til å se meg tilbake.

Men er man fornøyd med kabler fra jernvaren, så er det jo greit.
 
N

nb

Gjest
Baard skrev:
Slike diskusjoner har lite for seg, man har ulik tilnærming, forståelse, bakgrunn og interesse. Blir bare sittende å hente sitater fra nettet og slenge ut på forumet til allmenn moro. Læringseffekten og interessen for emnet stimuleres i liten grad og det handler mest om å skyte fra hofta og få inn noen billige poenger.
Det var du som sa at jeg skulle overlate det til produsentene, jeg viser bare hvor mye tull disse produsentene kommer med, det er fritt frem å tro på det, men hadde de hatt noe vettugt å komme med istedenfor slikt tull så hadde de vel gjort det?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
Baard skrev:
Slike diskusjoner har lite for seg, man har ulik tilnærming, forståelse, bakgrunn og interesse. Blir bare sittende å hente sitater fra nettet og slenge ut på forumet til allmenn moro. Læringseffekten og interessen for emnet stimuleres i liten grad og det handler mest om å skyte fra hofta og få inn noen billige poenger.
Det var du som sa at jeg skulle overlate det til produsentene, jeg viser bare hvor mye tull disse produsentene kommer med, det er fritt frem å tro på det, men hadde de hatt noe vettugt å komme med istedenfor slikt tull så hadde de vel gjort det?

Hvorfor tror du Baard har byttet ut sine kabler da nb ? ;)
 
N

nb

Gjest
HCS skrev:
Hvorfor tror du Baard har byttet ut sine kabler da nb ? ;)
Han har vel trua, jeg har ikke det. Det er fritt frem for den som har lyst, om han er happy så er det jo fint.

Det er dog ikke mulig å tro på den storyen Nordost serverer, så jeg håper de som kjøper produktene gjør det av andre grunner enn hva den tilsier.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Hvorfor tror du Baard har byttet ut sine kabler da nb ? ;)
Han har vel trua, jeg har ikke det. Det er fritt frem for den som har lyst, om han er happy så er det jo fint.

Det er dog ikke mulig å tro på den storyen Nordost serverer, så jeg håper de som kjøper produktene gjør det av andre grunner enn hva den tilsier.
Kanskje han har HØRT noe.... :)...Å ikke ville prøve ut fordi en LESER seg til noe innen en hobby som innebærer lytting er kanskje en tanke innsnevra tankegang... 8).. Uten at jeg har så store forhåpninger for enkelte ;)
 
N

nb

Gjest
HCS skrev:
Kanskje han har HØRT noe.... :)...Å ikke ville prøve ut fordi en LESER seg til noe innen en hobby som innebærer lytting er kanskje en tanke innsnevra tankegang... 8).. Uten at jeg har så store forhåpninger for enkelte ;)
Jeg har da prøvd.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Kanskje han har HØRT noe.... :)...Å ikke ville prøve ut fordi en LESER seg til noe innen en hobby som innebærer lytting er kanskje en tanke innsnevra tankegang... 8).. Uten at jeg har så store forhåpninger for enkelte ;)
Jeg har da prøvd.
Og det er realt det nb. Det skal ingen ta ifra deg. :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Begynner å lure på om jeg er den eneste her på sia som ikke hører like godt som en bikkje...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Begynner å lure på om jeg er den eneste her på sia som ikke hører like godt som en bikkje...
Du er helt sikkert den eneste 8)

Resten av oss har nemmelig en svært skjelden kombinasjon av elefant- og flaggermusører, som også gjør oss i stand til å høre en mygg på tre meters hold rett under innflygingen til Gardermoen/OSL.

mvh
KJ
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.762
Antall liker
21.640
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da kan herrene lese nøye gjennom det som står med uthevet skrift i signaturen min.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
698
Torget vurderinger
1
Klarer ikke å holde meg unna :)

http://www.ayre.com/reviews/APJ10_Reprint_Ayre.pdf

Studying physics was a good thing and a bad thing.
In the physics department, it's easy to develop
a certain intellectual arrogance that can be a real
impediment when it comes to understanding hi-fi
equipment. For example, I doubt many physics professors
would accept the fact that interconnect cables have any impact
on sound quality!


Charles Hansen - Ayre

For meg er dette tilstrekkelig - da det stemmer meget godt med egne observasjoner.
 
P

Parelius

Gjest
«For example, I doubt many physics professors
would accept the fact that telepathy have any impact on sexual arousal!

Parelius – ChaoSci Labs»

For meg er dette tilstrekkelig - da det stemmer meget godt med egne observasjoner.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
nb skrev:
Baard skrev:
Slike diskusjoner har lite for seg, man har ulik tilnærming, forståelse, bakgrunn og interesse. Blir bare sittende å hente sitater fra nettet og slenge ut på forumet til allmenn moro. Læringseffekten og interessen for emnet stimuleres i liten grad og det handler mest om å skyte fra hofta og få inn noen billige poenger.
Det var du som sa at jeg skulle overlate det til produsentene, jeg viser bare hvor mye tull disse produsentene kommer med, det er fritt frem å tro på det, men hadde de hatt noe vettugt å komme med istedenfor slikt tull så hadde de vel gjort det?
Ikke alle, men er enig med deg at, det finnes mye humbug (rart) av kabler der ute!
 
Topp Bunn