Sjit helvedes kåken

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Har du noen gang hørt om "Sjit helvedes kåken"? -nei, om du ikke kommer fra Nord-Troms, har du neppe det.

Her er historien, som sikkert Slubbert med flere her kommer til å sette umåtelig pris på. Manndalen, i Kåfjord kommune, ca. 15-16 mil øst for Tromsø (over fjorden fra Lyngen) ligger Manndalen, i en samisk dominert kommune. I 1944, da Nazi-Tyskland trakk seg sørover og bygde opp en befestet linje kalt "Lyngen Linjen" for å stanse sovjetiske styrker (parallelt med svenskegrensa -forresten har Forsvaret i mange år bygd på den samme strategien under den kalde krigen...), så brente de ned Nord-Troms og Finnmark og tvangsevakuerte befolkningen sørover. Manndalen var den siste bygda nord for Skibotn som ble brent ned.

Etter at de kom hjem da krigen var over, var alt nedbrent og rasert. Løsningen var å bygge seg provisoriske hus, gammer, huler, telt, gamle møkkakjellere osv. For å få bygd hus dro folk i fellesskap og hentet planker og materialer fra tyskernes egne brakker de hadde bygget. Av disse materialene bygget folk seg det de kalte "kåker". Det hadde seg slik at staten etter hvert ville ha betalt for materialer de skaffet, siden tysk militær eiendom tilfalt staten etter krigen -til tross for at tyskernes styrker hadde svidd av alt lokalbefolkningen i Finnmark og Nord-Troms hadde...

Myndighetene kom og takserte de små husene. Staten ville definitivt ta seg betalt for materialene fra "krigsbyttet" etter tyskerne. Anton Sjåbakken sin kåk i Manndalen ble taksert til 2700 kroner, tilsvarende en omtrentlig en årslønn og myndighetene truet med å ta krigserstatningen hans hvis han nektet å betale. Han var den eneste som protesterte i bygda si og skrev brev til byggekontoret i Kåfjord kommune, som er gjengitt her:

"Til

Kåfjord Byggekontor, Olderdalen

For de første

Du treng ikke gjøre merkesamt til meg at jeg ska kome i berøring med husbanken, for jeg vet hva jeg gjører. Og for det andet. Vil jeg ikke bli statens slave. Finnmarks-kontoret skal betale til meg. Resten av krigsskade. Så snart som fanen kan håpe. Og give resten opi fanen bygge eller ike, for jeg er ike nogen sokertøi gut at det går an at låke for vi er bli låke nok før.

Og de kan kome hvad dagen som helst, og ta den sjit helvedes kåken for jeg vil ikke noe gauking av finnmarks-kontor.

Bare fungsjonæran ikke bruke min krigsskade til sigaret peng.

Bare betal ut som høre til meg, og Resten skal de holde snuten deres.

A.S.

Aldri helved jeg går med at betale 2700 for det kåken."

Her finner du en link hos NRK om historien: http://www.nrk.no/programmer/tv/norsk_attraksjon/1.3983792

-og her har NRK plassert opp et midlertidig skilt, som mange håper Statens Vegvesen vil godkjenne permanent: http://www.nordlys.no/kultur/riddu2008/article3662029.ece

Mvh. Bjørn

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
bjornh skrev:
Har du noen gang hørt om "Sjit helvedes kåken"? -nei, om du ikke kommer fra Nord-Troms, har du neppe det.

Mvh. Bjørn
Å joda, denne har faktisk vært referert på TV før, tror faktisk det var i en programserie på 80-tallet en gang. Uansett, den er like ubetalelig den dag i dag. ;D

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Så det faktisk på TV i fjor. Det var med i ett program som het noe slikt som Norsk Atraksjon som handlet om atraksjoner som ikke står i guide-bøkene. Der var den "sjit helvedes kåken" med sammen med andre atraksjoner som "Gollis" verdens største (og styggeste?) nisse.
Det var uansett litt av en historie ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Denne "turistatraksjonen" har hatt noen runder på riksdekkende tv de siste par årene.

Jeg må nå si at det er trist om dette "minnesmerket" er hva man har å slå i bordet med av severdigheter i området. Og dermed bruker en bråtta me pæng på det i stedet for noe man virkelig trenger midler til...men roper man høyt nok og mange nok ganger, så når man frem med budskapet ;)

Men jeg inrømmer glatt at denne historien om Anton Sjåbakken sin kåk er en fornøyelse å bli fortalt :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Hehe. Jeg visste at det har gått på TV dette her, men at folk husker det, er morsomt. Nei man kan jo snakke om at staten sikret seg inntekter. Store deler av der E6 går gjennom Nordland, masse veier i Troms er bygd under den 2. VK og med "utenlandsk arbeidskraft særlig importert fra Sovjet, Jugoslavia og ellers i Øst-Europa".

Severdigheter ja... -i store deler av Nord-Troms står det enkeltvis bare noen kirker og enkelte småbygg igjen, bl.a. på Storslett (bygd av kvenene, laftet på 1800-tallet) -noen bunkerser etter "Gross-Deutschland" og så er det en del gammel bergverksindustri som har latt det ligge igjen rester. Så er det fisking, fjellturer, scooterkjøring, naturseverdigheter, Kvenfestivalen i Nordreisa, Riddu Riddu i Nordreisa osv. osv.

Mvh. Bjørn

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg så de fleste av programmene til Linda Eide (Norsk attraksjon), veldig bra, de går i reprise nå om mandagene på nrk1. Der kan man se både dette huset og mange andre rare attraksjoner. Morsom programleder, ikke helt tam..

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Hehe. Er det ingen som i det hele tatt har synspunkter på historien i seg selv?

Mvh. Bjørn

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Nei, ikke annet enn som tidligere nevnt, at jeg synes det er en fornøyelig historie samt at det forteller oss søringer litt om hvor sta og fandenivoldske folk fra nord kan være...... ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Tja, når Wehrmacht har brent ned hus, fjøs, tatt dine eiendeler, hugd ned vedskogen din og ødelagt veier og kaier og det meste av samferdsel så synes jeg det var temmelig drøyt av staten det der.

Nå skal det fortelles en litt annen historie om manndalingene i Kåfjord:

Den såkalte ”Svartskogdommen” fra Manndalen i Kåfjord kommune i Nord-Troms tilkjente bygdefolket kollektiv eiendomsrett til et utmarksområde på basis av ”alders tids bruk” og gammel hevd. Især gir urfolksargumenter sterk støtte til rettigheter til land og vann. Gjennom ILO-konvensjon 169 av 1989, sammen med andre konvensjoner og traktater, har Norge sluttet seg til den folkerettslige akseptasjon av urfolks- og minoritetsrettigheter.

http://www.manndalen.no/rettigheten...alingene-i-hoeyesterettsdom.269000-40011.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fkd/dok/NOUer/2008/NOU-2008-5/6/22/3.html?id=499995

-noe for Slubbert, dette. Seier over staten, i Høyesterett!

Mvh. Bjørn

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.701
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Interessant historie, ikke uten paralleller. Noen som husker Nortrashipsaken?
Jeg bodde noen år på Hinnøya. Husker spesielt Johannes Hansen i Lødingen Vestbygd. Gammel sjømann, hadde blitt torpedert 2 ganger i konvoifart under krigen. Siste gang måtte han hoppe i livbåten, og landet på skrevs over ripen. Det er vel ikke nødvendig å fortelle at ekteskapet hans var barnløst....
Han skulle bli tildelt en medalje. I 1982(!)
Han ringte opp og ba dem reise til helvete. Hadde de ikke brydd seg før, trengte de faen ikke å komme over tredve år seinere.
mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Tøffing han der.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg så hun der program-dama midt i mellom Tromsø og Manndalen her for noen uker siden, på Nordkjosbotn. Så det kommer vel nye programmer snart, tenker jeg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om denne kåken "as we speak" på Nrk. Norske attraksjoner.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.614
Sted
Holmestrand
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Ser virkerlig ikke humoren i dette. Her har staten begått et umenneskelig overgrep mot enkeltmennesker! Dette ligger omtrent på linje med kinesiske myndigheter som mer eller mindre riktig henretter og sender regning på ammunisjon til de etterlatte!

Vi burde vel få på bordet hvem som i beste stalinistiske ånd fant på dette?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Staten tok seg heftig betalt av mennesker som hadde fått hus, heim, gård og arbeidsplassen sin ødelagt. Min morfar: minus en gård, alle bygninger, nesten alle eiendeler. Til og med store deler av skogen på hans eiendom var hugd og tømmeret/ved tatt ut. Min farfar. Store skader på hus og uthus, minus en stk. Nygårdsvollbåt. Deler av gården omgjort til forberedte stillinger. Altså gravd opp og ødelagt.

Mvh. Bjørn

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Den der dommen i Svartskogen i Mandalen er faktisk jævla interessant. Hadde ei venninne som skreiv en del oppgaver på universitetet om det engang i tida.

Den andre tingen folk kan få med seg i Nord-Troms er jo kor en del av oss på sentralen, der i blant meg, kommer fra. Og det skal ikke undervurderes. Huske en SV-kompis av meg fra Oslo en gang som, når vi krangla om bensinprisan og at dem va høyere i distriktan enn i byan, meinte at det kunne jo ikke være et problem - det va jo bare å bygge opp kollektivtrafikk. :D For å si det sånn: et kollektivtilbud i Nord-Troms som hadde fungerte like bra som f.eks. i de store byan hadde betydd at mesteparten av befolkninga over 18 hadde måttet kjøre buss med dem som ikke va på jobb på det aktuelle tidspunktet. 8)

Sjit helvets kåken, ja. Kåfjordinga er jo gærn, spør du meg. Og eg burde vite, va i lag med en i mange år.

Riddu-Riddu burde folk få meg seg, bare for å få høre ordentlig live strupesang o.l. Va der en sommer kor et bulgarsk kvinner kor (The Bulgarian Voices Angelite) sang i lag med Hun-Huur-Tu (sibirske strupesangere). Det var fett, det.

Topp Bunn