Sport, sykkel og trening SJAKK

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Jeg vet jo egentlig at g5 er et svakt trekk, men jeg hadde en dårlig dag.

    Magnus Carlsen 🤪

    Link
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rart at ingen har plukket frem denne.

    Magnus ble i dag på nytt verdensmester i hurtigsjakk. Han "knuste" fjorårets verdensmester i partiet de spilte, og tapte kun et parti etter en blunder av dimmensjoner. Uansett - denne seieren alene er større enn alt våre vintersportutøvere kan greie denne vinteren.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Ja.
    Og for meg er det helt uforståelig.
    Er det virkelig så flott å vinne en konkurranse når man egentlig ikke har noen motstandere som kan konkurrere
    med de de samme forutsetningene som man har selv?
    Langrenn er for lengst død som underholdning (for meg).
    Skiskyting og alpint er fortsatt spennende, oppdaget til og med skøyteløp her om dagen (Heia Ragne!)

    Sjakk er den ultimate TV-sporten. (Ved siden av snooker, golf og tennis selvsagt :LOL:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig imponerende nivå spillerene leverer på og Magnus virker å være en liten klasse bedre enn de andre konstant selv om det skal litt tilfeldigheter til å vinne Lyn og Hurtigsjakk. Moro at det gikk stang inn i dag😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Var nok ikke snakk om ¨stang inn¨ -
    Suveren serie med 7 seire, 6 remis og ett tap (- etter en overseelse som du og jeg ikke hadde gjort...)
    Maghsoodloo i siste runde var den best plasserte spilleren han ikke hadde spilt mot - så det var ikke noen ¨lett trekning¨
    Carlsen spilte mot Ter-Sahakyan (57), Eric Hansen (174 !), Tomashevsky (56), Abdusattorov (mester 2021 - endte 10 i år), Erigaisi (5), Van Foreest 57 - klappet sammen på dag 3), Dubov (4), Quparadze (55), Keymer (2), Artemiev (7), Caruana (3) og Maghsoodloo (17).
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Jeg finner det litt vanskelig å fortelle andre hva som er spennende og godt gjort, vi har de interessene vi har. Å vinne noe internasjonalt i dag er bra jobba uansett, det er alltid noen andre som satser hardt på det samme selv om noe er mer utbredt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Var nok ikke snakk om ¨stang inn¨ -
    Suveren serie med 7 seire, 6 remis og ett tap (- etter en overseelse som du og jeg ikke hadde gjort...)
    Ja, det som er mest imponerende er hvor vanvittig stabilt Magnus leverer.

    Som nevnt over - fjorårets mester ble nummer 10. Nepo som også slo ham i fjor ble nummer 14.
    Nakamura ble nummer 44.

    Men - han kan sikkert bli bedre på time management.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes siste parti mot regjerende mester var helt på høyde...
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Noen som vet om sjakk1.no er lagt ned? De svarer ikke på henvendelser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Har bare handlet fra Norsk Sjakkforlag (er en sykkelforbindelse der). Riktignok over et år siden sist.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om sjakk1.no er lagt ned? De svarer ikke på henvendelser.
    Merkelig. Jeg kjenner innehaveren. Han har garantert ikke lagt ned. Jeg sender deg hans epost pr PM.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.245
    Antall liker
    5.205
    Kopierer dette innlegget hit siden den hører mer hjemme her. Tråden jeg postet det i er åtte år gammel og det gir vel mer mening å bruke denne.

    Spiller man bedre med et dyrt sett?
    Absolutt ikke, men mange vil foretrekke å spille på et brett i turneringsstørrelse med brikker som er vektet i bunnen så de ikke velter så lett. Det trenger dog ikke koste mye, et såkalt skolesjakksett i plast er i full størrelse og har brikker som er godt vektet. Et sett med brett og brikker koster 300kr.


    Et plastbrett er dog ikke spesielt dekorativt, og hvis man vil ha et trebrett i full størrelse og trebrikker som er vektet, så kommer det fort på 1000-2000 kr. House of Staunton er nevnt og de produserer vel egne brikker som får mye skryt, mens brettene importeres fra Europa. Derfor blir det en del ekstrakostnad hvis man skal bestille tilbake fra USA til Europa, pluss at de miljøbevisste kanskje ikke vil sette pris på at et stort sjakkbrett sendes til USA for å faktureres og sendes tilbake til Europa igjen. Jeg vil anbefale Chessgamesshop som et bra alternativ, da jeg bestilte et sjakksett fra dem nylig. Det var i god kvalitet og de har et bredt utvalg og generelt gode priser. De dyrere brettene deres er fra Spania som House of Staunton sine, mens de billigere er produsert i Polen.


    Vil man ha et sett som faktisk brukes i turneringer bør man nok kanskje gå for DGT; deres non-electronic chessboard og Timeless non-electronic brikker er eksakte kopier av de elektroniske DGT-settene som brukes i de fleste turneringer verden over, og koster en brøkdel. Et ikke-elektronisk DGT-sett inkl brikker koster 110 euro (pluss frakt og moms) fra Chessgamesshop.

    Men for de som vil ha et virkelig fint dekorativt møbel i tillegg til et spillebrett, er det verdt å merke seg at disse typisk Spanske brettene som selges på Chessgamesshop eller House of Staunton, samt DGT-brettene, er laget i finér og ikke i helte. Brett i heltre finner man først og fremst på amerikanske nettbutikker. Jeg har veldig sans for JLP sitt foldbare brett i heltre, men det blir alt for dyrt for min del. Tollet inn til Norge havner det på rundt fem tusen, uten brikker. Men jammen er det er flott brett også (designet er en kopi av de kjente Drueke-brettene i heltre som ikke er å få kjøpt lenger). Jeg foretrekker foldbare brett siden de kan legges i en bokhylle når de ikke brukes, men de fleste har en merkbar "splitt" på midten hvor de brettes. JLP påstår dog at den er nesten usynlig på deres brett siden de bruker tønnehengsler.


    Men hvis man bare skal ha noe som er bra å spille på og ikke koster mye, er det ingenting som slår skolesjakksettet.

    PS: Jeg kansellerte ordren fra sjakk1.no da jeg ikke fikk respons og fant et sett jeg hadde mer lyst på hos Chessgamesshop. De svarte med bekreftelse av kanselleringen ca seks uker etter at jeg hadde kansellert. Så responstiden er ikke mye å skryte av, men det er mulig innehaveren var på ferie eller noe hvis det er et enmannsforetak.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    IMG_9263.jpeg

    ÅRETS MATCH
    Magnus har vunnet alt som er i sjakkens verden, opptil flere ganger. Unntaket er FIDE World Cup. En prestisjetung knock-out turnering som arrangeres annethvert år, hvor de 206 beste spillerne samles til dyst. Det spilles 7 runder + finale. Minimatcher med ett langsjakk parti pr dag. Hvis 1-1 etter to dager, blir det tiebreaks på dag 3, med Hurtigsjakk, Lynsjakk og eventuelt Sudden Death (Lynsjakk). Et meget slitsomt løp som varer i 4 uker for finalistene.

    Magnus ble slått ut i semifinalen da han deltok i 2021, men i år har han altså spilt seg helt opp til finalen.

    Motstander er supertalentet Praggnanandhaa, som nettopp har fylt 18 år(!).
    Det har dukket opp mange unge utfordrere siste par årene, men Pragg er i øyeblikket den hotteste. Han har slått ut verdens #3 Nakamura og verdens #2 Caruana. Vil han nå slå også #1?

    En meget spisset og pikant match, med andre ord. Presset ligger på Magnus, som må bevise at han fremdeles er sjefen.

    Første parti i dag kl 13 norsk tid.
    Andre parti i morgen kl 13 norsk tid.
    Dersom 1-1 blir det tiebreaks torsdag kl 13.

    Partiene overføres med analyse på kraftig computer her: http://analysis.sesse.net/

    Maks utbytte får du med å følge live sendingen med kommentarer på YouTube:
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Riktig tidspunkt er kl 13:00
    Chess24 sender med kommentarer fra Naroditsky og Leko.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Riktig tidspunkt er kl 13:00
    Chess24 sender med kommentarer fra Naroditsky og Leko.
    Bra du oppdaget feilen! Naroditsky/Leko er et fantastisk kommentatorpar.
    Chess24 sending er den samme som jeg linket til på YouTube.

    Gutta er godt i gang. 9 trekk spilt. Magnus med svart i dagens parti.
    IMG_9265.jpeg
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    SO FAR SO GOOD
    Praggs åpningsvalg var ikke all verden. Magnus måtte bruke en del tid, men har nå kommet seg helskinnet gjennom åpningsfasen, etter 19.. bxc6.
    De går nå inn i et remisaktig sluttspill, hvor Magnus er på sitt farligste. Litt bedre tid har han også. Remis med sort første dag er uansett en "halv seier" for Magnus.

    Trekk17.jpg
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    Den andre kampen - som er om tredjeplass og direkte kvalifisering til Kandidat-turneringen tok av noe voldsomt etter en unøyaktighet fra Caruana etter 23 trekk. Abasov fikk opp et vakkert mattnett og Caruana ga opp etter 3 trekk.
    (Relativt) ukjente Nijat Abasov er uansett kvalifisert til Kandidat-turneringen i og med at Carlsen har gjort det helt klart at han ikke kommer til å still der uansett plassering i World Cup.
    Hjemmefavoritten har en rating på bare 2632 (før denne turneringen) og må vel være den lavest ratede spiller noensinne som er kvalifisert til Kadidat-turneringen?
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.923
    Sted
    Sortland
    I rene tall ja, men 200 ratingpoeng under verdenslederen?
    Ikke topp 100 i verden.
    Det er intet mindre enn en sensasjon!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Fischer er den spilleren i historien som har hatt størst ledelse på sine konkurrenter. Men det var kortsiktig. Som kjent tiltet han mentalt og sluttet å spille etter at han ble Verdensmester.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Da er det klart for 2. parti mellom Magnus og Pragg, onsdag kl 13.00.
    Magnus har hvit i dag, så gode odds for seier!

    PS: I intervjuet i går, etter partiet, kom det frem at Magnus har lidd under matforgiftning siste 3 dager. Forhåpentligvis har han fått i seg litt næring siste døgnet.

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Et lite antiklimaks i går. Magnus måtte nøye seg med en stormester-remis. Trass i hvitfordel, valgte han å safe, trolig pga førnevnte mageinfeksjon.
    Satser på at han er tilbake i toppform i dagens tie-breaks. Her blir det full action, uansett mage!

    LIVE: Avspark kl 13:00 norsk tid
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    Helvete. De startet tidligere i dag. Nettopp tilbake fra møte. Rakk akkurat se Magnus vinne det første partiet (Hurtigsjakk) med sort!

    Neste parti blir det siste parti, med mindre Pragg går all-in med de sorte brikker og vinner.

    Glem Warholm, Jakob Ingebrigtsen og Narve Gilje Nordås. Nå er det sjakk som gjelder!

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    14 trekk og Pragg allerede sjangseløse, iflg kommentatorene: Magnus med betydelig fordel på klokken, også.

    Pragg må nå begynne med spekulativt spill. Spille sub-optimale trekk for å prøve å "muddy the water".

    1692876791641.png
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    1
    BUCKLE UP - NY FINALE MATCH!

    Ikveld, søndag kl 1900:
    15 minutters Hurtigsjakk match mellom Magnus og Alireza. Best av 5 partier + eventuelt Blitz tiebreaks.
    Sendes også på TV2 Play (abonnement).

     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn