Sitting on the DAC of the bay...

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.334
Antall liker
375
Torget vurderinger
14
Denne spiller med ein flott tyngde i bassen og detaljer,nærvær,dynamikk så det holder. Kjempekjøp spør du meg.
Eg satte inn eit Siemens Cca og det var nesten dag/natt forsjell. Har høyrt at Mullard og Amperex skal funke bra i denne.
Ringer du Ove hos Audiofoni så får du låne den vederlags fritt,men bytt ut røret med eit godt NOS rør som sagt.

Den er verd ein test i hvertfall. ;)

TAF
 
B

bendis

Gjest
låter sikkert fint den Xindak`n. ser man derimot på innsiden finner man ut hva dette merket kan av teknologi. så å si alle komponentene er som tatt ut av en FORSTERKER. ikke en eneste SMD! og den tar omtrent mer plass enn de fleste cdspillere. latterlig!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det med plassen er vel neppe så unaturlig :)(det finnes svært mange STORE dacer)
Hva er SMD? :D

O.
 
K

kbwh

Gjest
Surface Mounted Device. En av årsakene til at man slipper hjul på sin mobiltelefon, og at B&O kan levere en kilowatt i 4 ohm fra noe på størrelse med et A5-ark.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva du kan Valentino!
Ok...jeg må ha flere slike! ;D

O.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
T A F skrev:
Hei.

Ta ein telefon til Audiofoni ( http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1298&id=334&tid=prod) og spør om du får låne ein Xindak Dac 5 fritt heim i noken dager. Det får du.

Kjempeflott lyd for rimeleg pris,men trenger eit rør bytte. NOS er tingen her.

TAF
Jeg er enig i at Xindak Dac 5 er en fin DAC til en gunstig pris. Jeg synes at muligheten for å bytte rør på utgangen gir en fleksibilitet til å tune etter egne preferanser som få andre tilbyr (ingen til samme pris). Men jeg vil også legge til at Xindac DAC-en har et flott lydbilde også på transistorutgangene. Har ikke testet den balanserte utgangen, men må si at jeg likte det som kom ut av RCA-utgangen veldig godt. Hvis man lar denne DACen få to innganger på preampen (en for transistorutgangen og en for rørutgangen), så kan man dessuten tweake lydsignatur med enkle kanalbytter. Fleksibelt og bra, og man har ingenting å tape dersom man har fullreturrett.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
Surface Mounted Device. En av årsakene til at man slipper hjul på sin mobiltelefon, og at B&O kan levere en kilowatt i 4 ohm fra noe på størrelse med et A5-ark.
Og plutselig er strømkapasitet og det å unngå SMD en NEGATIV ting i audiosammenheng... Hmmm... Husk at DAC5 har rør innabords. Det gir en varmeutvikling og et strømtrekk som nok gjør at SMD ikke ville vært en opsjon i en del av kretsene, samt at det er en fordel med stor boks for å fordele varmeutviklingen.

Jeg vil vel si at valg av teknologi er relativt likegyldig så lenge man gjør jobben riktig. Det er lyden til slutt som teller mest. Jeg for min del har ICEpower-baserte effekttrinn, og skal bygge rørbasert pre til den. Jeg ser ingen paradokser ved å velge ulike tenkologier for ulike deler av lydkjeden så lenge summen av delene blir god lyd.
 
K

kbwh

Gjest
Tror vi er enige jeg, roffe. Det gjelder å gjøre de riktige tingene riktig.

Det gjør meg imidlertid litt trist at entusiaster synes å være i stand til å vurdere et produkts lyd og funksjonalitet over tid ved å vurdere størrelsen på printet oppi boksen, samt kjenne til hvor mye boksen veier.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg for min del finner det svært fascinerende :)
For meg er nok lyden eneste navigator til beslutning.

Uansett, får jeg anledning skal jeg teste både RME, Xindac og AN...i første omgang.

O.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
535
Xindac kan du låne hos meg neste gang jeg drar til sjøs:).
Blir noen uker til da, siden jeg er der nå...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Sundance_Pete skrev:
Lavry DA 10 har ikke utseende med seg, men er heller varm enn kald, samtidig som den er nydelig oppløst over hele spekteret. Ren og ryddig med god pondus og stort lydbilde. Ufølsom for drivverk og god hodetelefonforsterker i tillegg.

Kan til nød kalles god design i det henseende at form følger funksjon.
Er det forresten noen som vet hvem som importerer/forhandler Lavry i Norge?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er svært generøst av deg Jaerbu!
Tar kontakt med deg etter jeg har vært en svipptur til LA - sånn ca 16 feb, hjemme da?

O.
Jaerbu skrev:
Xindac kan du låne hos meg neste gang jeg drar til sjøs:).
Blir noen uker til da, siden jeg er der nå...
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
535
Jepp, det skulle jeg mene.
God tur! :)
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
...og som er presentabel i et stuemiljø ;)


http://panolux.com/CEC/DX71mk2/index.htm

Gjetter på at denne oppfyller kravet ditt om å være presentabel, og det er helt sikkert topp kvalitet hva angår lyden også. Dessuten så får du en preamp på kjøpet. Hvis du kombinerer med TL51X drivverk så kan du bruke CEC SuperLink, som skal eliminere all jitter.

SuperLink

Generally, digital signals are output through coaxial or balanced (or optical) outputs, but all these formats use signals encoded using the Sony-Philips Digital Interface (SPDIF) and they result in significant jitter.

Super Link seperates the audio data stream and clock data and transmits them without the use of SPDIF format. By generating the master clock signal at the optimal point closest to the DAC and ultilizing a digital data synchronization circuit with an internal ultra-high speed memory device, the DAC reduces jitter to effectively ZERO.
 

Vedlegg

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ser jo morsom ut den, men jeg vil ikke ha noe pre...kun en DAC. En god en!
Og får nå snart testet Xindac(som visstnok er på test både her og der)...jeg har god tid - Squeezebox 3-dacen er til å leve med mens jeg forsker.

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Da ble det en slik en i første omgang:







Dette gleder jeg meg til!

O.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Er ikke den litt gammel? Jeg har ikke hørt den og har i så måte ikke noen grunn til å si noe generelt om den, men min erfaring er at nye og gamle dacer er ganske langt fra hverandre. Jeg er av den oppfatning at det har skjedd utrolig mye på dac-fronten etter benchmark kom. Jeg har prøvd audio synthesis dac (10 år), ontech (gammel design?), benchmark, rme og bel canto. Kvalitet i stigende rekkefølge.

Poenget med posten: vær kritisk til om dette er dacen du skal ende opp med..

ole
 
T

timc

Gjest
Det har ikke skjedd såååå mye på DAC design.

X-DAC V.8 er en helt grei DAC til den prisen.


-Tim
 
K

kbwh

Gjest
Har skjedd litt med lineariteten på lave nivåer på disse DACchipene, men hørbarheten av dette kommer mye an på musikken man spiller og hva man vektlegger. For ordens skyld: Jeg har ikke snøring på hva som sitter i Dogs nye.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Så vidt jeg vet er denne alt annet enn gammel - den kom vel i fjor en eller annen gang? Min er kjøpt i november... Mener den ble lansert på CES i 2007.
Og erstatter X Dac V3, som begynner å dra litt på årene...

USB-inngang forteller vel litt om alder tror jeg :) Så jeg er foreløpig rolig og fornøyd ;)

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Fra hjemmesidene til Musical Fidelity:

"The X-DACv8's technical performance is right out with the very best available at any price. When compared to a kW25, apart from a different noise ratio, the X-DACv8 equals it in almost every department.

Sonically the X-DACv8 is virtually indistinguishable from the kW25. Only in the finest, most exotic, most expensive and most powerful system will the differences between the X-DACv8 and the kW25 become apparent.

When the technical performance and sound quality are coupled to its competitve price and multiple inputs including USB and X-DACv8 offers extraordinary value-for-money."

Yahoo! ;D


X-DACv8 Specs:
DAC circuit 24 bit Delta-Sigma (Bit stream) dual differential 8X over sampling
Up sampling 192kHz
Total correlated jitter <135 pS
Linearity <0.1dB down to -96dB
Output digital 0dB level 2.18VRMS at 1kHz nominal
Analogue output impedance 47 Ohms
Frequency response 10Hz to 20kHz -0.2dB max
Channel separation >105dB 20Hz to 20 kHz
Signal/noise ratio >117dB 'A' weighted
Total harmonic distortion <0.003% 10Hz to 20 kHz

Connections
Digital inputs 1 USB 1.1 [32, 44.1, 48 kHz sample rates] connection for computer only
3 S/PDIF (RCA connector)
Digital outputs 1 S/PDIF (RCA connector)
Line level analogue outputs: 1 pair RCA

Power requirement:
100 / 115 / 230Volts AC 50/60Hz (factory pre-set),
16 W no devices connected, idle
26 W all devices connected, idle
30 W maximum

O.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg fant akkurat siste nummer av Stereophile i postkassa. De tester jaggu den nye dac`en din, dog!
"For its superb performance as a detailed, sweet-sounding dac, the X-DAC V8 stands on its own." Wes Phillips likte tydeligvis det han hørte.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
There you fucking go! ;D

Takk Impulse, desto mer å glede seg til!

Den ble lansert på CES 2007, sitat fra Av Review fra den gang:
"This Brit brand was showing off some new high-end kit for the US market, including the X-Ray v8 CD player and accompanying X-T100 integrated amp, Triple-X external power supply and the X-DAC"

Så gammel er den altså ikke...

O.
impulse skrev:
Jeg fant akkurat siste nummer av Stereophile i postkassa. De tester jaggu den nye dac`en din, dog!
"For its superb performance as a detailed, sweet-sounding dac, the X-DAC V8 stands on its own." Wes Phillips likte tydeligvis det han hørte.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå har visst pakken kommet gitt - så i kveld blir det fest!

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk :) Det er lenge siden jeg hadde gleden av av å pakke ut noe nå - slik blir det når man er fornøyd med ting. På den annen side har jeg hørt på uendelig mye mer musikk!

O.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dog skrev:
Nå har visst pakken kommet gitt - så i kveld blir det fest!

O.
Ferdig med å feste snart ::)
Et døgn får holde det er jo bare en liten dac ;)
Mvh.KW
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
1. Dette er ingen liten dac!
2. Festen fortsetter!

;D

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
For de som er interessert, fra siste Stereophile:

"Used with its solid-state outputs, the Musical Fidelity X-DACV8 is one of the best-measuring D/A processors that has passed through my hands, with very low levels of not only background noise jitter but all kinds of distortion, coupled with very high resolution. Wow! Switching in the tube buffer, however, slightly degrades both the distortion and noise performance, and raises the output level by an audible 1dB. But if that's what floats your boat, who am I to quibble?" —John Atkinson

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/208mfx/index4.html

O.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Venter på at aa sin dac 24 X 384 khz skal komme på markedet, mulig jeg også må ha dac . Har aldri hørt andre dac`r enn det som sitter i cd og forsterkere.
Må jo finne ut hva "all the fuzz is about" ;D
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Bel Canto dacen fikk også fine skussmål i den testen, men så kostern litt mer da. Samtidig slipper du preamp..
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Absolutt, jeg trenger uansett ikke preamp(ASR Emitter) :)

Men dette er en billig test for min del, vil se hvor langt jeg kan komme med Squeezebox og denne relativt rimelige dacen..mens jeg venter på at markedet for nettspillere med høyere kvalitet skal eksplodere. Linn er interessant, det kommer garantert mange flere.

O.
 
Topp Bunn