Sitater om ekteskap......

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Skal holde tale i et bryllup om ikke så lenge, og tenkte jeg kunne krydre talen med noen morsomme sitater underveis....så hvis noen har lyst til å hjelpe så hadde jeg satt pris på det.... (Vil gjerne ha med referansen også...)....

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Vet ikke om den passer men,.... ::)

To veninner diskuterte den enes nylig forestående giftemål.
Den vordende brud sa at hun ønsket et storslått kirkebryllup med et par hundre gjester,
men brudgommen ønsket noe mindre hos byfogden med bare de den nærmeste familien.

Da konkluderte venninen:
Da blir det hos byfogden. Du må huske at man alltid skal respektere en manns siste ønske! ;D
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Den gamle romantikeren Kant satte kanskje best ord på det, her i engelsk språkdrakt:


"THE SCIENCE OF RIGHT
by Immanuel Kant
translated by W. Hastie (modified by A. R. Pruss)
The Rights of the Family as a Domestic Society
Title I. Conjugal Right. (Husband and Wife)
24. The Natural Basis of Marriage.

Sexual intercommunity (commercium sexuale) is the use of the other's sexual members and faculties. This use is either natural, by which human beings may reproduce their own kind, or unnatural, which, again, refers either to a person of the same sex or to an animal of another species than man. These transgressions of all law, as crimina carnis contra naturam [crimes of the flesh against nature], are even "not to be named"; and, as wrongs against all humanity in the person, they cannot be saved, by any limitation or exception whatever, from entire reprobation.

This natural union of the sexes proceeds according to the mere animal nature (vaga libido [unsettled lust], venus vulgivaga [roving sexuality], fornicatio [fornication]), or according to the law. The latter is marriage (matrimonium), which is the union of two persons of different sex for life-long reciprocal possession of their sexual faculties. The end of producing and educating children may be regarded as always the end of nature in implanting mutual desire and inclination in the sexes; but it is not necessary for the rightfulness of marriage that those who marry should set this before themselves as the end of their union, otherwise the marriage would be dissolved of itself when the production of children ceased.

And even assuming that enjoyment in the reciprocal use of the sexual endowments is an end of marriage, yet the contract of marriage is not on that account a matter of arbitrary will, but is a contract necessary in its nature by the law of humanity. In other words, if a man and a woman have the will to enter on reciprocal enjoyment in accordance with their sexual nature, they must necessarily marry each other; and this necessity is in accordance with the juridical laws of pure reason."

*snufs*
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.775
Antall liker
21.661
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var fest. Alle deltakerne var gift eller skilt eller hadde barn og var sånn omtrent 40.
En mannlig festdeltaker som virkelig var på høgbenet den kvelden (hans kone var bortreist) pratet opp og danset opp og drinket opp den vakreste av aftenens kvinner, og mente etterhvert at snøret var i bånn og at retrett med selskap i sengen var sikret. Da ble han prikket vennlig på skulderen av en mannlig festdeltaker:

-Tack för att ni har kåtat upp min fru. Nu skal vi hem.
 

Johny_Bravo

Medlem
Ble medlem
21.10.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
til OMF

Jeg har vært toastmaster i bryllup og ved flere anledninger. Hvis du vil ha mange morsomme sitater, kan du evt kjøpe deg en toastmaster bok, der får du mange råd på kjøpet også. På www.ordtak.no er det også mange sitater.


Et om ekteskap: Lucky Luke - ensom cowboy - som, jeg husker ikke helt i hvilken anledning, sier
noe i retning av:

"Ekteskapet er en forunderlig institusjon, det gjør at to mennesker sammen kan løse
problemer som aldri ville oppstått hvis de hadde latt være å gifte seg..."

Mest sannsynlig i heftet "Miss Jenny"; original: "La fianceé de Lucky Luke".
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Denne passer vel neppe i et bryllup med mindre brudeparet er tilhengere av litt svartere humor, but here goes. "En kone har man bare så lenge man er gift. En ekskone derimot, har man resten av livet." Akk, så sant. Og i enda større grad om man har barn sammen.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Ekteskapets lenker er så tunge å bære at det noen ganger kreves tre til oppgaven.
(Alexandre Dumas d.e.)

For å holde seg til tema:

Polyandri kalles det når en kvinne har mange ektemenn.
Vi kaller det Polygami når en mann har mange koner.
Har en mann bare to koner, så heter det bigami.
Og har han bare én, er det best å beskrive det som monotoni.
 
K

KindOfBlue

Gjest
impulse skrev:
Denne passer vel neppe i et bryllup med mindre brudeparet er tilhengere av litt svartere humor, but here goes. "En kone har man bare så lenge man er gift. En ekskone derimot, har man resten av livet." Akk, så sant. Og i enda større grad om man har barn sammen.
Skjønner vi har noe å snakke om når vi skal ha en lyttekveld! ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Her er en som kansakje er litt for treffende til at den egner seg:

Hva er grunnen til at så få forhold varer livet ut?
Når en dame gifter seg forventer hun at mannen skal forandre seg. Men det gjør han ikke.
Når en mann gifter seg forventer han at kona ikke skal forandre seg. Men det gjør hun.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
KindOfBlue skrev:
impulse skrev:
Denne passer vel neppe i et bryllup med mindre brudeparet er tilhengere av litt svartere humor, but here goes. "En kone har man bare så lenge man er gift. En ekskone derimot, har man resten av livet." Akk, så sant. Og i enda større grad om man har barn sammen.
Skjønner vi har noe å snakke om når vi skal ha en lyttekveld! ;D

Det tror jeg du har helt rett i, KoB....
På tide, forresten! Sender deg en PM.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.235
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
"I hele mitt liv har jeg elsket én og samme kvinne. Og den dagen min kone får vite dét, blir det et helvete."

;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
coolbiz skrev:
"I hele mitt liv har jeg elsket én og samme kvinne. Og den dagen min kone får vite dét, blir det et helvete."

;D
Glimrende! Den legges på minnet... ;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takker for inspill.....keep em coming.....

OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
coolbiz skrev:
"I hele mitt liv har jeg elsket én og samme kvinne. Og den dagen min kone får vite dét, blir det et helvete."

;D
Denne må det nesten ha vært prins Charles som kom med... :eek:
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
En ektefelle er den fellen man går i når man gifter seg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
-Hva vil det si å være forlovet, spurte lille Per sin far.
-Det er nesten som hvis du får ny sykkel i julegave, men ikke får lov til sykle på den før til våren, gutten min.
-Hmmm, men jeg får vel lov å ringe litt i bjella?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Psychonaut skrev:
Begynn med; Eg kondolerer ;D ;D
Eller du kan si:

Kjære brudgom. Nå er du gift, og hvorfor skulle nå du ha det bedre enn oss andre?

Denne har jeg vel tatt tidligere:

En skål til våre hustruer og kjærester. Måtte de aldri møtes! ;D
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Jeg har en T skjorte som passer for anledningen :)

 
Topp Bunn