Sirkelsag blad for aluminium

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.316
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
Skal kappe noen kjøleribber og div alu,noen som vet hvor en kan få kjøpt sirkelsag blader som kan kappe alu?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Alle sirkelsagblader klarer dette med glans så lenge det er hardmettal, noe de aller fleste er.
jeg kuttet 40 mm alu plate med det.
Men de er jo ikke særlig dugende til andre ting etterpå.
Så bare kjør på, bruk gjerne litt rødsprit til kjøling.
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Vil anbefale deg å investere i et blad som er tiltenkt spesielt for skjæring i alu. Et vanlig blad vil slites langt raskere og du risikerer "lugging" som øker faren for farlige "rekyler". Ikke behagelig å få et stykke alu slengt mot seg i stor fart. Jeg har to blader og bruker det skarpe, mens det andre er til sliping. Tror jeg betalte 7-800 kroner per blad.

Eivind S
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Bladene er de samme (sålenge det er hardmetall) men slipingen er annerledes, på alu er det negativ tanning mens på tre bruker en positiv. Hovedforskjellen i praksis er hugging.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte mitt på Würth på Økern, Lørenveien 68.

Dette med negativ tanning sier meg ikke noe nå, men det er flere og mindre tenner. Fintannet.
 

Halair

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2014
Innlegg
1.605
Antall liker
1.708
Sted
Sandefjord
Aluminium er forholdsvis enkel å kappe med blad som er beregnet for trevirke da disse er beregnet til å lage kapp/spon og ikke støv. Skal du bare kappe noe tilfeldig kan du trolig bruke det du har. Jeg har selv kappet 20mm alu med kapp/gjæresag med vanlig blad for tre og det var kurant, kappet i etapper (Kappet litt, løftet blad litt unna før jeg kappet videre) Har brukt samme blad til listverk senere uten forringelse i kuttekvalitet.

Det er viktig å sikre emnet som skal kappes skikkelig slik at det ikke beveger seg mens man jobber med det, det er krefter i sving og alu er hardt.
Ref. advarslene liliya kom med.

Smøring er ok men så lenge emnet ikke blir oppvarmet (tegn på dårlig kutt) så er tørt også greit. WD40/Diesel/rødsprit er ok kjølemidler.
Jeg freser en del alu i diy-CNC og bruker som regel WD40, men kjører ofte lenge uten smøring også.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sprit er absolutt det beste smør/kjølemiddelet til alu, ingen over ingen ved siden. Prøv å frese eller dreie i den gamle 1 S aluminiumen så forstår man det.
Ikke bruk fintannet blad hvis materialet er for tykt, kan fort kline seg.
Regelen er ganske grei, mange tenner på tynne materialer få tenner tykke materialer. Dette for å få plass til spon.
 
Topp Bunn