Single ended triode - Hvilket rør?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
jane skrev:
Audiomix skrev:
Kommersiell aktør?
Jeg synes det er trist at du, som egentlig burde vite bedre, bidrar til denne forvirringen rundt SET-begrepet. SET betegner ofte kvalitetsforsterkere bygget rundt en Single Ended Triode som for eksempel 300B, 2A3, PX4/25 etc. At noen bevist benytter denne betegnelsen på ting som ikke har noe med Single Ended Trioder å gjøre, minner meg på at det finnes kommersielle interesser der ute, ja.

Når det går så langt som bildet nedenfor viser, kan du i det minste trøste deg med at propagandamaskinen til Motron fungerer.


Som sagt synes jeg slik lemfeldig omgang med sannheten er trist. Man må ha solgt sjelen sin til markedskreftene når man til stadighet fyrer opp under denne løgnen.

Jan E Veiset
Hei hei hei, nå får faen meg dere to gi dere!! Dere opptrer som et gammelt ektepar med å rive opp "gamle feider" og med et tema som har vært tatt opp flere ganger tidligere.
Jeg har laget denne MAE ramma,og kun for å ha det moro, for egen del, i forbindelse med å se om jeg kunne lage meg noe som var "utenom" det vanlige. Dessuten gikk jeg i baret med å kalle den for Triode i stedet for det det skulle være, Tetrode (visstnok)
Jeg er en inkompetent person på alle måter når det gjelder rør og rørkonstruksjoner, så alle slike feil må tas på min kappe i så henseènde.
Synes dere skal legge dette temaet død. Selv om du antar Jane, så vet jeg at Hans ikke har noe kommersiell interesse av Motron's kreasjoner.

Ha en fortsatt god helg!

Mvh
Lars
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Og tilbake til tema :D så ville jeg personlig tenkt i baner av 2A3 og 211.Man kan jo selvsagt få de triodene til å låte hur som helst med valg av komponenter, strømforsyning,driver-rør osv,men min begrensede erfaringer hadde jeg valgt det som for meg høres ut å vere en litt mer utstrakt gjengivelse i desse 2 rørene på hornhøytalere.

Mv
Rune
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
807 er jo ikke Triode..
Har hatt 2 stk 807 amper og det skal ikke jeg ha i hus igjen, smaken er nok som baken, men det er kanskje de aller værste rør-ampene jeg har hatt i hus noen gang :-[
Av skade blir man klok, men jaggu måtte jeg gå i samma fella en gang til før jeg "brant" meg på 807 :p

Er valg av SET rør så ekstremt viktig.?
Sett i forhold til kvalitet på elektronikk så blir det vel nesten hipp som happ..
Det er tross alt DIY SET som vi snakker om og da ville jeg tenkt litt annerledes..
Kraftige og hurtige nok trafoer, bruke bare krem-komponenter, gjerne finne en konstruksjon som er velkjent og gjennomprøvet, kanskje som noen andre har modda i ettertid for å hente enda mer ut av amp(ene)..
Og hva forbruk av rør ville kostet meg i løpet av den perioden som jeg hadde planlagt å beholde amp(ene)..

211 koster jo litt og jeg ser ikke poenget med å ha så ekstreme krefter på AG DUO Mezzo som har så høy følsomhet og som er så lettstyrte og lettdrevne..
Så mye krefter kan også få deg som lytter til å blunke i takt med musikken, så jeg ville helt klart tenkt på andre varianter som 45, 2A3 eller 300B som generelt sett er de 3 store på verdensbasis til lettdrevne og lettstyrte høyttalere..

Dette er mine tanker om jeg skulle ha bygget amp(er) til DUO Mezzo eller andre i samma klasse..
Kjell
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
sclalars skrev:
Hei hei hei, nå får faen meg dere to gi dere!! Dere opptrer som et gammelt ektepar med å rive opp "gamle feider" og med et tema som har vært tatt opp flere ganger tidligere.
Jeg har laget denne MAE ramma,og kun for å ha det moro, for egen del, i forbindelse med å se om jeg kunne lage meg noe som var "utenom" det vanlige. Dessuten gikk jeg i baret med å kalle den for Triode i stedet for det det skulle være, Tetrode (visstnok)
Jeg er en inkompetent person på alle måter når det gjelder rør og rørkonstruksjoner, så alle slike feil må tas på min kappe i så henseènde.
Synes dere skal legge dette temaet død. Selv om du antar Jane, så vet jeg at Hans ikke har noe kommersiell interesse av Motron's kreasjoner.
Ha en fortsatt god helg!
Mvh
Lars
Heia Lars!
Uten din kreativitet ville det vært kjedelig her. Det ville blitt for mye A4 etter hvert ;)
Jeg stusset litt da jeg så denne, men fant forklaringen ..............
Synes den er så flott at den kan repeteres :)

Kanskje det kan bli en "ekte" triode single ended etter hvert. Med 6C33? Ingen har nevnt det røret her.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
KnB skrev:
Hører gjerne flere erfaringer rundt BP, (s10 kontra se300b)
Det kan bli vanskelig, da det så vidt jeg vet ikke finnes noen S10 her på berget.
Men det er vel ca. som beskrevet på hjemmesidene. ::)
Om prisforskjellen er verdt det du får av noe bedre kontroll og seperasjon, vel......det er ikke godt og si all den tid S10 er en god slump penger dyrere enn SE 300B.
Om du holder til i Oslo-området, så skal jeg vel kunne være behjelplig med en demo av BP SE 300B om du ønsker det. ;)
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei BHO,

Takk for tilbud om demo :) Bor ikke langt fra Oslo, men er lite hjemme for tiden, tar kontakt når det passer :)
Om jeg ender opp med BP blir det nok en S10 :D tror jeg.

Fikk akkurat melding fra Mick_M (supratek) om en meget velykket modifiksjon for mondeuse og malbec, men 100 rørwatt er uansett i overkant til mezzo ;D
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
KnB skrev:
Hei BHO,

Takk for tilbud om demo :) Bor ikke langt fra Oslo, men er lite hjemme for tiden, tar kontakt når det passer :)
Om jeg ender opp med BP blir det nok en S10 :D tror jeg.

Fikk akkurat melding fra Mick_M (supratek) om en meget velykket modifiksjon for mondeuse og malbec, men 100 rørwatt er uansett i overkant til mezzo ;D
Bare ta kontakt, så finner vi vel ut av det.
S10 er solide saker og den eneste oppgradering jeg ville tenke på ang. amp for egen del. Ja, bortsett fra et par småtweaks jeg kan og vil gjøre med SE 300B da. 8)
Det koster meg ca. £2500.- om Gary skal bygge min om til S10. ;)
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Kanskje det kan bli en "ekte" triode single ended etter hvert. Med 6C33? Ingen har nevnt det røret her.

Ja, det er bare å si i fra, så kan du teste det ut på min ;D ;D

mvh
Lars
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.174
Antall liker
699
Torget vurderinger
1
Litt på siden i forhold til 211 osv, men innenfor tråden. Audiomix nevnte 6C33C-B, her kommer en DIY artikkel fra Erno Borbely om dette røret i en SE konfigurasjon på ca 15W.

http://www.borbelyaudio.com/adobe/15wse.pdf


Litt OT om Erno Borbely - som kan kontaktes på norsk: www.borbelyaudio.com
- Borbely studerte ved NTH på 50/60 tallet
- Gift med en norsk dame
- Jobbet i NRK med konstuksjon av rør og transistor forsterkere fram til -69
- Dro til US jobbet hos Dynaco hos D. Hafler og ansvarlig for bla. DH101, DH200, Stereo400 og FM5.
- Senere Motorola og National Semiconductor fram til -97
- Nå konsulent og konstuktør for DIY og OEM.
- Erfaring, kunnskapsrik og hyggelig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg synes dette er nær sentrum blink jeg :)
En kompis har nylig skaffet seg denne:



Tror jeg må ta en tur for en lytt.
Selv har jeg bare erfaring med 6C33 i OTL sammenheng.
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Mest aktuell nå er BorderPatrol s10 EXD...(WE300b) den koster for mye, men skal en først skifte så.. Aventer til jeg har fått prøvd BP se300b
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Takker for alle forslag i denne tråden, valget er tatt ;D
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
KnB skrev:
Mest aktuell nå er BorderPatrol s10 EXD...(WE300b) den koster for mye, men skal en først skifte så.. Aventer til jeg har fått prøvd BP se300b
Hva blir prisen for denne?, evt de andre fra BP... jeg kan ikke finne noe
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Takker jan
6c45pi - 300b (lav gain versjon) vel vel, galskapen lenge leve. ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
må si du har gjort et umåtelig fett valg, knb! :D
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
KnB skrev:
Takker jan
6c45pi - 300b (lav gain versjon) vel vel, galskapen lenge leve. ;D
Det der er vel ikke galskap......heller et fornuftig valg vil jeg si. ;D
Gratulerer så mye!
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
et umåtelig fett fornuftig valg må det bli da ;D, takker
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Grattis KnB.!
Et bedre og mer fornuftig valg kunne du vel ikke tatt.? :D
Ventetiden blir nok lang og vanskelig, men det overlever du ;D
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Rotekroken skrev:
Grattis KnB.!
Et bedre og mer fornuftig valg kunne du vel ikke tatt.? :D
Ventetiden blir nok lang og vanskelig, men det overlever du ;D
Takker, kan ikke nekte for at det blir spennede :D
God service, et godt produkt, jepp bare kosen.
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Noe nytt her eller KnB? Ikke brenn inne med inntrykk hvis du har fått noe(n).. er du snill.

Selv eta er bedre enn ingenting her ;D.

bob
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Det nærmer seg, 3 pakker er på vei ;D
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Genialt! Bilder er heller ikke ulovlig ;). Grattis.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
olaps skrev:
KnB skrev:
Hei,

Vurdere å få bygget SET monoblokker til mine AG Mezzo
Hvilket rør vil dere anbefale for en slik konstruksjon.
Jeg har benyttet 2A3, diverse 300 B (og 300B i parallellel) samt 845 på mine Duo. Av disse var jeg, lydmessig, faktisk mest førnøyd med 845. Men fikk de aldri støyfrie :(
Har havnet med DIY 45-blokker fra Welborne Labs (45 Star Chief) og er kjempefornøyd. 1.8 Watt er nok på Duo, og med AG Mezzo har du jo enda 3 dB høyere følsomhet enn hva jeg har på mine Duo.
Musikalske og helt tyste!
http://www.welbornelabs.com/amps.htm
Bruker nyproduserte 45-rør fra Emission Labs, de har både solid plate og mesh plate, har selv førstnevnte. Det sies at EML-rørene er bedre enn ALT som finnes av NOS-45.

Terraplane 300B fra WL skal også være meget bra.

Ellers finnes det jo en del PX-25 varianter som er svært bra :) Spennende og anerkjent rør :) Om jeg bytter ut 45-blokkene blir det kanskje PX-25 på meg :D Av de "gode produsentene" tror jeg imidlertid det bare leveres stereo-trinn, jeg vil helst ha monoblokker.........

Mvh
Bare synd at Welborne gikk dukken og gikk over til svindel og bedrageri, Sjekk "Welborne+problems" på Audiosylum...

Sleiven
 
Topp Bunn