sinep tester Oblivion Energetic

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
sinep skrev:
HCS skrev:
Har du noen konkrete mål ifht tykkelsen på ledere ??Bare litt nyskjerrig. Er greie nok kabler Oblivion ;D. Om de er overpriset er vanskelig å si, det må en vel nesten finne ut i samråd med sin lommebok ;).
Aner ikke, men jeg er ganske klåfingra, så jeg har lyst til å skru de opp og sjekke. ::)


Anbefales ikke, din gærning.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg kommer etterhvert til å teste oblivion sølv imot to andre sølvkabler. Høre med egne ører og ikke bare gli med "hypen" som noen gjør.. ;). Har hørt O kabler flere ganger og ja, de er bra. Men også hørt de i en liten uhøytidelig test hvor andre kabler ble foretrukket. Derav bør jeg vel legge litt arbeide i å få til en endelig konklusjon :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jaja.. En manns tak er en annen manns gulv. Når det er sagt, synes du det er så mye hype her?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
impulse skrev:
Jaja.. En manns tak er en annen manns gulv. Når det er sagt, synes du det er så mye hype her?
Hype..Ja.. Det synes jeg. :).. Tenker ikke bare på kabler da..
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
På tide med litt ballanse i synsingen er? :)

Jeg har selv testet Oblivion flere ganger, kjenner maaaaaange som har slike og begyner å få god erfaring med hva de ulike gjør. jeg har også tidligere skrytt mye av disse og mener fortsat det er gode kabler, har dog funet gode alternativer også til langt hyggeligere priser ;)

Det jeg hevder er basert på MIN erfaring og mest fra eget oppset, men også fra litt ved testing hos andre.

Etter min mening er Oblivion (Coherene) nettkabler de beste fra denne produsenten. Deretter opplever jeg Energetic sølv signalkabler, med sølv/kobber og Coherence IC (I rekkefølge). JEG vil hevde høyttalerkablene er de med dårligst ytelse vs. kostnad. OG jeg mnere å ha funnet flere bedre alternativer (tildels til langt lavere pris også).

Skal sies at jeg IKKE har testet nettkablene mot mere enn ett tilsvarende priset produkt, dog opplever jeg disse som såpass gode at jeg for tiden bytter til Oblivion all over i mitt system.

Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT. Gjorde en ørliten test hos to artsfrender denne uken, hvor vi byttet til kabel med nevnte kontakter på cd-spiller. De fikk samme opplevelse som meg, det blir åpnerer , renere lyd. Oppleves som forvregning og grums forsvinner ;D.
For å si det slik PM-Audio og NAT har solgt endel Furutech på Hedmarken de siste dagene ;)

mvh
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Jeg har vel generelt litt inntrykk av at det er lettere å bli enige om gode strømkabler og signalkabler enn høyttalerkabler.
Det virker som effekten av gode høyttalerkabler er veldig avhengig av hvilken høyttaler som står i enden.

Jeg har f.eks. hørt nordost i et bra oppsett med dynaudio, men hvis jeg setter på en sånn kabel på mitt anlegg, høres det ut som en katastrofe.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
kwil skrev:
På tide med litt ballanse i synsingen er? :)

Jeg har selv testet Oblivion flere ganger, kjenner maaaaaange som har slike og begyner å få god erfaring med hva de ulike gjør. jeg har også tidligere skrytt mye av disse og mener fortsat det er gode kabler, har dog funet gode alternativer også til langt hyggeligere priser ;)

Det jeg hevder er basert på MIN erfaring og mest fra eget oppset, men også fra litt ved testing hos andre.

Etter min mening er Oblivion (Coherene) nettkabler de beste fra denne produsenten. Deretter opplever jeg Energetic sølv signalkabler, med sølv/kobber og Coherence IC (I rekkefølge). JEG vil hevde høyttalerkablene er de med dårligst ytelse vs. kostnad. OG jeg mnere å ha funnet flere bedre alternativer (tildels til langt lavere pris også).

Skal sies at jeg IKKE har testet nettkablene mot mere enn ett tilsvarende priset produkt, dog opplever jeg disse som såpass gode at jeg for tiden bytter til Oblivion all over i mitt system.

Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT. Gjorde en ørliten test hos to artsfrender denne uken, hvor vi byttet til kabel med nevnte kontakter på cd-spiller. De fikk samme opplevelse som meg, det blir åpnerer , renere lyd. Oppleves som forvregning og grums forsvinner ;D.
For å si det slik PM-Audio og NAT har solgt endel Furutech på Hedmarken de siste dagene ;)

mvh
Hvis du skulle føle for å ta en tur til Lillehammer i forbindelse med Mjøslauget og ønsker å forkynne budskapet, så er det bare å ta med noen av disse strømkablene. Jeg kjører originale medfølgende "skolisser" all over, kvernet sammen i en ball bak racket ;D
Selvfølgelig ut fra en rekke strømpadder av billigste sort!

Har liksom aldri orket å se på strømkabelbiten til nå. Men en gang må jo være den første.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
marsboer skrev:
kwil skrev:
På tide med litt ballanse i synsingen er? :)

Jeg har selv testet Oblivion flere ganger, kjenner maaaaaange som har slike og begyner å få god erfaring med hva de ulike gjør. jeg har også tidligere skrytt mye av disse og mener fortsat det er gode kabler, har dog funet gode alternativer også til langt hyggeligere priser ;)

Det jeg hevder er basert på MIN erfaring og mest fra eget oppset, men også fra litt ved testing hos andre.

Etter min mening er Oblivion (Coherene) nettkabler de beste fra denne produsenten. Deretter opplever jeg Energetic sølv signalkabler, med sølv/kobber og Coherence IC (I rekkefølge). JEG vil hevde høyttalerkablene er de med dårligst ytelse vs. kostnad. OG jeg mnere å ha funnet flere bedre alternativer (tildels til langt lavere pris også).

Skal sies at jeg IKKE har testet nettkablene mot mere enn ett tilsvarende priset produkt, dog opplever jeg disse som såpass gode at jeg for tiden bytter til Oblivion all over i mitt system.

Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT. Gjorde en ørliten test hos to artsfrender denne uken, hvor vi byttet til kabel med nevnte kontakter på cd-spiller. De fikk samme opplevelse som meg, det blir åpnerer , renere lyd. Oppleves som forvregning og grums forsvinner ;D.
For å si det slik PM-Audio og NAT har solgt endel Furutech på Hedmarken de siste dagene ;)

mvh
Hvis du skulle føle for å ta en tur til Lillehammer i forbindelse med Mjøslauget og ønsker å forkynne budskapet, så er det bare å ta med noen av disse strømkablene. Jeg kjører originale medfølgende "skolisser" all over, kvernet sammen i en ball bak racket ;D
Selvfølgelig ut fra en rekke strømpadder av billigste sort!

Har liksom aldri orket å se på strømkabelbiten til nå. Men en gang må jo være den første.
Forkynning ligger ikke til meg :D

Sender deg en PM :)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
impulse skrev:
sinep skrev:
HCS skrev:
Har du noen konkrete mål ifht tykkelsen på ledere ??Bare litt nyskjerrig. Er greie nok kabler Oblivion ;D. Om de er overpriset er vanskelig å si, det må en vel nesten finne ut i samråd med sin lommebok ;).
Aner ikke, men jeg er ganske klåfingra, så jeg har lyst til å skru de opp og sjekke. ::)
Anbefales ikke, din gærning.
Kortet ned en 1,5m Coherence phonokabel til det halve. Tok desverre ikke noen bilder. Men husker at hvert signalførende leder (pluss og jord) består av to (teflon isolerte) ledere, hvorav den ene var "singel-core" og den andre lederen besto av 4-5+ (?) ledere. Målte ikke, men syntes å registrere at noen av lederne var av ulik tykkelse. Altså relativt få ledere. Produsenten hadde brukt silikon inne i pluggene for å stabilisere lederne. Tror også at silikon inne i pluggen vil fungere som vibrasjons eller resonansdemper. Bruk av silikon synes derfor som en veldig god ide, men gjør det litt mer vrient dersom en skal omterminere eller bare titte litt.

I disse phonokablene ble bare halvparten av antall ledere brukt. Stumpen som ble til overs laget jeg om til XLR-kabler.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
kwil skrev:
Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT.
Det er forhåpentligvis en stor boks med 16 mindre bokser i på vei et sted i landet...................
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kjører forsatt "bare" Coherence høytaler-kabler (de grå), og fikk en formidabel oppgradering fra andre kabler, som f.eks Harm. Tecnh., Supra Sword, Audio Note og Audioqest Midnight. Det skal bli spennende og prøve Energetic kablene.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.418
Sted
Oslo/Grebbestad
Skulle gjerne prøvd nettkabeln coherence, hur er det med muligheter før lån av demo kabler av disse?

/Roger
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
cash 63 skrev:
Skulle gjerne prøvd nettkabeln coherence, hur er det med muligheter før lån av demo kabler av disse?

/Roger
Sist jeg snakket med Raymond, ville han slutte med utlån, men operere med åpent kjøp i en viss tid i stede.

Send han en PM eller mail.

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
kwil skrev:
På tide med litt ballanse i synsingen er? :)

Jeg har selv testet Oblivion flere ganger, kjenner maaaaaange som har slike og begyner å få god erfaring med hva de ulike gjør. jeg har også tidligere skrytt mye av disse og mener fortsat det er gode kabler, har dog funet gode alternativer også til langt hyggeligere priser ;)

Det jeg hevder er basert på MIN erfaring og mest fra eget oppset, men også fra litt ved testing hos andre.

Etter min mening er Oblivion (Coherene) nettkabler de beste fra denne produsenten. Deretter opplever jeg Energetic sølv signalkabler, med sølv/kobber og Coherence IC (I rekkefølge). JEG vil hevde høyttalerkablene er de med dårligst ytelse vs. kostnad. OG jeg mnere å ha funnet flere bedre alternativer (tildels til langt lavere pris også).

Skal sies at jeg IKKE har testet nettkablene mot mere enn ett tilsvarende priset produkt, dog opplever jeg disse som såpass gode at jeg for tiden bytter til Oblivion all over i mitt system.

Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT. Gjorde en ørliten test hos to artsfrender denne uken, hvor vi byttet til kabel med nevnte kontakter på cd-spiller. De fikk samme opplevelse som meg, det blir åpnerer , renere lyd. Oppleves som forvregning og grums forsvinner ;D.
For å si det slik PM-Audio og NAT har solgt endel Furutech på Hedmarken de siste dagene ;)

mvh
Ganske interessant lesning for meg, men ikke noe å gjøre noe stort nummer ut av.
Bare det at for meg funket de ikke, sammenlignet med det jeg allerede hadde og de hadde furutech Rhodium spader.
Og de bruker jeg den dag i dag.


http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30860.0.html

Mvh.KW
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Har fått noen strømkabler i posten nå med noen mystiske "kabelbokser" på, så det blir nok litt testing de nærmeste dagene.
Merket med en gang jeg skrudde på musikken nå, at jeg en fikk en liten boost i bassområdet. Bassen ble mer kontant og kraftig, akkurat som om den skulle fått mer strøm. Lyden høres generelt litt mørkere ut nå og det er vel sikkert p.g.a. mer dominerende bass. Brukte kabler fra furutech før.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
sinep skrev:
Har akkurat gjort en sammenligning med en nordost rca kabel her (tror den heter tyr eller no).
Jeg satt nordost på rca og oblivion på xlr pluggene og switchet over raskt med bryteren på mac'ene.
I det sekundet jeg skrur over bryteren og bytter fra nordost til oblivion, hører jeg lyden åpner seg fullstendig og sprer seg ut over hele rommet.
Utrolig snodig følelse. Når jeg sitter i lytteposisjon og hører på nordost, kan jeg si nøyaktig hvor lyden kommer fra, men når jeg setter på oblivion er lyden overalt. Noen ganger snur jeg meg rundt fordi det høres ut som lyden kommer bakfra. Høres ut som en slags kunstig surroundeffekt.

Hilsen sinep - som ikke forstår seg på kabler.
Jeg vil bare nevne at slik sammenligning kanskje ikke blir helt rettferdig eller særlig bærekraftig pga. av den store forskjellen i seg selv fra RCA til XLR alene.Har ikke hørt kablene du snakker om,som jeg jo går ut i fra er meget gode etter hva jeg leser her,men jeg gjorde den samme switchtesten som deg med Kimber Hero RCA og Hero XLR mellom forsterkeren og CD-Spilleren min og opplevelsen ble litt av samme slaget som du beskriver.Åpnere,klarere,bredere,dypere,kraftigere,bedre perspektiv og separasjon samt kontroll men dog ikke surround da jeg sitter i andre enden av rommet.Bak meg kommer det ikke mye annet en Roomgain. :)

Bare en liten innskytelse dette.Ikke noe for å lage sur stemning i denne hurratråden,for god stemning liker jeg,men mer ment som et tips til ettertanke av ovennevnte grunn.

Kos dere med Oblivion.
Jeg har ikke råd til slike,men har god musikkgjengivelse her og synes jeg da,så lenge jeg ikke prøver noe jeg ikke har råd til virker det som..... :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
BanjoArrne skrev:
Jeg vil bare nevne at slik sammenligning kanskje ikke blir helt rettferdig eller særlig bærekraftig pga. av den store forskjellen i seg selv fra RCA til XLR alene.Har ikke hørt kablene du snakker om,som jeg jo går ut i fra er meget gode etter hva jeg leser her,men jeg gjorde den samme switchtesten som deg med Kimber Hero RCA og Hero XLR mellom forsterkeren og CD-Spilleren min og opplevelsen ble litt av samme slaget som du beskriver.Åpnere,klarere,bredere,dypere,kraftigere,bedre perspektiv og separasjon samt kontroll men dog ikke surround da jeg sitter i andre enden av rommet.Bak meg kommer det ikke mye annet en Roomgain. :)
Trodde egentlig at XLR kablene først gjorde sin nytte ved lengre strekk? Rettferdig sammenligning blir det ikke uansett nei, men det var sprøtt å høre hvor stor forskjellen var akkurat i det jeg byttet. Måtte faktisk sjekke om det var noe feil med nordostkabelen etterpå.
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Hei
Hadde en liten shoot out med rca mot xlr i eget oppsett. Energetic begge deler. Forskjellene var små hos meg. Regner med at oppbygging av forsterker og om konstruktørene har prioritert balansert eller ubalansert har en del å si på forskjellene.

Her er i alle fall mine subjektive observasjoner: svar #311 http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30455.300.html

RBN
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
kwil skrev:
På tide med litt ballanse i synsingen er? :)

Jeg har selv testet Oblivion flere ganger, kjenner maaaaaange som har slike og begyner å få god erfaring med hva de ulike gjør. jeg har også tidligere skrytt mye av disse og mener fortsat det er gode kabler, har dog funet gode alternativer også til langt hyggeligere priser ;)

Det jeg hevder er basert på MIN erfaring og mest fra eget oppset, men også fra litt ved testing hos andre.

Etter min mening er Oblivion (Coherene) nettkabler de beste fra denne produsenten. Deretter opplever jeg Energetic sølv signalkabler, med sølv/kobber og Coherence IC (I rekkefølge). JEG vil hevde høyttalerkablene er de med dårligst ytelse vs. kostnad. OG jeg mnere å ha funnet flere bedre alternativer (tildels til langt lavere pris også).

Skal sies at jeg IKKE har testet nettkablene mot mere enn ett tilsvarende priset produkt, dog opplever jeg disse som såpass gode at jeg for tiden bytter til Oblivion all over i mitt system.

Det som "Obliviongjengen" foreløpig kan synes ikke å ha oppdaget (konstruktøren inklusive), er betydningen av bedre kontakter. Jeg opplever STORE forbedringer ved bytte til Furutech Rhodium kontakter. DETTE ANBEFALES PÅ DET STERKESTE Å TESTES UT. Gjorde en ørliten test hos to artsfrender denne uken, hvor vi byttet til kabel med nevnte kontakter på cd-spiller. De fikk samme opplevelse som meg, det blir åpnerer , renere lyd. Oppleves som forvregning og grums forsvinner ;D.
For å si det slik PM-Audio og NAT har solgt endel Furutech på Hedmarken de siste dagene ;)

mvh


;D
 

Vedlegg

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Mulig jeg må prøve noen rhodiumer jeg og :D
Merker nå etter at strømkablene har stått på og spilt et par dager, at de begynner å bli mer stabile i lyden enn de var når jeg satt de på første dagen. Det er fortsatt litt ujevnheter å spore, men mindre enn med de gamle furutechkablene.

Selger furutech veggstøpsler i rhodium e.l.?
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
sinep skrev:
Selger furutech veggstøpsler i rhodium e.l.?
De har bl.a: FP-SWS-D (R), Dobbel stikkontakt for innfelling i vegg ( Rhodium )

RBN
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Heisann..
Forstår jeg deg rett nå; skal du skifte ut originalkontakene på dine Oblivion strømkabler til Fututech sine...? :eek: :)
I tillfelle så får du gi oss en rapport - Ja, jeg vet den kommer... ;D

mvh
Fredd
 

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
Helt rett Fredd
Og det kommer noe ;)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
RBN skrev:
sinep skrev:
Selger furutech veggstøpsler i rhodium e.l.?
De har bl.a: FP-SWS-D (R), Dobbel stikkontakt for innfelling i vegg ( Rhodium )

RBN
Skulle hatt en sånn som er utenpå veggen da strømmen ligger utenpå her, men tror ikke de har noe sånt.

Kjøpte meg et par furutechkontakter for morro skyld som jeg tenkte å prøve på hovedkabelen inn til strømfordeleren.

Har forøvrig en mistanke til at disse kablene trenger lang innspillingstid. Den nye signal/høyttalerkabelen jeg fikk til senteren gir langt dårligere diskant enn de jeg har som har spilt en stund nå. Får la den stå og spille en stund og se om den løsner litt.
 
U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Jeg satt nordost på rca og oblivion på xlr pluggene og switchet over raskt med bryteren på mac'ene.
I det sekundet jeg skrur over bryteren og bytter fra nordost til oblivion, hører jeg lyden åpner seg fullstendig og sprer seg ut over hele rommet.
Utrolig snodig følelse. Når jeg sitter i lytteposisjon og hører på nordost, kan jeg si nøyaktig hvor lyden kommer fra, men når jeg setter på oblivion er lyden overalt. Noen ganger snur jeg meg rundt fordi det høres ut som lyden kommer bakfra. Høres ut som en slags kunstig surroundeffekt.

Hilsen sinep - som ikke forstår seg på kabler.
Dette er jo helt hinsides! Undskyld meg, men at kabler som forårsaker fasefeil er ubegripelig. Er det noen elektrisk krets i denne kabelen?

Jeg er egetnlig ikke noen kabelskeptiker, men slike "hakeslipp" erfaringer har jeg vanskeligheter for å tro på. Kabler kan ikke gjøre noe annet enn å "trekke fra". Jeg synes forskjeller er vanskelige nok å spore i blindtester, men har ikke prøv Oblivion da. Er de virkelig så forskjellig fra andre kabler alså? Prøvde fullt sett med strømkabler engang, men merket ingen forskjell.
 
N

nb

Gjest
Lyngen skrev:
Dette er jo helt hinsides! Undskyld meg, men at kabler som forårsaker fasefeil er ubegripelig. Er det noen elektrisk krets i denne kabelen?
Typisk beskrivelse av fasefeil, ja. Kan skjønne det med HT-kabler om man kobler feil + og - men ikke på signalkabler. Med mindre de eller utstyret er feilkoblet da. Uansett morsomt å kalle det at "musikken åpner seg opp" når det blir fasefeil.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Blir ikke helt klok på disse signalkablene fra nordost, så fort jeg setter på de, blir lyden helt merkelig og innestengt.
Hvis jeg sammenligner van den hul og oblivion er forskjellene mye mindre, i hvert fall på lydbilde. Her er forskjellene mer normale som klarere lyd, mer kontant bass, mer oppløst diskant etc... Begynner å lure på om disse kablene har en eller annen egenskap som elektronikken min virkelig hater.
 
U

utgatt60135

Gjest
Å videreformidle et så svakt signal fra CD-spiller til forsterker er en særdeles enkel oppgave uansett hvilken elektronikk man har, og hvis lyden blir mye anderledes så er det godt gjort å lage noe så dårlig. Det ideelle er jo ingen kabel i det hele tatt.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Lyngen skrev:
Dette er jo helt hinsides! Undskyld meg, men at kabler som forårsaker fasefeil er ubegripelig. Er det noen elektrisk krets i denne kabelen?
Typisk beskrivelse av fasefeil, ja. Kan skjønne det med HT-kabler om man kobler feil + og - men ikke på signalkabler. Med mindre de eller utstyret er feilkoblet da. Uansett morsomt å kalle det at "musikken åpner seg opp" når det blir fasefeil.
Det blir ikke fasefeil med disse kablene.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Skal vel godt gjøres å koble de i feil fase, men jeg kan ha byttet om venstre og høyre kanal, men tviler uansett på at det alene kan utgjøre så store forskjeller.
 
N

nb

Gjest
sinep skrev:
Skal vel godt gjøres å koble de i feil fase, men jeg kan ha byttet om venstre og høyre kanal, men tviler uansett på at det alene kan utgjøre så store forskjeller.
Ja, med mindre de eller utstyret ditt er feilkoblet i utgangspunktet. H/V - ombytting gir ikke fasefeil og oppleves helt annerledes - kan forsåvidt like gjerne lytte til musikk med H og V byttet om. Men det du beskriver høres ut som klassisk fasefeil.
 
L

larkus

Gjest
sinep skrev:
Skal vel godt gjøres å koble de i feil fase, men jeg kan ha byttet om venstre og høyre kanal, men tviler uansett på at det alene kan utgjøre så store forskjeller.
Hvis det høres ut som om lyden kommer fra overalt, nesten som "virtual surround" er det et eller annet som er galt.
Har du mulighet for å måle på kabelen med et multimeter? På balanserte kabler er pin-nr./1, 2 og 3) angitt på kontaktene i begge ender av kabelen. Det skal være forbindelse mellom pinner/kontakter med samme tall. Er det forbindelse mellom f.eks 2 i ene enden og 3 i den andre, så er kabelen feilkoblet og en får fasefeil.
 

Vedlegg

Topp Bunn