Simuleringsprogram

M

MarkusH

Gjest
Jeg søker etter simuleringsprogrammer for mellomtone og diskanter, samt begge deler. Finnes det noe gratis eller koster det noe? Hva er å anbefale mtp bruk osv?
Ønsker å simulere 2-veis konstruksjoner, med forskjellige diskanter og mellomtoner.

M

MarkusH

Gjest
Jeg kjenner jo til winisd, men det er vel mest egnet på sub? Hornresp har jeg jo hørt om og bassbox (trolig også til sub). Ingen som har noen andre forslag?

M

MarkusH

Gjest
Har lett litt på nett og funnet et program som heter Ease Focus 3, det ser ut til å gjøre alt jeg ønsker (om noe avansert dog). Tenkte uansett å simulere en 2-veis linjekilde med dayton nd140-4 og kanskje beyma tpl 150/200. Noen som har noen formening om det vil bli brukbart? Alternativ diskant er Raal 140-15d, samt en del andre billigere saker. Ønsker deling rundt 180hz (mot tårn) og 1-2,5khz (mot diskant), aluminium i mellomtone er et must og så store drivere som mulig.
Mulig noen kan svare her inne før jeg begir meg ut på simulering av dette her, men antallet mellomtone/fulltone-drivere er vel "maks" 16 per side (213cm+kasse) hvis jeg skal gå for separat linje for mellomtone og diskant i egen "boks" (ala det steinost har). Alternativt så blir alt i samme rekke med diskant i midten, da må jeg ned på antallet mellomtoner i linje .... har det noe å si om diskant står i linje med mellomtonene eller ikke, rent teoretisk?
Buede vs rette linjer?

Topp Bunn