Alt til hus og bolig Sikringsskap....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.019
Sted
Holmestrand
Frokosten ble i går avsluttet med blinkende lys, før det ble mørkt.
Diverse sikringer hadde løst ut, men alle minus en halv lot seg greit reaktivere.
Den forsyner oppvaskmaskina som ser ut til å ha vandret.
Automaten er Kløckner-Muller FAZ, anlegget er fra rundt 1985, uten jordfeilbryter. Hvert fall ikke på hver kurs.

Mener er å ha hørt at jeg må bytte alle kurser til automater med jordfeilbryter ved oppgradering.
Stemmer det?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Vedrørende utbedring av sikringskap i gamle anlegg skal anlegget være av lik eller sikrere standard enn hva det var før utbedring. Jobber som elektriker og kan ikke se noen argumenter for annet enn å velge jordfeilautomater.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.019
Sted
Holmestrand
Jeg er ingeniør, elektronikk og sterkstrøm, og deler selvsagt din vurdering.

så det er naturlig å sette inn en jordfeilautomat, men må jeg bytte alle de gamle samtidig?
vi teller fortsatt juledager, så nytt sikringsskap hadde passet bedre om litt for å det slik.
:)
Får høre hva min bortreiste elektrikervenn kan tilby.

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Bytte 1 sikringskurs, nei. Bytte skap, ja alt.

Uansett om du bytter 1, eller alle vill du oppfylle dette kravet:

"Vedrørende utbedring av sikringskap i gamle anlegg skal anlegget være av lik eller sikrere standard enn hva det var før utbedring."

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47
Da jeg pusset opp eneboligen min byttet jeg hele el nettet. Nytt skap med 24 stk 16a kurser + overspenning ++ kostet meg rundt 10 tusen ferdig bygget. Monteringsarbeid ca 1 dag i tillegg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Monteringsarbeid er ca 1t for et sikringsskap. Jeg kjøpte nylig komplett 3 raders sikringsskap med 16 jf automater og basisprisen var 7600 eks mva for ferdig bygd skap med OV, avdekninger, målesløyfe og ringetrafo. Total pris som jeg endte opp med etter at jeg la til astrour og komfyrvakt var 11 000 ink mva.

Med monteringsarbeid mener jeg å montere selve skapet og dets innhold

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.140
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tipper en jordfeilautomat vil koste ca 1000 for ett ordentlig merke. Kjøper du alle jordfeilautomater i ei pakke blir sikkert enhetsprisen endel lavere, spesielt hvis du bestiller elektriker til å bytte innholdet for deg.

Edit: Deler mening til mannen over. Vi bruker hovedsaklig Schneider utstyr, anbefaler absolutt de.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.019
Sted
Holmestrand
Da har elektrikervenn vært innom og flyttet hele kursen over til en kurs som nesten ikke var brukt. Da bytter vi automat(er) i forbindelse med oppussing av kjøkkenet som forhåpentlig kommer i gang i løpet av dette halvår.
Takker for innspill.
:)
Kunne ha gjort dette selv, men når det gjelder elsikkerhet så er det greit at det blir gjort av folk som "har lov".

N

nb

Gjest
Om man som kunde kun ser på pris får man som regel Chint-automater. Det er ikke det helt store så vidt jeg har skjønt (jeg er ikke elektriker). For litt mer penger får man noe som er bedre. Det er angivelig også ikke særlig bekvemt å montere Chint-sakene, så det går fort litt mer arbeidstid på det også. Noen som faktisk er montør kan sikkert bekrefte eller avkrefte...

Ellers så er min personlige erfaring at om man spør tre ulike elektrikere om noe er å betrakte som en mindre oppgradering eller en stor oppgradering (krav iht NEK-400 slår inn) så får man tre ulike vurderinger. Jeg byttet ut "alt" i huset mitt, så jeg gikk for moderne standard på alt som ble gjort, liten grunn til å være kjip når anlegget skal stå i ørten år.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ville selv valgt automater fra en av de "store" og ikke valgt fra billighylla.
Det som er artig er at Schneider og Gewiss fysisk er 100% like. Mon tro om det er tilfeldig eller om de kommer ut fra samme fabrikk....

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Det som er artig er at Schneider og Gewiss fysisk er 100% like. Mon tro om det er tilfeldig eller om de kommer ut fra samme fabrikk....
Mange automater som er bygget opp likt og kommer fra "samme fabrikk". Sistnevnte er et fabrikat jeg selv ikke har erfaring med, så litt vanskelig å uttale seg.

Nå om dagen er det vel fremdeles mulig å få den gamle serien til Schneider C60H på "billigsalg". Denne ble erstattet av IC60H sist år. Schneider og ABB (tror det kun er disse pr. dags dato som har dette) tilbyr også såkalte boligautomater og egne automater for inntak i bolig, da blir det også selektivt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mange automater som er bygget opp likt og kommer fra "samme fabrikk". Sistnevnte er et fabrikat jeg selv ikke har erfaring med, så litt vanskelig å uttale seg.

Nå om dagen er det vel fremdeles mulig å få den gamle serien til Schneider C60H på "billigsalg". Denne ble erstattet av IC60H sist år. Schneider og ABB (tror det kun er disse pr. dags dato som har dette) tilbyr også såkalte boligautomater og egne automater for inntak i bolig, da blir det også selektivt.
Selektiviteten går ikke på fabrikat.

Schneider og ABB har automater med I2 verdi på 1.2 mens andre har valgt en noe høyere I2 verdi.15A og I2 på 1.3 eller 16A og I2 på 1.2 er i praksis det samme.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

Selektiviteten går ikke på fabrikat.

Schneider og ABB har automater med I2 verdi på 1.2 mens andre har valgt en noe høyere I2 verdi.15A og I2 på 1.3 eller 16A og I2 på 1.2 er i praksis det samme.

Årsaken til at jeg nevner selektivitet er at det de fleste boligskap ikke er dette. Kan være noe å gruble en liten tanke og to over vist nytt skap på plass. Og nei, det må ikke være samme fabrikat osv for å få det selektivt.

Hvem tilbyr 15A sikringer i dag? Vet at Eaton gjør men noe usikker på de andre...

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hvis du ønsker en oversikt kan jeg maile deg en skjermdump fra Febdok i morgen eller poste her. Jeg mener 15A fortsatt er ganske vanlig men skal man bruke 15A i ny boliginstallasjon er man akkurat som med 16A avhengig av en I2 verdi tilpasset NEK400.

Schneider og ABB er uansett et trygt valg og jeg tror ikke eksemplet mitt med Stansefabrikken og Gewiss er stort dårligere.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Gewiss/Schneider holder jeg meg unna. De har en tendens til å "dele" seg når en trekker til med momemtverdien. 2nm mener jeg det var i farten. Bruker gjerne Chint om det er god plass, det gjør ikke noe ha litt god plass og koble på. Ellers velger jeg Hager som er de beste med sneppskinne med moment i bunn eller Eaton(tidligere Moeller.).

Selve skapet er det sjelden grunn til å skifte.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hvis du ønsker en oversikt kan jeg maile deg en skjermdump fra Febdok i morgen eller poste her. Jeg mener 15A fortsatt er ganske vanlig men skal man bruke 15A i ny boliginstallasjon er man akkurat som med 16A avhengig av en I2 verdi tilpasset NEK400.

Schneider og ABB er uansett et trygt valg og jeg tror ikke eksemplet mitt med Stansefabrikken og Gewiss er stort dårligere.

Takker for tilbudet:) Post her i tilfelle, så kan de som ikke har tilgang til febdok som lurer få et svar....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Ahlsell selger enormt mye Schneider og jeg kan ikke si at jeg har hørt noe galt om merket så det kan da umulig være så ille...

Hvis man ser på forumet byggebolig.no får Chint det glatte lag uten at det trenger å bety så mye.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.140
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg monterer sikkert tusen automater i året, og har "aldri" problemer med de. Mitt inntrykk er at Schneider automatene tåler mer fysisk juling enn mange andre, uten at jeg har erfaring med alt som er av fabrikater.

Vil uansett tippe at hvis man ringer til fem elektrikere for å bytte skap kommer de nok med ett merke hver.

U

Utgatt11378

Gjest
Da jeg pusset opp eneboligen min byttet jeg hele el nettet. Nytt skap med 24 stk 16a kurser + overspenning ++ kostet meg rundt 10 tusen ferdig bygget. Monteringsarbeid ca 1 dag i tillegg.
Hei!
Var dette inkludert kontakter og lednings-strekk...eller :p
Vh

S

Topp Bunn