Sikringen går

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Hvis prisen er akseptabel må dette være løsningen på alle "Sikringen går" problemer.
Ja, men den er for DIN-skinne montering.
Den utgjør en stor forskjell iht. testmålinger, men det må sjekkes at den ikke påvirker dynamikk under normal drift.
Ja. Den kan enkelt klipses på en DIN skinne, men andre monteringsmåter er ikke noe problem.
Du kan eventuelt kjøpe deg noen cm skinne.
Den vil ikke ødelegge noe dynamikk.
Ta en titt på linken og du ser hvordan den virker.
Ja, det stemmer.
Den kobler seg ut iht. en prekonfigurert timer, så dette burde virke fint.
Jeg kan sjekke kost, hvis noen er interessert.

D

DL

Gjest
I siste revisjom kom f.eks krav om antall uttak i rom.
Litt OT, men siden dette er ditt bord: Stemmer det at det er krav om minst et ujordet uttak i tilfelle det en eller annen gang i tiden skulle komme inn f.eks en medisinsk dings som ikke kan slutte å virke med jordfeil?
En slik dings vil vell måtte ha en isolertrafo i sin forsyning. Ujordete uttak sammen med jordete uttak skal ikke finnes. Meg bekjent er varmepumpe unntaket siden det er en utedel som skal jordes.
Er det snakk om VP på stikk-kontakt, så er det ingen krav til jord, da det ikke regnes som fast opplegg.
Du kan kople den på ujordet kurs, på samme måte som du kan kople en forsterker med jord på ett ujordet stikk.

Skal du derimot ha en egen kurs til VP, så må den ha jord.

DL

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
I siste revisjom kom f.eks krav om antall uttak i rom.
Litt OT, men siden dette er ditt bord: Stemmer det at det er krav om minst et ujordet uttak i tilfelle det en eller annen gang i tiden skulle komme inn f.eks en medisinsk dings som ikke kan slutte å virke med jordfeil?
En slik dings vil vell måtte ha en isolertrafo i sin forsyning. Ujordete uttak sammen med jordete uttak skal ikke finnes. Meg bekjent er varmepumpe unntaket siden det er en utedel som skal jordes.
Er det snakk om VP på stikk-kontakt, så er det ingen krav til jord, da det ikke regnes som fast opplegg.
Du kan kople den på ujordet kurs, på samme måte som du kan kople en forsterker med jord på ett ujordet stikk.

DL
Det er ikke sant. Varmepumpe skal ha jordet stikkontakt dersom den ikke er dobbelsolert (hvilket de ikke er meg bekjent). Sjekk gjerne elsikkerhet nr 65 eller ring DSB hvis du er uenig med meg. Det spiller absolutt ingen rolle at de er tilkoblet på stikk. Og provisoriske anlegg kan heller ikke være permanent tilkoblet.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg har tidligere hatt samme problem med at både 10 og 16A B kar. sikringer slo ut ved påslag av effektrinn med smultringtrafo. Min mening er at konstruktør/produsent lager forsterker slik at sluttbrukere unngår å måtte skifte el.utstyr. Det er jo i utgangspunktet forsterkeren som er årsaken (?)!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det er vel å snu problemstillingen på hodet? Det er strømforsyningen som skal tilpasses utstyret, ikke omvendt. Utstyrsprodusentene må dimensjonere sine apparater slik de mener er rett. At de fleste kommersielle produsenter velger å produsere utstyret for "enkel" bruk på 10/16A er prisverdig for "folk flest", men mere kompromissløst utstyr trenger ikke ta slike hensyn. Ikke er det dyrt å legge opp ekstra kurs heller i forhold til (den antatte) utstyrskostnaden. Så lenge apparaten har 16A ledning og kan benyttes med 16A C eller det D er alt i orden. Sett bare inn en startstrømbegrenser på apparatet hvis det er problemer med at sikringen går. Billig og enkelt.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det kan nok diskuteres dette her...uansett, jeg har B-karakteristikk sikringer som er ganske vanlig og antar det vil være mer kostnadseffektivt for meg å betale noen kroner ekstra for en allerede innebygd slowstart enn å måtte bestille elektriker til å skifte utstyr i sikringsskap. Bare min mening da.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Du har 4 valg:
- Dimensjonere kursen til valgt utstyr.
- Kjøpe utstyr som passer til kursen.
- Sette inn startstrømsbegrensning.
- Velge utstyr som ikke passer til kursen.

De 3 første fungerer. Velger man nr 4 så blir det veldig underlig å si at utstyret er dårlig designet.... Det er da vitterlig kursen som ikke er egnet til bruken.

Dette gjelder selvfølgelig audio som for alle andre apparater. Komfyrer ble f.eks. forsynt fra 1 stk 20A i gamle dager. I dag er 1 stk 16A + 1 stk 25A vanlig for en 2-delt løsning som er veldig vanlig. Det er god design da den gir større fleksibilitet og samtidighet i bruken. At den gamle 20A kursen ikke egner seg lenger betyr bare at strømforsyningen er for dårlig.

Jeg skal ikke terpe mer på dette her, men ser fremdeles ingen grunn til å klage på utstyrsprodusenter fordi man selv ikke har egnet strømforsyning til utstyret man anskaffer seg.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Jeg skal ikke terpe mer på dette her, men ser fremdeles ingen grunn til å klage på utstyrsprodusenter fordi man selv ikke har egnet strømforsyning til utstyret man anskaffer seg.
Tror nok den gjengse oppfatning blant folk flest er at alt kommersielt tilgjengelig elektrisk utstyr som kjøpes vil passe til det aktuelle stikk/kurs (med unntak av komfyr).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Tror nok den gjengse oppfatning blant folk flest er at alt kommersielt tilgjengelig elektrisk utstyr som kjøpes vil passe til det aktuelle stikk/kurs (med unntak av komfyr).
Det skyldes kunnskapsmangel og det dyrker vi vel ikke på teknikksidene. Flertallet har forresten sjelden rett .....

Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det dreier seg om teknikk og oppfatning om hva som kom først, sikringen i el.skapet eller utstyret. Om man rehabiliterer ellere bygger nytt og allerede VET om problemet så setter man kanskje inn en passende sikring. Høna kom antagelig først, så egget. Høna = sikringsskapet i de aller fleste tilfeller. Om flertallet har rett eller ikke er i denne sammenheng irrelevant.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.242
Sted
Holmestrand
Apparater som skal brukes av normale mennesker i normale hjem må kunne forventes å kunne kobles til eksisterende nett. Dersom det ikke er tilfelle bør utstyret klart merkes med hvilke krav som stilles for tilførselen.

Slik det fungerer nå må man jo gjette seg fram til hvordan kursen må sikres.

Jeg er elektroingeniør, og har som sagt jobbet med elektrisk materialprøving. Et av kriteriene for godkjenning var faktisk at det skulle være mulig å skru på utstyret uten at sikringen gikk. Mao, vi sjekket startstrøm. Mulig dette ikke gjelder lengre.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det dreier seg om teknikk og oppfatning om hva som kom først, sikringen i el.skapet eller utstyret. Om man rehabiliterer ellere bygger nytt og allerede VET om problemet så setter man kanskje inn en passende sikring. Høna kom antagelig først, så egget. Høna = sikringsskapet i de aller fleste tilfeller. Om flertallet har rett eller ikke er i denne sammenheng irrelevant.
Da er det jo enkelt: kjøp utstyr som passer for kursen du har. Men hva som først er irrelevant. Dette dreier seg om prioritering; ønsker man å anskaffe komponenten eller er det viktigere å beholde kursopplegget slik det er.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Apparater som skal brukes av normale mennesker i normale hjem må kunne forventes å kunne kobles til eksisterende nett. Dersom det ikke er tilfelle bør utstyret klart merkes med hvilke krav som stilles for tilførselen.

Jeg er elektroingeniør, og har som sagt jobbet med elektrisk materialprøving. Et av kriteriene for godkjenning var faktisk at det skulle være mulig å skru på utstyret uten at sikringen gikk. Mao, vi sjekket startstrøm. Mulig dette ikke gjelder lengre.
Merkeskilt med elektriske data bør det være som på industriutstyr. Spenning/frekvens, nominell strøm, momentanstrøm og cos phi er greit å forholde seg til. Ikke for "folk flest", men fagpersoner. Så får de som selger slikt utstyr råde kunden om kursopplegg. Nå tror jeg ikke dette er noe stort problem i praksis da spesielt utstyr er for spesielt interesserte. Og har man svidd 80k på en forsterker så kan man vel bruke 5k på litt kursopplegg også, selv om det ikke gir status i miljøet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

NEMKO i denne sammenhengen er vel historie. Nå klistrer produsenten på et CE merke og lar det stå til.

D

DL

Gjest

DL
Det er ikke sant. Varmepumpe skal ha jordet stikkontakt dersom den ikke er dobbelsolert (hvilket de ikke er meg bekjent). Sjekk gjerne elsikkerhet nr 65 eller ring DSB hvis du er uenig med meg. Det spiller absolutt ingen rolle at de er tilkoblet på stikk. Og provisoriske anlegg kan heller ikke være permanent tilkoblet.
Varmepumpe tilkoplet stikk kontakt er ikke permanent tilkoplet.
Det er jo igrunn hele poenget med stikk kontakt.

En varmepumpe kan til og med være mobil og brukes i alle rom.

Er den derimot utstyrt med fast kurs, så gjelder vanlige regler for el.installasjon, dvs jord.

DL

N

nb

Gjest
Hva er forresten de eventuelle lydmessige problemer med å implementere softstart?

Mine powertools drar fort 2000w kontinuerlig, dvs mye mer en stort sett alt som finnes av Hifi, det funker fint på 10a. Effekttrekket til selv de største forsterkere er jo mye lavere og eventuelle spikes i drift er vel såpass lave at sikringen ikke rekker å slå ut. Så problemet er ikke først og fremst å bruke sakene, men å få slått de på slik at de kan brukes.

På generelt grunnlag virker det som en del grovt overvurderer hvite mye som faktisk trekkes fra nettet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva er forresten de eventuelle lydmessige problemer med å implementere softstart?
De eventuelle problemene er av innbilt karakter.
De fleste soft start består av en seriemotstand som begrenser inrush. Denne kortsluttes av et sett relekontakter etter noen perioder av nettfrekvensen.
Det er kun i den tiden det tar før releet opereres (<1S) at lyden kan påvirkes.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12

DL
Varmepumpe tilkoplet stikk kontakt er ikke permanent tilkoplet.
Det er jo igrunn hele poenget med stikk kontakt.

En varmepumpe kan til og med være mobil og brukes i alle rom.

Er den derimot utstyrt med fast kurs, så gjelder vanlige regler for el.installasjon, dvs jord.

DL
Sjekk elsikkerhet 65. Du skal ha en sikker installasjon selv på stikk. Det er heller ikke å anse som prov på en varmtvannsbereder selv om den er på stikk. Hvis produsenten krever jordtilkobling skal det være det. Det er en av grunnsetningene i forskriften. Dette er tøyseprat.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12

Mine powertools drar fort 2000w kontinuerlig, dvs mye mer en stort sett alt som finnes av Hifi, det funker fint på 10a. Effekttrekket til selv de største forsterkere er jo mye lavere og eventuelle spikes i drift er vel såpass lave at sikringen ikke rekker å slå ut. Så problemet er ikke først og fremst å bruke sakene, men å få slått de på slik at de kan brukes.

På generelt grunnlag virker det som en del grovt overvurderer hvite mye som faktisk trekkes fra nettet.
Det er ikke nominell effekt, men startstrømmen som er utfordringen. Softstart er glimrende og burde være standard på store trafoer.

N

nb

Gjest
Det er ikke nominell effekt, men startstrømmen som er utfordringen. Softstart er glimrende og burde være standard på store trafoer.
Jeg er ikke spesielt hypp på å måtte ringe elektrikeren for å bytte en jordfeilautomat fordi konstruktøren av et effekttrinn ikke har gjort jobben sin. Derav mener jeg at produkter som ikke innehar egenskapen "kan problemfritt slås på tilkoblet en kurs som ellers er godt tilstrekkelig til å fore produktet" er dårlig konstruert.

For å ta mine egne effekttrinn jeg hadde som eksempel (Vincent SP-100 eller hva de nå het, i alle fall noen monoblokker med en variant av klasse A drift), om jeg ikke husker feil hadde de max effkttrekk på 500W, eller i overkant av 2 Ampere). Disse kunne altså ikke slås på tilkoblet en ellers så godt som ubelastet kurs sikret med 16A men med for rask karakteristikk for de nevnte monoblokkene. Siden det var monoblokker var det dobbelt irriterende, siden jeg måtte ha flaks med hvor på perioden jeg traff to ganger etter hverandre for å få slått på begge. Basert på dine tidligere svar i denne tråden er dette tydligvis helt ok, og noe jeg burde undersøke eller tilpasse meg siden jeg kjøpte produktene. I beg to differ.

Så hvorfor er ikke softstart standard?
- Er det fordi det koster noen kroner ekstra (burde være lite relevant på svært kostbare saker) ?
- Er det fordi kundene mener det degraderer lyden?
- Er det fordi produsenten mener det degraderer lyden?
- Er det fordi at produsenten tror kunden ser på det som et kvalitetstegn at den tar raske sikringer ved påslag fordi kunden da tenker noe i retning av "Oi, dette var jammen gromme saker når sikringen går!" ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Det er tull å si at konstruktøren ikke gjør jobben sin dersom et apparat ikke funker på en 30 år gammel 10A kurs. I dag er faktisk 16A C en normal kurs. Verden går videre. Kjøp utstyr som passer til strømforsyningen er mitt råd. Ikke rakk ned på utstyr som ikke egner seg i et gammelt anlegg.

N

nb

Gjest
Det er tull å si at konstruktøren ikke gjør jobben sin dersom et apparat ikke funker på en 30 år gammel 10A kurs. I dag er faktisk 16A C en normal kurs. Verden går videre. Kjøp utstyr som passer til strømforsyningen er mitt råd. Ikke rakk ned på utstyr som ikke egner seg i et gammelt anlegg.
I mitt tilfelle funket det ikke på en ca en uke gammel 16 A (eller B) kurs. På den gamle - hva nå den var - så funket det forsåvidt fint. Nesten hvasomhelst funker jo på nesten hvasomhelst så lenge det er en softstart montert regner jeg med.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det kan være punkt 1.
Punkt 2 også?
Det er altså utelukkende trafoen som bestemmer størrelsen på peak inrus. Husk det!
I en "firkant trafo" kan inrush være opp mot 40 x nominell strøm.
I en toroide, vesentlig mer.
Slik er det og dette må en forholde seg til.
Hvis ikke produsenten har gjort noe med dette, må en finne på noe selv.
Problemet er egentlig ikke større enn det en ønsker å lage selv.
Et stykke opp i tråden linkes det til en soft start som koster EUR 60,-

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
I Norge er det ingen forskjell på en stikkontakt sikret med 10A eller 15A. Heller ikke om den er treg eller kvikk. Man kan jo ønske seg at det kun er utstyr som passer til 10A kurs som passer i en stikkontakt tilkoblet denne, men det vil jo medføre en god del endringer i forhold til slik det er i dag.
De fleste har et sikringsskap med en innholdsoversikt, og her finner man ut hvilke rom som er sikret med hva. Og man trenger ikke fagutdannede for å dekryptere teksten.
I mitt hus som ble ferdig i 2011 er det installert 16A C sikringer til alle vanlig stikkontakter. Uten at jeg har bedt spesielt om det.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
16C er rimelig standardisert i dag. Og vi skal være glad for at vanlig schuko kontakt benyttes inntil 16A som er merkestrømmen for disse. Og jeg mener fremdeles problemstillingen er kunstig og overdrevet. Hvorfor kan ikke "folk flest" installere windows 8 på en tilårskommen PC? Det er i realiteten problemstillingen vi møter her. Verden forandrer seg hvertfall selv om den ikke nødvendigvis går fremover. Utstyret, forskriftene og produktene forandrer seg hele tiden og da er det tungt bakstreversk og forvente at en moderne komponent problemfritt skal kunne benyttes på hvasomhelst av kursopplegg. Akkurat som i verden forøvrig kreves det kompetanse for å forstå virkeligheten. Har man det ikke selv, kan man oppsøke det. Jeg ser vi er på tech-hjørnet ......

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.242
Sted
Holmestrand
16C er rimelig standardisert i dag. Og vi skal være glad for at vanlig schuko kontakt benyttes inntil 16A som er merkestrømmen for disse. Og jeg mener fremdeles problemstillingen er kunstig og overdrevet. Hvorfor kan ikke "folk flest" installere windows 8 på en tilårskommen PC? Det er i realiteten problemstillingen vi møter her. Verden forandrer seg hvertfall selv om den ikke nødvendigvis går fremover. Utstyret, forskriftene og produktene forandrer seg hele tiden og da er det tungt bakstreversk og forvente at en moderne komponent problemfritt skal kunne benyttes på hvasomhelst av kursopplegg. Akkurat som i verden forøvrig kreves det kompetanse for å forstå virkeligheten. Har man det ikke selv, kan man oppsøke det. Jeg ser vi er på tech-hjørnet ......
Kan ikke se at dette har noe med kompetanse å gjøre i det hele tatt. Tror de aller fleste her forstår hvorfor sikringen går. Noen av oss mener at det er en del av konstruktørens oppgave å lage et produkt som vi kan bruke uten videre. Du synes det er greit å legge opp en ny kurs til 5000 kr.
Dette er egentlig ikke et teknisk problem i det hele tatt, for løsningen er klar. Det er et forbrukerspørsmål.
Er produktet som en forbruker må kunne forvente? Etter min mening så er det ikke det.
:)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Feil xerxes. Underslår du elektrofagkompetansen? Dette er ingen forbrukersak, dette har med kompetanse å gjøre. At gud og hvermann har innlagt strøm berøver ikke all praksis og teori som ligger bak. Det er ikke tilfeldigheter, det er kompetanse. Hjelp!

kan du forresten forklare meg hvorfor sikringen går?

og hva er kriteriene for feilkonstruksjon gjennom dine forbrukerøyne? Husk vi er på techsidene så ingen prosa takk ;)

Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
Det er jo ingen automatikk i at det virker på en 16A-kurs heller... jeg synest det er et relevant konstruksjonskriterie ved forbrukerelektronikk at det faktisk kan brukes i et vanlig hjem uten at man må gjøre noe med elanlegget. Effektrekket i seg selv er jo svært lavt, så 10A holder forsåvidt lenge til vanlig drift, selv på svært høyt volum, men man kan fort risikere at en moderne jordfeilautomat som takler alt annet innenfor effekttoleransen løser ut når man slår på en forsterker. Den trenger ikke være spesielt stor en gang for at det skal skje.

Ting som skal kobles til en kurs er gjerne laget slik at det går an. Det er mulig å gjøre det all den tid dette ikke er et problem med alt utstyr.

På en annen side er det jo løsbart - bytte til en tregere jordfeilautomat koster vel en 1500 kroner eller noe slikt?
Får en veldig kurant jordfeilauto for 1/3 av det, men du regner inkl montering? Er du ikke kresen får du vel for under 300 også vil jeg tro.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg synes det rimelig klart at enhver forbruker må ha i øye at gamle anlegg ikke nødvendigvis fungerer tilstrekkelig til moderne belastning. Mye har skjedd de siste 20 år, og en oppgradering på el-anlegget bør i mange tilfeller påregnes. For all del: Elektronikkdesignere kunne kanskje inkorporert softstart, men det er vel et kostnadsspørsmål det også. Anyway: Egen moderne kurs (16C) til anlegget er kanskje ikke dumt uansett hvis man snakker om et <1:20 kostnadsratio.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Rojoh, my man. (Hyggelig også vet jeg). Men du kaver mot forbrukervindmøllene her .... Laphroig, I wanna swim ...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
med tanke på hvor kjøpekåte vi nordmenn er på forbrukerelektronikk samtidig som vi bor i boliger med ymse kvalitet på el-anlegget er det sikkert ikke så rart at det brenner hist og her. Et gammelt el-anlegg er vel strengt talt ikke beregnet for dagens (mengder med) "el-leker".

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Jeg tror det nærmeste man kan forvente av den gjengse forbruker er at hvis man har på en vifteovn på 1500W i stikkontakten og samtidig setter i støvsugeren i samme punkt/10A krets - og sikringen går - så skjønner man sammenhengen. Utover dette kan man ikke forvente noe mer. En forbruker vil aldri skjønne merkestrøm, karakteristikk (vel, trege sikringer er vel kjent til en viss grad), selektivitet, osv.
Skal man ha noen fete hjul på bilen, så vil enkelte sette seg inn i felgens innpressing, dimensjon, dekkets profil, rulleomkrets, mm. mens flertallet peker på et bilde og sier 'de vil jeg ha' og lar de som har greie på dette ordner resten (og stoler på at dette blir ordnet på en fagmessig måte).

Når man kan faget så er det lett å overføre egne erfaringer og kunnskap på andre.
Så lenge støpselet passer i kontakten, så mener nok flertallet at det er noe galt med produktet hvis sikringen går (ignorance is a bliss).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Korrekt Eros, men sikkerhet er ikke status. Elanlegget fra 1973 er jo godt sin nytt for det fungerer jo ....

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Rojoh, my man. (Hyggelig også vet jeg). Men du kaver mot forbrukervindmøllene her .... Laphroig, I wanna swim ...
Takk for sist. Hyggelig. :). Ja, jeg har allerede kjørt trumfen (Talking Heads: Burning Down The House") i en annen tråd, men til slutt håper man at liv ikke går tapt, at forsikring blir utbetalt uten forkorting og at ting blir fikset til slutt. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Jeg tror det nærmeste man kan forvente av den gjengse forbruker er at hvis man har på en vifteovn på 1500W i stikkontakten og samtidig setter i støvsugeren i samme punkt/10A krets - og sikringen går - så skjønner man sammenhengen. Utover dette kan man ikke forvente noe mer. En forbruker vil aldri skjønne merkestrøm, karakteristikk (vel, trege sikringer er vel kjent til en viss grad), selektivitet, osv.
Skal man ha noen fete hjul på bilen, så vil enkelte sette seg inn i felgens innpressing, dimensjon, dekkets profil, rulleomkrets, mm. mens flertallet peker på et bilde og sier 'de vil jeg ha' og lar de som har greie på dette ordne resten.

Når man kan faget så er det lett å overføre egne erfaringer og kunnskap på andre.
Så lenge støpselet passer i kontakten, så mener nok flertallet at det er noe galt med produktet hvis sikringen går (ignorance is a bliss).
Siden når fikk flertallet rett?

T

tce-teams

Gjest
Jeg har et ganske gammelt sikringskap i huset her , og har 16 amp sikring på stuen her jeg har anlegget + det står på ein del lys her inne , reciver , effektforsterker , plasma tv osv. Har ikke hadt problemer med sikringen i det heile tatt. Og dette er slike sikriner man må skifte ut.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Skal man ha noen fete hjul på bilen, så vil enkelte sette seg inn i felgens innpressing, dimensjon, dekkets profil, rulleomkrets, mm. mens flertallet peker på et bilde og sier 'de vil jeg ha' og lar de som har greie på dette ordne resten.

Problemstillingen er vel heller om man kan forvente noe annet, evt. lære opp opinionen for å høyne nivået/kunnskapen.
Jeg tror ikke det. Folk gidder ikke å bry seg. Selv gjør jeg research på omtrent alt jeg kjøper.

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har et ganske gammelt sikringskap i huset her , og har 16 amp sikring på stuen her jeg har anlegget + det står på ein del lys her inne , reciver , effektforsterker , plasma tv osv. Har ikke hadt problemer med sikringen i det heile tatt. Og dette er slike sikriner man må skifte ut.
Jeg skal ikke nøde deg til å skifte ut noe som helst, men skrusikringer er mer tolerante for overbelastning enn automatsikringer. Anyway: Brann forårsakes ofte av overopphetning. En liten selvsjekk mht. temp på vitale deler (uten å berøre strømførende deler, må vite!!!). Jeg er tilhenger av termografering, men jeg forstår at alt koster. Tusenlapper har flydd ivrig denne sommeren til kantsten, mørtel, armeringsjern o.l. Så: En initialsjekk mht. temp er gratis. Varmt er varmt. Kaldt er kaldt.

(Hva har jeg gjort nå? Oppfordre folk til å kjenne etter temp på vitale deler. Fuck! - ikke gå på totalsmell nå da!) Hvis du ikke vet hva du gjør, så ikke gjør det! + termografering. :)

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12

Problemstillingen er vel heller om kan kan forvente noe annet, evt. lære opp opinionen for å høyne nivået/kunnskapen.
Jeg tror ikke det.
Nei, men det er kompetente som har kunnskapen likevel. Og den kan kjøpes. I stedet strøs det raust med påstander om feildesign. Av inkompetente. På tech-hjørnet.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
458
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Trondmeg :`Nei, men det er kompetente som har kunnskapen likevel. Og den kan kjøpes. I stedet strøs det raust med påstander om feildesign. Av inkompetente. På tech-hjørnet. (sitat slutt).

Det er jo bra at det finnes iallefall minst en "kompetent" her på tech-hjørnet!!!

Topp Bunn