Sikring i strømforsyning?

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hey.

Tror strømforsyningen til DAC'en min gikk her om dagen. Håper at det bare er sikringene som er gått.

Det står ikke mye på selve sikrigen.. Bare "250V (ul) (SA) BUSS AGC 1/4" Jeg blir ikke helt klok på dette.

Tok et "crappy" bilde av trafoen inni strømforsyningen og bildet er vedlagt.

Er det noen som med en gang ser hva slags sikring jeg skal kjøpe... og kanskje også har noen tips om hvor de er lette å få tak i?

Jeg bor i Oslo og har mest lyst til å bare stikke innom et sted (ikke postordre).

Håper noen kan hjelpe.... Verden er ikke noe fin uten en skikkelig dac:-(

Til info er dette en ARAGON D2A (MKII) DAC med ekstern strømfosyning.

ER
 

Vedlegg

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ser mistenkelig ut som det kan være 15V / 0.8A.

Hva med å bare ta opp sikringene og lese på dem? Eller rett og slett ta dem med til f.eks. Jernia. (små glassrør med en tråd inni)
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Pengvim skrev:
Ser mistenkelig ut som det kan være 15V / 0.8A.

Hva med å bare ta opp sikringene og lese på dem? Eller rett og slett ta dem med til f.eks. Jernia. (små glassrør med en tråd inni)
Lurt... MEN, det står ikke noe på glassrøra, og det er bare "250V (ul) (SA) BUSS AGC 1/4" som står på metallcappene på røra.

Så de har sikringer på Jernia... Supert... da skal jeg sjekke der.

ER
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
easyrider skrev:
Lurt... MEN, det står ikke noe på glassrøra, og det er bare "250V (ul) (SA) BUSS AGC 1/4" som står på metallcappene på røra.
Det står aldri noe på glasset, men på metallkappa i hver ende. Du har funnet det du trenger. Bare en smule dekoding som du allerede har fått hjelp til.
Du får disse nesten over alt.
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Supert.. Takk Alle..
Da skal jeg løpe å kjøpe:)

ER
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Terka skrev:
Takk for tips. Var innom Clasohlson... De har ikke 250mA i 6x32mm. Minste A på 6x32mm var 1A. Ser ut som om det samme gjelder for Biltema...

Rakk akkurat ikke Jernia i går, men prøver mer i dag... Nå som jeg vet hva jeg skal ha kan jeg jo søke litt mer på nettet også...

Er det forresten farlig å sette en 1A 6x32mm inn isteden for denne 250mA saken? Det eneste er vel at sikringen er alt for kraftig slik at den ikke går når den egentlig skal?

ER
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.867
Antall liker
8.866
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
easyrider skrev:
Er det forresten farlig å sette en 1A 6x32mm inn isteden for denne 250mA saken? Det eneste er vel at sikringen er alt for kraftig slik at den ikke går når den egentlig skal?
Hvis du setter inn en sikring som tåler 4 ganger mer strømtrekk enn den som skal være der - så har du i praksis ingen sikring.

Sikringen er der for å beskytte de kretsene den leverer strøm til. Hvis den går igejn - er det et tegn på at noe er feil.

Så kort fortalt - ikke sett inn størres ikring enn detsom skal være der!

Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
ELFA har, til og med fra «riktig» produsent - Cooper Bussman.
Dersom du bare skal ha sikringer er det evt. en fordel å kunne stikke innom butikken på Sagene i Oslo (ellers blir det fort uforholdsmessig dyrt med porto og ekspedisjonsgebyr og alt det der). Alternativt bør du kanskje vurdere om det er annet plukk du også har behov for.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
easyrider skrev:
Takk for tips. Var innom Clasohlson... De har ikke 250mA i 6x32mm. Minste A på 6x32mm var 1A. Ser ut som om det samme gjelder for Biltema...
ER
Vi trodde nok at det var en 20mm sikring du skulle ha siden du ikke nevnte noen dimensjon. Jeg oppfattet det ikke i hvert fall.
6 x 32 mm er typisk for amerikansk utstyr og noe annet.
Elfa har det i hvert fall helt sikkert. De andre som er nevnt her har det trolig ikke.
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Har sjekket med Elfa, og fått bekreftet at de har det inne ja... Stikker innom etterpå.

Har også ringt til mange andre Jernia butikker og Radiorepapartører for å sjekke om noen butikker i mitt nærområde hadde det inne. Ikke noe napp, så da går turen til Elfa ja.

Takk for bra respons på tråden forresten!

OMF skrev:
Så kort fortalt - ikke sett inn størres ikring enn detsom skal være der!
Hehe... men det ville virke:) Ville komme lyd... men bare at det i praksis ikke ville være noe sikring. Husker vi satt inn noen spiker i Stereoen i Russebussen... virket det, men jeg er litt usikker på hvilken Ampere som skulle til for å knekke sikringene:)

Men Takk for at du passer på OMF. Jeg skal putte inn riktige sikringer. Jeg er jo veldig glad i senne DAC'en.

vh
ER
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
easyrider skrev:
Hehe... men det ville virke:) Ville komme lyd... men bare at det i praksis ikke ville være noe sikring. Husker vi satt inn noen spiker i Stereoen i Russebussen... virket det, men jeg er litt usikker på hvilken Ampere som skulle til for å knekke sikringene:)
Går alltid ann å erstatte sikringene med noe annet strømførende! Husker i "hine hårde dager" da jeg var på en fest og sikringen i Jamo-høytalerene på festen gikk... Jeg fikk tak i en sigarettsneip fra en av fest-deltagerene, rullet sneipen inn i sølvpapir og satte den inn der sikringen skulle være. Dette fungerte utmerket og festen forsatte med god stemning!! ;D

PS. Ikke anbefalt løsning til de som er ønsker å ta godt vare på lydutstyret sitt!
 
Topp Bunn