Sikring i forsterker; kvikk eller treg?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Skal bytte en sikring i effektforsterkeren min, en glass sikring på 6,3 A. Skal jeg kjøpe trege eller kvikke?
Håper noen kan hjelpe.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Polkagris skrev:
Skal bytte en sikring i effektforsterkeren min, en glass sikring på 6,3 A. Skal jeg kjøpe trege eller kvikke?
Håper noen kan hjelpe.
Det brukes både trege og raske sikringer i effektforsterkere. Vet du ikke hva det skal stå ville jeg først kjøpt raske - da er du best beskyttet. Om dette går bra er problemet løst. Om raske sikringer ryker ofte kan det være fordi det skal være en treg sikring (f.eks. pga høy startstrøm, som igjen avhenger av hvor sikringen sitter og konstruksjonen.)

Mvh Ole

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Tusen takk for raskt svar. Det er snakk om en Advantage A300. Tok en sikring fra en eldre Rotel forsterker som hadde akkurat samme verdi. Det gikk helt fint. Men skal kjøpe noen så jeg har i reserve. Har aldri skjedd med A300 før, har 2 stk i bi-amping. Og jeg spiller HØYT ;) Så på den gamle sikringen at tråden var litt bulkete, men den var ikke helt av så det ut som. Nok til at forsterkeren bare sto og blinket...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis du ikke har kastet den gamle sikringen allerede: kjøp samme type sikring som står originalt i forsterkeren. På metalldelen av slike glassikringer kan du lese om du har en treg eller kvikk sikring. På en treg 6,3A sikring, skal du kunne lese T 6,3A. Står det bare 6,3A er det en kvikk sikring - og da kjøper du en slik. Det kan være nødvnedig med et kraftig forstørrelsesglass - det er nødvendigvis svært liten skrift på disse små sikringene.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
96
Takker takker. Da løser det seg.

Topp Bunn