Sikler på Festool dykksag / skinnesag for DIY-prosjekter - Festool TS55 REBQ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte akkurat en ny Festool dykksag da jeg fikk sparket til den andre og den falt 5m ned i betonggulvet under - drittsag som ikke tåler slikt;)
    Bruker denne daglig og kan ikke vente, så det bar rett til nærmeste Motek og ba om det beste tilbudet de kunne klare. Ikke spesielt bra synes jeg, og måtte betale 6800,- uten skinne
    Skal det handles på Motek Norge bør en vente til de har kampanjer på det en skal kjøpe
    Oida det var dårlig greier 8x12_TOM, tror jeg selger unna alt Festool stæsjet jeg har, et fall på 5 meter bør Festool minst tåle ;)
    Hmm ja det var jo ikke superbillig akkurat, skulle også tro du fikk litt bedre pris enn de som ikke kapper til daglig...
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Brodern jobber på Motek i Oslo. Fattern har kjøpt alt utstyret der - riktig nok med litt ekstra gode priser. Jo, det er dyrt, men for fattern for eksempel, så er det mye dyrere å kjøpe rimelig utstyr fordi det ikke holder mål. Stopper ei sag eller en fres så vil den tapte arbeidstiden og fortjenesten lett overstige prisdifferansen mellom proffutstyr og rimelig utstyr. For hobbysnekkern, så er DeWalt godt nok i massevis. Jeg har omtrent mishandlet håndoverfresen min i 15 år, men fungerer like fint. Bruker den ikke så innmari ofte da, men den er nøyaktig, fast og presis i alle lagere.
    Styr unna COOP- og Europris-verktøy. Jo, de kan kappe en planke i to, men endene er som regel kappet med radius og ikke rett i det hele tatt - selv med proff-blad.

    Vidar
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte akkurat en ny Festool dykksag da jeg fikk sparket til den andre og den falt 5m ned i betonggulvet under - drittsag som ikke tåler slikt;)
    Bruker denne daglig og kan ikke vente, så det bar rett til nærmeste Motek og ba om det beste tilbudet de kunne klare. Ikke spesielt bra synes jeg, og måtte betale 6800,- uten skinne
    Skal det handles på Motek Norge bør en vente til de har kampanjer på det en skal kjøpe
    Oida det var dårlig greier 8x12_TOM, tror jeg selger unna alt Festool stæsjet jeg har, et fall på 5 meter bør Festool minst tåle ;)
    Hmm ja det var jo ikke superbillig akkurat, skulle også tro du fikk litt bedre pris enn de som ikke kapper til daglig...
    Det har dessverre vært lite med Festool tilbud fra Motek i de siste kampanjene, kun Hilti.
    nait$ⁿ, du bør jo være redd for "fall" av utstyretr som bor høyt opp i en blokk... :D
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt ufine ting om Festool, men i denne videoen hvor det slaktes en festool dykksag og det oppdages svært lite imponerende på innsiden er jo litt spesiell sånn sett.
    Finnes det noen god forklaring på at folk aldri har problemer med disse verktøyene til tross for at oppbygningen tydeligvis er ... noe.... uheldig?

     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte akkurat en ny Festool dykksag da jeg fikk sparket til den andre og den falt 5m ned i betonggulvet under - drittsag som ikke tåler slikt;)
    Bruker denne daglig og kan ikke vente, så det bar rett til nærmeste Motek og ba om det beste tilbudet de kunne klare. Ikke spesielt bra synes jeg, og måtte betale 6800,- uten skinne
    Skal det handles på Motek Norge bør en vente til de har kampanjer på det en skal kjøpe
    Oida det var dårlig greier 8x12_TOM, tror jeg selger unna alt Festool stæsjet jeg har, et fall på 5 meter bør Festool minst tåle ;)
    Hmm ja det var jo ikke superbillig akkurat, skulle også tro du fikk litt bedre pris enn de som ikke kapper til daglig...
    Det har dessverre vært lite med Festool tilbud fra Motek i de siste kampanjene, kun Hilti.
    nait$ⁿ, du bør jo være redd for "fall" av utstyretr som bor høyt opp i en blokk... :D
    Penthouse'n og alt det grønne ble solgt i helgen... ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har aldri hørt ufine ting om Festool, men i denne videoen hvor det slaktes en festool dykksag og det oppdages svært lite imponerende på innsiden er jo litt spesiell sånn sett.
    Finnes det noen god forklaring på at folk aldri har problemer med disse verktøyene til tross for at oppbygningen tydeligvis er ... noe.... uheldig?
    Logisk brist? Hvis folk aldri har problemer med Festool så er det kanskje ikke slik at de har en "uheldig oppbygning". Dette er relativt kostbart verktøy som i stor grad benyttes av fagfolk eller feinschmecker hobbyfolk. Fungerer det for disse så tror jeg nok cowboysynsingen på videoen ikke trenger tillegges stor vekt. Uansett hva du leter etter av informasjon så vil du finne det et sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Kjøpte akkurat en ny Festool dykksag da jeg fikk sparket til den andre og den falt 5m ned i betonggulvet under - drittsag som ikke tåler slikt;)
    Bruker denne daglig og kan ikke vente, så det bar rett til nærmeste Motek og ba om det beste tilbudet de kunne klare. Ikke spesielt bra synes jeg, og måtte betale 6800,- uten skinne
    Skal det handles på Motek Norge bør en vente til de har kampanjer på det en skal kjøpe
    Jesus H. Christ... Axminster tar 360 GBP (3850 NOK inkl korrigering for høyere mva-sats i Norge).
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt ufine ting om Festool, men i denne videoen hvor det slaktes en festool dykksag og det oppdages svært lite imponerende på innsiden er jo litt spesiell sånn sett.
    Finnes det noen god forklaring på at folk aldri har problemer med disse verktøyene til tross for at oppbygningen tydeligvis er ... noe.... uheldig?
    Logisk brist? Hvis folk aldri har problemer med Festool så er det kanskje ikke slik at de har en "uheldig oppbygning". Dette er relativt kostbart verktøy som i stor grad benyttes av fagfolk eller feinschmecker hobbyfolk. Fungerer det for disse så tror jeg nok cowboysynsingen på videoen ikke trenger tillegges stor vekt. Uansett hva du leter etter av informasjon så vil du finne det et sted.
    Støtter denne. Man vil alltid finne noe å pirke på dersom man er ute etter det, uansett hva det er og hva slags prisklasse det er snakk om nesten.
    For min del er jeg meget fornøyd med de tingene jeg har fra Festool :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt ufine ting om Festool, men i denne videoen hvor det slaktes en festool dykksag og det oppdages svært lite imponerende på innsiden er jo litt spesiell sånn sett.
    Finnes det noen god forklaring på at folk aldri har problemer med disse verktøyene til tross for at oppbygningen tydeligvis er ... noe.... uheldig?
    Logisk brist? Hvis folk aldri har problemer med Festool så er det kanskje ikke slik at de har en "uheldig oppbygning". Dette er relativt kostbart verktøy som i stor grad benyttes av fagfolk eller feinschmecker hobbyfolk. Fungerer det for disse så tror jeg nok cowboysynsingen på videoen ikke trenger tillegges stor vekt. Uansett hva du leter etter av informasjon så vil du finne det et sted.
    Støtter denne. Man vil alltid finne noe å pirke på dersom man er ute etter det, uansett hva det er og hva slags prisklasse det er snakk om nesten.
    For min del er jeg meget fornøyd med de tingene jeg har fra Festool :)
    Ikke misforstå meg, jeg er strålende fornøyd med Festool stikksaga mi, som hittil er mitt eneste Festool-verktøy, men jeg synes også det er morsomt med kritisk innblikk i hva som egentlig er greia, litt som den godeste herremannen i videoen driver med til daglig. (Mye morsomme videoer på kanalen hans. Anbefales for de som er nysgjerrige på hvordan ting ser ut inni.)

    Jeg lurer på om han kanskje henger seg opp i ting som er totalt irrelevant for bruksområdet sagen har, eller om det er serviceavtalene som er så gode på Festool-ting, at kundene ikke blir påvirket negativt til tross for at det har blitt tatt enkelte snarveier? Eller er det rett og slett feil det som blir påpekt som negativt underveis?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ikke misforstå meg, jeg er strålende fornøyd med Festool stikksaga mi, som hittil er mitt eneste Festool-verktøy, men jeg synes også det er morsomt med kritisk innblikk i hva som egentlig er greia, litt som den godeste herremannen i videoen driver med til daglig. (Mye morsomme videoer på kanalen hans. Anbefales for de som er nysgjerrige på hvordan ting ser ut inni.)

    Jeg lurer på om han kanskje henger seg opp i ting som er totalt irrelevant for bruksområdet sagen har, eller om det er serviceavtalene som er så gode på Festool-ting, at kundene ikke blir påvirket negativt til tross for at det har blitt tatt enkelte snarveier? Eller er det rett og slett feil det som blir påpekt som negativt underveis?
    Ingen fare, jeg misforsto deg rett :rolleyes:
    Yes vi er jo halvnerder hele gjengen så "kritisk innblikk" og "breakdown" av produkter er alltid moro. Uavhengig av det så nevnte han også at han selv ikke var noen "woodworker", og mye av det var litt svada i mine øyne. Men nå er ikke jeg en som bruker sagen eller noen av de andre tingene 8 timer om dagen hver eneste dag heller...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Kritisk blikk er bra og edruelig realisme likeledes. Som innehaver av flere Festool-verktøy så opplever jeg disse som en helt annen kvalitetsopplevelse enn alt annet jeg har og har hatt. Det er den subjektive siden av det. Når proffmarkedet benytter disse verktøyene pga levetid og kvalitet underbygger det den faktiske kvaliteten med tanke på levetid, presisjon etc.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Den logiske bristen ligger kanskje heller i at "drittverktøy" ofte ikke er så dårlig som sitt rykte.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Burde kanskje ha laget en egen tråd om hvilke "drittverktøy" som har gitt den største positive overraskelsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Kanskje det. Sånn som 2,1kW Cotec overfres med soft start og 12mm tange... Synd de ikke lenger leverer den.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Eller drittverktøy som har levd opp til sitt dårlige rykte ;)

    Kan nevne: vanlig cotec overfres, cotec stikksag og bosch grønn drill.
    er ikke verdt pappen de er pakket inn i en gang.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg kan se er mtmc.co.uk billigst på denne nå.

    Ca 4000,- med to 1400 skinner og frakt. Eventuell mva kommer jo i tillegg.

    Motek skal ha 9800,- for samme pakke...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg får tilbud på 6800 inkl mva i nettbutikken til Motek for kun saga, det er inkl den rabattavtalen jeg har som jeg antar er den dårligste på markedet siden jeg er privatperson.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg får tilbud på 6800 inkl mva i nettbutikken til Motek for kun saga, det er inkl den rabattavtalen jeg har som jeg antar er den dårligste på markedet siden jeg er privatperson.
    Så på fakturaen min og så at det var nøyaktig samme pris jeg fikk den for. Det er 15 % rabatt og alt for dårlig for min del, da jeg handler en del der som proffkunde - Tar en alvorsprat med de neste gang:)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Såvidt jeg kan se er mtmc.co.uk billigst på denne nå.

    Ca 4000,- med to 1400 skinner og frakt. Eventuell mva kommer jo i tillegg.

    Motek skal ha 9800,- for samme pakke...
    Dette hørtes billig ut. Jeg klarte ikke å finne dette på nettsiden? 324 pund, men dette er uten skinner.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    De her den med en skinne i pakke, den andre pluss skjøytestykke må du kjøpe løst. Da er du i omtrent £480 men de skal trekke fra engelsk mva (vat) på 20% før du betaler. Da ender du på omtrent £400.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Anbefaler danske Dorch&Danola på det varmeste. Minst 30-50% billigere enn Motek. Fikk utstyret 36 timer etter bestilling, levert på døra. Be om å få en totalpris på frakt med ALLE omkostninger eller så tar spedisjonsgribbene alskens finurlige gebyrer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Skulle slenge opp en hylle i teknisk rom for å mer effektivt lagre ting & tang av skruer og diverse annet i bokser som akkumulerer seg i stor grad over tid. Ville utytte plassen maksimalt så gikk for DIY i form av hobbyplater. Valgte dybde utfra standarddimensjoner (15cm og 20cm) for å minimere kappingen. Blåste støv av Domino-fresen min for å feste hylleplatene til vangene. Jeg hadde nesten glemt hvor helt fantastisk genial denne maskinen er, det må være en het kandidat til det smarteste Festool noen gang har funnet på. Kjøpte min fra England for ca 8000 for fresen, et par tilbehør for å gjøre livet lettere og nok "tenons" (trepluggene Domino freser spor til) for en liten evighet med min bruk. Motek skal ha 10.600 for fresen alene, 1700 totalt for de to tilbehørene og 3600 for kofferten med trepluggene. Totalt ca 16.000 kroner. Samme pakke selges fortsaatt hos axminster for ganske nøyaktig 8000 inkl norsk mva.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ble såpass inspirert at jeg tror jeg går for dykksag og Domino fra Axminster. Mye billigere enn pris jeg nettopp har fått på Motek med firmarabatt (Dersom noen er interessert: Som privatperson fikk jeg automatisk ca 15% rabatt ved registrering i nettbutikken til Motek, dvs de veiledende prisene er selvfølgelig bare tull. Noe overrasket over at en kamerat med firmarabatt kun har ca 12 % ytterligere rabatt.)

    Noen som vet om det er mulig å bestille støvsuger med norsk støpsel fra UK?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk pris på 9500,- fra Motek med firmarabatt (firmaet er en liten kunde) for ts55rebq, to 1400mm skinner og skjøtestykker.

    Jeg bestilte det samme pluss tvinger til skinnene samt føring til fres til skinna fra mtmc i uk. Det kom på 4900,- etter vekslingskurs med frakt.

    Jeg regner da med 1250 pluss gebyr i mva.

    Med andre ord ca 3500,- spart, jeg kan nok bytte noen støpsel for det.

    Minuset er leveringstid, siden de ikke hadde alt på lager regnet de med å sende det i midten av neste uke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ble såpass inspirert at jeg tror jeg går for dykksag og Domino fra Axminster. Mye billigere enn pris jeg nettopp har fått på Motek med firmarabatt (Dersom noen er interessert: Som privatperson fikk jeg automatisk ca 15% rabatt ved registrering i nettbutikken til Motek, dvs de veiledende prisene er selvfølgelig bare tull. Noe overrasket over at en kamerat med firmarabatt kun har ca 12 % ytterligere rabatt.)

    Noen som vet om det er mulig å bestille støvsuger med norsk støpsel fra UK?
    Bare å sjekke med Axminster, de gangene jeg var i kontakt med de for noen år siden var de temmelig serviceinnstilte i alle fall. Jeg tror det er ganske lett å bytte, ellers er det en ganske smal sak å ha et adapter stående permanent i, i alle fall så lenge den ikke brukes i regnvær.

    Vær oppmerksom på at enkelte ting fra Festool kommer med fast strømledning (muligens de har endret, det er noen år siden jeg kjøpte...) jeg bestillte Domino, 65mm høvelen, slipemaskinen som heter 400-ett-eller-annet (firkantet kloss) og den håndoverfresen som heter 1400 fra Axminster. Av disse var det kun høvelen som hadde fastmontert stikkontakt. Forsåvidt en liten sak så sjelden som jeg bruker de, jeg har bare et adapter liggende i kofferten så slipper jeg å lete etter det. Kunne selvsagt bare klippet ledningen og montert et annet støpsel, men har ikke giddet.

    Basert på min erfaring varierer det en del hvor "off" Motek er på priser. Jeg bad om et tilbud på Rotex 150 og Rotex 90, da fikk jeg en pris som var under tusenlappen dyrere enn Axminster for begge to samlet. Da var det greit med levering samme dag siden jeg trengt de ganske kjapt. Den mest brutale prisfoskjellen er på Domino og dykksagen. Mistenker at det er fordi "alle" snekkere skal ha dykksag og det ikke finnes noen alternativer til Domino så de kan ta seg godt betalt for de. I gamle dager hadde Motek også en del kampanjer på Festool, da var prisene helt ok, men har ikke sett så mye av det siden. Får fortsatt kundeavisene deres, men titter ikke i de så ofte da jeg ikke skal kjøpe noe.

    Jeg har handlet fra Axminster mange ganger og aldri noe tull. Det var kjapp levering på døren, da jeg betillte brukte de TNT som speditør og de tok kun 100 kroner i gebyr for å ordne innmomsing til Norge. Axminster trekker fra britisk mva når du velger levering til utlandet. Igjen - ta forbehold om at det er noen år siden jeg handlet derfra så hvordan det er med ting og sending nå vet jeg ikke så mye om. Da jeg fulgte med var refrenget at de var litt dyrere enn mtmc.co.uk men MYE kjappere på levering.

    Vær litt forsikting med støvsuger, det kan fort bli ganske dyr frakt pga vekt og volum - esken er rimelig stor. Jeg kjøpte den ene støvsugeren hos Motek på kampaje sammen med Kapex + stativ, da var prisen ganske grei. Den andre støvsugeren kjøpte jeg brukt fra en snekker som la ned butikken, fikk støvsuger med tømbar pose + dykksak, 2 140cm skinner og et ekstra sagblad for 6000 kroner som må sies å være en svært god deal.

    For tilbehør og slikt var USA suverent billigst da jeg handlet, men dollarkursen gjør det nok mindre attraktivt nå. Jeg har stort sett handlet herfra i USA og tatt det med Jetcarrier. Kan spare en liten formue på ting som sandpapir, batteridriller osv

    http://www.bobmarinosbesttools.com/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn