Sikker strømforsyning

borge

Bransjeaktør
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
192
Jeg driver nå og lager strømforsyning til en CD-spiller jeg lager. Det blir en forholdsvis enkel sak med toroid-trafo og lineær-regulatorer. Regulatorene har av/på, men en av dem er alltid på slik at en MCU kan styre "soft power" til resten av spilleren.

Utfordringen nå er å lage 220V-siden riktig. Jeg har lyst til å gjøre ting riktig med tilkobling av primærviklingen på trafoen, sikringer, beskyttelseskretser og det hele. foreløpig regner jeg med å bruke en tilkobling (Elfa 43-210-48), en topolet "hoved" av-på bryter i serie, jordet chassi og sikring i serie mellom en av fasene og primærviklingen. Trenger jeg annen beskyttelseselektronikk i tillegg? (X/Y-kondensator, nettfilter, etc?)

mvh
Børge

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
For å være sikker..............
Tenk heller på beskyttelse etter regulatorer og slikt. Slik at det ikke skjer skade på elektronikken om en regulator gir ut full spenning.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Nettfilter og X/Y kondiser trenger du kanskje hvis du skal CE-merke den. De har ingenting med el-sikkerhet å gjøre, men med EMC.

Rørsikringer på primæren er til for å hindre brann.
Skal du beskytte elektronikken må du ha sikringer og crowbar beskyttelse på utgangene. Smart hvis elektronikken som skal forsynes er en dyr affære.

Topp Bunn