signalretning på signalkabler(rca)Hjelp....

opus32

Medlem
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
13
Antall liker
0
Har ett par gode kabler liggende men har fjernet merket med retning på signalet. Kan man se på ledere hva som er hva?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RCA-kabler har ingen "retning".
Det hender imidlertid at de har to innerledere med skjermen koblet til bare i den ene enden. I slike tilfeller er det vanligst å kople kabelen slik at skjermen har kontakt i avsenderenden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Signalet går i samme retning uansett hvilken vei man kobler kabelen :)

Seriøst, som Val sier. Samt synes man den ene veien låter bedre enn den andre så velger man den som man synes låter best. Selv om jeg på ingen måte mener at det er noen "beste retning" i de fleste tilfeller, men man får da i det minste ro i nervus audiophilicus. Om ikke man hører forskjell så bruker man mental energi på å dypdykke i noen plater istedet.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Heller ikke uvanelig å la signalet gå i den rettningen skrift/merkingen på kabelen går.

Men dette er slik jeg forstår det mest som en tommelfinger regel slik at alle kabelene står likt, så skulle det vise seg å være noe forskjellig så er det i det minste likt, på begge kanaler.
 

Murgen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2009
Innlegg
89
Antall liker
0
Mener at have lest i fidelity Danmark, at de har foreslået at man prøver at benytte såkaldt stjerne jordforbindelse.

Forstået på den måtte, at kablet forbindes med skærmen til Pre uanset pilretning.

Resutat er at alle kabel skærmene bliver samlet til stell i pre/ Alternativ vis man ikke benytter pre kobles skærm til stelforbindelsen på den Intergrerede Amp.

Jeg foretrekker faktisk denne løsning i de fleste tilfælde;- men i kan jo selv prøve det ut.

Murgen
 

MVIL

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
27
Antall liker
0
De som ikke hører forskjell på retningen til Duelund RCA kabler bør finne seg en annen hobby eller skaffe seg høreapparat!
2 ledere.
Bakt i stekovn i Danmark.
Linolje og ull.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MVIL skrev:
De som ikke hører forskjell på retningen til Duelund RCA kabler bør finne seg en annen hobby eller skaffe seg høreapparat!
Hvorfor det?

Murgen skrev:
Mener at have lest i fidelity Danmark, at de har foreslået at man prøver at benytte såkaldt stjerne jordforbindelse.
Forstået på den måtte, at kablet forbindes med skærmen til Pre uanset pilretning.
Den metoden har jeg også brukt. Innrømmer dog at jeg ikke lyttetestet denne løsningen opp mot den jeg nevnte lenger oppe i tråden.
 
Topp Bunn