Sigøynerfolk

Status
Stengt for ytterligere svar.
H

Hugh

Gjest
Nok et avsnitt i kapittelet ”Vi gir faen”, bind 4 ”Svindel og bedrag” i Sagaen til det underutviklede sigøynerfolket skrives disse dager.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3316063.ece

PS Bemerk det usedvanlig elegante antrekket denne vakre og stolte representanten har valgt å glede den ærede rett med. Sikkert valgt mht å minimere faren for å ripe/tørke ut skinntrekket i 2008 MB 600S, men dessverre, det maksimerer faren for oppkast hos den Ærede Dommer.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Pakk

Håper retten tar i betrakting at romfolket er et kulturhistorisk verneverdig minne, litt som å gå på museum...ikke sant Deph?

G

Gjestemedlem

Gjest
Pakk

Sigøynerne er dyktige til å tjene penger på alt mellom himmel og jord. De er de perfekte kapitalister i så måte.

Kanskje mest interessant er det når deres driftighet avdekker svakheter i systemet og hos nordmenn generelt. Og ser man deres aktiviteter i sammenheng har vi mye å lære om oss selv her. Ikke minst når det gjelder forbedringspotensiale. For kan en familie så lett svindle NAV så er det tegn på at det er noe galt med NAV, og at det ikke er usannsynlig at det forekommer ganske mye svindel med velferdsordninger.

Samfunnøkonomisk spiller ikke et par slike oppsiktsvekkende saker noe stor rolle, men disse indikerer at det er alt for lett å svindle NAV for alle som vil, og dette tapper budsjettene. Hva som er problemene i NAV er jeg ikke sikker på men noen faktorer kan være faktorer mangelfulle kontrollrutiner, dårlig organisering, manglende opplæring av personalet og alt for små bevilgninger til å få unna køer og rutinesaker. Når det er så til de grader presset arbeidssituasjon for de ansatte og så lav bemanning så øker sjansene betydelig for å slippe unna med svindel og lureri. Så da må man spørre seg hva som er samfunnsøkonomisk mest tjenlig, å øke bevilgningene til NAV for å sikre bedre saksbehandling og kontroll, eller å kutte i finansieringen og ta de økte utgiftene gjennom økt svindel i stedet.

På det menneskelige plan er sigøynerne interessante også. De lever ofte av å tjene penger på folks godtroenhet, naivitet og manglende vett. Spåkoneri, helbredelser, synskhet og annet snåseri.. tigging og tuskhandel, dopsalg og musikalsk gatestøy.

Det er ikke sigøynerne det er noe galt med. Det er korkede nordmenn som alt for lett lar seg lure. Og da fortjener de å bli lurt. Dette er folk som lever utenfor de alminnelige statsdannelser som frie omreisende mennesker. De tjener penger på det folk er villig til å gi dem penger for, tøyer noen regler og lurer de dumme, uten blygsel og til herlig forargelse for besteborgerlige dressmenn.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Pakk

Min tante arbeidet i et trygdekontor. Hun og hennes kolleger hadde regelsett å følge. Dette var før NAV-sammenslåingen, men det er nok slik nå også.

Hun kunne fortelle at kategorien "nye nordmenn" uten unntak var ekstremt godt orienterte om sine trygderettigheter og relevante bistandsordninger, mens "gamle nordmenn" som regel var uinformerte og sjelden visste hva de hadde krav på.
Min tante var simpelthen forbløffet over hvor detaljinformerte "nye nordmenn" var når det gjaldt de mest obskure bestemmelser og rettigheter.
Mens "gamle nordmenn" nærmest kom med hatten i hånden, leverte "nye nordmenn" detaljerte oppsett over hva de hadde krav på, og hun ble imponert over hvor totalt de kjente bestemmelsene.

Som saksbehandler kunne hun bare reagere om et krav ikke var i henhold til bestemmelsene, imøtekom kravet disse måtte utbetalingen eller støtteordningen iverksettes.

Det er ingen ting i veien for at også "gamle nordmenn" setter seg inn i bestemmelsene - og samtidig bør vi muligens spørre oss selv om det er riktig at Norge skal vifte med velferd slik en full sjømann vifter med lommeboka på horehus.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.503
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Pakk

Bestemmelsene er nå en ting, men noe annet er reaksjonene når disse ikke følges. Det er en grei tommelfingerregel at et system som er basert på tillit må slå ned med hard hånd på tillitsbrudd for å kunne bestå. Her har diverse myndigheter basert seg på (naiv) tillit til at folk snakket sant. Når disse folkene så viser seg å lyve så det renner, må det gi såpass til straffereaksjoner at det avskrekker. Dvs ubetingede fengselsstraffer, beslagleggelse av gullkjeder og Mercedeser (de kan få en pent brukt Lada Niva i stedet som sosialstøtte), annullering av statsborgerskap, krav om tilbakebetaling med renter og renters rente - dvs beslagleggelse av fremtidige verdier ettersom disse personene selvsagt ikke kommer til å betale noe som helst, osv.

Forøvrig er det ingen ting "nytt" med disse nordmennene. De har vært her i generasjoner, kanskje helt tilbake til 1300-tallet, og ingen har funnet noen god løsning på å integrere dem fullt ut i samfunnet. Noen familier har valgt å bli integrert, andre har det ikke. Noen ganger omtales folk som "av taterslekt" eller tilsvarende. Da er det etterkommere av integrerte romani fra tidligere vandringsbølger. Åge Aleksandersen er et paradeeksempel. Dagens "sigøynere" er romani fra senere vandringsbølger. Konflikten mellom familiene Jansen og Karoli, som er fettere og kusiner av hverandre og som av og til kommer på førstesidene i tabloidene, handler i stor grad om i hvilken grad de skal la seg integrere.

Forklaringen på fenomenet med "nye nordmenn" som er påfallende velorienterte om alle sosiale støtteordninger de har krav på er muligens at introduksjonsprogrammene legger vekt på dette, heller enn på hvilke krav Norge stiller til dem (om det i det hele tatt stilles slike krav). Dessuten er det flere organisasjoner som baserer hele sin eksistens på å "hjelpe" asylsøkere og innvandrere til å få det de har krav på. Norsk Organisasjon for Asylsøkere er en slik.

V

vredensgnag

Gjest
Pakk

Min bruk av benevnelsen "nye nordmenn" omfattet ikke kun romanifolket.

Og min reaksjon på min tantes ulike anekdoter var at muligens burde "etablerte nordmenn" nyte godt av den type hjelp som du beskriver i slutten av innlegget. ;D

Du har rett, det er tillitssvikten vi må til livs - men når regelverket direkte innbyr til misbruk, pga dårlige kontrollrutiner og en tendens til å "ønske å hjelpe de stakkars nødlidende" kan det fort bli at effekten blir en helt annen.

Det er mange som kommer til landet som har aktverdige motiver og som nærmest øyeblikkelig begynner å bidra ved å gå inn i aktivt arbeid, og det er synd at disse skal bli mistenkeliggjort pga av episoder som den trådstarter linker til. Jeg er ellers ukomfortabel med trådtittelen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.884
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pakk

2 innlegg jeg helhjertet slutter opp om.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Pakk

Romfolket er i stor grad selv skyld i sin egen elendighet, de velger selv å ikke føye seg etter samfunnets regler og lever den dag idag av å jukse og svindle.
Jeg synes våre folkevalgte har vist tolmodighet og litt til ovenfor dette folkeslaget. Hvis ikke Romfolket selv ser at det er deres omreisende og kriminelle livsstil som skaper problemer for de så er de dummere enn jeg hittil har trodd.
Jeg er helt enig i at Norge skal være et tollerant om multikulturelt samfunn, men vi må enes om hvisse ufravikelige regler slik at man opprettholder VÅR samfunnsstruktur.
Vi er ikke tjent med å pøse penger på Romfolket som en slags avlat for gammel histories skyld.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.503
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Pakk

vredensgnag skrev:
Det er mange som kommer til landet som har aktverdige motiver og som nærmest øyeblikkelig begynner å bidra ved å gå inn i aktivt arbeid, og det er synd at disse skal bli mistenkeliggjort pga av episoder som den trådstarter linker til. Jeg er ellers ukomfortabel med trådtittelen.
Enig, i begge synspunkter.

Det er et paradoks at den samme etniske gruppen kan være vellykkede etablerere i ett land og fullstendig støtteavhengige i et annet. Et eksempel er somaliere i USA som greier seg mer enn fint, de etablerer seg med arbeid og starter egne virksomheter. Somaliere i Norge har derimot blitt til noe av en problemgruppe.

Dette er mennesker med nøyaktig samme erfaringsbakgrunn og forutsetninger forøvrig. Forskjellen er hvilke forventninger de møtes med når de stiller på dørstokken. Vi kan ikke klandre disse menneskene for å etterleve de forventningene og retningslinjene de blir tildelt, enten dette er "The American dream" eller sosialstøtteparadiset. Kanskje denne adferden er et speil av oss selv, som vi ikke liker å se oss i?

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1759072.ece

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pakk

Romanifolkets historie er ikke noe norske myndigheter har grunn til å være stolt av. Den omhandler tvangssterilisering, tvangsplassering av barn i fosterhjem og kriminalisering av romanifolkets livsform. Politikken som har vært ført har bidratt til å undergrave romanifolkets levesett og kultur, og har ført til at mange selv i dag ikke ønsker å vedkjenne seg sin identitet og kulturbakgrunn. Norske myndigheter har ved flere anledninger de siste årene tatt et moralsk opprør med tidligere tiders politikk overfor gruppen, og ba i 1998 offisielt om unnskyldning for de grove overgrep romanifolket ble utsatt for.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.884
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Pakk

BT skrev:
Romanifolkets historie er ikke noe norske myndigheter har grunn til å være stolt av. Den omhandler tvangssterilisering, tvangsplassering av barn i fosterhjem og kriminalisering av romanifolkets livsform. Politikken som har vært ført har bidratt til å undergrave romanifolkets levesett og kultur, og har ført til at mange selv i dag ikke ønsker å vedkjenne seg sin identitet og kulturbakgrunn. Norske myndigheter har ved flere anledninger de siste årene tatt et moralsk opprør med tidligere tiders politikk overfor gruppen, og ba i 1998 offisielt om unnskyldning for de grove overgrep romanifolket ble utsatt for.
Og det er bla derfor jeg misliker tittelen pakk. Svindel med velferdsordningene er kriminelt, og en uting uansett hvem som står bak. Trolig er vi for rause og naive, og for redd for å stille krav. Det bør vi gjøre noe med. Også av hensyn til de som ender som klienter fordi de aldri får noe påskudd til å klare seg selv. Og for de som likevel velger å misbruke systemet, må det få konsekvenser. Alvorlige.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Pakk

Denne tråden burde etter min mening vært stanset allerede etter åpningsinnlegget.

Nok et avsnitt i kapittelet ”Vi gir faen”, bind 4 ”Svindel og bedrag” i Sagaen til det underutviklede sigøynerfolket skrives disse dager.
Min utheving.

Dette er det vanskelig å lese som annet enn reinspikka rasisme. Sånt gjør meg kvalm.

Roy

H

Hugh

Gjest
Pakk

R.E.S. skrev:
Denne tråden burde etter min mening vært stanset allerede etter åpningsinnlegget.

Min utheving.

Dette er det vanskelig å lese som annet enn reinspikka rasisme. Sånt gjør meg kvalm.

Roy
Patetisk. Er det begrepet underutviklet (bevislig ingen utdannelse eller dannelse hos dette "folket") eller sigøyner som støter deg?

N

nb

Gjest
Pakk

Hugh skrev:
Patetisk. Er det begrepet underutviklet (bevislig ingen utdannelse eller dannelse hos dette "folket") eller sigøyner som støter deg?
The Economist var på besøk en sigøynerby med 20.000 innbyggere i Romania. Der var det 3 - tre - personer som hadde fullført grunnskole.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Pakk

Hugh skrev:
R.E.S. skrev:

Min utheving.

Roy
På tide å riste liv i "gamme'rn" igjen, Hugh. Du nærmer deg gamle høyder i lavmål! (tog du 'an)?

Honkey

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pakk

Rart at romanifolket ikke har større respekt for storsamfunnet, et samfunn som har prøvd å utrydde dem ved å kjeppjage dem, bure dem inne, lobotomere dem, tvangssterilisere dem, drepe dem, ta fra dem barna, æreskjelle dem og ikke minst - ta fra dem livsgrunnlaget og kulturen deres.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Pakk

Hugh skrev:
R.E.S. skrev:

Min utheving.

Roy
Å kalle rom-folket for sigøynere har jeg aldri reagert på, men ordet underutviklet har verken noe med utdannelse eller dannelse å gjøre, men betyr i omtale med mennesker genetisk og biologisk utvikling.

Det du insinuerer er at sigøynere har kommet kortere på utviklingsstigen enn andre folkeslag. Det er det som er patetisk, ikke at jeg bemerker det.

At man kan mislike at noen lurer den norske stat, og dermed oss skattebetalere for millioner av kroner er en helt annen sak, men det finnes da ganske mange trygdesnyltere som ikke er sigøynere også.

EDIT: Jeg finner det også ganske så fornøyelig at en som kaller et annet folkeslag pakk og underutviklet, kritiserer dem for manglende dannelse...

Roy

H

Hugh

Gjest
Pakk

BT skrev:
Rart at romanifolket ikke har større respekt for storsamfunnet, et samfunn som har prøvd å utrydde dem ved å kjeppjage dem, bure dem inne, lobotomere dem, tvangssterilisere dem, drepe dem, ta fra dem barna, æreskjelle dem og ikke minst - ta fra dem livsgrunnlaget og kulturen deres.
Uffameien

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pakk

Var det noen som sa underutviklet?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Pakk

;D
Skal prøve å fortsette å smile. ;D

H

Hugh

Gjest
Pakk

Se der!
Ei støgg gammal kjerring, 275 små millioner i manko og noen litt røffe beskrivelser. Skal ikke mye til å få fart forsamlingen en skarve tirsdag.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Pakk

Hugh skrev:
Se der!
Ei støgg gammal kjerring, 275 små millioner i manko og noen litt røffe beskrivelser. Skal ikke mye til å få fart forsamlingen en skarve tirsdag.
Hvor har du 275 millioner fra? De ti som er tiltalt i denne saken har fått ca. 20 millioner utbetalt til sammen som de ikke hadde krav på.

Det er jo halvparten av hva Ole Christian Bach klarte alene, og i underkant av 1,5 promille av hva de to gutta i Finance Credit ble dømt for å ha svindlet.

Roy

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Pakk

Tråden stenges jfr. dens brudd med Hifisentralens regel 1. Jeg påminner om at ordbruk som krenker, fornærmer eller virker direkte diskriminerende ikke tillates.

bjornh, moderator

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn