Siden høyttalerkabler kan gjøre så mye galt...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
..., hvorfor er det ikke vanligere å sette monoblokker i rett høyde rett bak høyttalerne så man kan koble terminalene sammen med 5cm jumper? Spørsmålet er oppriktig og ikke spydig ment. En grunn er selvsagt at det ikke alltid går an interiørt, men er spørsmålsstillingen i tillegg helt på siden.? Dere (vi ::)) som mener at 2 meter Kåre eller lignende uansett ikke gjør mye galt fra eller til kan holde det for dere (oss) selv denne gangen.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Jeg tror mye av grunnen til at så mange audiofile vegrer seg mot det enkle og kanskje mest effektive, er deres forhold til andre sider av hobbyen. Det har nok ikke KUN med lydkvalitet å gjøre at så mange sverger til rør og vinyl.
Så svaret på ditt spørsmål kan bli: Svært mange synes uttesting av kabler er moro.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Karma skrev:
Jeg tror mye av grunnen til at så mange audiofile vegrer seg mot det enkle og kanskje mest effektive, er deres forhold til andre sider av hobbyen. Det har nok ikke KUN med lydkvalitet å gjøre at så mange sverger til rør og vinyl.
Så svaret på ditt spørsmål kan bli: Svært mange synes uttesting av kabler er moro.
Det kan nok være mye i det, ja. Jeg har lyst på platespiller uten å savne vinylen og har rør delvis av overbevisningsgrunner, så en slik motivasjon er lett å forstå for meg og.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
Uansett hvor man setter monoblokkene må man også ta hensyn til internkablingen i høyttaleren.
Jeg bruker kun monoblokker, men likevel er det vel minst 1m lengde på kablene fra forsterker til høyttalerelement.
Bygger man selv kan man jo velge den internkabling man liker, kjøper man ferdigbygget er man prisgitt høyttalerfabrikantens valg.
Og det kan jo være så mangt.... ;)
 
N

nb

Gjest
slowmotion skrev:
Uansett hvor man setter monoblokkene må man også ta hensyn til internkablingen i høyttaleren.
For ikke å snakke om spolene i eventulle delefiltre...
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.386
Antall liker
3.108
nb skrev:
slowmotion skrev:
Uansett hvor man setter monoblokkene må man også ta hensyn til internkablingen i høyttaleren.
For ikke å snakke om spolene i eventulle delefiltre...
Jepp ... men når det gjelder spoler så er det jo det en egen historie ...

;)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
nb skrev:
slowmotion skrev:
Uansett hvor man setter monoblokkene må man også ta hensyn til internkablingen i høyttaleren.
For ikke å snakke om spolene i eventulle delefiltre...
og kvalitet på kondiser og motstander og....... :) ;)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
nb skrev:
slowmotion skrev:
Uansett hvor man setter monoblokkene må man også ta hensyn til internkablingen i høyttaleren.
For ikke å snakke om spolene i eventulle delefiltre...
Her er man inne på noe virkelig interessant. Tror de fleste er enig i at resultatet av en kjede ikke kan bli bedre enn det svakeste ledd. Men så, når det gjelder kabler, både høttalerkabler eller strømkabler, da virker det som om den regelen ikke gjelder lenger? Jeg vil ikke her påstå mye om kabler og betydningen av disse , men kan ikke forstå at en forbedring midt i et spesifikt kabelstrekk kan heve den totale kvaliteten av hele strekket?
 
L

larkus

Gjest
Enkelte kabler er så fenomenalt gode at en skulle tro at det er en fordel å ha så mange meter som mulig. Korte gode kabler? Ikke tale om ;D Er kabelen god kan en nesten ikke få nok kabel ;)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Bassene mine har 15cm høyttalerkabel.
...og bruker utsvinget sitt til å riste på forsterkerne sine så godt de kan.

Er det ikke det ene så er det det andre.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
BraveSirEdmund skrev:
Mapleshade gutta har kommet frem til at 8 fot HT kabel låter bedre enn 4 fot. Hvorfor har de ingen forklaring på, men ingen kan påstå at ikke lyden på platene deres er vannvittig bra!!

http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/freeaudiotips.php
Sikkert, men her ikke problemstillingen alle de riktige tingene kabler kan gjøre, men bare de gale, og der må regelen være jo mindre desto bedre.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
;D

Jeg bruker alltid kun tynne kabler mellom forsterker og høyttalere. Da vet jeg at lyden ikke får plass i kabelen til å "slå tilbake" inn i forsterkeren igjen. Dette skaper en sinnsyg ( sørlansk ) god klang ! ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
BraveSirEdmund skrev:
Mapleshade gutta har kommet frem til at 8 fot HT kabel låter bedre enn 4 fot. Hvorfor har de ingen forklaring på, men ingen kan påstå at ikke lyden på platene deres er vannvittig bra!!

http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/freeaudiotips.php
Sikkert, men her ikke problemstillingen alle de riktige tingene kabler kan gjøre, men bare de gale, og der må regelen være jo mindre desto bedre.
Ikke ifølge Mapleshade Records. Les innlegget til BraveSirEdmund en gang til. Der skriver han at noen kompetente personer mener at det ikke er riktig at kortere betyr bedre. Og en motsetning til regelen du refererer til hører vel absolutt til debatten. Selv om jeg aldri har tenkt noe annet enn at kortere er best.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
larkus skrev:
Enkelte kabler er så fenomenalt gode at en skulle tro at det er en fordel å ha så mange meter som mulig. Korte gode kabler? Ikke tale om ;D Er kabelen god kan en nesten ikke få nok kabel ;)
Det viktigste er vel at kablene rekker i passe lengde fra amp til ht - er det ikke - uansett hvor god de er..
De må i hvertfall det hos meg.... ;D ;D ;D
For mye kabler blir jo ikke særlig godtatt av husarkitekten - uansett... ;) :) 8)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Ikke ifølge Mapleshade Records. Les innlegget til BraveSirEdmund en gang til. Der skriver han at noen kompetente personer mener at det ikke er riktig at kortere betyr bedre. Og en motsetning til regelen du refererer til hører vel absolutt til debatten. Selv om jeg aldri har tenkt noe annet enn at kortere er best.
Ja og nei. Poenget mitt er at denne tråden ikke handler om kabler som eq. Jeg er med på at kabler kan gjøre nyttige ting med lyden og jeg har brukt dem til det selv (høvle toppen av nådeløse komponenter og rom med MIT, f.eks). Mange vil imidlertid hevde at å hindre degenerering av signalet mellom effektforsterker og høyttaler er en krevende kabeloppgave. Om så er tilfelle er ikke tema her, men gitt at man ser det slik så kan vel første tilnærming være å minimere kabelstrekket? Man kan selvsagt tenke seg intrikate mekanismer som gjør at lengre strekk må til for å hindre degenerering og slik sett er kanskje 8 vs 4 fot-kommentaren "on topic".
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
For de som har testet kabler seriøst, er det vel enighet om at lengde på signalkabler ikke har vesentlig betydning, mens lengde på høyttalerkabler kan gi signifikante forskjeller i lydkvalitet.

Men, det er jo kun de som har monoblokker som har særlig mulighet til å redusere lengden på høyttalerkablene. Kjører selv med monoblokker og 1.5 m lange høyttalerkabler. Har flere ganger vurdert å flytte forsterkerne rett bak høyttalerne, men har ikke gjort det pga praktiske/visuelle årsaker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er flere grunner til at studioer ofte foretrekker aktive monitorer. Ingen nye tanker dette her.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.378
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Valentino skrev:
Bassene mine har 15cm høyttalerkabel.
...og bruker utsvinget sitt til å riste på forsterkerne sine så godt de kan.
De sonore kvalitetene i stereoanlegget mitt er beviset på at skikkelig forsterkeri trenger å ristes litt.

Seriøst:
totte skrev:
baluba skrev:
Ikke ifølge Mapleshade Records. Les innlegget til BraveSirEdmund en gang til. Der skriver han at noen kompetente personer mener at det ikke er riktig at kortere betyr bedre. Og en motsetning til regelen du refererer til hører vel absolutt til debatten. Selv om jeg aldri har tenkt noe annet enn at kortere er best.
Ja og nei. Poenget mitt er at denne tråden ikke handler om kabler som eq. Jeg er med på at kabler kan gjøre nyttige ting med lyden og jeg har brukt dem til det selv (høvle toppen av nådeløse komponenter og rom med MIT, f.eks). Mange vil imidlertid hevde at å hindre degenerering av signalet mellom effektforsterker og høyttaler er en krevende kabeloppgave. Om så er tilfelle er ikke tema her, men gitt at man ser det slik så kan vel første tilnærming være å minimere kabelstrekket? Man kan selvsagt tenke seg intrikate mekanismer som gjør at lengre strekk må til for å hindre degenerering og slik sett er kanskje 8 vs 4 fot-kommentaren "on topic".
Absolutt! F.eks. eldre Naimforsterkeri skulle jo ha en god lengde induktiv høyttalerkabel. Dette var med på å hindre at den magiske røyken slapp ut av forsterkeren.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
olaps skrev:
For de som har testet kabler seriøst, er det vel enighet om at lengde på signalkabler ikke har vesentlig betydning, mens lengde på høyttalerkabler kan gi signifikante forskjeller i lydkvalitet.

Men, det er jo kun de som har monoblokker som har særlig mulighet til å redusere lengden på høyttalerkablene. Kjører selv med monoblokker og 1.5 m lange høyttalerkabler. Har flere ganger vurdert å flytte forsterkerne rett bak høyttalerne, men har ikke gjort det pga praktiske/visuelle årsaker.

Seriøst ja. Lengde på signalkabel er riktignok mindre kritisk, men det er definitivt grenser for hvor lange kabler man kan hekte på uten på miste dynamikk, selv med balansert drift. Her har som kjent ulike forforsterkere ulik drivekapasitet avh. av impedans osv.

Mvh. RS
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Karma skrev:
Jeg tror mye av grunnen til at så mange audiofile vegrer seg mot det enkle og kanskje mest effektive, er deres forhold til andre sider av hobbyen. Det har nok ikke KUN med lydkvalitet å gjøre at så mange sverger til rør og vinyl.
Så svaret på ditt spørsmål kan bli: Svært mange synes uttesting av kabler er moro.
Med fare for å pøse bensin på bålet; Trodde det var fordi monoblokkene ikke vises så godt hvis de står gjemt bak en høyttaler.....d.v.s. en viss imponatorfaktor for omverdenen som slår til. Man skulle jo tro at dess kortere signalvei, jo bedre! Trodde faktisk at det samme gjaldt rørforsterkere. De ser mye meir fancy ut enn triste transistorbokser.....Og så kan man jo endre klangkarakteristikk med å bytte rør - men jeg har faktisk hørt rørfolk som liker synet, gløden av rør. Så det ligger nok NOE der.. De er jo ikke akkurat barnevennlige!!

;D mvh. VilhelmW
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
VilhelmW skrev:
Karma skrev:
Jeg tror mye av grunnen til at så mange audiofile vegrer seg mot det enkle og kanskje mest effektive, er deres forhold til andre sider av hobbyen. Det har nok ikke KUN med lydkvalitet å gjøre at så mange sverger til rør og vinyl.
Så svaret på ditt spørsmål kan bli: Svært mange synes uttesting av kabler er moro.
Med fare for å pøse bensin på bålet; Trodde det var fordi monoblokkene ikke vises så godt hvis de står gjemt bak en høyttaler.....d.v.s. en viss imponatorfaktor for omverdenen som slår til. Man skulle jo tro at dess kortere signalvei, jo bedre! Trodde faktisk at det samme gjaldt rørforsterkere. De ser mye meir fancy ut enn triste transistorbokser.....Og så kan man jo endre klangkarakteristikk med å bytte rør - men jeg har faktisk hørt rørfolk som liker synet, gløden av rør. Så det ligger nok NOE der.. De er jo ikke akkurat barnevennlige!!

;D mvh. VilhelmW
For eksempel. Det er mange underliggende motiver bak de ulike prioriteringene folk gjør, ikke mange som fokuserer utelukkende på hvordan det faktisk spiller.


Mvh. RS
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Mitt forrige innlegg var kanskje en smule fleipete, men jeg tror faktisk at det ligger noe her - for enkelte. Jeg har gjennom årene erfart at høyttalerne mine må ca. 2 - 2,5 meter ut fra lytteposisjon / go'stol for at lydbildet skal bli slik jeg liker det. Derfor må nødvendigvis mine høyttalerkabler bli 2 - 3 m. lange. Jeg benytter nå BM Revelation med lengde 2,5 meter. Bortsett fra de årene jeg benytta Rauna Njord'ene, har høyttalerne mine alltid vært gulvstående, eller såkalte "apekister" som enkelte ynder å kalle de. Jeg har ikke sett noen grunn til å velge bort DM-10'en til fordel for monoblokker. Det har sjølsagt et økonomisk aspekt også. Kassabeholdninga skal i mitt tilfelle fordeles over flere interresser enn bare hifi, f.eks. jakt & friluft. Fuglehundprøver og sånt er ikke gratis!! Så er det mc ( tohjuling, ikke p.u), og det tar sitt, osv. osv. Sånn er det bare. Monoblokker er og blir utopi...trur eg! Og da har jeg iallefall et kabel"problem" mindre.

;D mvh. VilhelmW
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Mine intern/HT-kabler måler 1 meter. De er loddet til elementet i ene enden og skrudd fast til høyttalerterminalen i andre enden. Og så er det ingen spoler eller kondensatorer i mellom. Så konkusjonen er at det går an.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
olaps skrev:
For de som har testet kabler seriøst, er det vel enighet om at lengde på signalkabler ikke har vesentlig betydning, mens lengde på høyttalerkabler kan gi signifikante forskjeller i lydkvalitet.

Seriøst ja. Lengde på signalkabel er riktignok mindre kritisk, men det er definitivt grenser for hvor lange kabler man kan hekte på uten på miste dynamikk, selv med balansert drift. Her har som kjent ulike forforsterkere ulik drivekapasitet avh. av impedans osv.

Mvh. RS

Hvor mange meter snakker vi om her ? Er det mulig med hele 10 meter? Bruker en ECI-3 som forsterker,pc med ESI Juli@ lydkort. Har valget mellom Rca og TRS (balansert?) ifra lydkort.

mvh
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
orso skrev:
10 meter er helt uproblematisk, men bruk balansert hvis du har muligheten Pad. Ørlite lavere støygulv med balansert. Du får TRS til XLR i ønsket lengde her:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/balancedaudio/index.htm
Takk for link Orso. Blir omtrent 87 pund for mine lengder.Hvordan blir det med denne 200-kroners grensa med hensyn til toll og den slags? Finnes det norske alternativ?

mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
larkus skrev:
Enkelte kabler er så fenomenalt gode at en skulle tro at det er en fordel å ha så mange meter som mulig. Korte gode kabler? Ikke tale om ;D Er kabelen god kan en nesten ikke få nok kabel ;)
For ikke å snakke om den økte synergieffekten man oppnår. Denne øker med kvadratet av roten proposjonalt med hadsilikatgehalten av innkoblede enheter, dog ikke med mer enn 3.87^7.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pad skrev:
orso skrev:
10 meter er helt uproblematisk, men bruk balansert hvis du har muligheten Pad. Ørlite lavere støygulv med balansert. Du får TRS til XLR i ønsket lengde her:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/balancedaudio/index.htm
Takk for link Orso. Blir omtrent 87 pund for mine lengder.Hvordan blir det med denne 200-kroners grensa med hensyn til toll og den slags? Finnes det norske alternativ?

mvh
Jada. Du finner slikt i musikk forretninger også, men da i fastlåste lengder. Her fant jeg noe:
http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=4210
De må du ha to av ja.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
For mid-fi og hjemmekino er dette ukritisk, men definitivt et poeng for mer toppede oppsett der marginalt dynamikktap er uakseptabelt. Hvor lang ledning avhenger av anvendte apparaters egenskaper, herunder inngangsimpedans. Lytt og prøv.



Mvh. RS
 
Topp Bunn