Sibilanter(Ssss`er)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.103
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I mne ører passer nøytrale, stramme forsterkere godt til Sf. Hegels hundrewatter er en god kandidat. Jo nyere jo bedre.

T

Torget

Gjest
R.Solhaug skrev:
Ja, du kan enten dekke over problemet eller spore det opp og fjerne det ::) ;)
Her er det ikke snakk om å dekke over(i det hele tatt). Dette kan også låte slitsomt (skarpt) feil matchet.

Kilden bidrar bare helt enkelt ikke med noen ekstra hifi-typiske problemer med S`er, T`er og P`er, eller "ringing".

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
I mne ører passer nøytrale, stramme forsterkere godt til Sf. Hegels hundrewatter er en god kandidat. Jo nyere jo bedre.
Skriver under på denne. Et kjøp i samme prisklasse vil være Hegels H200 (200W) på bruktmarkedet. Trenger du ikke effekten eller de utvidete strømreservene, er den nye integrerte med innebygd DAC nevnt ovenfor være en vinner. Denne DACen vil være bankers. Kjenner dog ikke kilden din, så jeg kan ikke si om den er bedre eller ei..

Jeg matchet mine Concerto Domus med H200. Dette anlegget gjorde mye riktig, og det jeg var aller mest fornøyd med var en troverdig, gåsehudskapende og musikalsk gjengivelse av vokaler. Både kvinnelig og mannlige sådan.

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Lånte en Concertino av en god venn for en tid tilbake, i en tid hvor jeg var høyttalerløs.
På min DP A1s spilte Sonus Faber så bra; musikalskt, ytterst velbalansert og med god utstrekning på fløyene, at jeg var i periodevis dyp anger på at jeg hadde bestilt nye høyttalere til 4 x prisen, uten å sjekke denne.
For ikke å snakke om konas oppfatning, som syntes lyden fra anlegget med Concertino måtte være "verdens beste". (nei - hun leser IKKE Fidelity).
- En ting er ihvertfall sikkert, her var der intet tegn til SSser eller annet ubehagelig "fnidder".

I stue anlegget har jeg nettopp satt inn Totem mod. 1 Sign. og en Unison Research Unico.
Totem har mye energi oppover og Unicoen er heller ikke bekjeden her.
Sammen spiller de veldig bra, ikke minst greier Unicoen å dra fram en rett og slett utrolig bra bass av de små kassene. MEN, som strengstarter sliter med, blir det litt for lyst til tider og hver minste tegn til Ssser i signalet, eller litt dårlig signal fra tuneren, så blir disse ulydene meget ubehagelige.
Jeg oppfatter dette som at NIVÅET i diskanten er for høyt, ikke at systemet kreerer en ressonnans.
På denne bakgrunn har jeg, akkurat som trådstarter, søkt å finne løsninger.
1. Kabelbytte.
Prøvet med diverse kabler jeg har liggenede. Dessverre er ingen av disse typisk varme kabler (Rennaissance Blue Ref, Infinite Resolution Sign, Supra + div DIY). Ingen løste problemet, mens Rennaisance nok var en tand mindre plagsom enn Infinite.
Byttet høyttalerkabel fra Silspeak BiWire til WireWorld Atlantis. Ikke den ønskede effekt.

2. Mekanisk demping av diskanten. Festet et lite stykke flatpresset Bluetack på nettet foran diskanten.
Dette dempet både SSSene noe, men roter også til Stereobildet. Som jo var så bra.

3. Elektronisk nivåreg. Så tok jeg en tur til ELTEK. Snakket med Øyvind om problemet, og spurte om et utvendig dempeledd (L) kunne være greia (Høyttalerne har BiWire terminaler)?
Han var ikke særlig positiv til dette, uten å kjenne delefilterets konstruksjon.
Etter litt fram og tilbake, sendte han med meg med to sett motstander, ett sett med 3,9 Ohm og ett sett med 2 ohm. Dette vil gi ca 3 db, henholdsvis 2 db demping hvis disse seriekobles med diskanten.
Uten å kjenne delefilteret er dette selvfølgelig nokså sjansepreget. Fordelene er at det er billig, enkelt og reversibelt. ;)
Koblet inn den største motstanden i går.
Dette gjorde en meget merkbar forskjell. Nivået oppover roet seg betydelig ned og dosen med SSSer ble redusert til et nivå jeg finner bortimot normalt. :D Fjernet fort Blue Tacken. puhh. :p
Nå kan jeg høre på radio, uten at noen steker speilegg inne i stua, og lyden fra CD avdelingen låter faktisk veldigbra.
Stua er et trist kapittel når det gjelder dempning. :-\ Helt ny, og uten gardiner og bilder etc. Nesten ikke tepper heller.
Når vi får orden på dette, regner jeg med at akustkken blir litt mindre livlig og jeg kan kanskje sette inn en mindre motstand, eller kanskje fjerne de helt.
Eksperimentet kostet 39,- ;D
Morty

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for ytterligere tilbakemeldinger. Har lagt ut alt forsterkeri til salgs,så får jeg se om jeg kommer i mål etterhvert.

Starter først med å sjekke ut Hegel.Har hørt Hegel ved flere anledninger,men ikke med SF .

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har også hørt SF med rør.... Og det var heller ikke ille for å si det pent... ;). Graaf feks er en ypperlig kombo til SF. Må ikke se deg blind på Hegel. Gode ting, men det finnes alternativer.... ;)

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Har også hørt SF med rør.... Og det var heller ikke ille for å si det pent... ;). Graaf feks er en ypperlig kombo til SF. Må ikke se deg blind på Hegel. Gode ting, men det finnes alternativer.... ;)
Hei.
Hørte en Pathos (Logos?) rørforsterker engang.Låt knallbra,men økonomien tillater ikke noe slikt nå. Derav ønske om å sjekke ut Hegel i denne omgang.Hvem vet,det er ikke sikkert jeg liker SF & Hegel,det vil tiden vise.

Har jeg fått en snev av audiophile nevrosa nå mon tro?

mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.103
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Graaf feks er en ypperlig kombo til SF.
Mmm, ja, men så var det innkjøpspris og drift og slikt da. En flott Graaf er mer i Guarneri- enn Concertinoland.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
På billigre SF har jeg hørt Music Hall med 845 rør som låt forrykende... Disse forsterkerne ligger på rundt 4000,-. Det finnes alternativer for det meste :)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.103
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det samme Music Hall som disse billige SS-sakene fra han engelskmannen i New York?

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Billig og bra ja.... Ser ikke noe galt i det...Og det å "drifte" et anlegg er en del av gleden det og... ;)

Topp Bunn