Sibelius

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BIS - innspillingene med Lahti Symfoni orkester har SOA lyd og er meget gode fortolkninger. De kommer vel etter hvert i en rimelig priset boks også, BIS holder på å gi ut Sibelius serien sin i mindre bokser til ca halv pris.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KOMPLETTE SYMFONIER

Hvilken Sibelius-syklus skal jeg gå for?

Har lovet bort en gave til konas venninne (hun med hifi osv), tenkte å gi Järvis Sibelius-syklus på DGG. Men før jeg rakk å bestille så fløy prisen opp til over MVA-grensa, og da får det heller bare være. Så nå leter jeg etter en annen.

Vant til Colin Davis selv, men det gavner ikke meg å kjøpe den til henne da jeg selv har de, noe som gjør Sibelius-kveldene der mindre spennende enn de kunne ha vært… så egoistisk kan man være. Er bare sånn halvveis begeistret for Segerstam (seig) og Maazel har jeg aldri hatt noe særlig forhold til.

Barbirolli med Hallé på 60-tallet får jo svært mye skryt rundtom, og er vel av mange holdt som en favorittsyklus ved siden av Davis på Philips. Eller hva? Er det andre jeg bør vurdere enn Barbirolli gitt forutsetningene? Davis sin nye på LSO kanskje, jeg har noen løse derfra men synes ikke de er helt samme klasse som de eldre.

http://www.amazon.co.uk/Sibelius-Ba...=sr_1_9?s=music&ie=UTF8&qid=1295704782&sr=1-9

Her er amazons liste av symfonisykluser iallefall;

http://www.amazon.co.uk/gp/search/r...us+complete+symphonies&ie=UTF8&qid=1295704581

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Her vil jeg si Berglund med Helsinki PO. Dette er fremførelser som ikke er under- eller overspilt på noen måte og treffer hjertet i disse verkene. Her flimrer vinterlandskapene virkelig fremfor gluggene. Så kan man spe på mindre tradisjonelle tolkninger etter hvert (med ikke-finske dirigenter som Barbirolli, Bernstein, Rozhdestvensky). Denne syklusen er bare suveren. Av moderne sett synes jeg Vänska er veldig bra og iskald :).

Dessverre er det komplette Berglund-settet OOP, slik at man må kjøpe to enkelt CD'er (ev. + en ekstra CD med tonedikt).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja der er jeg mye enig kibsgard, Berglund ja. At jeg kunne glemme den. Har etpar symfonier derfra, og de er jo virkelig finske og flotte ja. Det var en turkis boks med symfoniene og tonediktene… ser man får den brukt idag, men det er jo ikke egnet som gave..

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Segerstam og Vänskä er mine favoritter. Siden Segerstam ikke er aktuell får du dataene på Vänskä: Sibelius: The Complete Symphonies: Including Tapiola and the Original Version of Symphony No. 5 - Osmo Vänskä, Lahti Symphony Orchestra. BIS-CD-1286/1288. 4 CD. 2001.

Der Segerstam er dramatisk og voldsom er Vänskä lettere og mer analytisk. Dog vil en Sibelius samling inkludere begge.

Gibson, Ashkenazy og Bernsteins sykler er også bra. Berglunds sykel har jeg ikke hørt.

Jeg synes ikke Barbirolli (The Sibelius Edition: The Complete Stereo EMI Recordings: Symphonies Nos. 1-7, Finlandia, Karelia Suite, Pohjola's Daughter, Valse triste, Lemminkäinen Suite, Pelléas et Mélisande, Scènes historiques, Rakastava, Romance in C - John Barbirolli, Hallé Orchestra. EMI Classics 7243 5 67299 2 6. 5 CD) kommer opp på nivået til Segerstam og Vänskä - for upresis.

Videre synes jeg nok Colin Davis er oppskrytt i Sibelius - i hvertfall om LSO Live og Philips innspillingene er de eneste han har spilt inn av Sibelius symf.

Ja - Karajan 4-7 må også nevnes (Sibelius: Symphonien Nos. 4-7, Der Schwan von Tuonela, Tapiola - Herbert von Karajan, Berliner Philharmoniker. DG 457 748-2. 2 CD. 1999) - den 4. er meget fin - men han har antagelig ikke spilt 1-3.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det er vanskelig å ha en universell fasit. Jeg takker for spennende innfallsvinkler, og registrerer at det heldigvis er delte meninger om slikt som Sibelius også, idet jeg ikke liker Segerstam som er din favoritt.
Jeg synes han bærer litt preg av hastverk og "masseproduksjon" jeg, litt lempfeldig med tempi, blir lett litt seig og treig, litt uvøren med dynamikken osv, skyter noen ganger over blinken og andre ganger under. Virker rett og slett litt fort gjort å lage. Andre gir mye mer dybdeinnsikt synes jeg. Men det er morsomt å notere nye meninger, det gir jo rom for ettertanke og inspirasjon til gjenhør!

Jeg vet at damen ikke liker Karajans stil, så det må dessverre utgå. Jeg vet at hun liker Davis da hun har hørt det her og latt seg begeistre (Philips). Videre vet jeg at hun som meg synes den nye er litt… for sløv? Til tross for en rekke awards. Hun pleier å være overvettes begeistret for Barbirolli (og eldre Beecham) i engelsk musikk, som meg forresten, og jeg vil mene at skrytet av denne syklusen ikke er helt urimelig. Men det må liksom passe lytteren der og da kanskje.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
At Segerstam er hastig i sin dirigentgjerning er vel som det må være, hvordan skulle han ellers få tid til å komponere 239 symfonier samt et betydelig antall konserter og kammermusikk.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.649
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
At Segerstam er hastig i sin dirigentgjerning er vel som det må være, hvordan skulle han ellers få tid til å komponere 239 symfonier samt et betydelig antall konserter og kammermusikk.
Morsomt med Segerstam. Vi opplevde ham på konsert her for ikke lenge siden, han dirigerte både Sibelius og egne ting. Jeg kjenner noen av musikerne, og prøvene med Segerstam var visst en interessant opplevelse. Han la lite imellom, og de fikk klar beskjed. Men konserten var flott, intensiteten var der i fullt monn.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
achri-d skrev:
Segerstam og Vänskä er mine favoritter.

Der Segerstam er dramatisk og voldsom er Vänskä lettere og mer analytisk. Dog vil en Sibelius samling inkludere begge.
Før jeg går til innkjøp: Hvilken Segerstam er det snakk om her, den med Dansk Radios symfoniorkester på Chandos/Brilliant eller med Helsinki filharmonisk på Ondine? De står begge på listen Vidar P lenket til over her ...

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
patro skrev:
Før jeg går til innkjøp: Hvilken Segerstam er det snakk om her, den med Dansk Radios symfoniorkester på Chandos/Brilliant eller med Helsinki filharmonisk på Ondine? De står begge på listen Vidar P lenket til over her ...
Det var "Helsinki filharmonisk på Ondine" jeg tenkte på - i.e.

Sibelius: Complete Symphonies, Violin Concerto, Finlandia - Leif Segerstam, Pekka Kuusisto (violin), Helsinki Philharmonic Orchestra, The Polytech Male Choir. Ondine ODE 1075-2Q. 4 CD. 2005.

Mvh

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
achri-d skrev:
patro skrev:
Det var "Helsinki filharmonisk på Ondine" jeg tenkte på - i.e.

Sibelius: Complete Symphonies, Violin Concerto, Finlandia - Leif Segerstam, Pekka Kuusisto (violin), Helsinki Philharmonic Orchestra, The Polytech Male Choir. Ondine ODE 1075-2Q. 4 CD. 2005.

Mvh
Takk :)

patro

edit: nå på salg til 16 Euro på tysk amazon

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Takk for tipset; dermed var den bestillt. Sammen med Buxtehudes komplette orgelmusikk til 6 Euro.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.942
Hvis man ikke skal ut å handle en og en, men ha det hele i en boks, må premium anbefaling gå til Ashkenazy på Decca. Mener også å ha sett at den går mange steder under 200.- grensa. Det meste her er tidlig digital, men Decca har gjort en fantastisk jobb, og det hele låter fantastisk. LPO spiller på det meste, Boston på et par tonedigt IIRC.
Steen

Topp Bunn