Shortlist integrert forsterker

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hva med Electrocompaniets integrerte? Havner ikke de i riktig priskategori, evt billigere som brukt?
Blir nok ikke Electrocompaniet på meg, trur jeg....
 
O

om.s

Gjest
Holdt jo nesten på å glemme favoritten min, som jeg ikke har eid, men har hatt hjemme i flere måneder...
Audionet SAM

http://www.audionetusa.com/images/SAM.jpg

mvh
Denne kan sikkert enten HiFi Guiden på Hamar eller AudioAktören i Horten gi en hyggelig pris på.
Dessverre er den litt ukjent i Norge ifht de mer "etablerte" merkene, men vil du ha en musikalsk integrert å leve med i lange tider, bör du sjekke ut denne.

Edit: Skulle jeg idag valgt mellom BATén og Audionetèn hadde det gått i favör Audionet, og det til tross for halve prisen av BATèn  ;)

http://www.audioakt.no/leverandorkat.asp?prodid=218&showproduct=1


mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Denne kan sikkert enten HiFi Guiden på Hamar eller AudioAktören i Horten gi en hyggelig pris på.
Dessverre er den litt ukjent i Norge ifht de mer "etablerte" merkene, men vil du ha en musikalsk integrert å leve med i lange tider, bör du sjekke ut denne.

Edit: Skulle jeg idag valgt mellom BATén og Audionetèn hadde det gått i favör Audionet, og det til tross for halve prisen av BATèn  ;)

http://www.audioakt.no/leverandorkat.asp?prodid=218&showproduct=1


mvh
Takker for den der, om.s :) Audionet er et merke jeg har kikket litt på tidligere, men som jeg helt hadde glemt. Hvis den er i nærheten av å være av en slik kvalitet som du her "antyder", er den jo høyaktuell. Spesielt hvis det er mulig å oppnå en hyggeligere pris enn listepris.... ;)
 
O

om.s

Gjest
Takker for den der, om.s :) Audionet er et merke jeg har kikket litt på tidligere, men som jeg helt hadde glemt. Hvis den er i nærheten av å være av en slik kvalitet som du her "antyder", er den jo høyaktuell. Spesielt hvis det er mulig å oppnå en hyggeligere pris enn listepris....  ;)
Den åpnet "porten" for meg hva Audionet angår, tenkte seriöst å bytte denne mot BATén men den ble for liten ifht hva den skulle drive, det ble isteden de störste mono blokkene (brukt) og deres (Audionet´s) pre, samt cd og riaa i stedenfor, en helt klart undervurdert musikk formidler disse Audionet sakene.

Har så stor tro og sans for dette merket at blokkene får seg en tur til Tyskland for oppgradering til 2400 euro nå i begynnelsen av januar.


mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Leser det mer som ett "godt" råd   ;D

mvh
Det var vel egentlig det jeg leste og, men noen ganger blir jeg rammet av et snev av paranoia ;)
 

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
343
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei!!

Nå får jeg vel bank av diverse forummedlemmer for å anbefale det jeg selv eier, men du burde prøve en Holfi Integra 88 SE. Utrolig punchy og deilig forsterker, som har en overraskende driveevne med relativt tunge laster.

Den blir aldri slitsom, og er aldri kjedelig å lytte til. En flott forsterker, anbefales!
 
B

bamsemann

Gjest
Hei!!

Nå får jeg vel bank av diverse forummedlemmer for å anbefale det jeg selv eier, men du burde prøve en Holfi Integra 88 SE. Utrolig punchy og deilig forsterker, som har en overraskende driveevne med relativt tunge laster.

Den blir aldri slitsom, og er aldri kjedelig å lytte til. En flott forsterker, anbefales!
Det er absolutt lov å anbefale det man selv syns er bra!

Det var vel derfor man kjøpte det i første omgang! ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei

Har fått masse fine tips her, og det takker jeg for ;D Nå må dere ikke bli sure, men saken er den at det er et annet alternativ jeg har begynt å gruble litt på....

Gallo høytalerene er egentlig en helt genial konstruksjon. (IMHO) Wooferen har ikke en, men to "voice coils" (vet ikke hva det heter på norsk). I normal drift er kun den ene aktiv. Den andre aktiveres gjennom et eget sett høyttaler terminaler som drives av en egen forsterker. Denne: http://www.roundsound.com/subwoofer-amplifier.htm
Hovedpoenget med denne er å forlenge bassresponsen til 20hz, slik at høytaleren i praksis blir fullrange. Men, og dette er poenget mitt, denne bassforsterkeren har også et aktivt delefilter. Default ved et "normalt" oppsett og en "normal" forsterker er å sette delingen på 40hz. En mulighet som da åpner seg er å bruke en mindre kraftig forsterker (eksempelvis en rør forsterker) sette delingen høyere, og overlate mer av bassfrekvensene til bassforsterkeren. På denne måten vil det altså være mulig å få et fullrange system med rør for mellomtone og diskant, og solidstate til bassen. En besnærende tanke ? ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Besnærende tanke, men gir vanligvis dårligere resultater enn om du holder deg til samme forsterkertype i hele frekvensområdet (litt avhengig av hvor høyt det deles).. se f.eks siste Hifi+ for støtte til synet.

Problemet (unntatt ved svært lave delefrekvenser) blir gjerne homogenitet, og det er knapt noe som er så lydmessig irriterende som mangel på homogenitet.

Mvh Vidar P
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Besnærende tanke, men gir vanligvis dårligere resultater enn om du holder deg til samme forsterkertype i hele frekvensområdet (litt avhengig av hvor høyt det deles).. se f.eks siste Hifi+ for støtte til synet.

Problemet (unntatt ved svært lave delefrekvenser) blir gjerne homogenitet, og det er knapt noe som er så lydmessig irriterende som mangel på homogenitet.

Mvh Vidar P
Ser at dette kan by på visse utfordringer, ja, og nettopp homogenitet og sømløshet i hele frekvensspekteret er en paradegren hos Galloene. Vil nødig utfordre dette for mye.. Ideen om dette fikk jeg da jeg leste litt i manualen til denne forsterkeren tidligere idag, og det virker som om Gallo har designet den nettopp med tanke på denne aplikasjonen også. Men det å fikle med delefilter, gain osv i det uendelige er ikke akkurat en lystig tanke....
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Det er en smart avgjørelse du gjør ved å ta deg " god " tid , hastverk er lastverk også i Hi Fi verden .

Det er du som skal trives med produktene , men når det gjelder Gallo så er det ingen som har en eneste negativ utalese om disse og skal ta meg en tur ned til Morten ( Norsk Audio Teknikk ) når tiden er moden kun for å høre om disse virkelig holder mål ;D .
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..og nettopp homogenitet og sømløshet i hele frekvensspekteret er en paradegren hos Galloene. Vil nødig utfordre dette for mye..
Riktig tenkt imho; mange av våre beste høyttalerprodusenter nedlegger svært arbeide i å skape en så homogen og sømløs høyttaler som mulig. Tiltak for bedring av romakustikk kan jo også dels sees på som et tiltak i å gjøre rommet klangmessig homogent. Så skal vi komme og bruke to vidt forskjellige forsterkere, ødelegge hele bestrevelsen etter homogenitet... det blir gærnt.
Som sagt; om man skal delse svært lavt (som f.eks med en ekstern sub) så kan det vel brukes forskjellige forsterkere uten at det merkes.. bortsett fra det så går det oftest feil, dog med forbehold om at det nok går an å få til en sjelden gang..

Mvh Vidar P
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
absolutt ikke.
jeg synes du er smart som styrer unna elcomp.
Som jeg skrev litt over her, så hender det jeg blir rammet av et snev paranoia ;)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Da presterte jeg altså å gjøre det motsatte av hva jeg hadde satt meg fore; ta meg goooood tid, lytte hjemme, for så å velge den "beste" forsterkeren. Saken er den at innimellom dukker det opp varer på bruktbørsen som er priset bra. Så jeg flesket rett og slett til på en uhørt forsterker, og etter det lille jeg har hørt sålangt kommer jeg ikke til å angre. Dette tror jeg kommer til å bli særdeles bra. Min utkårne er denne her, og du skal ikke se bort ifra at det var den "beste" som vant uansett ;) :

 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Audionet SAM V2,  2x110W deilig musikalsk....

mvh
Stoler på deg, du har helt sikkert rett. Så kan du stole på meg når jeg sier at det er denne også.... musikalsk, altså ;)
 
O

om.s

Gjest
Stoler på deg, du har helt sikkert rett. Så kan du stole på meg når jeg sier at det er denne også.... musikalsk, altså  ;)
Obs, misset jeg noe :-/ men god er den iallefall ;D

mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Aha... du misset at jeg har kjøpt DK Design...det har jeg altså ;) At den er god er sikkert og visst :D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Dk design har jeg hørt endel . Virkelig bra. Å bytte rør på den skader ikke.
Er det MK2 eller MK3 du har kjøpt?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Dk design har jeg hørt endel . Virkelig bra. Å bytte rør på den skader ikke.
Er det MK2 eller MK3 du har kjøpt?
Det er MK2. Forrige eier hadde allerede byttet rør, så nå sitter det et par Siemens CCA i dem. Har tenkt å prøve med Mullard CV2492, disse skal visstnok gi en ganske annen lyd en Siemens. Spennende saker.... ;D
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har testet nettopp med Telfunken Diamond, Siemens CCa, Amperex Bugle boy etc. Siemens CCa funket best i denne forterkeren.
Du har mye godlyd foran deg.
Gratulerer.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Har testet nettopp med Telfunken Diamond, Siemens CCa, Amperex Bugle boy etc. Siemens CCa funket best i denne forterkeren.
Du har mye godlyd foran deg.
Gratulerer.
Takker så mye. Siden Mullard CV2492 ikke er på listen din over rør du har testet, kommer jeg nok til å gi disse en sjanse. Når det er sagt så er det definitivt ikke noe jeg savner her foreløpig. Har enda ikke hatt sjansen til kritisk lytting, men akkurat nå har jeg trua på at jeg kan leve med denne forsterkeren lenge, lenge, lenge.... Dette er rett og slett en meget god forsterker, og mer er det ikke å si om den saken ;)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Den klart mest fremtidsrettede av modellene på shortlisten din er Lyngdorfen. Og så slipper du å betale for kjøleribber... Mulighetene for romkorreksjon bør vel også tas med i betraktning, men i seg selv (uten nye moduler) er den jo særdeles interessant. Bladeliusen som du nevner, når ikke opp, syns nå jeg, sammenlignet med Lyngdorfen. Lykke til!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Den klart mest fremtidsrettede av modellene på shortlisten din er Lyngdorfen. Og så slipper du å betale for kjøleribber... Mulighetene for romkorreksjon bør vel også tas med i betraktning, men i seg selv (uten nye moduler) er den jo særdeles interessant. Bladeliusen som du nevner, når ikke opp, syns nå jeg, sammenlignet med Lyngdorfen. Lykke til!
Ser ut som om du gikk glipp av at jeg litt lenger opp på siden her skrev at jeg har kjøp meg forsterker; DK Design vs-1 mk2. Kjøleribber har den nok av , faktisk så mye at jeg har skrudd av 4 stk ;) (De frontmonterte "vingene". Ikke særlig pent og funksjonellt overflødige)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei, er en Burmester 991 til 19000 på bruktbørsen. Kanskje noe for deg?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hei, er en Burmester 991 til 19000 på bruktbørsen. Kanskje noe for deg?

Skjønner nå at det var en tabbe av meg å ta opp en gammel tråd for å informere om at jeg faktisk har kjøpt meg ny forsterker nå ;) Det er flere enn deg som tydeligvis ikke har fått det seg, Trompetnerd :) Jeg er altså nå den meget lykkelige eier av en DK Design vs-1, og den tror jeg ikke jeg kommer til å selge med det første......
 
Topp Bunn