shorting plug

opo

Fersking
Ble medlem
09.04.2006
Antall liker
0
Hei.
Jeg har noen electrocompaniet aw 100 som jeg skal bruke som monoblokker. I brukermanualen står det at det skal brukes "shorting plug i den rca inngangen som ikke er i bruk. Er det nødvendig, og hva er en shorting plug ?
er glad hvis noen kan svare meg på dette.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.401
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En "shorting plug" er vanligvis brukt for å terminere enn inngang som ikke er i bruk. For å hindre at den ikke bluker opp støy / brum. En "short" er en kortslutning. Den som vises i linken over er en terminering der du selv velger verdien på motstanden. I mange tilfeller kan en terminering (100 ohm - 5 kohm) være å foretrekke fremfor en kortslutning.

Hifimannen

Medlem
Ble medlem
11.06.2003
Antall liker
1
Jeg drar denne litt videre.. Jeg har også EC. Og lurer på hvorfor man skal kortslutte XLR-input, når man skal bruke RCA? Iallefall er det slik den kommer fra fabrikken. Dette er da på en integrert forsterker, men også sett på preamper fra EC.

Slik jeg har forstått det skal da pin 1 og 3 hektes sammen med den kobberbøylen som følger med. Altså negative og ground. Da "peker" altså kobbertråden opp mot høyre sett bakfra apparatet.. Stemmer dette? Hva skjer om man hekter sammen positive og negative isteden?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Hva skjer om man hekter sammen positive og negative isteden?
Da blir det veldig stille. Musikksignalet ut av effektforsterkeren skapes av forskjellen mellom positiv og negativ halvdel. Jo bedre symmetrien i kretsløsningen er, jo stillere blir det.

Hifimannen

Medlem
Ble medlem
11.06.2003
Antall liker
1
Ok, men ødelegger det noe, om man skulle være så uheldig å koble neg og pos.?

T

TLN

Gjest
Her ble det stille.

Jeg har ikke noe erfaring med å bruke RCA shortening plugs, men ser at det står i manualen på Meridian 557 at det skal benyttes når jeg bruker XLR inngangen.

Jeg opplever litt støy når det skal være helt stille. Koblet den opp i går kveld, men etter alt jeg har lest skal disse pluggene løse det problemet.

Men jeg finner ingen steder som evt. selger dette i Oslo. Har bestilt noen på nett som med tid og stunder vil komme med posten. Men vil helst ha i deg.

Mulig jeg bare kan koble til en RCA kabel til en output på pre ampen som ikke har noe ut signal og at det kan løse biffen. Eller bare klippe og shorte en kabel selv... hmm

Noen med erfaringer rundt dette?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.461
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ta et phono/RCA "lakrissnøre" du har liggende i skuffen fra et gammelt apparat og klipp over....avisoler lederne og tvinn hardt sammen...voila....

T

TLN

Gjest
ta et phono/RCA "lakrissnøre" du har liggende i skuffen fra et gammelt apparat og klipp over....avisoler lederne og tvinn hardt sammen...voila....
Det var i grunnen det jeg tenkte å gjøre :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.401
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Skru ned volumkontrollen.
Hvis du fortsatt har litt støy er det ikke via en inngang den kommer og en plugg vil ikke hjelpe.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis du fortsatt har litt støy er det ikke via en inngang den kommer og en plugg vil ikke hjelpe.
Det er ingen volumkontroll mellom inngangen og høyttalerterminalene på en effektforsterker, så hvis det er den ubrukte inngangen på effektforsterkeren som plukker opp støy, har ikke volumkontrollen på forforsterkeren så mye innvirkning på det.

T

TLN

Gjest
Det er ingen volumkontroll mellom inngangen og høyttalerterminalene på en effektforsterker, så hvis det er den ubrukte inngangen på effektforsterkeren som plukker opp støy, har ikke volumkontrollen på forforsterkeren så mye innvirkning på det.
Skal lage noen plugger etterpå og teste ut.

Støyen er der selv uten å ha preamp tilkoblet. Nå er det svak støy, men uansett støy. Er sikkert en grunn for at de nevner nettopp dette at i manualen, så verdt et forsøk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har samme problemet på mine Abrahamsen V4. Svak brumming i høyttalerne selv uten noe annet tilkoblet. Kanskje jeg skal kortslutte XLR-inngangen som ikke er i bruk.

Skal jeg da koble alle tre pinnene sammen?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.461
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Har samme problemet på mine Abrahamsen V4. Svak brumming i høyttalerne selv uten noe annet tilkoblet. Kanskje jeg skal kortslutte XLR-inngangen som ikke er i bruk.

Skal jeg da koble alle tre pinnene sammen?
NEI! pinne 3 og 1 regner jeg med om 2 er positiv

T

TLN

Gjest
Skal lage noen plugger etterpå og teste ut.

Støyen er der selv uten å ha preamp tilkoblet. Nå er det svak støy, men uansett støy. Er sikkert en grunn for at de nevner nettopp dette at i manualen, så verdt et forsøk.
Shorting funket. Problem solved :)

• Liker
Reaksjoner: LMC
Topp Bunn