Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport

B

Back_Door

Gjest
Denne ser frekk ut... Hvor er det du bestiller den fra? Skal prøve meg med noe billig først tror jeg (denne frister litt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322600), men frister jo å kjøpe noe bedre, ser at Infrant har mange spennende modeller, også x6/600. Hva er fordelen med den du har valgt?
Har ikke tatt min i bruk enda.Den er en del av forberedelsene til min egen hi-fi revolusjon denne høsten ;)
Valgte denne ut fra den info du finner på Infrant sin hjemmeside.
Kjøpte den her: http://bikt.no/readynas/
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Spennende tråd. :) Noen som har testet Sonos enda?
 
B

Back_Door

Gjest
Det er slike initiativ som dette, som gjør at man kan finne nyttig lærdom på dette forum ;)
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Har lest flere steder at dersom man bruker en god DAC som reklokker signalet, vil ikke drivverk ha så mye å si, ev. ingenting å si. Vet ikke hvordan slike ting er bygget opp, men jeg har selv lest om flere som erfarer forskjeller bedre med en "dårligere" DAC. Da kommer forskjellene bedre til syne siden DAC er mer kresen på signalene (klokke/jitter?). At det ikke er noe forskjeller mellom disse 2 komponentene med den DAC`en kommer ikke som noe overraskelse på meg utifra det jeg har lest i det siste.

Med en middelmådig DAC vil man høre større forskjell mellom ulike drivverk (har selv blitt totalt tatt på senga -> tidligere skeptikker), og i en slik sammenligning kan en gjennomtenkt PC løsning komme enda bedre ut enn den gjorde i denne testen, da fåtall sitter med så dyre gode DAC. Bare en tanke fra min side....

Noen som deler samme erfaring/oppfattelse?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Det er slike initiativ som dette, som gjør at man kan finne nyttig lærdom på dette forum ;)
Takker ;D ;D ;D Dette som er morro, finne noe som kan gi high-end opplevelser til en rimelig penge og i tillegg med bedre brukervennlighet...så jeg bedre, mente fantastisk.. For de som lurer: Vi snakker Sonos.. 8)

Spennende tråd. :) Noen som har testet Sonos enda?
Jaaaaaaaa.. Herregud så fett! Akkurat så konge å bruke som jeg hadde drømt om, og med en NAS så er vifter og pc'er borte. Aahh.. Fantastisk, lar dette bildet fortelle hva som foregår hos meg for tiden! ;D ::)

Beklager billedkvaliteten, men kameraet er jæ**ig dårlig!
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Sonos er heftige saker. Går ut i fra lydkvaliteten er på topp? :D

Hvordan syntes du Sonos er å bruke? Er det enkelt å skifte mellom album, og er den rask og responsiv?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Sonos er heftige saker. Går ut i fra lydkvaliteten er på topp?   :D

Hvordan syntes du Sonos er å bruke? Er det enkelt å skifte mellom album, og er den rask og responsiv?
Må bare si at jeg fantastisk fornøyd, hadde ikke i min villeste fantasi trodd dette var så fett å bruke.. Vil påstå at en får mye mer musikkglede med et Sonos system, da en slipper å knote med leting etter cd'er og bytting og annet tull. Her har du alt i hånden! Når en i tillegg har coverbilde og annen info på skjermen, så savner jeg ingenting.. Ellers er den akkurat som en iPod i betjeningen, bare litt mere options. Alt legger seg automatisk i bibloteket, og legger du til noe musikk så er den oppdatert på under ett minutt..

Er også overrasket over hvor fort det går å skifte sang/album, har ofte blitt litt satt ut over at musikken kommer i det øyeblikket jeg trykker ok, litt skummelt egentlig ;) Men det skal sies at min 500Gb Nas er i posten fortsatt, så det blir spennende å se hvordan det blir da, når den blir litt god og full. Har valgt å rippe alt til AIFF, da dette er ukomprimert og en kan enkelt legge til meta-data, benytter også iTunes til ripping (se egen tråd under tech-hjørnet..).

Også lydkvaliteten da.. Helt utrolig bra! ;D Og drivverket jeg benytter å sammelikne med er noe av det heiteste som produseres per dags dato.. Litt nakenbilder av det her: http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric2/x03.html

Får vel prøve å utfordre Fidelity til å teste dette, med en god dac er man i mål både når det gjelder lydkvalitet og betjening.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Kan bare bekrefte at ceroxol snakker sant...!!! ;D 8)

Sonos er utrolig bra og brukervennlig. Artig også at man pga brukervennligheten, drar fram låter som ellers har gått i glemmeboka.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Helt som forventet, egentlig ingenting å diskutere. Velkommen til virkelighetens verden.
Sikkert sant det, men må si at jeg ble overrasket allikevel... ;) Men bare bra men en skikkelig vekker. Vil nok prioritere anderledes neste gang anlegget skal oppgraderes. Mer til høyttalere!! ;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
hva koster sonos'n? 15.000?
Det kommer an på.

http://tinyurl.com/yetwr9 (søk på sonos)

En dyr løsning egentlig. Jeg foretrekker den direkte løsningen med en iMac med Front Row + en DAC. Front Row er fjernstyring med brukergrensesnitt praktisk talt identisk med iPod. iMacene starter på 8600,-.

Men smak og behag. Poenget er å droppe den antikvariske CD-spilleren ;)
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
hva koster sonos'n? 15.000?
Her er det vel mulig å starte på ca 10.000 for en begynnerpakke med 1 controller og 2 basestasjoner.
MEN dette forutsetter at du har:
* NAS (evt PC) fra 2.500 (en disk), 4.800 (to disk) , ca 8/9.000+ (fire/fem disk). Alt annet enn RAID 5 og 4 + disker er vel kun egnet for små samlinger.
* Bredbånd internetttilgang med HW brannmur (inkludert i abo evt 500+++ avhengig av løsning). Dette kravet/anbefalingen er godt skjult nede i bruksanvisningen :-/
* Nettverk
Kablet: Switch, kabler (500+++)
Trådløst: Kabler ;) (Sonos 1 til PC)
* PC for oppsett

Totalt snakker vi om mer enn bare Sonosen for å få dette til å fungere.

Bruker selv Sonos og er kjempefornøyd, men datalagring krever sikkerhet og backup som de fleste brukere ignorer.

Husk:
[glb]Ekte mannfolk tar ikke backup[/glb]
men gråter ofte.

Mvh
Boden9
 
B

Back_Door

Gjest
Må bare si at jeg fantastisk fornøyd, hadde ikke i min villeste fantasi trodd dette var så fett å bruke.. Vil påstå at en får mye mer musikkglede med et Sonos system, da en slipper å knote med leting etter cd'er og bytting og annet tull. Her har du alt i hånden! Når en i tillegg har coverbilde og annen info på skjermen, så savner jeg ingenting.. Ellers er den akkurat som en iPod i betjeningen, bare litt mere options. Alt legger seg automatisk i bibloteket, og legger du til noe musikk så er den oppdatert på under ett minutt..

Er også overrasket over hvor fort det går å skifte sang/album, har ofte blitt litt satt ut over at musikken kommer i det øyeblikket jeg trykker ok, litt skummelt egentlig ;) Men det skal sies at min 500Gb Nas er i posten fortsatt, så det blir spennende å se hvordan det blir da, når den blir litt god og full. Har valgt å rippe alt til AIFF, da dette er ukomprimert og en kan enkelt legge til meta-data, benytter også iTunes til ripping (se egen tråd under tech-hjørnet..).

Også lydkvaliteten da.. Helt utrolig bra! ;D Og drivverket jeg benytter å sammelikne med er noe av det heiteste som produseres per dags dato.. Litt nakenbilder av det her: http://www.6moons.com/audioreviews/esoteric2/x03.html

Får vel prøve å utfordre Fidelity til å teste dette, med en god dac er man i mål både når det gjelder lydkvalitet og betjening.
Hyggelig å se at du er så fornøyd ;)
Er det noe som tilsier kvalitetsforskjell mellom Squeezebox og Sonos, dersom begge tilkobles samme dac ? Går ikke forskjellene da kun på brukeropplegget?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Man kan kombinere backup med nytte også. Har man en ekstern harddisk så kan man jo ta med seg hele musikkarkivet ut av huset, for eksempel på jobben. Da har man også sikret seg mot innbrudd/brann, noe man ikke løser med RAID.
 

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Tror det blir Sonos på meg. Det er håndkontrollen med display som er avgjørende foran Transporter eller SB. Det å kunne gå rundt i huset og skifte soner/velge musikk er overlegent. Skal bli godt å pakke bort alle CD`ene.... 8)

Så får jeg heller kjøpe en god ekstern DAC om behovet skulle melde seg (Bruker Meridian 861 prosessor i dag) :)

MPX har de beste prisene. Sjekket opp mot å importere fra USA, men den totale besparelsen var kun på litt over en tusenlapp. IMO er det ikke verdt det ift. den gode garantien vi får i Norge. Pakke med fjernkontroll og 2 mottakere (uten forsterker) ligger på 10k. Litt penger er det, men så er de alene på markedet med å tilby alle de funksjonene.

http://www.dingz.no/php/art.php?id=280907
http://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=971
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Man kan kombinere backup med nytte også. Har man en ekstern harddisk så kan man jo ta med seg hele musikkarkivet ut av huset, for eksempel på jobben. Da har man også sikret seg mot innbrudd/brann, noe man ikke løser med RAID.
RAID sikrer vel bare at en får bruk for backupen litt sjeldnere ;D. Du må ikke forstå vitsen min dit hen at en ikke skal ta backup!
Har selv rippet inn musikksamlingen min (pt 1.958 disker og 632 GB) og ønsker ikke å gjøre dette igjen, ergo backup av alt på eksterne disker. Husk at backupen skal behandles forsvarlig. Bære / flytte på den er noe jeg IKKE gjør

Selve "driftsmiljøet" ligger pt på NAS med JBOD og venter på en fornufigt 5 disks NAS med RAID5.

Mvh
Boden9
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Har lest litt om Sonos på MPX.no og det som har stoppet meg tidligere har vært lagringsplass.
Nå har jeg en 300GB ekstern harddisk og 500GB ledig plass på PC'n.
Samlingen av CD'er teller såvidt 1000stk. Så da klarer jeg meg kansje med en ZP-80 og en CR100 da?
Om du Boden9 har 1958cd'er på 632GB, så bør jeg vel klare mine ca1000 på 300GB.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
hva koster sonos'n? 15.000?
Kontrollen: 4.350,-
ZP80: 3.700,-
Ladestasjon: 575,-
NAS: 2255,- (kjøpte en WD NetCenter 500Gb)
Kommer ikke til å kjøre RAID, men ønsker dette på sikt, bare passer på å ta backup... ;) Jeg har den ikke koblet til internett eller noe annet, kun en nettverkskabel mellom NAS og ZP80. Utrolig greit og brukervennlig.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Det er håndkontrollen med display som er avgjørende foran Transporter eller SB. Det å kunne gå rundt i huset og skifte soner/velge musikk er overlegent. Skal bli godt å pakke bort alle CD`ene....  8)
Det var akkurat det jeg likte ved Sonos... Helt utrolig brukervennlig, og når en i tillegg kan skru av pc'en og bruke en NAS, så kan det ikke bli bedre ;D Tror jeg aldrig har kjøpt noe som jeg har vært så fornøyd med...
Sonos er forresten utstilt hos eplebutikkene i Oslo, hvertfall den ved OHC, Dronningensgt.

jeg heller kjøpe en god ekstern DAC om behovet skulle melde seg (Bruker Meridian 861 prosessor i dag) :)
Vil bare si at kombinasjonen Sonos og dCS er helt fantastisk, du får jo dCS til veldig hyggelige priser på bruktmarkedet fra tid til annen...

Må bare si at jeg faktisk synes komboen Sonos/dCS spiller bedre enn VRDS-NEO/dCS, hva dette skyldes aner jeg ikke..kan jo seff være placebo. Men... Jeg kjenner anlegget mitt godt, og nå er det som om bredden på lydbildet har blitt langt større, når jeg sitter i vanlig lytteposisjon virker det som jeg har fått en meter ekstra på hver side..
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Har lest litt om Sonos på MPX.no og det som har stoppet meg tidligere har vært lagringsplass.
Nå har jeg en 300GB ekstern harddisk og 500GB ledig plass på PC'n.
Samlingen av CD'er teller såvidt 1000stk. Så da klarer jeg meg kansje med en ZP-80 og en CR100 da?
Om du Boden9 har 1958cd'er på 632GB, så bør jeg vel klare mine ca1000 på 300GB.
Har ikke det enorme huset (kun ett anlegg) så har selv kun en ZP80 og en CR100.

300 GB burde jo gå :) . Husk også evt overhead. Mine Thecus spiser ca 5% til div innstillinger / RAID / servere / oppdateringer etc. Utover det er det selvfølgelig avhengig av musikksmak og samling. Det var mine remastered CDer som dro opp (mye bonusmateriale), mine 50/60 talls CD er som dro ned (20-40 min pr CD).

Mvh
Boden9
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Hvilken Thecus løsning bruker du Boden9? Sitter akkurat å leser om dem på Komplett.no.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hvilken Thecus løsning bruker du Boden9? Sitter akkurat å leser om dem på Komplett.no.
Kjører nå på en Thecus 2100 med (som sagt) en JBOD -løsning.
Min 2100 kan varmt anbefales. Den er liten (passer opp på Bennoene mine), relativ stille med godkjent kjøling (disktemp ved bruk og lav viftehastighet ca 40-45). Husk å oppgradere bios før du gjør noen installasjoner / oppsett av RAID etc. Det er en rivende utvikling fra Thecus med mye nye funksjonalitet ved hver release. I tillegg også bugfixes. Fikk selv ikke min til å fungere ok :mad: før jeg patchet den - helt uproblematisk.

Ulempen med 2100 (og 4100) er at den er relativ treg. Det er maks 8/9 MB overføringshastighet. Spesielt når jeg legger til bilder på mine filer er det irriterende. For avspilling betyr det ingenting og hvis du samtidig har ett 100 Mbps kabletnett som kanskje i tillegg brukes til annet vil uansett nettet være limiten. For trådløst er hastigheten allerede over normal max.
Den eneste raske er Thecus 5200.

Skal skifte til en Thecus 5200 men venter på at den:
1. faller i pris
2. får ny, lovet BIOS som støtter flere HDD typer/merker, viftestyring og spindown på HDD. Alt funksjonalitet som 2100 nylig fikk.

Mvh
Boden9
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Tenker du på Coverbilder til albumene nå? Blir det for tregt, eller er det levelig?
Jeg har ikke vært så mye borti dette så jeg spør kansje dumt.
Hvordan legger man til bilder? Jeg ripper med EAC til FLAC.
Sonos systemet er bestillt...
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Tenker du på Coverbilder til albumene nå? Blir det for tregt, eller er det levelig?
Jeg har ikke vært så mye borti dette så jeg spør kansje dumt.
Hvordan legger man til bilder? Jeg ripper med EAC til FLAC.
Sonos systemet er bestillt...
Jepp tenker på coverbildene. Ripper selv med iTunes til Apple Lossless rett mot NAS. Når det er gjort bruker jeg iTunes til å lagre bildene i filene. I praksis vil det si at de må leses ut fra NASet over til PC, PCen legger til bildene i filene og lagrer det på nytt. Når det ble gjort rett mot HDD på pc tok dette ca 5-15 sek. Mot NAS tar det ca 40-80 sek. (Har ikke tatt tiden). Til å leve med, men dette skal jo gjøres noen hundre ganger :p

Gratulere med SONOSen 8)

Mvh
Boden9
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Takker. Så da er det bare under selve lagringen at det går noe tregt, mens avspilling fungerer fint?
Om så, så har jeg jo nok plass på PC'n til å rippe og lagre endel cd'er for så å bare kopiere til NAS over natten f.eks.
Finner iTunes bildene selv? Kan iTunes rippe til FLAC?
Vet du hvordan man legger bilder til filer rippet med EAC?
Ble mye spørsmål nå, men jeg setter pris på hjelpen.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Takker. Så da er det bare under selve lagringen at det går noe tregt, mens avspilling fungerer fint?
Om så, så har jeg jo nok plass på PC'n til å rippe og lagre endel cd'er for så å bare kopiere til NAS over natten f.eks.
Finner iTunes bildene selv? Kan iTunes rippe til FLAC?
Vet du hvordan man legger bilder til filer rippet med EAC?
Ble mye spørsmål nå, men jeg setter pris på hjelpen.
Det er bare lagring som går tregt. Den takler uten problemer at du ripper til NASen samtidig som det spilles.

Begynte selv med å rippe til PC og kopiere til NAS inntil jeg gikk tom for HDDplass på PC. Den er ikke så treg at du behøver å kjøre det over natten. En dags intensiv ripping gikk fint over på (under) en time.

iTunes har nå (7.x.x) automatisk bilder. Det er flott kvalitet, men mange huller og feil , fx var Peter Gabriel Plays Live fast bilde for alle PGs album  :eek: (som jeg hadde). iTunes ripper ikke til EAC (AFAIK) så hvis du ikke bruker ipod (har 3 stk) så er du nok på riktigere spor med EAC og FLAC.

Jeg brukte før Helium2 http://helium-music-manager.com/. Anbefales sterkt.
Det er ett lettforståelig program til å organisere samlingen, jobbe/masseoppdatere metadata og legge inn bilder.Den ser nå ut som om i siste versjon også henter bildene. Den har støtte for de fleste filformat som støtter metadata.

Henter normalt manglende bilder med bildesøk på google http://images.google.no/imghp?ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=no&tab=wi&q=.

Mvh
Boden9
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Takker og bukker. Helium fungerte utmerket på de fire albumene jeg har rippet med EAC.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Sonos systemet er bestillt...
Grattis ;D ;D Er helt utrolig fornøyd med Sonos systemet jeg har.. 8) Så bare gled deg! Tenkt på å bruke det opp mot en dac?

Begynte selv å rippe med EAC->WAV, men av praktiske hensyn synes jeg det er greiest å rippe med iTunes->AIFF. Da finner iTunes de fleste coverbilder og meta-data legges lett til. EAC er dog en bedre ripper, spesielt hvis cd'ene er litt ripete. Husk på å installer Accuraterip.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
EAC med Accuraterip er installert. Og Helium er nok verdt de nesten 300,- det koster.
Men jeg må prøve iTunes før jeg bestemmer meg selvfølgelig.

Har lurt litt på AudioNote DAC. Men det får komme siden.
Nå går det endel koner i Sonos og harddisker, så vi får se på nyåret.
Analogutgangen på Zoneplayeren får duge i mellomtiden
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Tenkte jeg skulle nevne at det ryktes at en ny og fancy fjernkontroll med fargedisplay for cover etc. er på trappene for squeezebox/transporter også.
Dette kommer visst som følge av Logitechs oppkjøp av slim devices, de eier jo også Harmony som lager fancy fjerniser.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Logitech har jeg dårlig erfaring med, og det at de kjøpte SlimDevices var en av grunnene til at jeg nå har bestillt Sonos.
Mus/tastatur/fjernkontroller til PC som fungerer når det måtte passe dem. Ellers takk.

Og mens vi er inne på bestillinger. ReadyNAS er på vei. ;D
Har ett lite håp om å ha systemet opp å gå til helgen...
 
Topp Bunn