Shelter 901 vs. ZYX F100FS

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg er helt ny på dette med vinyl, men har kjøpt meg litt brukt utstyr. Dette består av følgende: Gyrodec III m/QC strømforsyning, SMEIV.Vi og Audible Illusions Modulus 3 m/Gold Phono Board. Spørsmålet mitt er som følger:

Jeg har mulighet til å kjøpe en brukt Shelter 901 (brukt 200 timer) og en ZYX F100FS (brukt 60 timer). Prisen er den samme. Hvilken bør jeg velge? Eller klarer jeg meg fint med Denon DL-103 som fulgte med spilleren?

Jeg liker å høre på jazz og klassisk musikk med få musikere.

mvh

Veleik

edit: oops, glemte visst prisen; ca 6000,-

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Kjøp begge, tror de er "kjekke å ha" :) (trenger et utvalg pu`r vet du)
mvh

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.255
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ta en prat med Hifistasjonen, Der finnes det nog god erfaring med begge disse Pu.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
Ta en prat med Hifistasjonen, Der finnes det nog god erfaring med begge disse Pu.
Jeg er litt enig med deg jeg Cash - søk mest mulig informasjon der den er å finne.
Et større og bredere informasjongrunnlag for beslutninger gir ofte bedre beslutninger.

Det er hevet over enhver tvil at både den aktuelle Shelter og ZYX spiller i en høyere divisjon enn
Denon. Dog er det også en grunn til at DL-103 har sin tilhengerskare - og det med rette.
Den ZYXen du har tilbud på, er det en R100 FS (Fuji)? Jeg kjente ikke igjen den betegnelsen som
du oppgav i trådstarten. Dersom det er den sistnevnte, har jeg mye godt å si om den, men har ikke
et tilstrekkelig og fullgodt sammenligningsgrunnlag å vise til for å kunne gi deg noe klarere råd enn det
jeg skrev innledningsvis. 

Edit: Ellers er det som kwil sier; "kjøp begge" - da får du to for én :)  

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
Som Rudi sier, hifi stasjonen har aldri solgt Shelter 901. Vi begynte distribusjon etter at denne modellen var utgått fra produksjon på fabrikk. Shelter 901 har jeg hørt i flere oppsett, men har aldri brydd meg om å kjøpe inn en for å prøve direkte mot andre pickup'er hifi stasjonen fører. Jeg har mer enn nok med å forholde meg og ikke minst lytte til de modellene som er i nåværende portefølje.

Hmm Japansk Yen gikk faktisk opp 40% i forhold til norske krone, når man tenker på "normal pris" på japansk yen før verdens økonomien gikk på en dårlig syretrip ;)
Nå ligger japansk yen ganske stabil rundt 35% over gammel pris.
Men veil. pris gikk bare opp 10% for å prøve å holde det tålig stabilt.

Som et tips, bør du finne ut hvor disse er importert fra slik at du vet veien når tiden er inne for re-tip.
Vi får ikke re-tippet import modeller.
Det vi gjør, er å gi en innbytte pris på import modellen ved kjøp av ny hos oss, slik at vi dermed tar bort import modellen fra omløp.

Mvh
Hifi Stasjonen

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
veleik skrev:
Jeg er helt ny på dette med vinyl, men har kjøpt meg litt brukt utstyr. Dette består av følgende: Gyrodec III m/QC strømforsyning, SMEIV.Vi og Audible Illusions Modulus 3 m/Gold Phono Board. Spørsmålet mitt er som følger:

Jeg har mulighet til å kjøpe en brukt Shelter 901 (brukt 200 timer) og en ZYX F100FS (brukt 60 timer). Prisen er den samme. Hvilken bør jeg velge? Eller klarer jeg meg fint med Denon DL-103 som fulgte med spilleren?

Jeg liker å høre på jazz og klassisk musikk med få musikere.

mvh

Veleik

edit: oops, glemte visst prisen; ca 6000,-
Du har jo flere aspekter å ta med i betrakningen her. Men hvorfor kun disse to, hvis du kjøpr brukt finnes det flere å velge i. Hvis det er en av de to det skal være, er selvsagt lyden og matchen det viktigste, men pris og alder har også betydning. Jeg kjenner ingen av de to, men så vidt jeg ha klart å lese meg til ligger zyx r100fs i en høyere klasse både prismessig og ytelsesmessig. Når den i tillegg har en lavere kilometer vinner den vel rent prismessig. Men i det lange løp synes jeg det viktigste er at man liker lyden og 901 er vel kjent for å lene seg mot en litt varm klangkarakter, mens ZYX mot nøytralitet og oppløsthet. Sånn sett er nok 901 et safere kjøp.
Personlig er jeg veldig glad for DL-103 sine evner til å formidle et sammenhengende juicy og svingende musikalsk uttrykk, selv med de klare begrensningene i oppløsning og luftighet. Passer veldig godt til rock og tradisjonell jazz.
Det var mine synsinger basert på egne erfaringer med Dl-103/ZYX Airy3, og på andres erfaringer med 901 og r100fs.

Puma

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Jeg regner med at du mener ZYX R100 FS (Fuji Silver). Dette er en pu med sølvtråd
og fins i to varianter: 0,28 mV (L) og 0,48mV (H). Jeg har levd med denne i noen
måneder, og jeg er svært fornøyd. Jeg har sammenliknet den med Benz Ebony H, og her er det snakk om PU`er fra to verdener. Zyx er detaljert, nesten "tørr" (ikke negativt!) og analytisk,
med svært god (den beste?) stereogjengivelse, og mye luft (rom) mellom instrumentene. Benz er derimot varmere, fyldigere og gir et større og mer helhetlig lydbilde.
For ZYX er det også viktig å ta hensyn til hvilken variant det er snakk om (H eller L) Jeg har L, og den krever mye volum på forsterkeren og kan ha litt "støy",sus på høyt volum (som absolutt ikke er hørbart når det spilles musikk!).
Dette er subjektivt og gjelder mitt anlegg (Nottingham A, AR, Hegel, Sonus Faber)

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tar man et gjennomsnitt av hva som skrives og menes om de to kandidatene (utover det som er skrevet tidligere i tråden) så er forskjellene mellom denne Shelteren og ZYXen at Shelteren er noe snillere i toppen og har ikke den samme detaljeringsgraden (i toppen) som ZYX har og mangler noe av den dynamikken som du finner i ZYXen. ZYXen kan derfor kanskje være et noe tøffere valg, men du får en ærlig pu. Alt bunner vel da ut i, hva du selv ønsker å ha mest av. Jeg spiller mye av den samme musikken som du gjør og har for tiden funnet min verden i ZYX, selvom jeg sikkert hadde kost meg like mye med både jazz, klassisk og annet med andre alternativer også. Ta et valg basert på magefølelsen og egen tro om hva som passer best for deg. Det er kanskje ikke værre enn at du kan forsøke noe annet senere. Begge er gode kandidater til å fryde deg med gode musikkopplevelser.

Mvh
Jan P.

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Tusen takk til alle dere som har tatt dere bryet med å gi gode råd og tips til meg. Jeg tror jeg har bestemt meg for å starte med DL-103'en og lære meg "faget" med den før jeg tar steget videre.
Regn med at jeg da kommer tilbake med ønske om råd til oppgradering.

mvh

Veleik

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
God idè, have fun og husk når man skal stille inn en pick-up og arm er det en stoor fordel å være på godt humør ;)

Puma

Topp Bunn