Shelter 901 VS Lyra Argo

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Er det noen (Rudi hvor er du?) som har testet Shelter 901 direkte opp mot Lyra Argo? Jeg er lysten på en pickup til for å ha litt å bytte på.

Synes Argo spiller flott. Stram bass, raffinert topp, hurtig, tight og luftig. Sporer utrolig godt.

Så, da er jo spørsmålet om Shelter 901 kunne være en god match med Mørch DP-6 og Orbe. Har mulighet for å matche step-up trafo, så det skulle være uproblematisk.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har du fått laga eit greitt opplegg for å matche step-up-trafo for passe lastmotstand?

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Nei, har lagt dette på is. Har foreløpig bare testet noen motstander som legges løst på. Men, jeg var usikker på effekten, gav mer smell og dynamikk muligens, men mistet luft og klang. Dessuten lest jeg et sted at dette var en nødløsning og at man burde velge trafo som automatisk gav rett verdi, vet ikke om det har noe for seg.

I denne sammenhengen tenkte jeg helst på at jeg kunne lage/kjøpe en step-up til til formålet, eventuelt rekonfigurere den jeg har. Men nei, er ikke kommet noe lenger mht å lage et enkelt system. Har lyst til å sjekke ut Bent sine S&B sølvtrafoer på sikt.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
OK. Har ikkje fått laga grei måte til å bytte lastmotstand sjølv heller. Har berre lagt opp terminalar (loddepinnar)som gjer det enkelt å lodde frå komponentsida. Men det er litt enklare med verdiar i alle fall når det ikkje er trafo inne i bilde. På den andre sida er det kanskje lurt å lodde når det er snakk om det svake signalet før forsterkning. Det er litt annaleis etter evt trafo. Då er signalet forsterka og då er det sikkert greit med skruterminal eller omskifter e.l.

Sigurd

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
OK. Har ikkje fått laga grei måte til å bytte lastmotstand sjølv heller. Har berre lagt opp terminalar (loddepinnar)som gjer det enkelt å lodde frå komponentsida. Men det er litt enklare med verdiar i alle fall når det ikkje er trafo inne i bilde. På den andre sida er det kanskje lurt å lodde når det er snakk om det svake signalet før forsterkning. Det er litt annaleis etter evt trafo. Då er signalet forsterka og då er det sikkert greit med skruterminal eller omskifter e.l.

Sigurd
O.T. Jeg skal ikke påstå jeg har noe fasitsvar på dette, men en step-up-trafo til MC pickuper vil ofte ha relativt høy utgangsimpedans for signalet (den transformerer også opp kildeimpedansen til PU, i tillegg til spenningen). Overføringen av signalet fra trafo til RIAA kan derfor ofte være følsomt for støy (tillegg til at den magnetiske kretsen til trafoen kan være følsomt for EMI-støy), dvs. sørg for å bruke så korte ledninger som mulig. Med andre ord kan det være hensiktsmessig eksperiementeres med lastmostander på begge sider av trafoen, både primær og sekundærsiden, dersom den ene og/eller andre koblingen gir problemer, selvfølgelig avhengig av PU, trafo og RIAA, og hvor godt tingene passer sammen m.v. En grei måte å lage utskiftbare lastmotstander er å sette inn et parallelt sett med phono-bøssinger (parallelt med inngang og/eller utgang på trafo), og lodde aktuelle mostander til løse phono-plugger.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Det er ikke noe problem å lodde disse motstandene inn og det er ikke noe problem med støy. Lar seg lett løse. Tanken med terminaler på sekundærsiden for feste av motstander er akkurat det Bent driver med, og som jeg har tenkt/lansert i tidligere tråd, blir kanskje et prosjekt på sikt, jeg har bare ikke kommet så langt. Dessuten er jeg ikke overbevist om at dette er optimal løsning. Bør impedansetilpassning ivaretas i matchingen mellom trafo og pu direkte?

Ingen som kjenner noe særlig til 901?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
... Dessuten er jeg ikke overbevist om at dette er optimal løsning.
«Den optimale løsningen» er å lodde motstandene direkte til terminalene på trafoen. Opplegg for variabel/valgbar last vil uansett være et kompromiss.
...
Bør impedansetilpassning ivaretas i matchingen mellom trafo og pu direkte?
Impedansmatching med trafo kan være litt komplisert ettersom PU, resistans-/imedansforholdene og viklingsforholdene til trafo, og inngangsimpedans i RIAA uansett påvirker impedansmatchingen. Å velge trafo kun med henblikk på PU uten å ta hensyn til RIAA er derfor nytteløst, ettersom PU «ser» den nedtransformerte inngangsimpedansen til RIAA. Dvs valg av trafo bør passe sammen med PUs impedans og utgangsnivå, i tillegg til RIAAs forsterkning og inngangsimpedans, og i forhold til ønsket utgangsnivå.

mvh
KJ

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har heller ikkje bastante meiningar. Det eg slenger inn baserer seg mest på noko eg snappa opp etter ein artikkel i audioXpress om step-up-trafo og last motstand. Det kom fram synspunkt på at det er meir kritisk å føre inn ekstra kontaktpunkt for signalet før trafo enn etter. Vi driv jo og eksperimenterar med kontakter, brukar renseveske osv. Men å montere ei ekstra phonokontakt for å koble inn adapter med lastmotstand må vere ein god ide. Då har ikkje signalet ekstra kontaktpunkt. Når det gjeld å koble inn motstand både før og etter ein trafo, så må vel det bli ganske komplisert å vite kva ein gjer. Blir det ikkje det? Det ser komplisert nok ut å finne fram til passelege verdiar etter step-up-trafo om ein ikkje skal gjere det før og.

Sigurd

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.936
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Er det noen (Rudi hvor er du?) som har testet Shelter 901 direkte opp mot Lyra Argo? Jeg er lysten på en pickup til for å ha litt å bytte på.

Synes Argo spiller flott. Stram bass, raffinert topp, hurtig, tight og luftig. Sporer utrolig godt.

Så, da er jo spørsmålet om Shelter 901 kunne være en god match med Mørch DP-6 og Orbe. Har mulighet for å matche step-up trafo, så det skulle være uproblematisk.

Ække så langt unna serru  ;)........... men prioriterer testing av utstyr og lytting til musik fremfor og krangle eller og svare på absolut alle innlegg her på HFS som "visse" andre forståsegpåere driver med  :D.

Har kun sammenlignet Shelter 901 og Argo "i" og ikke "alminnelig" Argo............. men hva er det du ønsker annerledes med en nyinnvestering ?.......... må nesten spørre på den måten for Argo'en har vel det meste den ??

Både Argo og Shelter 901 er veeeeeeldig gode ku-picker......... er vel litt mere tjo og bang i Argo "i" mens Shelter'en er litt mere rund i kantene............... begge pickup'ene passer helt topp i armen din......... så det er jo egentlig bare og gi gass.............. hmmmmm jeg har jo en ny 901 liggende hint-hint ..... dagens mest sleipe ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Når det gjelder step-up så kjenner jeg til formelene for å regne ut hvilken impedanse pu-en ser. Det er ikke noe problem. Step-up-trafoen er hjemmelaget Lundahl, så jeg er heller ikke noe særlig redd for å lodde på den. Kommer i tilfelle til å lodde på sekundærsiden. Kjenner inngangsimpedansen på Hovland-riaaen, så alt knyttet til impedansematching er uproblematisk. Men, jeg mener å ha lest, vet ikke av egen erfaring, at noen mener det ikke er å anbefale å introdusere motstander i forbindelse med step-up-trafoer, man skal fremskaffe en trafo som har passende data for pu-en (men nå gjenntar jeg meg selv til det kjedsommelige her).

Der var du Rudi.
Nei, hva ønsker man, litt forandring i første omgang. Andre prioriteringer for en liten stund. Som nevnt synes jeg Argo har en masse flotte egenskaper. Hvis jeg skulle ønske meg noe i en annen pu måtte det kanskje være en som hadde en litt annen klangbalanse. En forskjell som gjorde det verdt å bytte på. Sånn sett kan det jo høres ut som Shelter er et godt alternativ. Til tider kunne det vært morsomt med litt mer "gylden klang" og fylde, i hvert fall om man kunne hatt mulighet for å bytte.

Men når det er sagt så er det ikke det at jeg er misfornøyd med Argoen som gjør at jeg ser mer rundt etter noe annet. (Det aner meg at du Rudi er mannen som forstår tankegangen her).

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Leste med stor fornøyelse Rudi's liste... Regner med at det tilslutt blir en Lyra Argo på meg..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Som tidligere nevnt er Argo en veldig god pu, så Rudis anbefalinger bifalles.
Regner med at den funker fint med armen din, men det er jo alltid viktig å forsikre seg om i forkant.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
... Men, jeg mener å ha lest, vet ikke av egen erfaring, at noen mener det ikke er å anbefale å introdusere motstander i forbindelse med step-up-trafoer, man skal fremskaffe en trafo som har passende data for pu-en (men nå gjenntar jeg meg selv til det kjedsommelige her).
...
Poenget er bare at det ikke er gitt at en trafo som passer mht speningsforsterkning også gir riktig belastning fra en RIAA med nominelt 47K ohm inngangsimpedans. Hva som er optimal belastningsimpedans for på sekundærsiden av trafo er også en del av problemstillingen, Lundahl selv ser ut til å spesifisere sine trafoer ned til 10K ohm, samtidig angir DIY forhgandleren til Lundahl ulike belastninger ned til 3K ohm, avhengig av type, konfigurasjon og ønsket belastninsgimpedans for PU, jf. K&K audio. Poenget er som antydet at problemstillingen ikke er ensidig PU-Trafo.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Men hadde det vært en selvfølge at en trafo som passet mht spenningsforsterkning også gav riktig impedansetilpasning så hadde vel ikke parallelle motstander vært et tema?

Jeg er klar over problematikken som blir behandlet i linken. For mitt tilfelle har riaa-trinnet 1 megaohm inngangsimpedanse. Uten parallelle motstander ser da pu-en 6944 ohm. Dette burde vel være uproblematisk for de fleste trafoer å kobles til 1 megaohm?

Topp Bunn