Shakti voodoo i Fidelity nr. 19

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.220
Ikke vet jeg hva som står skrevet angående disse magiske "lysestakene". Men spennende blir det ihvertfall!
Regner med at det blir debatt om dette, så jeg starter en tråd, like godt nå med det samme.  ;D
Dette er et superkontroversielt produkt!

Men det store spørsmålet er: med hvor åpne ører, og med hvor åpent sinn har reporteren(e) i Fidelity testet produktet ? Og hvis eventuelt testeren har opplevd ubetinget bedre lyd med "lysestakene", vil han tørre å si det rett ut ? ...i frykt for å bli ledd ut...?

I en tråd som nå går på SteveHoffman.tv skriver mastering sjefen selv at han bruker Shakti stener. Og for de som kjenner Steve Hoffman, så er definitivt ikke han noen "voodoo- fyr" !
Kjøpt og betalt av Shakti...? Veldig tvilsomt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Men det store spørsmålet er: med hvor åpne ører, og med hvor åpent sinn har reporteren(e) i Fidelity testet produktet ? .
Spørsmålet er vel hvor åpne kranene på nærmeste sjenkested har vært før, under og etter testen ;D

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Med karer som glatt anbefaler å bruke et par tusen på kabler til et budsjett anlegg på 10-15k har vi vel svaret ?

Full klaff tenker jeg ...

B

brand-x

Gjest
Nå må noen begynne å tenke litt fornuftig snart.
Jeg sier ikke dette for å drite noen ut, men så mye tullball som en del hi-fi entusiaster mener fungerer ville man i en annen sammenheng beordret psykiatrihjelp eller hjernescanning. Det er nok en del som blir provosert av det jeg nå har skrevet men det får så være. Det er ikke ondt ment, men det må da finnes bedre måter å bruke penger på som til og med virker. Dette tror jeg rett å slett ikke har noen som helst effekt som lydforbedrene produkt.

mvh
brand-x

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
nå må dere ikke dømme før dere vet hva dere snakker om da, gutter.

McLaren

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Nå må noen begynne å tenke litt fornuftig snart.
Jeg sier ikke dette for å drite noen ut, men så mye tullball som en del hi-fi entusiaster mener fungerer ville man i en annen sammenheng beordret psykiatrihjelp eller hjernescanning. Det er nok en del som blir provosert av det jeg nå har skrevet men det får så være. Det er ikke ondt ment, men det må da finnes bedre måter å bruke penger på som til og med virker. Dette tror jeg rett å slett ikke har noen som helst effekt som lydforbedrene produkt.

mvh
brand-x
Det blir mye tro her, gjør det ikke? Ikke nok med at man må tro at det virker, man må også tro at det ikke virker.

Provosert jeg??? Det er veldig viktig å ha meninger om ting, spesielt ting man ikke vet en dritt om!

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Tro kan flytte fjell! ;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Vel vel, effekten er vel like stor som å sette 4 lysestaker på salongbordet.

Men dette er i allefall en voodoo  dings som har en reell fysisk forklaring og påvirkning.

se litt på hva bølger gjør her:

http://www.falstad.com/ripple/

Velg Setup: Obstacle og observer hva som skjer når bølger treffer et objekt.

Lydbølgen vil brytes opp  og spres, om det er hørbart er en annen sak....

Det samme skjer vis man setter en trehjulsykkel i rommet.  Uansett hva det er så påvirker møbleringen lyden i rommet. Lyden er jo forskjellig i et tomt og et møblert rom?.

Eller hvordan låter naboen din, veldig forskjellig? om kan snakker til deg gjennom et stakitt gjerde?

Alt i alt så finnes det mye værre voodoo saker enn denne lysetaken.

MED VODOO LYSESTAKE

UTEN VODO LYSESTAKE

UTEN VODO LYSETAKE, MEN MED VEGGER I ROMMET....
jeg sier ikke mere....

Sleiven

S

slowmotion

Gjest
Jeg vet ikke hva jeg skal si , jeg.
Det er egentlig litt skremmende at folk betaler for dette....
Stygge som juling er de også.

Får vel bare jatte med til dyrlegen kommer.... :-X

edit: og hvis Fideliteia bruker spalteplass på dette
er vel det nok en grunn til å ikke bruke penger på det reklamebladet ;)

;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Vel vel, effekten er vel like stor som å sette 4 lysestaker på salongbordet.

Men dette er i allefall en voodoo  dings som har en reell fysisk forklaring og påvirkning.

se litt på hva bølger gjør her:

http://www.falstad.com/ripple/

Velg Setup: Obstacle og observer hva som skjer når bølger treffer et objekt.

Lydbølgen vil brytes opp  og spres, om det er hørbart er en annen sak....

Det samme skjer vis man setter en trehjulsykkel i rommet.  Uansett hva det er så påvirker møbleringen lyden i rommet. Lyden er jo forskjellig i et tomt og et møblert rom?.

Eller hvordan låter naboen din, veldig forskjellig? om kan snakker til deg gjennom et stakitt gjerde?

Alt i alt så finnes det mye værre voodoo saker enn denne lysetaken.

Sleiven
Dette er da ungdomsskolepensum! Men lydbølgene er jo myyyye lenger og en liten pinne i bølgefeltet gir ingen endring. Prøv selv i en stille dam: Lag bølger ved å kaste ut en stein. Stikk et halmstrå (hvis tverrsnitt utgjør en brøkdel av bølgelengden) ned i bølgefronten og observér! Ingen forskjell 8)

Jeg sier bare trøste og bære og at hi-fi-folket som gruppe må være den mest pengesterke i lettlurtsgmentet ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Sleiven: Det ble ikke bedre om da la ut bilder ::)

Forutsetningen for difraksjon er at hindringen er i samme størrelsesorden som bølglengden og at bølgen err koherent (i fase i samme plan sagt på en enkel måte). Eksempelvis er et hårstrås tykkelses i størrelsesorden bølgelengden til rødt lys om om en har en laserpeker liggende kan en leke seg med den og et hørstrå og en lys vegg et par meter unna. Lyser en direkte på hårstrået får en et pent diffrasjonsmønster på veggen. Et glimrende målesystem. For ved å måle avstanden mellom punktene på veggen kan en regne ut hårstrået tykkelse om en kjenner bølgelengden og avstanden til veggen  8)

Men lydbølger et litt lengre da...  Og definitivt ikke  koherente :p

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Dette er da ungdomsskolepensum! Men lydbølgene er jo myyyye lenger og en liten pinne i bølgefeltet gir ingen endring. Prøv selv i en stille dam: Lag bølger ved å kaste ut en stein. Stikk et halmstrå (hvis tverrsnitt utgjør en brøkdel av bølgelengden) ned i bølgefronten og observér! Ingen forskjell  8)

Jeg sier bare trøste og bære og at hi-fi-folket som gruppe må være den mest pengesterke i lettlurtsgmentet  ;D
Hva er vel mere takknemlig å lure, enn en gruppe som ønsker å bli lurt, som uten nevneverdige motforstillinger hopper på alt som blir skrytt opp i skyene av pressen, hver måned kommer det test av den nye superdupermastadontforsterkercdsplillerhøyttalerkabelsignalkabeldacstrømkabel. Puh!
Dette er jo å bli religiøs av ;D

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Ingen predikanter klarer å omvende meg, enten de er faglærte eller ei. Om det er presten i den lokale menigheten, eller om det er alkymisten i et norsk Hi Fi Blad.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Dette er da ungdomsskolepensum! Men lydbølgene er jo myyyye lenger og en liten pinne i bølgefeltet gir ingen endring. Prøv selv i en stille dam: Lag bølger ved å kaste ut en stein. Stikk et halmstrå (hvis tverrsnitt utgjør en brøkdel av bølgelengden) ned i bølgefronten og observér! Ingen forskjell  8)

Jeg sier bare trøste og bære og at hi-fi-folket som gruppe må være den mest pengesterke i lettlurtsgmentet  ;D
Nettopp, jeg har ikke glemt bølgelengden. Ved 11333 Hz er bølgelengden omtrent lik pinnene diameter (3cm?)
For å ha teoretisk effekt må da stativet settes foran diskanten..
Poenget mitt er ikke å bevise eller påstå at dette virker, men at ting i rommet i det miste kan ha en interaksjon, det er langt mer enn grønn tusj på kanten av CD'er gjør ;)

I praksis vet alle at å holde en bunke gullrøtter opp mot høyttalerne ikke har noen som helst lydmessig effekt.

Som du ser av simuleringen av rommet med vegger så overdøves enhver teoretisk "effekt" av pinnene av resten av rommet.

Til tross for alt dette så låter det best hos meg med gardinene til side ;D

Sleiven

S

slowmotion

Gjest
Sleiven,

jeg venter fremdeles på bilde med voodoolysestake og vegger.
Det må da være banebrytende? Jeg har noe lysestaker i sølv, det burde jo gi et enda bedre resultat ? ;D

;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Slike har jeg mer tro på, har bestilt 2 (eller 4stk a 30x150cm) for å ha bak mine ML Summit

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Naturligvis har gjenstander i rommet en effekt den ene eller andre veien. 20 - 20000Hz tilsvarer vel sånn ca 1.7cm til 17m.
Men dette faget kalles akustikk og er faktisk mye mer komplisert en diffraksjonseksempelet du viser til. Dette eksempelet gjelder for plane bølger som bøger på vann eller fra laserlys. Lydbølger er i motsetning et herlig "kaos". Men om du ønsket å vise at en tre cm tykk pinnes effekt i et rom vil drukne i alle de andre elementene som påvirker akustikken i rommet så kan jeg kjøpe den.

Pointet er uansett at å betale (mye) penger for noen duppeditter som skal plasseres ut i musikkrommet og gi musikknirvana er tøv og vas fra ende til annen  ;D

Og fortjener definitivt ikke å testes!

Trekk heller for eller fra gardinene eller flytt høyttalerne nærmere eller lenger fra veggen ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Slike har jeg mer tro på, har bestilt 2 (eller 4stk a 30x150cm) for å ha bak mine ML Summit
Og hva skal så disse ikke særlig vakre skulpturene gjøre ???
Hvorfor ikke heller legge pengene i et vakkert maleri eller nye gardiner eller en skulptur fra en anerkjent eller fattig kunstner?
Eller noen nye CD-er ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sleiven: Det ble ikke bedre om da la ut bilder ::)

...
Men lydbølger et litt lengre da...  Og definitivt ikke  koherente :p
Jeg synes bildene var kule jeg.... 8)

Ellers er vel lydbølger omtrent like koherente som bølger i sjøen, og derfor ikke lager et stasjonært interferens mønster, men det var vel ikke poenget heller, snarere det at avhengig av bølgelenden så stoppes/reflekteres bølger eller så omslutter/runder de objektet.  Fra fly er det ganske morsomt å se bølgemønsteret og "rotet" som oppstår gjennom sund og rundt holmer i skjærgården.

Nå går jeg og setter på noen lydbølger , uten lysestake på bordet ;) :D 8)

Sleiven

S

slowmotion

Gjest
Pointet er uansett at å betale (mye) penger for noen duppeditter som skal plasseres ut i musikkrommet og gi musikknirvana er tøv og vas fra ende til annen  ;D

Trekk heller for eller fra gardinene eller flytt høyttalerne nærmere eller lenger fra veggen ;)
Godt sagt! Er så enig, så enig !

;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Og hva skal så disse ikke særlig vakre skulpturene gjøre ???
Hvorfor ikke heller legge pengene i et vakkert maleri eller nye gardiner eller en skulptur fra en anerkjent eller fattig kunstner?
Eller noen nye CD-er ;D
Det er spesiallagde diffusorer for å kontrollere bakutstrålingen fra Martin Logan Summit. Hva bilder og annet har med dette å gjøre, har du ingenting å snakke om som angår produktene så er det vel best å klappe igjen?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Naturligvis har gjenstander i rommet en effekt den ene eller andre veien. 20 - 20000Hz tilsvarer vel sånn ca 1.7cm til 17m.
Men dette faget kalles akustikk og faktisk mye mer komplisert en diffraksjonseksempelet du viser til. Dette eksempelet gjelder for plane bølger som bøger på vann eller fra laserlys. Lydbølger er i motsetning et herlig. Men om du ønsket å vise at en tre cm tykk pinnes effekt i et rom vil drukne i alle de andre elementene som påvirker akustikken i rommet så kan jeg kjøpe den.

Kunne ikke sagt det bedre selv, høyttaler plassering og gardiner har en bemerkelsesverdig effekt.

Sleiven

ps Du svarer fortere enn jeg klarer å svare ;)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sleiven,

jeg venter fremdeles på bilde med voodoolysestake og vegger.
Det må da være banebrytende? Jeg har noe lysestaker i sølv, det burde jo gi et enda bedre resultat ? ;D

;)
Alltid til tjeneste...

Ellers synes jeg tonen i tråden begynner å utarte,kan vi ikke være hyggelige mot hverandre?.

Diffusorer og bokhyller  er jo kjente tweaks mht akustikk?

Forøvrig fikk ble lyststakene anmeldt  i ytlander for en tid tilbake. (Absolute sound??)

Sleiven

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Det er spesiallagde diffusorer for å kontrollere bakutstrålingen fra Martin Logan Summit. Hva bilder og annet har med dette å gjøre, har du ingenting å snakke om som angår produktene så er det vel best å klappe igjen?
Hmmm... Såre tær? ;)

Men dette er da ikke et ML-produkt, eller? ML anbefaler gardiner og avstander og høyttalervinkling så vidt jeg vet...

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
2
Hei!!
Jeg kunne godt tenke meg å prøve greiene hjemme.
Jeg er desverre ikke kommet så langt med hi fien ennå,at jeg kan uttale meg bastant om et produkt jeg ikke har prøvd selv,men det kommer nok.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hmmm... Såre tær? ;)

Men dette er da ikke et ML-produkt, eller? ML anbefaler gardiner og avstander og høyttalervinkling så vidt jeg vet...
Det er en speaiallaget diffusor slik at dipolens energi ikke skal forsvinne, har forsøkt demping og annet som folk har anbefalt og lyden ble død. Tok da kontakt med diverse akustikkfirma og Svanå Miljøteknik i Sverige sa at de akkurat har utviklet diffusorer spesiallaget for å ha bak elektrostater, da får man ikke problem med bakvegg overhodet området panelet spiller. Ikke noe hokus pokus, det virket som om du mente dette var et vodooprodukt.

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Jeg vet ikke hva jeg skal si , jeg.
Det er egentlig litt skremmende at folk betaler for dette....
Stygge som juling er de også.

Får vel bare jatte med til dyrlegen kommer.... :-X

edit: og hvis Fideliteia bruker spalteplass på dette
       er vel det nok en grunn til å ikke bruke penger på det reklamebladet ;)

;)
De jo være stygge for at man skal ha tro på virkningen. På samme måte som at virksom medisin skal smake vondt....

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Shakti produktene er virkelig blandt det ypperste som produseres av snakeoil nå for tiden. Cardas caps bør også nevnes...

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Å diffusere/dempe spredningen bak dipolen er veldig effektivt. Holder med deg Viking. Du får rapportere når du har fått satt de opp. Tør jeg spør om prisen på de?

Mvh
BJørn

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Å diffusere/dempe spredningen bak dipolen er veldig effektivt. Holder med deg Viking. Du får rapportere når du har fått satt de opp. Tør jeg spør om prisen på de?

Mvh
BJørn
Det blir 2 stk a 30x150cm bak hver elektrostat og prisen blir 6000Skr +moms og frakt. Langt i fra billig, men greit siden de kan tas med ved flytting, testing hos andre, alternative plasseringer etc etc. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.348
Sted
Østfold
Jeg "hørte" dem sammen med Wilson på messa i Stockholm, og det er ingen tvil om at diffusorer (vegger og sylindre) og helmholzresonatorer hadde en betydelig effekt på et ganske standard stort forelesningsrom.

Topp Bunn