Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.224
    Antall liker
    23.011
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er veldig viktig at de skjønner den riktige rekkefølgen av ting som opptar oss… :ROFLMAO:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får si som en kompis sa i bryllupstalen til sin kone: uten meg er du ingenting. Ble litt rar stemning, før han innså hva han hadde sagt🤓
    Plutselig kunne hun svart "uten meg HAR du ingenting"... Kvinner , can't live and can't live without them.. Vi menn er og blir enkle vesen.. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Plutselig kunne hun svart "uten meg HAR du ingenting"... Kvinner , can't live and can't live without them.. Vi menn er og blir enkle vesen.. :)
    Han stokket bare litt om på ordene, nervene tok overhånd🤓. Jeg og katten hadde blitt stusslig, så det er greit å pleie fruen litt og😅
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke hvor lurt det er med mdf støv og kald garasje på lunger som føles ut som har fått kols😅 Men det stopper ikke helt. Har litt arbeid som kan gjøres inne også. I tillegg skal jeg spille musikk og ta livet med ro..
    God bedring 🙂
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En flott helg er overstått. Hadde besøk av en god kompis fra Bergen. Vi hadde huset for oss selv, fritt for unger og kånemor. Biff, øl, konsert og hifi stod på menyen.

    Vi begynte i hulen. Han var nysgjerrig på litt målinger og jeg viste han problem med en bl annet en stor kansellering i 150-180hz. Nesten uansett hva jeg gjør så er den der. Vi flyttet høyttalerne mye nærmere frontvegg enn jeg noensinne har hatt. Jeg var lite lysten på denne plasseringen fordi jeg syntes jeg mistet noe dybde i lydbilde.

    BC341A74-295C-4589-8277-3CD8C6942A7D.jpeg



    Men resultatet uten subber og minimalt med EQ i Roon ble slikt. Fremdeles noe rusk men ikke ille til å ikke ha subber.

    88E66F4C-C98D-46E0-A09A-C17160C7FA80.jpeg
    807CF378-45F2-4903-A059-530F3D38D5A7.jpeg


    Maken til smekk har jeg aldri hatt. Å mangle opp til 15db i 150-180hz er en katastrofe jeg har vist om lenge, men etter at det kom på plass kom også gliset. Jeg kan fint ofte litt dybde. Fikk også en bedre innsikt med denne plassering. Moro. Så får vi se hva som skjer når basstårna er på plass.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Søndagskveld var det konsert på Høvleriet i Haugesund. The Pineapple Thief. Hadde moderate forventninger. Hadde liksom ikke tanker om at dette var et live band. Men der ble jeg veldig overrasket. Det var full trøkk hele veien og gutta såg virkelig ut til å kose seg på denne lille intime konsert stedet. Gavin Harrisson spilte trommer som en gud. Lyden var også virkelig bra. En opplevelse jeg sent vil glemme.

    00986EFC-7640-414B-A4C7-0CCD29731A54.jpeg
    09A19B84-C048-402C-9EBE-49136570B157.jpeg
    222698A5-9509-403B-A876-14798C12D389.jpeg
    ECA3F81E-DAA9-4981-9995-9F207782CC00.jpeg
    12AC7A53-BE81-4DF4-B45F-F3F226EC2C6E.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv med prog-konsert høres jo det ut som en strålende helg! :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det morsomme er når folk oppdager det faktume att en jevn frekvensgang betyr mye, og att gliset kommer på plass.
    Bare vent til resten kommer på plass også.
    Rettet ut det helt nederst og fått løftet den på 65hz.
    Munnvikene kommer til å møtes i nakken:>}
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har søkt jevn frekvens respons siden jeg begynte å måle😀 Men hadde sett meg litt blind på denne plasseringen. Det rare er at denne kanselleringen ble verre med å flytte høyttalerne bare litt bak, før den rettet seg fint ut når vi tok de enda lengre bak. Virkelig moro å få noen nye ører og ideer på besøk😀
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvor langt unna sideveggene har du høyttalerne på bilde? Er vel litt typisk "jukse-plassering" det der? Men for all del, det funker .... Har satt mine fronter et stykke unna sideveggene for ikke å lure til meg mellombass, men samme hvordan min kurve ser ut så får jeg ikke skikkelig trøkk. Håper jo at bassriggen i kinoen kan gjøre noe med det, men det gjenstår å se.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvor langt unna sideveggene har du høyttalerne på bilde? Er vel litt typisk "jukse-plassering" det der? Men for all del, det funker .... Har satt mine fronter et stykke unna sideveggene for ikke å lure til meg mellombass, men samme hvordan min kurve ser ut så får jeg ikke skikkelig trøkk. Håper jo at bassriggen i kinoen kan gjøre noe med det, men det gjenstår å se.
    Hvorfor mener du at det er en jukse plassering? Tenker du at jeg får hjelp av sidevegg? Jeg tenker at jeg har flyttet meg ut av en kansellering. Mulig jeg tar feil. Det er ca 60cm fra senter av drivere til sidevegg. Og 113cm til frontvegg. Når høytalere står så nærme frontvegg, kan jeg ikke trekke dem mere sammen. Da får jeg ikke ned lerret.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor mener du at det er en jukse plassering? Tenker du at jeg får hjelp av sidevegg? Jeg tenker at jeg har flyttet meg ut av en kansellering. Mulig jeg tar feil. Det er ca 60cm fra senter av drivere til sidevegg. Og 113cm til frontvegg. Når høytalere står så nærme frontvegg, kan jeg ikke trekke dem mere sammen. Da får jeg ikke ned lerret.
    Finnes ikke jukse plasseringer, kun dårlige og gode😉
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor langt unna sideveggene har du høyttalerne på bilde? Er vel litt typisk "jukse-plassering" det der? Men for all del, det funker .... Har satt mine fronter et stykke unna sideveggene for ikke å lure til meg mellombass, men samme hvordan min kurve ser ut så får jeg ikke skikkelig trøkk. Håper jo at bassriggen i kinoen kan gjøre noe med det, men det gjenstår å se.
    Er jo ikke juks når ting faller på plass.
    Frekvensgang er blitt langt bedre, hva er da juks?
    @Sevald har plassert seg ut av ett problem, det kaller ikke jeg å jukse, kloke valg er det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Altså jeg tror jeg skjønner litt hva @MarkusH mener. Noen steder får en litt dra hjelp av rommet. Andre steder motsatt. Jeg tenker at så lenge jeg ikke får mere i dette området enn høyttalerne er tunet for, får jeg verken hjelp eller problemer i dette frekvensområdet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor mener du at det er en jukse plassering? Tenker du at jeg får hjelp av sidevegg? Jeg tenker at jeg har flyttet meg ut av en kansellering. Mulig jeg tar feil. Det er ca 60cm fra senter av drivere til sidevegg. Og 113cm til frontvegg. Når høytalere står så nærme frontvegg, kan jeg ikke trekke dem mere sammen. Da får jeg ikke ned lerret.
    Var ikke kanselleringen jeg tenkte på, men følelsen av mellombass .... Har vel 90 cm fra framvegg til høyttalere (bakpå) nå selv og synes det er tett ved, er vel omtrent samme avstand fra sideveggene på høyttalerne og til veggene hos meg, det etter at de er satt lenger bak og lenger mot sidevegger. Er vel ikke anbefalt på generell basis med plassering lenger ut fra vegg enn 80cm(?), noe jeg personlig ikke henger meg opp i. Uansett, når jeg setter høyttalere rundt halvmetern ut i fra sidevegger er det for å få mye trøkk i bassen, ønsker forøvrig å oppnå det trøkket uten denne metoden .... Derav kallenavnet jukse-plassering, har fått smekk over fingra her inne for å mene at noe sånt låter fint før. :ROFLMAO: Det ble vel kalt "bil-bass" den gang ....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er jo ikke juks når ting faller på plass.
    Frekvensgang er blitt langt bedre, hva er da juks?
    @Sevald har plassert seg ut av ett problem, det kaller ikke jeg å jukse, kloke valg er det.
    Skal ikke ta æren for den. Måtte en liten pekepinn fra min kompis. På en måte måtte han bare vekke noen tanker hos meg. Samtidig hadde jeg et overdrevent fokus på dybde i lydbilde😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.100
    Antall liker
    17.029
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kansellering var det jeg hadde før jeg flyttet høyttalerne. Kunne aldri i verden bruke eq i dette området. Jo mere jeg tilførte, jo større ble kanselleringen. Egentlig naturlig. Dette var moro. Det legger bare enda mere tilrette for at basstårna får en grei jobb her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn