Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.201
    Antall liker
    22.875
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da gjelder det bare å finne en bedre fjernkontroll til SHD’en. Den er dessverre ikke produktet verdig (jeg har to SHD’er selv).
    Virker de dårlig syns du eller er det andre ting du tenker på? Jeg kjøpte akkurat en ny fra AVShop (kun kr. 199) siden jeg hadde en av hver (har også to SHD). Den virker veldig godt og så har den av/på knapp noe den gamle ikke har.

    449FD363-6DED-4213-A85A-31BA277AE7DB.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har holdt litt igjen på å beskrive hvordan Arc Deco låter. Kun skrevet om opplevelsen. Det føles litt rart å skrive en nærmest anmeldelse av egne høyttalere, men innlegget er like mye et takk til de involverte.

    Jeg blir ikke overrasket av høyttaleren, men av musikken. Både sjangere, band og artister som før opplevdes som gråstein, fremstår nå som overraskende interessante og spennende. Det som slår meg er evnen til å engasjere, uansett sjanger og lyttevolum.

    Arc Deco fremstår som særdeles uanstrengt og fri for forvrenging. Det blir også markant synlig på målinger sammenlignet med forgjengeren. Kanskje ikke så rart, med tanke på kapasitet, men jeg kan spille så høyt jeg bare vil, uten at det svetter.

    Jeg tror noe av årsaken til at det spiller bra på høyt volum er er kapasitet og kontrollert spredning, med waveguide i diskanten og kardioide i mellomtonen. Det skal veldig mye til for at det blir kaos.

    Det som er kanskje like gøy, er at det spiller ganske så engasjerende på lav volum, altså under vanlig lyttevolum. Når resten av huset sover, må jeg ta hensyn. Hvis ikke, kommer det en telefon eller sms der både fornavn og etternavn blir nevnt😂 Før følte jeg at lydbilde ikke hang sammen før jeg spilte 75+ db, nå kan jeg spille på 60db og lydbilde henger sammen. Kona sier takk😅

    Jeg tror evnen til å spille bra uansett lyttevolum gjør Arc Deco som veldig dynamiske høyttalere. Som nevn før, er det utrolig flott å høre klassisk. Før kunne de lave partiene fremstå som tamt, og de høy partiene som masete. Det bildet er totalt forandret.

    Nå er det ikke klassisk jeg vanligvis hører på. Glad i rock og gjerne progrock. Her handler det om kontroll i ofte et kompleks lydbilde. Heller ikke her svetter Arc Deco. Rommet mitt er en del dempet for at det ikke skal bli kaos i lydbilde. Men nå tenker jeg at jeg kanskje fint kan reversere en del tiltak.

    Jeg leser og hører andre si at det er kun store drivere som kan gi den smekken midbassen trenger for å virkelig fremstå naturlig og gi en følelse av live. 16 x 6” gjør jobben like bra som f eks Tad PA høyttalerene til @Duc666. Moro😀

    Mellomtonen er kanskje den viktigste driveren i en hver høyttaler. Den gjengir en struktur og råhet jeg knapt har hørt før, men også soft og høflig, når den får beskjed om det. Tom Waitz raspete stemme fremstår råere en noen gang. Silkemyke kvinnestemmer, nesten som balsam for ørene.

    Jeg ønsket en høyttaler som gjengir alt i toppen, uten at noe blir slitsomt. Cymbaler som nærmes henger i luften, og aldri blir pågående og hardt. Den jobben gjør Bliesma med glans.

    Det tonale er ikke langt fra forgjengeren. Noe jeg setter pris på. Dette gjør at jeg aldri opplever lyttetretthet. Basstårn er nå godt intrigert og hele systemet fremstår som en sammensatt enhet.

    Noen sier at hifi løker er mest opptatt av lydkvaliteten. Jeg vil kunne påstå at anlegget mitt nå får frem musikken og dens kvaliteter den fortjener. Jeg blir bare mere giret på å oppdage ny og spennende musikk.

    Jeg skulle gjerne dradd frem et par punkter på den negative siden for å fremstå balansert i innlegget mitt. Men jeg sliter med å finne noe. Det kan godt være andre har noe noe å sette fingeren på. Men jeg tror kapasitet gjør at det meste kan rettes på i eq. Jeg gleder meg til å få inn andres synspunkter i caven, og det vil bli muligheter for demo.

    Puh, det var et langt innlegg, prøvd etter beste evne å beskrive Arc Deco. Å beskrive lyd, er ikke min beste side😌
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer min venn og herlig at det innfridde!🥳

    Det du sier om å lete etter feil er bortkastet, de kommer eventuelt frem av seg selv etterhvert om de er relevante for deg. Om du inviterer "bøgda" vil det alltid være en som har noen innvendinger, men om dette ikke er noe du hører kan det ignoreres.

    Igjen grattis!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.254
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Virker de dårlig syns du eller er det andre ting du tenker på? Jeg kjøpte akkurat en ny fra AVShop (kun kr. 199) siden jeg hadde en av hver (har også to SHD). Den virker veldig godt og så har den av/på knapp noe den gamle ikke har.

    Vis vedlegget 916844
    Jeg har 2 stk av den til venstre og begge virker å ha dårlig kontakt med batteriet. Må veldig ofte ta av dekselet og holde batteriet med tommelen for at de skal virke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Selv om jeg opplagt ikke er uhildet her kjenner jeg meg i det minste igjen i Sevald sin beskrivelse.

    På slutten, før jeg dro, hørte vi gjennom en god del forskjellig. Deriblant noen skikkelig gamle innspillinger. Louis Armstrongs legendariske St James Infirmary fra 1959, Nat King Coles L-O-V-E fra 1960, Hearts basstunge Straight On fra 1994-albumet The Road Home med blant andre Fernando Sanders på bass, Florence + The Machines Heaven Is Here (en av flere @erk falt pladask for), Islandsmoens Lacrymosa, Prinsens Musikkorps' Norwegian Sunset, Chick Koreas Armandos Tango, Ida Sands I Believe To My Soul, Rebekka Bakkens Closer, Infected Mushrooms Bliss On Mushrooms, Deodatos Also Sprach Zarathustra, George Dukes Black Messiah pt.2, No.4s Låst, Pylophoas G.O.A.T... for å nevne noe. Alt bare funker, og man har bare lyst til å høre mer, høre det på nytt, teste noe helt annet osv. Det man er redd kanskje ikke fungerer så bra "skuffer" på en positiv måte ved å fungere over all forventning. Det var musikken som holdt meg fra å rekke en langt tidligere ferge.

    Og ja @Trg, de to anleggene har veldig mye til felles. Den klart største forskjellen ligger i at rommene har ulik naturlig klang og dermed skal det låte litt ulikt. Det ene er ikke dermed sagt mer riktig enn det andre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er lov å være fornøyd Sevald! Kanskje du bare skal la være å tenke på forbedringer og bare kose deg med musikken.
    Jeg tenker heller hvorfor ikke gi all musikk en ny sjanse😀 Jeg sitter ikke å analyserer så veldig lengre det jeg hører. Jeg blir engasjert😀 Å skrive om Arc Deco er ikke et forsøk på å misjonere, men mere skrive litt om hvor min reise tok veien, og hvilke resultater det ga. Det er helt sikkert noen som tenker at jeg uansett hadde skrevet noe positivt for å ikke fremstå som en som har tatt feil valg. Men så selvhøytidelig er ikke jeg. Kunne lett skrevet om fiasko.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men for fanden, misjoner gjerne glede og lykke i bøtter og spann! Glede er jo grunnen til at vi alle leker, er det ikke?
    Jeg håper og tror du har passert den magiske "godt nok" grensen - og krysser fingrene for at du ikke lar deg lure til å flytte den fremover igjen på en god stund 😁

    Måtte gleden vedvare - takk for at du deler både reise og gleden 🙏
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer min venn og herlig at det innfridde!🥳

    Det du sier om å lete etter feil er bortkastet, de kommer eventuelt frem av seg selv etterhvert om de er relevante for deg. Om du inviterer "bøgda" vil det alltid være en som har noen innvendinger, men om dette ikke er noe du hører kan det ignoreres.

    Igjen grattis!
    Takker😍 Det vil alltid være et pling eller plong som kom bedre frem før eller hos andre. Men er det noe å jage….? Alle systemer har litt ujevn frekvens respons og det er alltid noe som blir fremtredende. Også her. Men jeg ser ikke på det som feil, eller mangler. Noen små justeringer vil helt sikker komme på veien.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takker😍 Det vil alltid være et pling eller plong som kom bedre frem før eller hos andre. Men er det noe å jage….? Alle systemer har litt ujevn frekvens respons og det er alltid noe som blir fremtredende. Også her. Men jeg ser ikke på det som feil, eller mangler. Noen små justeringer vil helt sikker komme på veien.
    Ja, slaget er tapt før du begynner. Du får ha tillit til eget instinkt og suge til deg kunnskap underveis.(y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.556
    Sted
    Langesund
    Gratulerer igjen :)

    Fin oppsummering av en fornøyd eier. Føler vi sitter litt i samme båt nå, og koser oss. Blir også spennende å låne øre til hverandres anlegg etter hvert.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer igjen :)

    Fin oppsummering av en fornøyd eier. Føler vi sitter litt i samme båt nå, og koser oss. Blir også spennende å låne øre til hverandres anlegg etter hvert.
    Takk😍 Tenker hvis jeg skal ta dette videre, er det kunnskapsbanken som må fylles på, ikke utstyret. Vinylriggen blir den som bevarer gamle hifi vaner/uvaner😅 Det jeg kjenner jeg vil bruke mest tid på fremover er å oppdage ny musikk😀
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har holdt litt igjen på å beskrive hvordan Arc Deco låter. Kun skrevet om opplevelsen. Det føles litt rart å skrive en nærmest anmeldelse av egne høyttalere, men innlegget er like mye et takk til de involverte.

    Jeg blir ikke overrasket av høyttaleren, men av musikken. Både sjangere, band og artister som før opplevdes som gråstein, fremstår nå som overraskende interessante og spennende. Det som slår meg er evnen til å engasjere, uansett sjanger og lyttevolum.

    Arc Deco fremstår som særdeles uanstrengt og fri for forvrenging. Det blir også markant synlig på målinger sammenlignet med forgjengeren. Kanskje ikke så rart, med tanke på kapasitet, men jeg kan spille så høyt jeg bare vil, uten at det svetter.

    Jeg tror noe av årsaken til at det spiller bra på høyt volum er er kapasitet og kontrollert spredning, med waveguide i diskanten og kardioide i mellomtonen. Det skal veldig mye til for at det blir kaos.

    Det som er kanskje like gøy, er at det spiller ganske så engasjerende på lav volum, altså under vanlig lyttevolum. Når resten av huset sover, må jeg ta hensyn. Hvis ikke, kommer det en telefon eller sms der både fornavn og etternavn blir nevnt😂 Før følte jeg at lydbilde ikke hang sammen før jeg spilte 75+ db, nå kan jeg spille på 60db og lydbilde henger sammen. Kona sier takk😅

    Jeg tror evnen til å spille bra uansett lyttevolum gjør Arc Deco som veldig dynamiske høyttalere. Som nevn før, er det utrolig flott å høre klassisk. Før kunne de lave partiene fremstå som tamt, og de høy partiene som masete. Det bildet er totalt forandret.

    Nå er det ikke klassisk jeg vanligvis hører på. Glad i rock og gjerne progrock. Her handler det om kontroll i ofte et kompleks lydbilde. Heller ikke her svetter Arc Deco. Rommet mitt er en del dempet for at det ikke skal bli kaos i lydbilde. Men nå tenker jeg at jeg kanskje fint kan reversere en del tiltak.

    Jeg leser og hører andre si at det er kun store drivere som kan gi den smekken midbassen trenger for å virkelig fremstå naturlig og gi en følelse av live. 16 x 6” gjør jobben like bra som f eks Tad PA høyttalerene til @Duc666. Moro😀

    Mellomtonen er kanskje den viktigste driveren i en hver høyttaler. Den gjengir en struktur og råhet jeg knapt har hørt før, men også soft og høflig, når den får beskjed om det. Tom Waitz raspete stemme fremstår råere en noen gang. Silkemyke kvinnestemmer, nesten som balsam for ørene.

    Jeg ønsket en høyttaler som gjengir alt i toppen, uten at noe blir slitsomt. Cymbaler som nærmes henger i luften, og aldri blir pågående og hardt. Den jobben gjør Bliesma med glans.

    Det tonale er ikke langt fra forgjengeren. Noe jeg setter pris på. Dette gjør at jeg aldri opplever lyttetretthet. Basstårn er nå godt intrigert og hele systemet fremstår som en sammensatt enhet.

    Noen sier at hifi løker er mest opptatt av lydkvaliteten. Jeg vil kunne påstå at anlegget mitt nå får frem musikken og dens kvaliteter den fortjener. Jeg blir bare mere giret på å oppdage ny og spennende musikk.

    Jeg skulle gjerne dradd frem et par punkter på den negative siden for å fremstå balansert i innlegget mitt. Men jeg sliter med å finne noe. Det kan godt være andre har noe noe å sette fingeren på. Men jeg tror kapasitet gjør at det meste kan rettes på i eq. Jeg gleder meg til å få inn andres synspunkter i caven, og det vil bli muligheter for demo.

    Puh, det var et langt innlegg, prøvd etter beste evne å beskrive Arc Deco. Å beskrive lyd, er ikke min beste side😌
    Jeg synes du beskriver det hele på en god måte. Jeg kjenner igjen den opplevelsen av at «grå» musikk får ny «fargerik» drakt og blir spennende og ny på en måte. Du fornemmer plutselig konsertsalen - dybde og bredde. Opplevelsen av henger nok også sammen med en mer uforvrengt gjengivelse nå. Skal bli spennende med en prøvelytting en eller annen gang😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes du beskriver det hele på en god måte. Jeg kjenner igjen den opplevelsen av at «grå» musikk får ny «fargerik» drakt og blir spennende og ny på en måte. Du fornemmer plutselig konsertsalen - dybde og bredde. Opplevelsen av henger nok også sammen med en mer uforvrengt gjengivelse nå. Skal bli spennende med en prøvelytting en eller annen gang😊
    Takk😀 Det trenger ikke bli så lenge til før du kan komme på en lytt, hvis du vil😀
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Takk😍 Tenker hvis jeg skal ta dette videre, er det kunnskapsbanken som må fylles på, ikke utstyret. Vinylriggen blir den som bevarer gamle hifi vaner/uvaner😅 Det jeg kjenner jeg vil bruke mest tid på fremover er å oppdage ny musikk😀
    Holder fortsatt på med det jeg,oppdage ny musikk😁 Musikk som før var helt uaktuelt å kjedelig har plutselig blitt interresann.👍
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Holder fortsatt på med det jeg,oppdage ny musikk😁 Musikk som før var helt uaktuelt å kjedelig har plutselig blitt interresann.👍
    Gøy, ikke sant? Jeg må prøve å få hørt ditt oppsett om ikke alt for lenge. Må si jeg er litt spent på slekta😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: Trg

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det som slo meg nettopp er at å gå over til aktiv løsning, skulle være besparende. Men med så mye musikk som som plutselig ble aktuell, blir det dyrt likevel, hvis alt skal kjøpes på vinyl. 200 plater er fort ei monoblokk…
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Gøy, ikke sant? Jeg må prøve å få hørt ditt oppsett om ikke alt for lenge. Må si jeg er litt spent på slekta😉
    Ja, veldig ! Du er som sakt hjertelig velkommen 👍👍 Å d samme. Må nok snike meg innom hos deg engang d passer😁
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Dire Straits brothers of arms albumet er til å med hørt fra start til slutt, for første gang i historien. Kanskje til @HoJ sin forskrekkelse? Har prøvd jazz også, men der går grensa for min del...grusomt!🙂
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det dukker stadig opp plater som er bestilt for lenge siden. Litt kjekt da jeg er glemsk og vet ikke hva som dukker opp. Bare så synd jeg ikke har tid til å musikk før vi er ferdig med konfirmasjonen til min datter i helgen😌

    IMG_6807.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Caven skal endelig nullstilles etter å ha blitt brukt som soverom i helgen. De siste reiser straks. Vel blåst konfirmasjon til min kjære datter😀Gleder meg vilt til beina på bordet og musikk. 🎶🎶

    IMG_6872.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn