Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Støvsug godt med den børsten som følger med alle(?) støvsugere så forsvinner det.
    Støvsug godt to emner, slå de så mot hverandre, støvet er ikke nødvendigvis borte. Jeg har lakkforseglet, men vet jo ikke dermed viktigheten av dette eller ikke.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mdf støvet henger godt fast i materialet. Med kost og støvsuger får jeg nok vekk det meste. Men jeg har en del lakk liggende som kunne enkelt påføres med svamp. Tror nesten dette kunne spart meg for arbeid.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Planen med basstårna er å lakkere disse i sort høyglans med avrundet hjørner. Men er dette egentlig mulig å få bra? Er redd det blir problemer med endeveden og oppsprekking. Er det en god tanke å tørke basstårna skikkelig og grunne dem innvendig og utvendig slik at de ikke trekker til seg fuktighet før en videre behandler de?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser at å pusse og sparkle basstårna samt flytte på de til lakkering blir utfordrende. En tanke er å montere alt tørt og godt i kjelleren som råkasser. For å så lage ekstra sidepaneler og frontbaffel som kan lakkes hver for seg og limes på tårna i kjelleren. Sparer meg for en del sparkling og slit. Faren med å frakte tårna ut og inn fra kjelleren, er risikoen for å skade de og måtte lakke dem om igjen. Sluttresultatet blir blytungt😆
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Ser at å pusse og sparkle basstårna samt flytte på de til lakkering blir utfordrende. En tanke er å montere alt tørt og godt i kjelleren som råkasser. For å så lage ekstra sidepaneler og frontbaffel som kan lakkes hver for seg og limes på tårna i kjelleren. Sparer meg for en del sparkling og slit. Faren med å frakte tårna ut og inn fra kjelleren, er risikoen for å skade de og måtte lakke dem om igjen. Sluttresultatet blir blytungt😆
    Er det ikke her det kommer inn et tilbud fra deg, du kan jo invitere et rugbylag på gratis løfte-trening, funker ikke det da? :unsure:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke her det kommer inn et tilbud fra deg, du kan jo invitere et rugbylag på gratis løfte-trening, funker ikke det da? :unsure:
    Da må de komme ofte. Faktisk hver gang jeg skal pusse, så må de inn i kjelleren igjen mellom øktene. Dårlig med rugbylag her. Fotball for gutter 10 år er vel det nærmeste. Nei, løse paneler er et bedre alternativ. Får tykkere vegger også. Blir da 25 + 15mm på sidene og 2 x 25mm i front. Bak skiter jeg i.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Det er jo ingen vei utenom masse vekt, dessverre
    Det går vel an å beskytte dem med film, under transport, sånn som biler beskyttes under transport
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Planen med basstårna er å lakkere disse i sort høyglans med avrundet hjørner. Men er dette egentlig mulig å få bra?
    Nei.
    Sort høyglans på svære tårn ser dølt og harry ut.
    Dessuten avslører det ujevnheter du trodde du hadde fixet.

    Jeg har brukt sort super matt på mine, og angrer ikke ett sekund.
    Og jeg synes det ser bøst ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er litt enig. Men matt sort passer best til hvis de skal stå inntil frontvegg, eller som en del av frontveggen. Hvis de blir trekt frem på gulvet, så blir de som en del av høyttaler konstruksjonen og kan matches høyttalerne. Det kan fort bli litt voldsom med store basstårn i høyglans. Å få strøken finish er nok krevende, men mulig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er litt enig. Men matt sort passer best til hvis de skal stå inntil frontvegg, eller som en del av frontveggen. Hvis de blir trekt frem på gulvet, så blir de som en del av høyttaler konstruksjonen og kan matches høyttalerne. Det kan fort bli litt voldsom med store basstårn i høyglans. Å få strøken finish er nok krevende, men mulig.
    Kjørt hardt, kjør stil og drit i hva andre syns! 😁 (y)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er litt enig. Men matt sort passer best til hvis de skal stå inntil frontvegg, eller som en del av frontveggen. Hvis de blir trekt frem på gulvet, så blir de som en del av høyttaler konstruksjonen og kan matches høyttalerne. Det kan fort bli litt voldsom med store basstårn i høyglans. Å få strøken finish er nok krevende, men mulig.
    Lakkeringsverksted ordner dette, for en god slump penger;>}
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan drite i hva andre mener, men det nå også fint å få litt innspill. Å ha et ekstra lag med mdt forenkler mye, uansett finish. I utganspunktet så er jeg ikke så glad i alt som er høyglans samtidig liker jeg å ikke mikse flere stilarter.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hva med foliering? Du kan få nøyaktig den finishen du vil ha, og du kan gjøre det i rommet...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Det finnes jo drøss med videoer der ute på Youtube om folk som har lakkert subwoofere i hi-gloss, må vel være mulig å få til ....

    Motto må være: GO BIG OR GO HOME :ROFLMAO:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Å få det fint, skal jeg få til. Men det viktig å velge beste løsninger for at de holder seg fine og ikke sprekker opp i endeveden. Det er lenge til lakkering. Men det er noen valg jeg må ta nå, for at dette skal bli bra. Folie er også mulig, men krever like mye grunnarbeid.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.965
    Antall liker
    10.668
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hvis jeg lager som kasser som skal innom billakkerer så forsøker jeg å gjære 45° mest mulig. Også et must at plater oppholder seg i riktig temperert rom (og riktig fuktighet) i god tid før prosjektet påbegynnes.- Gjerne etpar uker.. Da unngår man i større grad overraskende krymp/svell og åpne/bevegende limfuger i etterkant.
    Hvis buttlimte kasser (ikke gjæret) kan en jo hel-lime dekksider i tynn mdf på 2-4 mm. Mdf egner seg jo fint til lakkering.. Har også stort hell med Gjøco gulvmaling og malerulle. - Flyter pent ut og skaper en solid (og billig) overflate
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Jeg hørte idag fra gutta på Audioholics her at "by far" den mest upålitelige komponenten i AV sammenheng er plateforsterkere, og at det er normalt at de ryker på løpende bånd. Det ble nevnt, Velodyne, repeterende feil, byttet forsterker i samme subwoofer 3 ganger, Infinity, Mtx, Dayton Audio ... De nevnte ikke Hypex...
    Matt Poes har 5 Dayton plateforsterkere, hvorav en funker ...

    Nå har jeg 4 subwoofere med 3 mere eller mindre defekte forsterkere... er det noen som har lignende erfaringer med Hypex, eller funker de faktisk bra?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Er vel pga dårlig kjøling…
    Det kan være .... men hvis kommersielle subwoofere har manglende kjøling? :unsure:
    Er vel absolutt noe å tenke på, med å ha ekstra ventilasjon, ser at Troels Gravesen lager ekstra slisser for ventilasjon der han bruker plateforsterkere
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være .... men hvis kommersielle subwoofere har manglende kjøling? :unsure:
    Er vel absolutt noe å tenke på, med å ha ekstra ventilasjon, ser at Troels Gravesen lager ekstra slisser for ventilasjon der han bruker plateforsterkere
    Har slått fra meg å bruke plateforsterker i basstårna.. mulig det finnes løsninger, men føler systemet blir mere fleksibel uten intrigerte plateforsterker.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg lander på det samme. Har et skap innfelt i veggen med ventilasjon. Bør være perfekt til 2 pa forsterkere.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...og om en ekstern forsterker skulle gå til helvete, er det mye enklere å bytte den enn å svette, banne, skru, og knote bak på en svær kasse.

    Jeg bruker samme amper som tosken's, bare hakket mindre.
    Også veldig fornøyd. Brokoblet, og gir kun 1,8 kW pr side.
    Billig, men bra og driftsikkert....som toyota.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Har lurt en del på Yamaha PX-10, de koster jo noe mere enn Behringer, men Yamaha pro må vel være bra ting som holder
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har lurt en del på Yamaha PX-10, de koster jo noe mere enn Behringer, men Yamaha pro må vel være bra ting som holder
    Basert på specs synes jeg ikke den er spesielt imponerende. Lite fleksibel med tanke på effekt og ikke spesielt kraftig. Effekten er oppgitt ved 20ms bursts og vreng ved halv. Grei nok om du kun har 8 ohms last kanskje, men ubrukelig til 2.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Basert på specs synes jeg ikke den er spesielt imponerende. Lite fleksibel med tanke på effekt og ikke spesielt kraftig. Effekten er oppgitt ved 20ms bursts og vreng ved halv. Grei nok om du kun har 8 ohms last kanskje, men ubrukelig til 2.
    hvilke specs egentlig?
    Er ikke Behringer, Crown og en del andre pro-merker beryktet for ikke å leve opp til specs, synes å huske en forsterker spesifisert til 900 watt i 8 Ohm som leverer ca 450w 8 Ohm 1KHz …. De oppgitte dataene for pro-gear holder vel ikke vann, har ikke sjekket Yamaha men tror kanskje de er mere ”edruelige” 🤔
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så lenge du kjøper "touring"-grade amper, burde du være innafor - altså utstyr som velges/foretrekkes når failure is not an option. ...- det være seg konsertlyd eller permanente installasjoner som kino o.l. Crown er jo Harmann/JBL. Andre gode kandidater er LabGruppen, Powersoft, MC2. Selv kjører jeg med LabGruppen.

    Et annet moment: Gå gjennom hvor mye power som realistisk trengs. Lite vits med mer power enn hva som trengs for å dytte subene utenfor Xmax.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Så lenge du kjøper "touring"-grade amper, burde du være innafor - altså utstyr som velges/foretrekkes når failure is not an option. ...- det være seg konsertlyd eller permanente installasjoner som kino o.l. Crown er jo Harmann/JBL. Andre gode kandidater er LabGruppen, Powersoft, MC2. Selv kjører jeg med LabGruppen.

    Et annet moment: Gå gjennom hvor mye power som realistisk trengs. Lite vits med mer power enn hva som trengs for å dytte subene utenfor Xmax.
    Interessant setup du har :p
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.465
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Endor
    Denne er brukt av Joachim Gerhard i en subwoofer han jobber med nå, latterlig lav pris, men sies å være bra!

    må prøve å finne mere ut om denne!
    (Til evnt å erstatte defekte Rhea II forsterkere)

    IMHO har Crown for høy utgangsimpedans

     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.861
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne er brukt av Joachim Gerhard i en subwoofer han jobber med nå, latterlig lav pris, men sies å være bra!

    må prøve å finne mere ut om denne!
    (Til evnt å erstatte defekte Rhea II forsterkere)

    IMHO har Crown for høy utgangsimpedans

    Den må gjerne måle så bra den vil. Men jeg vil aldri klare å bruke et produkt med så simple terminaler i mitt oppsett🤓 keep it simple appeller ikke her.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjøp de jeg har du Sevald. Så bruker du den skabbete Behringeren din til eq. Blir så bra så! ❤
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn