Heldigvis er jeg en av disse som er "tjukk i hodet". Og jeg skal gi meg fort i en dyp og teknisk diskusjon. Har uansett fått i meg noen øl og kan ikke dy meg for å spør/kommentere.
Det du sier, som jeg tolker det, at man ikke kan høre lyder under 70-75 hz virker litt feil. Da har du mest sannsymlig glemt en viktig faktor, nemlig støy og forvrenging. Dette "smitter" jo oppover i frekvens også. Det er jo ikke sånn at hvis man deler en sub på 50 hz så er man tonedøv for å lokalisere om subben står i høyre eller venstre hjørne.
Jeg nevnte det ikke i innlegget mitt, men jeg antok at TS uansett har (minst) to subber, slik at diskusjonen står ikke om man skal ha én eller om man skal ha flere. Diskusjonen var myntet på stereo eller monokobling av subbene. Det har helt klart forddeler med å ha flere subber i et rom. Rommer utgjør prima faktor nummer 1 på subresponsen i rommet. Stående bølger, noder, er dominerende. Ved å ha flere subber, sprer man utover disse nodene og man kan få en jevnere respons over et større lytteområde.
Vel, det var vel ikke helt det du kommenterte.
Det du snakker om er overtoner. Musikere bruker ord som timbre eller klangkarakter. Et lydsignal består av en grunntone og et myriad av overtoner. Når dette gjengis, så vil frekvensen gjengis på den høyttaleren som "håndterer" frekvensen. Alstå subbene spiller grunntonen (på la oss si 50Hz), mens overtonene (100,150,200,250...) ikke nødvendigvis gjengis av subben. Da vil man oppleve at lyden kommer fra høyre høyttaler, fordi de overharmoniske komponentene kommer fra riktig sted i lydbildet. Jeg er rimelig sikker på at man sliter stort med å plassere ren 50Hz sinus i lydbildet.
Det er riktig, at en sub kan gjengi harmoniske som er i et frekvensområde som gjør det hørbart på retning. F.eks. en bassgitar kan gå ned til 30Hz hvis man har en 5-strengs bass med dyp H-streng. Bassgitar har svært mye tone og melodi i området med 1.-3. overharmonisk, altså 60-150 Hz, som er mulig å retningsbestemme. Så for musikk er det mer kritisk med stereogjengiving av subbene. Allikevel, vil det i de fleste tilfellene være fronthøyttalerene som gjengir retningen, ikke subbene.
Men, TS, snakker om film. Og her er det to viktige elementer: 1) LFE kanalen er en ren effektkanal. Det er bang og smell. Og den er mono. 2) Hvis TS skal kjøre frontene som large, altså fulltone gjengivelse, vil sub KUN spille LFE og da er det ingen retningsinformasjon å ta vare på. Dersom TS kjører frontene som small, så skal man være forsiktig med å dele høyere enn 80-90Hz mellom front og sub på grunn av monoen begynner å tulle med low-mid/high-bass.
Jeg holder støy og forvrengning ute av dette, fordi det er i all hovedsak uønskelig.