Sette MC pickup på Project Debut III E ????

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

hadde planlagt og sette Ortofon Bronze på Min Project Debut III E snurrer, men denne var ikke på lager vist, og funderer på om eg skal slå på stortromma og gå for Black.

Men da er jeg oppe i en pris som er den samme som MC Pickup, f.eks Denon DL-103R eller Denon DL-304.

Og lurer derfor på om det vil være smartere og oppgradere til MC en bruke samme summen på MM pickup?

Men passer dette rett over, kan en bare bytte ut MM pickup med MC ?

Har null peiling her ?? ??? ??? Eneste eg vet er vel at MC er lavere signal og stiller vel derfor større krav til Riaa. ??? ( ken væer eg tar feil her også da)

Men når det gjelder Riaa så er ikke dette et stort problem når det gjelder valg av Pickup. riaa eg har støtte begge deler, og eg har planer om og oppgradere til en skikkelige Riaa ganske snart.
Riaa blir julepresang fra meg til meg, mens Pickup er julepresang til meg, ( la oss kalle det i fra Julenissen) ;D ;D (dvs ikke min lommebok)

har en tråd om valg av MM pickup her.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,62958.0.html

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.789
Sted
Hus

Går bra å stter på en MC i stedet for MM, men pass på at pickupen har rett stivhet i forhold til massen armen har :)

holligong

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.12.2002
Antall liker
1

Hvis du går for denon pu, ville jeg heller valgt 301mk2 som passer armen bedre. Bruker denne selv på samme spiller og det låter veldig bra.

Mvh

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Bartesam skrev:
Går bra å stter på en MC i stedet for MM, men pass på at pickupen har rett stivhet i forhold til massen armen har :)
Dette blei heilt gresk for meg??
Oppgradering av Vinylsnurrer høres enkelt ut, Men burde vært egent kvelds skole om dette for slike som meg ;D

Kamskje eg bare ska henta den der Platespillaren med meg heim igjen og oppgradera seinare. det ble litt mange valg her nå, og ser at dette kan fort ta tid.. :p ::) :p ::)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Styr for all del unna en Denon 103 til den armen!! Det spiller selvfølgelig, men er rimelig langt fra en optimal løsning, for å si det j....g forsiktig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Hvis Debut E betyr "Esprit", og du har akryltallerkenen på den, går det helt flott med MC. (Ståltallerkenen på vanlig Debut III kan forstyrre en sensitiv MC-pickup.) Du må selvsagt ha en MC-inngang på riaa-trinnet ditt, eller en stepup-transformator før MM-inngangen, siden en MC-pickup har mye lavere output enn en MM.

...Eller så kan du gå for en "High Output MC". Det har jeg gjort. Selv har jeg en Debut III som har blitt "oppgradert" med speed box, akryltallerken og en Dynavector 10x5 pickup. Det er i alle fall jeg temmelig fornøyd med! Du kan lese om den i tråden min. Link dit finner du i signaturen min.

Husk at 8.6D-armen på Debut ikke har justerbar VTA (vertical tracking angle - i praksis er det høyden på armen i bakkant som justeres), så pass på å velge en pickup som er ca. like høy som den originalmonterte. Ellers må du muligens trikse med hjemmelagde shims under armen eller platematter med varierende tykkelse. 2m er like høy som OM, så de funker. 10x5 ble perfekt hos meg.

En annen ting du må tenke på, er å få en pickup med masse og stivhet (måles i "compliance" eller på norsk, "ettergivenhet") som passer til armen din. Det kan du sjekke her:

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=9,5&submit=Submit

(Effektiv masse på 8.6D-armen er 9,5g) Husk å legge på et halvt gram på pickup-massen (for skruer og muttere) når du ser i skjemaet.

Jeg tror nemlig (uten å ha finregnet på det) at Denon-pickup-ene er litt vél tunge og stive for den armen.

Til slutt må du huske at hvis du velger en pickup på 7 gram eller mer (tror jeg) trenger du muligens en tyngre motvekt til armen din enn den som fulgte med, men det er mulig den allerede sitter på, siden 500-serie pickupen på Esprit muligens er tyngre enn OM-ene som sitter originalmontert på vanlig Debut.

Lykke til! Det er moro å klå på platespillere! :D

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Dazed skrev:
Hvis Debut E betyr "Esprit", og du har akryltallerkenen på den, går det helt flott med MC. (Ståltallerkenen på vanlig Debut III kan forstyrre en sensitiv MC-pickup.) Du må selvsagt ha en MC-inngang på riaa-trinnet ditt, eller en stepup-transformator før MM-inngangen, siden en MC-pickup har mye lavere output enn en MM.

...Eller så kan du gå for en "High Output MC". Det har jeg gjort. Selv har jeg en Debut III som har blitt "oppgradert" med speed box, akryltallerken og en Dynavector 10x5 pickup. Det er i alle fall jeg temmelig fornøyd med! Du kan lese om den i tråden min. Link dit finner du i signaturen min.

Husk at 8.6D-armen på Debut ikke har justerbar VTA (vertical tracking angle - i praksis er det høyden på armen i bakkant som justeres), så pass på å velge en pickup som er ca. like høy som den originalmonterte. Ellers må du muligens trikse med hjemmelagde shims under armen eller platematter med varierende tykkelse. 2m er like høy som OM, så de funker. 10x5 ble perfekt hos meg.

En annen ting du må tenke på, er å få en pickup med masse og stivhet (måles i "compliance" eller på norsk, "ettergivenhet") som passer til armen din. Det kan du sjekke her:

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=9,5&submit=Submit

(Effektiv masse på 8.6D-armen er 9,5g) Husk å legge på et halvt gram på pickup-massen (for skruer og muttere) når du ser i skjemaet.

Jeg tror nemlig (uten å ha finregnet på det) at Denon-pickup-ene er litt vél tunge og stive for den armen.

Til slutt må du huske at hvis du velger en pickup på 7 gram eller mer (tror jeg) trenger du muligens en tyngre motvekt til armen din enn den som fulgte med, men det er mulig den allerede sitter på, siden 500-serie pickupen på Esprit muligens er tyngre enn OM-ene som sitter originalmontert på vanlig Debut.

Lykke til! Det er moro å klå på platespillere! :D
Ser at her e det myyye og læra.
det står på eska til Snurreren at den heter Debut III E, men ut i fra spesifikasjoner osv, så tru eg isje det er Espirit serien, så hva den E`en står for vet jeg ikke, kanksje feil eske :eek: ???
det står en slik OM5E pickup på den, det er ståltallerken. Men akryltallerken ble bestil tidligere i uka, så det er på vei... ser at Ortofon pickupene, (Red,Blue,Bronze,Black) veier 7,2gr og har forstått det slik at desse passer uten andre utbyttinger, så da rekner eg med at det er maks vekta med den orginale armen...

Får nokk heller bare bestilla ein av desse MM pickupene, og så bruka resten av pengene på Riaa og LPer denne vinteren, så e eg stygt redde at eg mye vil ha mer og eg oppgradere heile Riggen om isje lenge ;D ;D ;D

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.011
Sted
Kongsberg

Hei.

Det er kun noen få MC-pickuper som vil fungere i denne armen.

Mitt førstevalg ville vært nettopp Denon DL-304. Den har en
compliance (ved 100 Hz) på 14, noe som skulle innebære en
compliance (ved 10 Hz) lik ca 28. Såpass myk bør pickupen
være for ikke å lage krøll sammen med karbonarmrøret og
lagrene på ProJectarmen.

Dynavector 10X5 kan muligens også fungere, men blir litt stiv.
Erfaringsmessig er dog Dynavectoren grei mot armlagrene
(muligens på grunn av det lange nålearmrøret).

Ellers ville pickuper som van den Hul; DDT, MC-10, MC-1 eller
MC-2 fungere godt i armen, men da snakker vi alvorligere penger.

mvh
Gunnar Brekke

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Her er vi helt på linje, Gunnar. Jeg kan forøvrig bekrefte at DV10x5 fungerer veldig bra. En kamerat av meg bruker den i en Projectarm med fint resultat. Før han kom så langt, prøvde han en Denon 103, faktisk fordi han ble anbefalt det her inne. Det låt så kleint at han holdt på å gi opp hele vinylprosjektet....

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.533
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

lagrene på ProJectarmen.

mvh
Gunnar Brekke
Nå har vel ikke denne spilleren karbonarm,rettere sagt en aluminum arm?

Hvordan hadde den nye AT 33 Ev passet her?

mvh

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

motoren skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

lagrene på ProJectarmen.

mvh
Gunnar Brekke
Nå har vel ikke denne spilleren karbonarm,rettere sagt en aluminum arm?

Hvordan hadde den nye AT 33 Ev passet her?

mvh
Ja denne har alu arm...

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Men har begynt og fundere litt :eek: :eek:
Riggen min heter Debut III E, det står både på eska og i Brukermanualen som følgte med. Men står ingen som heter det på nettsidene. Der finner jeg kun Debut III og Debut III Esprit. Esprit skal etter det jeg har forstått være helt lik med unntak av høyglans lakk og acryl tallerken.
Men ser at Bigdipper har en Debut III E. denne står også hos dem til høyere pris en Debut III. Men eg klare virkelig isje finna ut hva som er forskjell ??? ??? :-[ :-[ :-[

Debut III E til 3,5K
http://www.bigdipper.no/info.php?record=35323&search_str=1&search_what=&search_genre=88&search_format=&display=0&niceprice=

Debut III til 2,8k
http://www.bigdipper.no/info.php?record=35327&search_str=1&search_what=&search_genre=88&search_format=&display=0&niceprice=

Er det bare meg eller er desse ikke like ??? :-[ ??? :-[
Har nokk egentligt ikke så mye og si, men skulle gjerne likt og vist....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Gunnar_Brekke skrev:
Den fungerer flott, og er inne i "det grønne" her:

7,2 gram masse og 12um ettergivenhet i en arm med 9,5g effektiv masse gir en egenresonnans på 11 Hz.

Så ja, den kunne godt vært litt mykere, men det funker glimrende, og hvis man vil, er det jo bare å feste et lodd på et gram eller noe ved pickup-en.

Jeg har samme pickup i min Debut, som sagt, og det er bare fryd og gammen.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Da ble det Ortofon Bronze til slutt. satser på få hentet Riggen til helga.. Fant ut at jeg ikke skal oppgradere denne riggen så mye mere, får heller skaffe meg en enda mer solid rigg som tåler kraftigere oppgraderinger senere. Skal ikke se vekk i fra at det skjer i nær framtid. Vanskelig og stoppe denne oppgraderings trangen når den først har startet ;D

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.533
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

Prøver igjen :)

Hvordan hadde den nye AT 33 Ev passet på 8,6 tommeren til Pro-ject?

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

motoren skrev:
Prøver igjen :)

Hvordan hadde den nye AT 33 Ev passet på 8,6 tommeren til Pro-ject?

mvh
Massen på 6,9 gram høres greit ut, men den har litt vél høy ettergivenhet for en så lett arm.

Tror ikke det blir noen god match.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0

Jeg har akkurat kjøpt vanlig Debut III av en kamerat med Denon 103-pickupen. (Altså den langt rimeligere enn 103R) Han var strålende fornøyd med dette oppsettet. Jeg har ikke fått kjøpt meg riaa enda så spilleren står foreløpig kun til utstilling her, men håper å få testa snart :) Han hadde stilt inn med en egnet vekt for å få riktig trykk. Er omtrent like blank på vinyl som deg så har null peiling utover det den omtalte kameraten sier ;)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Larsemann skrev:
Jeg har akkurat kjøpt vanlig Debut III av en kamerat med Denon 103-pickupen. (Altså den langt rimeligere enn 103R) Han var strålende fornøyd med dette oppsettet. Jeg har ikke fått kjøpt meg riaa enda så spilleren står foreløpig kun til utstilling her, men håper å få testa snart :) Han hadde stilt inn med en egnet vekt for å få riktig trykk. Er omtrent like blank på vinyl som deg så har null peiling utover det den omtalte kameraten sier ;)
Høres bra ut, og isje minst bra at det e andre og så e omtrent liga blanke så mg ;D ;D

Topp Bunn