SET + Sub.?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
OK , pønsker på å bygge en SET 300B forsterker, og trenger selvsagt da høyttalere også, noe basert på "SET vennlige" Fostex (Decware HDT). Men så lezer jeg at for å få "riktig" bass så bør man supplere med en Sub for å avlaste SET forsterkeren,se sitat under:


Adding a subwoofer will add more watts to any amplifier as most of the music below 100Hz requires most of the power. If the amplifier does not have to produce below that, it will have much more power for the main speakers.


http://www.6moons.com/industryfeatures/set/set_3.html


???? Hvordan fungerer dette med Sub egentlig, jeg har en forforsterker med en egen sub utgang, så jeg kan føde en aktiv sub fra preampen. MEN SET forsterkeren skal jo fortsatt drive hoved-høyttalerne, skjønner ikkehvordan den blir avlastet, den "vet" jo ikke noe om suben?

Kan forstå at Sub'en forlenger bassen og gir bidrag der hvor hovedhøyttalerne faller av( http://www.madisound.com/pdf/fostexdrivers/FE206E.pdf), men kan ikke se at SET,en avlastes med mindre man har aktiv deling oppstrøm SET.

Kan noen gi meg et lynkurs angående bruk av SUB?
Hva slag sub bør jeg ha? Gjerne DIY tips

mvh
Sleiven
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Hvis du filtrerer bort subbassfrekvensene så vil ikke forsterkeren jobbe med disse. En enkel måte å gjøre dette på er med en stor kondensator på høyttalerutgangen. Den sørger fro at forsterkeren møter stor motstand ved disse frekvensene, og da går det ikke strøm som belaster forsterkeren.

Sub utgangen på preampen din er nok filtrert for bare å levere lave frekvenser. Hvis ikke så vil dette skje inne i subben. Da kan du velge små høyttalere på hovedforsterkeren som er lettdrevne i registrene over suben, og som ikke belaster i subområdet.

Subben drives jo av egen innebygd forsterker.
 
R

Rojoh

Gjest
Her blir det sikkert snakk om å måtte prioritere. Så lenge det ikke finnes et filter (HighPass), så vil vel SETen måtte jobbe fullfrekvent(?) Aberet blir da at dette filteret må inn i signalveien, og vil følgelig påvirke lyden en smule.

Jeg har et aktivt, analogt delefilter. Her er det også buffere, slik at impedansproblematikken er under kontroll (tror jeg). Alternativet blir kanskje å lage et aktivt HighPass-filter kun bestående av selve filterkomponentene - tror det var den løsningen LMC benyttet til sine Horn. Valg av størrelse på komponentene i et slikt filter vil vel da avhenge av impedansene til SET'en og kilden? Det lukter litt prøving og feiling i slike oppsett.

LowPass-filteret kan sikkert være det som følger med i de fleste ferdigbygde aktive subwoofere/subwooferforsterkere. Her er det vel normalt med 3 eller 4 ordens filter.

Tygger litt på samme problematikken, da jeg også har aktiv deling mellom hovedhøytt. og basskasse i tankene. Kanskje vi skulle arrangere en kveld der nettopp slike filtre ble prøvd ut? Gjerne supplert med litt målinger ol.

Mvh. Johan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Adding a subwoofer will add more watts to any amplifier as most of the music below 100Hz requires most of the power. If the amplifier does not have to produce below that, it will have much more power for the main speakers.

[
Det ser ut til at forfatteren behersker språket bedre enn teknikken. En subwoofer gir ikke noen flere watt til noen forsterker. Eller?
 
R

Rojoh

Gjest
Den største gevinsten er vel at det krevende bassområdet blir levert av elementer som er mer egnet for oppgaven. Selv synes jeg det låter renere og mindre komprimert ved å dele satellitt aktivt, kontra det å la dem spille helt ned. Hvorvidt det er mindre forvrengning fra element, eller at forsterker får mer overskudd (PS belastes mindre?), det vet jeg dog ikke. En kombinasjon kanskje?

Mvh. Johan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har sett og hørt en del. Dersom forsterkeren (utgangstrinnet!) skal få puste litt mindre anstrengt,må den fritas for å jobbe med bassen. Altså må de lave frekvensene være filtrert vekk før forsterkeren. Hva som gjøres av filtrering etter forsterkeren spiller mindre rolle. Men så lenge det er litt rom igjen opp mot taket, spiller det ingen rolle om forsterkeren må jobbe med de lave frekvensene heller. Det er hele tiden snakk om dynamikk og linearitet. Pass også på å skille mellom SUB som høyttaler og SUB som forsterker. Og SUB som en kombinert boks med forsterkerog høyttaler. Mye av det som står i innledningen i denne tråden er T&T. Sakset fra et Internett sted.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.256
Antall liker
3.532
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Vet ikke om det hjelper deg noe, men jeg kjører kilde rett i subben, den deler ved 95 Hz og sender resten av signalet til forsterkern.

Jeg kan spille høyere og mer kontrollert med sub enn uten.
 
Topp Bunn