Servicenivå av en annen verden

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Min Benz LP, montert i en Ekos SE på en LP12/Keel, ser ut til å ha en ikke perfekt azimuth. Før jeg begynte å undersøke dette nærmere sendte jeg en email til Peter Swain, Cymbiosis, med bilder tatt av PU'en på et speil. Fortalte jo at det var mange ting her som kunne være synderen; kobling hovedlager til Keel, Keel'en selv, armen eller PU'en. Dette fortalte jeg Peter fredag og mandag sendte han meg en email og fortalte at han hadde bestilt en ny Ekos SE til meg som han kunne sende over som erstatning for min gamle (1,5 år). Jeg fikk stoppet ham og sa jeg fikk undersøke dette nærmere før han sendte avgårde en ny arm til 40 000,-. Etter å ha demontert det hele viser det seg at det er ibenholt-huset til PU'en som er litt skjevt laget, ca. 0.1mm.
Peter sitter nå med en Ekos SE på lager og er like fornøyd. Tror ikke mange andre forhandlere hadde gjort det samme...........

Z

Zomby_Woof

Gjest
God service? For å være helt ærlig synes jeg mannen virker skvatt gæærn.

Man kan glede en og annen kunde på den måten. Men hvis det skal gå rundt, og han skal håndtere alle kunder på samme måte, må han ha idiotavanser på alt han selger.

En annen ting er at en PU i prisklassen til Benz LP ikke skal være skjev. Ferdig arbeid. Ingen diskusjon.

Men. Det er nå meg, da...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Nja, han har vel samme avanse som alle Linn-forhandlere. Det jeg har kjøpt av ham er ihvertfall vesentlig billigere enn jeg måtte betalt i Norge.

Jeg spurte ham om han hadde hørt om noen Ekos SE som hadde vært skjeve før, men det hadde han ikke. Han hadde tatt opp dette med Linn som selvfølgelig ville tatt armen i retur om det hadde vært noen feil på den. Hadde det ikke vært det måtte han selge armen som brukt, men det viktigste for ham var at jeg er en fornøyd kunde. (Og fornøyde kunder kommer som regel tilbake ;) )

Ellers var det jo klart skuffende at Lukachek ikke klarte å lage en Benz LP med absolutt rett kasse. Mon tro om de tar PU'en i retur. Selve PU'en er rett, så azimuth for nåla er riktig og PU'en spiller flott den. Men kassa burde selvsagt vært rett den også.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fornøyde kunder er bra, for all del.

Men hadde du vært noe annet enn fornøyd, hvis han hadde bedt deg sjekke alt, forsikre deg om at det var armen som var skjev, og deretter evt. avtale retur?

Puste gjennom nesa. Tenke først, løpe siden. Den slags..

Alle kunder er avhengige av at forhandlerne klarer å få butikken til å gå rundt, ikke sant? I det lange løp i hvert fall.

Y

ymir

Gjest
hei
Min Benz Ebony L har også skjeiv kasse.Har ikke målt,men betydelig mere enn 0,1mm.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.768
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
kjøp norsk
kjøp Lyra ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjøp teknologi, kjøp maskinelle og tette toleranser, kjøp industriprodukter, kjøp Ortofon.

Makramé og handtælja hjemmesnekkeri er ikke forenlig med presisjon! ;D

Y

ymir

Gjest
Hei
Samme hvor skjeiv/rett kassen er,blir vel oftest den siste finjustering foretatt på øret?

Er sjølve nålen ALLTID korekt limt?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.405
Torget vurderinger
1
o.t.
Zomby_Woof skrev:
Kjøp teknologi, kjøp maskinelle og tette toleranser, kjøp industriprodukter, kjøp Ortofon.
...
Ortofon er snusfornuftens representant i «føleriets» høyborg.

mvh
KJ

PS ... Ortofon er med andre ord et av veldig få merker jeg kan forestille meg å gå inn i en venneforening for, dog kun etter utilbørlig press.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
ymir skrev:
hei
Min Benz Ebony L har også skjeiv kasse.Har ikke målt,men betydelig mere enn 0,1mm.
Litt kjipt at de ikke klarer dette bedre. Har en Ruby 2, den er helt rett. Sjekka også en splitter ny L2, den har også helt rett kasse. Altså, ibenholt-kassa er skjev, men bruyere-kassene er rette.........

Får håpe ikke alt for mange justerer azimuth etter kassa, da blir det feil hvis den ikke er 100% rett........

Z

Zomby_Woof

Gjest
Treverk er vakkert, og har en rekke fabelaktige egenskaper. Men presisjon på mikronivå er ikke en av dem. Treverk vrir seg med varierende fuktighetsnivå, det har varierende fiberretning og tykkelse. Det du skjærer av tre blir ikke like presist som det du skjærer av metall. Etterpå forandrer det seg, hvordan vet man først etterpå. Ikke sånn å forstå at det er ubrukelig totalt sett, men det er helt klart en faktor å ta hensyn til.

Benz er forresten flotte produkter, om ikke mitt førstevalg. Håper dere skjønner fleipen min. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
kjøp norsk
kjøp Lyra ;D
støttes , og jeg har hatt noen Benzer , også med Vedhus.... ;D

Espen

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Zomby_Woof skrev:

Man kan glede en og annen kunde på den måten. Men hvis det skal gå rundt, og han skal håndtere alle kunder på samme måte, må han ha idiotavanser på alt han selger.
Det dreier seg jo tross alt om en arm til 40k og en nesten fullspecet LP12. Peter Swain har mange kunder som har kjøpt Naim 500-serie, Linn Klimax etc. God sevice hører med til slike produkter, det er policyen til Linn og Naim, selv om mange forhandlere ikke helt fatter det poenget.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bach_Man skrev:
Zomby_Woof skrev:

Det dreier seg jo tross alt om en arm til 40k og en nesten fullspecet LP12. Peter Swain har mange kunder som har kjøpt Naim 500-serie, Linn Klimax etc. God sevice hører med til slike produkter, det er policyen til Linn og Naim, selv om mange forhandlere ikke helt fatter det poenget.
Servicen skal være hur god som helst, uansett. Det har ingenting med prisnivået å gjøre. Har man solgt et produkt med feil, skal man ordne opp. Ferdig snakka. Men det betyr ikke at man skal ordne opp i noe som ikke er feil. Man må da for pokker finne ut hva som er problemet først?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Bach_Man skrev:
Helt riktig. I denne prisklassen forventes et anstendig servicenivå, og som du sier; det er ikke alle forhandlere som har fått med seg det.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Servicen skal være hur god som helst, uansett. Det har ingenting med prisnivået å gjøre. Har man solgt et produkt med feil, skal man ordne opp. Ferdig snakka. Men det betyr ikke at man skal ordne opp i noe som ikke er feil. Man må da for pokker finne ut hva som er problemet først?
Kanskje ikke like enkelt når forhandleren er i Leicester og kunden i Oslo. Han viste her et servicenivå som man ikke kan forvente veldig mange steder. Hvis armen hadde en defekt ville den bli erstattet av Linn og hvis ikke ville den bli solgt som brukt eller bli benyttet som demo-arm.

Topp service, skjønner ikke helt at du har et problem med dette ;) Jeg er i hvertfall ikke i tvil om hvor jeg vil handle Linn (og evt. Naim om det skulle bli fristende).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.628
Torget vurderinger
24
Zomby_Woof skrev:
Treverk er vakkert, og har en rekke fabelaktige egenskaper. Men presisjon på mikronivå er ikke en av dem. Treverk vrir seg med varierende fuktighetsnivå, det har varierende fiberretning og tykkelse. Det du skjærer av tre blir ikke like presist som det du skjærer av metall. Etterpå forandrer det seg, hvordan vet man først etterpå. Ikke sånn å forstå at det er ubrukelig totalt sett, men det er helt klart en faktor å ta hensyn til.
Zomby og SSM: La os ta en tur til Grump med denne filisofien........ :eek: :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var en fleip og en overdrevet karikatur av treverkets dårlige sider, Sluker'n. Armen til Grumpy virker strålende, samme med det jeg har sett av Benz'er.

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
Zomby_Woof skrev:
Kanskje ikke like enkelt når forhandleren er i Leicester og kunden i Oslo. Han viste her et servicenivå som man ikke kan forvente veldig mange steder. Hvis armen hadde en defekt ville den bli erstattet av Linn og hvis ikke ville den bli solgt som brukt eller bli benyttet som demo-arm.

Topp service, skjønner ikke helt at du har et problem med dette  ;)  Jeg er i hvertfall ikke i tvil om hvor jeg vil handle Linn (og evt. Naim om det skulle bli fristende).
Uansett avstand mellom selger og kjøper. Jeg synes dette virker febrilsk. Kunden (du) trengte jo ikke ny arm. Uansett muligheten til å selge som brukt, ville dette ført til merkostnader for selger. I tillegg ville du som kjøper endt med å rette på noe som ikke var feil (hvis du ikke hadde funnet ut av det selv i mellomtiden). Det hadde i sin tur ført til at det hadde tatt lengre tid før riggen var som den skulle være.

For å være litt mer tydelig. Jeg liker selgere som står på for kundene sine, og prøver å gjøre det selv (når jeg en gang i blant jobber på Big Dipper). Det jeg reagerer på er at han ikke gjorde en innsats for å guide deg gjennom en feilsøkingsprosess. Det var det du trengte (eller ikke, siden du fiksa akkurat den biten selv).

Idéelt sett mener jeg at han først burde tatt dialogen med deg og funnet feilen, først deretter burde han erstattet produktet (hvis det var et av hans).

Det kunne virkelig være interessant å høre hva andre mener om dette også. Er min tilnærming dårlig(ere) service?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Zomby_Woof skrev:
Idéelt sett mener jeg at han først burde tatt dialogen med deg og funnet feilen, først deretter burde han erstattet produktet (hvis det var et av hans).

Det kunne virkelig være interessant å høre hva andre mener om dette også. Er min tilnærming dårlig service?
Nei, som du selv sier, så virker det litt febrilsk for å si det forsiktig.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Enig med Zomby
Har ingenting med service å gjøre dette....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
RJEL skrev:
Enig med Zomby
OK. Det må du utdype nærmere...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.405
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Enig med Zomby
Ditto.

Godservice i prioritert rekkefølge (IMHO) er:

1) oppfølging - respons på henvendelser mm
2) problemløsing (dvs identifsere og løse)
3) OK kundebehandling

mvh
KJ

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
For å være litt mer tydelig. Jeg liker selgere som står på for kundene sine, og prøver å gjøre det selv (når jeg en gang i blant jobber på Big Dipper). Det jeg reagerer på er at han ikke gjorde en innsats for å guide deg gjennom en feilsøkingsprosess. Det var det du trengte (eller ikke, siden du fiksa akkurat den biten selv).
Peter vet utmerket godt at jeg ikke trenger å guides gjennom noen feilsøkingsprosess. Jeg har satt opp en rekke LP12-ere de siste 20 åra og i tillegg lært alle triksa til Peter da han bodde her i tre dager og satt opp mine tre LP12-ere. Han hadde nok ikke sendt en ny arm til deg eller noen annen som ikke har innsikt i oppsett av spilleren, så bare slapp helt av ;)

Poenget hans var at det måtte være armen eller PU'en som var synderen. Keel'en blir maskinert ut av et stykke aluminium så det er vel temmelig utenkelig at den kunne være skjev.
Antagelig ville de fleste som hadde fått den "skjeve" Benz'en ikke oppdaget at den hadde skjev kasse. En tiendels millimeter er ikke så mye på en akse med lengde som bredden av en Benz.

Jeg har forøvrig fått samme service på Big Dipper når jeg har klaget på defekter på LP-plater. Har fått ny skive uten å måtte geleides gjennom en feilsøkingsprosess av betjeningen, men det var nok ikke deg det da ;D ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
Jeg har forøvrig fått samme service på Big Dipper når jeg har klaget på defekter på LP-plater. Har fått ny skive uten å måtte geleides gjennom en feilsøkingsprosess av betjeningen, men det var nok ikke deg det da  ;D  ;D  ;D
Vi skjønner vel begge at det er forskjell på ei plate til 200 spenn og en arm til 40.000 (eller en platespillerkombo til sine 100.000?) Både hva pris og kompleksitet angår.

Hva vil du jeg skal svare på dette?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
FZ skrev:
Jeg har forøvrig fått samme service på Big Dipper når jeg har klaget på defekter på LP-plater. Har fått ny skive uten å måtte geleides gjennom en feilsøkingsprosess av betjeningen, men det var nok ikke deg det da ;D ;D ;D
*pent*

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
FZ skrev:
Hva vil du jeg skal svare på dette?
Nja, du kan vel prøve deg med at det var før du begynte å jobbe der, men så enkelt er det ikke nå 8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vet du. Nå synes jeg hele greia tok en skikkelig ubehagelig vending.

Jeg har forsøkt å føre en saklig diskusjon om hva 'god service' handler om. Faktisk gjørde jeg det i håp om å få konstruktive innspill, til både butikkens og kundenes beste. I platebutikken er jeg forresten bare kunde. Jeg synes det blir umulig å diskutere videre med deg uten frykt for å tråkke på såre tær.

Jeg tror like godt jeg melder meg ut av denne tråden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Etter å ha jobbet mange år i butikk, oppfatter jeg det som en jævli kvalm ovenfra og ned holdning. Får bare ubehagelige flashbacks fra mindre hyggelige kunder. Totalt unødvendig kommentar, problemet er at du ser det ikke selv. :p

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Vet du. Nå synes jeg hele greia tok en skikkelig ubehagelig vending.
Jeg tror like godt jeg melder meg ut av denne tråden.
Trodde du hadde litt humoristisk sans. En fan av FZ og hans bizarre ablegøyer tåler vel mer en dette?

Jeg får vel melde meg ut av min egen tråd jeg også.

Freak out, we're only in it for the money ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Peter blir kritisert for sitt engasjement på naim-forum også:

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4292991037

Her er det andre bransjeaktører som er grinete for all oppmerksomheten han får. Kanskje de skulle prøve å komme seg opp i nærheten av hans nivå istedet for å prøve å dra ham ned.

Janteloven fungerer andre steder enn her også tydeligvis.......

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Skink_123 skrev:
Lyra fiksa min Lyra gratis ;D Kudos!
Det er topp service. Har ikke sendt noen henvendelse til Benz eller forhandler enda om min. De burde også gjort noe med LP'en. Vet heller ikke hvordan man kommer i kontakt med Lukachek. Han har ingen web-site.

Hva var feilen med din Lyra?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
Skink_123 skrev:
Lyra fiksa min Lyra gratis ;D Kudos!
Det er topp service. Har ikke sendt noen henvendelse til Benz eller forhandler enda om min. De burde også gjort noe med LP'en. Vet heller ikke hvordan man kommer i kontakt med Lukachek. Han har ingen web-site.

Hva var feilen med din Lyra?
Jeg klarte å slå til pickupen da jeg var i telefonen slik at nålefanen ble skeiv. Anbefales ikke!

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Kjipe greier, men all ære til Lyra for å fikse dette gratis. Bra at slik service finnes fremdeles :)

Topp Bunn