seriekobling av fulltoner?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Hei

Jeg skal bruke 8stk fulltoner pr høyttaler, og disse skal monteres på linje. Jeg er klar over de akustiske forholdene rundt dette, men i går kveld kom jeg til å tenke på at den serie/paralell-koblingen som må til for å få riktig impedans, kan ha en uheldig bieffekt. Jeg tenker da på at ved seriekobling av feks 2stkhøyttalerelementer vil den av enhetene som står bak den andre faktisk få en spole i signalveien, noe som naturligvis vil begrense frekvensgangen. Dette er jo svært uheldig. Noen tanker om dette? Jeg har altså planer om å kjøre elementene fullrange og vil nødig ha elektriske lavpassfiltre i signalveien..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei

Jeg skal bruke 8stk fulltoner pr høyttaler, og disse skal monteres på linje. Jeg er klar over de akustiske forholdene rundt dette, men i går kveld kom jeg til å tenke på at den serie/paralell-koblingen som må til for å få riktig impedans, kan ha en uheldig bieffekt. Jeg tenker da på at ved seriekobling av feks 2stkhøyttalerelementer vil den av enhetene som står bak den andre faktisk få en spole i signalveien, noe som naturligvis vil begrense frekvensgangen. Dette er jo svært uheldig. Noen tanker om dette? Jeg har altså planer om å kjøre elementene fullrange og vil nødig ha elektriske lavpassfiltre i signalveien..
Parallellkoble en impedanskorreksjon med alle elementene, så er problemet løst.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Hvordan ser du for deg dette? Paralellkoble alle elementene, noe som gir en impedans på 0.5ohm(4ohms elementer) og så korrigere på dette? Slipper man unna en seriemotstand, og vil ikke det i så tilfelle gi en drepende inneffektivitet?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hvordan ser du for deg dette? Paralellkoble alle elementene, noe som gir en impedans på 0.5ohm(4ohms elementer) og så korrigere på dette? Slipper man unna en seriemotstand, og vil ikke det i så tilfelle gi en drepende inneffektivitet?
Oi, nei det er ikke slik. En impedanskorreksjon består av en kondensator og motstand i serie. Denne koblingen parallellkobles med hvert elementet. Komponentene er en form for omvent ekvivalent til talespolens resistans og induktans, og kompenserer for økende impedans oppover i frekvens. Når du som planlagt seriekobler elementer, vil man ikke få den uønskede induktansen i serie, men en tilnærmet ren ohmsk motstand. Da går det ikke utover frekvensgangen.

Hvis du gir meg modellen på fulltonene du skal bruke så kan jeg regne ut denne impedanskorrigeringen og poste den her.

Mvh.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Ja, riktig! Det der kan nok funke! Jeg er jo kjent med impedanskorreksjoner fra før, men trodde at du snakket om å korrigere hele systemet siden alle elementene er identiske og skal ha samme innsignal.
Da kan det vel løses slik da. Smart du!

Bare en ting til.  En impedanskorrigering skal i utgangspunktet ikke påvirke frekvensgangen hva?

Da satser jeg på å seriekoble to enheter slik at disse tilsammen gir 8 ohm(4ohms elementer). Ved å serie og paralellkoble disse elementparene vil jeg kunne havne på 8ohms impedans.

Hvis du har et dugelig dataprogram til formålet tar jeg gjerne imot en beregning til korrigering. Elementet er Vifa TG9FD-10-04

Datablad er her: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=116

Re= 3.2ohm
Le= 0.12mH

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Du seriekobler 4 ohm (Parallellkoble 15 og 5,6 ohm), og 7,5uF (Parallellkoble 6,8uF og 1uF).

Hvis du har totalt 16 elementer kommer totalkostnad på drøyt 1000 kroner med nøyaktig impedanskorreksjon.

Velger du 3,9 ohm og 8,2uF blir det ca. halvparten.

Mvh.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Supert! Thank you!

Jeg begynner på kassene i løpet av et par dager.

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0
Har foreløpig bare lest på dette forumet, ganske mye spennende her inne. Men nå klarer jeg ikke å sitte rolig lenger, men må bare spørre.

Jeg kjøpte nemlig 5 stk. Tangband W3 871 for litt siden for å lage en senterhøyttaler som skulle integreres i en gammel stereobenk. Prosjektet er forsåvidt avsluttet, og resultatet ble ganske ok. Jeg brukte 4 elementer, seriekoblet 2 og 2 og paralellkoblet disse 2 parene slik at samlet impedans skulle bli ca 8 ohm. Det du nevner med at lyden må passere en talespole på veien slo meg faktisk ikke.

Men så kommer endelig mitt spørsmål til denne impedanskorreksjonen. Hva vil man vinne lydmessig med å innføre denne impedanskorreksjonen fremfor å bare koble i serie slik jeg har gjort?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Har foreløpig bare lest på dette forumet, ganske mye spennende her inne. Men nå klarer jeg ikke å sitte rolig lenger, men må bare spørre.
Godt å høre at vi fikk lokket deg fram fra mørket og ensomheten. Velkommen!

Jeg kjøpte nemlig 5 stk. Tangband W3 871 for litt siden for å lage en senterhøyttaler som skulle integreres i en gammel stereobenk. Prosjektet er forsåvidt avsluttet, og resultatet ble ganske ok. Jeg brukte 4 elementer, seriekoblet 2 og 2 og paralellkoblet disse 2 parene slik at samlet impedans skulle bli ca 8 ohm. Det du nevner med at lyden må passere en talespole på veien slo meg faktisk ikke.
Nei, det slo ikke meg heller før nå. Jeg har vært mest opptatt av den akustiske siden av saken, dvs linjekildeprinsippet og mulighetene for å lage "fullrange" linjekilder med fulltoner. Jeg skal se om dette lar seg gjøre.  Følg med videre.

Men så kommer endelig mitt spørsmål til denne impedanskorreksjonen. Hva vil man vinne lydmessig med å innføre denne impedanskorreksjonen fremfor å bare koble i serie slik jeg har gjort?
Så langt jeg kan forstå vil du få en spole i serie med det siste elementet på 0.27mH. Dette betyr at du får en demping fra 4000Hz... I tillegg vil du, om du har montert elementene på linje, få en demping fra 1000-1500Hz. Som om ikke det var nok vil du få en veldig dårlig horisontal spredning om en slik linje ligger nede. Om den står oppe blir det bedre.

tols1

Medlem
Ble medlem
20.09.2006
Antall liker
0
Godt å høre at vi fikk lokket deg fram fra mørket og ensomheten. Velkommen!.
Takker. Vel, jeg har vært litt på "det andre forumet", men der er det liksom litt mer mainstream, virker som det er mer rom for sære løsninger her.

Nei, det slo ikke meg heller før nå. Jeg har vært mest opptatt av den akustiske siden av saken, dvs linjekildeprinsippet og mulighetene for å lage "fullrange" linjekilder med fulltoner. Jeg skal se om dette lar seg gjøre.  Følg med videre.
Det skal jeg, blir et spennende prosjekt du holder på med.

Så langt jeg kan forstå vil du få en spole i serie med det siste elementet på 0.27mH. Dette betyr at du får en demping fra 4000Hz... I tillegg vil du, om du har montert elementene på linje, få en demping fra 1000-1500Hz. Som om ikke det var nok vil du få en veldig dårlig horisontal spredning om en slik linje ligger nede. Om den står oppe blir det bedre.
OK. høres jo fornuftig ut. Men siden signalet går frem og tilbake (vekselstrøm), så vil vel elementene veksle på å være sist i koblingen, slik at hele systemet vil få en dempning over 4k?

I mitt prosjekt ( http://avforum.no/forum/showthread.php?t=40047 ) er det nettopp 4 stk. liggende på linje, men pga utformingen av stua er ikke manglende spredning noe problem.

Takk for forklaring.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Supert! Thank you!

Jeg begynner på kassene i løpet av et par dager.
Blir spennende å følge med på, noen tegninger for hånda eller?
Mvh Jan I

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
508
Nei, men jeg ser for meg en høyde på ca 125cm siden linjen blir rundt 80cm lang og jeg har ganske lav sittehøyde. Tror ellers at baffelen blir ganske bred, og at kassen blir relativt grunn. Skal males i matt sort pga formålet som er et som fronthøyttaler i et godt blendet kinorom. Om jeg ikke får det til å fungere setter jeg inn en bånddiskant og lager det som en 2.5 veis høyttaler.

Topp Bunn