Ser etter artist/band hvor kontrabass og bass som markerer seg mye i lydbilde

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    MATERIAL er veldig bra med bassgroovet i mange av låtene de har,
    Miller håndterer bassen fantastisk,det samme gjør jo Jack Bruce. :cool:
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Patricia Barber ja, uten tvil..særlig hennes Nightclub album. Der får du kontrabass så det river i veggene
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Renaud Garcia-Fons (enja records) og Lars Danielsson (act Music) er noen av mine favoritter.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Litt fra sidelinjen, siden jeg nevnte det i bassisttråden også:
    Eric Serra, som har laget musikken til Luc Besson bruker det en del. Dette er visstnok ham selv som spiller:
    Congabass Subway - YouTube
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jamen....en basstråd uten å ta med Jack Bruce?? Fretless- bassens mester!


    mvh
    Selv om han spiller fretless og ikke har bånd å holde seg til, behøver han jo ikke å spille surt det meste av tiden...... :rolleyes: ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.686
    Antall liker
    58.619
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Phil Manzanera (Roxy Music) samlet denne gjengen og gjorde datidens hittil beste live-lydopptak.
    Noe som selvføgelig ikke kommer fram i Youtube snutten.
    Bill McGormick (Quiet Sun) på bass.
    Cover av Beatles Tomorrow never knows (Revolver)
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    801 var en helt ukjent gruppe for meg, ser de har 3 utgivelser. Sikkert ikke så lett å få fatt i utgivelser fra de, men de er havnet på se etter listen :). Forøverig så fant jeg ut at Liveinnspelingen var banebrytende fordi det var første gangen alle mikrofoner, forsterkerer og instrumenter ble ført direkte inn i miksepulten isteden for at lyden ble fanget opp av mikrofoner plassert foran høyttalerne i lokalet.
    De har vistok gitt ut disse:

    • 1976 – 801 Live
    • 1977 – Listen Now
    • 2000 – Live at Manchester Universit

      Forøvrig så er det artig med å lese og finne ut nye ting om band som blir postet her, som sikkert mange ikke kjenner til.
      :cool:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jazz Mafia var kult Asbjørn! Flott opptak også. Sitter og hører på det akkurat nå! Herlig rasp i messinginstrumentene og skikkelig livetrøkk (Sluket; dette trøkker sinnsykt bra på OB'ene du bør teste på SLOBS). Bassgangen i åpningen av The Whip kasta meg nesten ut av stolen:eek: Leter litt rundt i arkivet du anbefaler, men synes det var noe vanskelig å finne frem der inne. Lastet ned et par andre konsertopptak gjort av samme mannen som gjorde Jazz Mafia opptaket, men har ikke fått hørt på dem enda. Tar gjerne flere anbefalinger av dette kaliberet :cool: Tusen takk for at du gjør oppmerksom på Live Music Archive, et fantastisk flott sted om enn noe vanskelig å manøvrere i.

    Apropos det, vært borti Jazz Mafia?

    Vis vedlegget 206053

    Det er et løst kollektiv av funky jazzmusikere i San Francisco-området som dukker opp i mange rare konstellasjoner under litt forskjellige navn, som Low End Theory, The Shotgun Wedding Quintet, Subharmonic, osv. Det beste er at konsertene deres gjerne legges ut som fritt nedlastbare flac-filer, gratis og lovlig. Bra kvalitet også. Start her:
    Jazz Mafia Live at 12 Galaxies on 2006-05-16 : Free Download & Streaming : Internet Archive
    Low End Theory Live at 12 Galaxies – BayTaper.com

    Og hvis du ikke kjente til Live Music Archive fra før, så kan det også være et bra tips å rote litt rundt der. Hvorfor betale for ihjelkomprimerte CD'er når man kan laste ned kvalitetsmusikk både gratis og lovlig? Det er ikke alle opptakene der som er like bra teknisk. Noen er typiske bootlegs med en mikrofon nede blant publikum. De beste er gjerne "matrix" som i linken over, hvor det er en direkte feed fra miksepulten og et par mikrofoner for ambience og publikumslyd. Denne kryptiske linjen på web-siden:
    Source: SBD > JB3 > WAV(16/44.1) + C4 (Onstage Split Omnis) > Edirol R4 > WAV(24/4
    betyr at signalet kommer fra Soundboard (SBD) og fra et par Behringer C4-mikrofoner oppe på scenen. Stalltips: Når du finner et opptak du liker, søk etter andre opptak gjort av samme person, gjerne også i samme lokale. De låter som regel også bra.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.686
    Antall liker
    58.619
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    801 var en helt ukjent gruppe for meg, ser de har 3 utgivelser. Sikkert ikke så lett å få fatt i utgivelser fra de, men de er havnet på se etter listen :). Forøverig så fant jeg ut at Liveinnspelingen var banebrytende fordi det var første gangen alle mikrofoner, forsterkerer og instrumenter ble ført direkte inn i miksepulten isteden for at lyden ble fanget opp av mikrofoner plassert foran høyttalerne i lokalet.
    De har vistok gitt ut disse:

    • 1976 – 801 Live
    • 1977 – Listen Now
    • 2000 – Live at Manchester Universit

      Forøvrig så er det artig med å lese og finne ut nye ting om band som blir postet her, som sikkert mange ikke kjenner til.
      :cool:
    Det er den første live plata som er bra.
    Tror du må på bruktmarkedet om du skal ha LP. ser den går for ca 40 dollar.
    du kan være heldig å finne den billigere på platemesse her i Norge, men da ofte i dårlig stand siden det er ei plate som ofte har blitt spilt mye.
    Den er reutgitt på CD, men lyden er "flat".

    Jeg har også Listen Now,
    men når det gjelder den er coveret det mest interssante.
    Da bør man heller satse på Manzanera`s soloplate Diamond Head fra 1975.
    Ikke spesiellt interessant pga av basslyd, men et veldig bra album.
    review

    By Ted Mills
    Phil Manzanera's first post-Roxy foray into solo albums is a terrific all-star affair that still holds up enormously well.
    Calling on favors from Roxy members present and past, and those from the Cambridge/British art rock scene, Manzanera assembled a supergroup for every song.
    Robert Wyatt sings Spanish gibberish on the opener "Frontera," a rewrite of his own "Team Spirit."
    Brian Eno teams up for the sunny "Big Day" and the nonsensical "Miss Shapiro," both of which would not have been out of place on his own early solo albums.
    John Wetton (of several groups including Family and Asia) sings a duet with Doreen Chanter (of the Chanter Sisters and the Joe Cocker Band), and Bill MacCormick of Matching Mole and Quiet Sun sings his own "Alma," the album's closing ballad.
    Fans of any of the singers above, not to mention Manzanera, whose party this is, won't be disappointed. A majority of these tracks went on to form the set list for 801 Live.


    [video=youtube;8qZvsim5Wy4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8qZvsim5Wy4[/video]
     
    Sist redigert:

    Kernzedd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2013
    Innlegg
    416
    Antall liker
    273
    En får bare takke for mange flotte anbefalinger, skal spesielt sjekke ut mange av de kvinnelige artistene, fet kvinne vokal og bass høres særs forlokkende ut, og da jeg har begynt mer og mer og like "Vokal jazz", så var dette perfekt, takk til trådstarter og de som har kommet med anbefalinger, og henger meg på med Tom Waits anbefalingene, ellers er Diamanda Galas You Must Be Certain en personlig favoritt, men bassen er vel ikke det mest fremtredende, men verdt og sjekke ut er den

    Let's Not Chat About Despair - Diamanda Galas - YouTube
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    The Shotgun Wedding Quintet var ganske interessant det også. Minner meg litt om en Jazza utgave av Rage Against The Machine. Finnes på Spotify og utgivelsen Jazz Mafia presents the Shotgun Wedding Quintet var ihvertfall kul. Har ikke hørt noen av de andre utgivelsene så langt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en el-bass ikke er nok, hvorfor ikke bruke to? Det er hva Dumpstaphunk gjør. Noen ganger tre, for sikkerhets skyld. Bandet ble startet av Ivan Neville for en gig i 2003. Men den satt, så de fortsatte. Han er sønn av Aaron Neville, nevø av mesteparten av både The Neville Brothers og The Meters, og fast medlem av Keith Richards' band The X-Pensive Winos. Vi snakker New Orleans funk og groove.

    Dumpstaphunk at the Bear Creek Music and Arts Festival at the Bear Creek Music and Arts Festival.jpg


    Dumpstaphunk Live at Winston's on 2009-02-11 : Free Download & Streaming : Internet Archive
    Hard wire this FUNK into my brain, fuck an ipod, mp3, cd, phonograph record, man put this shit in my brain forever.
    Flere konserter her.

    Dumpstaphunk - Wikipedia, the free encyclopedia

    Tips: Skru opp volumet, dette er ukomprimerte greier...
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hører på Dumpstaphunk nå. Trivelig funk og greit opptak ja. Morsomt med ukomprimerte opptak;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.727
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jamen....en basstråd uten å ta med Jack Bruce?? Fretless- bassens mester!


    mvh
    Selv om han spiller fretless og ikke har bånd å holde seg til, behøver han jo ikke å spille surt det meste av tiden...... :rolleyes: ;)
    Det gjør ingenting!

    Fete bassriff er fete bassriff, og live kan det godt høres litt surt ut av og til. Forfriskende, egentlig, når du tenker på hvor antiseptisk "melodynifisert" mye av studiomusikken høres ut nutildags.

    mvh
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Jazz Mafia var kult Asbjørn! Flott opptak også. Sitter og hører på det akkurat nå! Herlig rasp i messinginstrumentene og skikkelig livetrøkk (Sluket; dette trøkker sinnsykt bra på OB'ene du bør teste på SLOBS). Bassgangen i åpningen av The Whip kasta meg nesten ut av stolen:eek: Leter litt rundt i arkivet du anbefaler, men synes det var noe vanskelig å finne frem der inne. Lastet ned et par andre konsertopptak gjort av samme mannen som gjorde Jazz Mafia opptaket, men har ikke fått hørt på dem enda. Tar gjerne flere anbefalinger av dette kaliberet :cool: Tusen takk for at du gjør oppmerksom på Live Music Archive, et fantastisk flott sted om enn noe vanskelig å manøvrere i.
    Enig, masse kult du har funnet frem Asbjørn, en tar gjerne flere anbefalinger av dette kaliberet, fantastisk mye bra band du finner frem.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er Gary Karr nevnt? Noen virkelig flotte "audiofile" innspillinger er det også.

    Gary_karr.jpg

     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Tal Wilkenfeld har som nevnt, god kontroll på fingrene sine. Her sammen med Jeff Beck.

     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    :cool::rolleyes::cool: Hehe
    Men nye gullband da Asbjørn? ikke noe nye kremband som du har dratt frem tidligere?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rockbitch låter da ganske tøft, selv om det visuelle kan være litt... distraherende. ;)

    Jo, jeg har kanskje et par. Et band som jeg har litt sans for er Steve Kimock Crazy Engine. Det er vel omtrent hva man ville fått hvis Grateful Dead spilte jazz, så det går gjerne et kvarter eller så før de er ferdige med en låt, men det er ganske kul laidback musikk. Prøv sporet "Stella Blue" fra denne konserten, og gjerne resten også. Hørte på denne nå, og den er i ferd med å seile opp ganske høyt på favorittlisten min.
    Steve Kimock Crazy Engine Live at Old Rock House on 2009-06-16

    Jacob Fred Jazz Odyssey har en godt hørbar kontrabass. Med titler som "Thelonius Monk Is My Grandmother" må det vel kalles syrejazz. Det aller særeste med dem er nok at både bass og steelgitar er sendt gjennom diverse effektbokser, men absolutt verdt en lytt.
    Jacob Fred Jazz Odyssey Live at Winston's on 2008-04-08

    Jeg nevner også Jim Weider's ProJECT PERCoLAToR. Han vokste opp i Woodstock, NY og hang rundt Big Pink som guttunge. Der lærte han ett og annet om å spille gitar, og ble selv gitarist i The Band de siste årene det eksisterte. Deretter spilte han en del med Levon Helm, men her spiller han fusion, på en Telecaster. Denne konserten er ganske bra:
    JIM WEIDER'S ProJECT PERCoLAToR Live at River Street Jazz Cafe on 2009-01-02

    Hvis man tar seg bryderiet med å skaffe en Shorten-codec er det også noen gamle konserter med Charlie Hunter som er ganske hørbare. Han spiller sju- eller åtte-strengs gitar og er sin egen bassist. Han har etterhvert blitt såpass kjent at platene hans selger bra i kommersielle kanaler, så det er ingen nyere konserter på Live Music Archive. Jeg tror du vil like musikken hans.
    Charlie Hunter Live at McCabe's Guitar Shop on 2001-12-08

    chsa-ngbitnga-lg.jpg

    Charlie Hunter | Scott Amendola - Not Getting Behind Is The New Getting Ahead: Fast Atmosphere Artist Downloads
    ^ Det der er noe så sjelden som en nyutgitt CD som låter bra.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slenger på en til, i en ny post ettersom dette er indierock heller enn fusion/jazz: Bandet Spoon fra Austin, Texas. Du finner ikke noen kommersiell CD i den sjangeren som har så bra lydkvalitet som dette opptaket. Bassen er der, den også. Sjekk ut "Stay, Don't Go" for et eksempel.

    Spoon Live at Greek Theatre on 2006-08-12 : Free Download & Streaming : Internet Archive

    main.jpg


    Mer her: Internet Archive Search: creator:"Spoon"

    Her er frontmannen, Britt Daniel (ja, han heter det), solo med diverse Spoon-låter og ting fra sitt eget solo-album:
    http://archive.org/details/brittdaniel.2006-03-29.matrix.flac16
    (Ikkeno' bass på den, men hvis man liker musikken fra Spoon er det kanskje verdt å sjekke ut disse "unplugged"-versjonene også.)

    Teknisk filosofering: Jeg tror at naturlig bass er noe av det første som går tapt når CD'er overkomprimeres. Det er vanligvis mest energi i båndet fra ca 50 Hz hvor stortrommen trøkker til og opp til ca 150 Hz. Når opptaket på død og liv skal låte så fordømmade høyt, må limiteren og kompressoren brukes ganske brutalt i det båndet. Det betyr at mye av basslyden erstattes av overtoneforvrengning. Det låter fortsatt som noeslags bass, og får sikkert den gamle Civic'en med altfor store høyttalere til å riste, men det låter ikke riktig. Opptakene på Live Music Archive er helt eller nesten ukomprimerte, og da låter bass og trommer mye riktigere.
     
    Sist redigert:
    R

    Roysen

    Gjest
    Ok, her må det legges til en del ser jeg ;-)

    Gary Karr - O Holy Night

    Christian McBride - Night Train

    Brian Bromberg - Blue Bossa

    Ray Brown - Cry Me A River

    Marcus Miller - Power

    Victor Wooten - Victa

    Jaco Pastorius - Come on, come over

    Jack Bruce - Sunshine of your love

    Stanley Clarke - Upright bass solo

    Tony Levin - Goatika

    Paul McCartney - Bass Solo

    Pete Townsend - Face the face

    Charles Mingus - Sue's changes

    Renaud Garcia-Fons - Oriental Bass

    Jonas Hellborg - Bass Solo

    Jeff Berlin - Star Spangled Banner

    L'Orchestre de contrabasses - Bass, bass, bass, bass, bass, bass & bass.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Teknisk filosofering: Jeg tror at naturlig bass er noe av det første som går tapt når CD'er overkomprimeres. Det er vanligvis mest energi i båndet fra ca 50 Hz hvor stortrommen trøkker til og opp til ca 150 Hz. Når opptaket på død og liv skal låte så fordømmade høyt, må limiteren og kompressoren brukes ganske brutalt i det båndet. Det betyr at mye av basslyden erstattes av overtoneforvrengning. Det låter fortsatt som noeslags bass, og får sikkert den gamle Civic'en med altfor store høyttalere til å riste, men det låter ikke riktig. Opptakene på Live Music Archive er helt eller nesten ukomprimerte, og da låter bass og trommer mye riktigere.
    Asbjørn, mye bra å finne på Live Music Archive (takk igjen for den flotte linken), og det er litt fint å få forklart den "Teknisk filosofering" du viser til. Det var det tapet av den naturlige bassen og groovet som gjorde at jeg startet denne tråden, for å se om musikk som jeg ikke kjente til også hadde dette tapet..

    Samtidig som jeg ønsket å få tips om nye band som har mye bass i lydbildet, og jeg må si at det er utrolig mange flotte artister som er kommet frem i denne tråden. Det begynte med noen Cd`er fra tidlig 90 tallet som jeg hørte på hvor jeg plutslig reagerte på at bassen ble litt borte, og etter jeg ble oppmerksom på dette, så syntes at ting bare ble værre og værre frem til i dag. Det meste som kommer ut i dag, låter da ikke i nærheten slik live. Producer må jo høre dette. ?

    Det meste av utgitt musikk, uannsett format fra 80 tallet og nedover låter mange reiser bedre en det meste som kommer ut i dag. Vi har heldigvis noen bra nå og da, men det er langt mellom dem til tider. Det er da min mening, sikkert mange som er uening i det også. :p

    Roysen, flott å se deg tilbake her på HFS og at du er fit for figth. Mye bra du postet her Roy :), det er bare å komme med flere. :cool:

    Mvh
    Arild
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Jan Johansson med jazz på svenska. Drøy halvtime med bass og tangenter.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    Gode gamle Herbie Hancock har funky og fremtredende bass på skivene sine.
    Digger Jacko Pastorius sin fretless på denne låta.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Med airplay til MPD og rett i gromdac blir ikke disse videosnuttene mindre coole;) Keep'em coming!!
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    AudioTry
    Herbie Hancock med Jacko Pastorius på den låta var bra, digga den :cool:
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.459
    Sted
    Moss
    Dukker stadig opp godbitter her, Keep'em coming :cool:
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dirty Loops er snart ferdig med sin første plate - blir bassporno fra ende til annen

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn