Separatistbevegelse på Vestlandet

G

Gjestemedlem

Gjest
Professor Frank Aarebrot spår et nytt regionalt parti som taler vestlendingenes sak. - Da er helvete løs, sier han.

http://www.bt.no/lokalt/article523368.ece

Statsviter Aarebrot tror den sterke misnøyen med sentralstyringen av Norge kan føre til voldsomme gnisninger.

Ifølge Bergensavisen er bare én av regjeringens 22 medlemmer fra Vestlandet. Aarebrot sier han har begynt å oppfatte nye signaler fra forbannede folk når han drar rundt på Vestlandet.

– Det skal liten gnist til for å tenne bålet. I alle klagene, aksjonene, bygdelistene og protestene ligger det et potensial for at noen begynner å tenke i fellesskap, og da kan det fort bli etablert et regionalt protestparti. Jeg tror ikke det vil skje i morgen, og jeg håper at det ikke skjer, men jeg tror at forbannelsen begynner å bli så sterk at det en dag kan komme noen som sier: «Vi lager et vestlandsparti». Og da er helvetet løs, sier Aarebrot til Dag og Tid.

Professoren viser til etableringen av det skotske nasjonalistpartiet.

– Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot.

Han sier det alltid vil være regioner som er rikere enn hovedstedene, for eksempel Nord-Italia, Baskerland og Catalonia.

– Vestlandet er farlig. Tradisjonelt er vestlendingen svært lojal, men vanstyret begynner å bli kraftig, sier Aarebrot. Han sier etableringen av et regionalt parti ikke trenger føre til at et land slår sprekker, men han advarer mot at det kan komme til å skje.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig i dette. Er helt for å løsrive vestlandet fra resten av landet, det er jo også inn i disse tider, rogaland, hordaland, m+r, s+f hadde blitt litt av et land... ;D

Så kan man sitte i Oslo og se på hverandre og lure på hvor det ble av alle pengene... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
De trenger jo ikke se så mørkt på det. De kan jo begynne å lete etter olje i Olsofjorden og litt skog og kyr har de jo også. Kansje vestlendingene kan inngå en allianse om deling av landet med samefolket. De kan få landområdene nord for Trondheim, så tar vi vestlandsfylkene og utkantene bort til kristiansand. Så kan resten forbli som det er.

Noen som vet hvordan man lager spikerbomber av gjødsel? :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Komponenten skrev:
Enig i dette. Er helt for å løsrive vestlandet fra resten av landet, det er jo også inn i disse tider, rogaland, hordaland, m+r, s+f hadde blitt litt av et land... ;D

Så kan man sitte i Oslo og se på hverandre og lure på hvor det ble av alle pengene... ;)
Etter en stund så hadde nok Østlendingene gått til krig. Den hadde de kanskje vunnet - for snart er vel alle militærforlegninger i Vesten nedlagt. Aner jeg en langsiktig strategi her ???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Noen som vet hvordan man lager spikerbomber av gjødsel? :)

I dette øyeblikk sitter en mann, eller kanskje en kvinne - forbannet kvotering! - i PST og skriver en mail til en garantert mannlig kollega i "søsterorganisasjonen" i Tyrkia!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi kan godt avstå et regjeringsmedlem fra min landsdel til fordel for en vestlenning.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
Dette er et dårlig skjult forsøk fra Arebrot på å fremprovosere en mer spennende hverdag i sitt kjedelige professorliv. Vestlandske seperatistgrupper og en gryende borgerkrig ville jo være som manna fra himmelen for en avdanket rikssynser.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.089
Torget vurderinger
4
BT skrev:
Vi kan godt avstå et regjeringsmedlem fra min landsdel til fordel for en vestlenning.

Kan vi ikke bare avstå dette regjeringsmedlemmet....punktum?

S

slowmotion

Gjest
Komponenten skrev:

hehe, det hadde blitt litt av et land, ja..... ca 20% av et land.... ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Iflg. sikre kilder i AP har Giske frikort i regjeringssammenheng - nesten lovpålagt. Dette til tross for at det er store krefter i sving som ikke vil ha han der.....

Mener å huske at han gjorde en ikke altfor god jobb med RIT2000 ?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er vel et resultat av innavl i mange generasjoner, blandet med pietistisk gudstro. Skulle vel ikke komme som noen stor overraskelse.
Om ikke lenge så er vel nyhetene fylt med daglige meldinger om gjødselbomber, rettet mot okkupasjonsmakten fra Østlandet.
Lukter rart disse vestlendingene også, i tillegg til at de snakker så rart. Eimen av gammal sau, kan iblant kjennes i øst, når vindretningen står den veien.
Tror nesten jeg flytter tilbake til Trøndelag og tilslutter meg Nordalliansen. Er nok tryggest. Norges virkelige hovedstad, Nidaros, vil nok engang bli maktsentrum.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er sikkert med vestlenninger som med samer - de fleste bor i Oslo...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvis vestlenningene hekter seg av - blir vi kvitt nynorsken også tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
Bergensk og Høgnorsk som likestilte mål høres jo bra ut det.

Kanskje Friele er villig til å stille som presidentkandidat, eller kanskje tilogmed utnevnes til Jarl over den nye staten i vest.

Men hva bør den nye staten hete da?

Vestland
Hansa
Bergensia

hmm.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Han har latt seg påvirke av sin utlendighet. En ekte sunnmøring ville ikke te seg slik som denne karen gjør.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Bergensk og Høgnorsk som likestilte mål høres jo bra ut det.

Kanskje Friele er villig til å stille som presidentkandidat, eller kanskje tilogmed utnevnes til Jarl over den nye staten i vest.

Men hva bør den nye staten hete da?

Vestland
Hansa
Bergensia

hmm.
Vestland høres bra ut synes jeg. Friele som president er greit, jeg har jo erfaring som statsminister, så jeg skal ikke være så veldig vanskelig å be, har jo en del ministre å spe på med også.

Eros synes vi lukter rart... det er lukten av olje det... ;D

Blir kvitt den når vi oppretter egen stat, vinn, vinn det.

Dere skjønner ikke hva vi sier, men vi skjønner hva dere sier, det har vel noe med intelligens å gjøre det kanskje..? ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Friele er jo bare lokalpolitiker. Dere burde satse på en med erfaring fra regjering. F.eks Sponheim. Valgerd Svarstad Haugland burde også ha erfaring til å lede en ...stat..?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg ser det for meg; Folkerepublikken Vestlandet med Sponheim som "nasjonens far".

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Fint, så slipper vi Brann og Viking og Ålesund i tippeligaen!

Møkkalag

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Audiophile-Arve skrev:
Men Sponheim er no så glad i å vere i Oslo på Stortinget?
Vel, Stortinget kan nok byttes ut med et høvdingesete i Ulvik?

O

omholt

Gjest
Vi trenger penger fra regjeringen til å bygge tak over Bergen.

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
cox skrev:
Fint, så slipper vi Brann og Viking og Ålesund i tippeligaen!

Møkkalag
Hvem er vi?
Vi som heier på det eneste storlag i Norge. De hadde riktignok en litt dårlig sesong i fjor, men bare vent.....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men da blir det landskamper da. Er litt mer stas liksom.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Dette var jo en ypperlig ide!

Hadde virkelig vært interessant å se hva det hadde blitt av u-landet Østlandet, hvor folk tar trikken på jobb for å klippe håret på hverandre...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:

Ærleg talt - dette er då ein etnisk sunnmøring? Slike har vi mange av....

Er du sikker ?? På at han er etnisk sunnmøring mener jeg ? Stemmer det skal jeg bevilge meg en "skarp en" for å feire ! Har alltid vært litt beskjemmet av mitt Trønderske opphav etter at han der dukket opp, men nå er det lys i tunellen ! ;D ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:

Er du sikker ?? På at han er etnisk sunnmøring mener jeg ? Stemmer det skal jeg bevilge meg en "skarp en" for å feire ! Har alltid vært litt beskjemmet av mitt Trønderske opphav etter at han der dukket opp, men nå er det lys i tunellen ! ;D ;D ;D
Heilt sikker! Du ser det m.a. av den runde hovudforma. Etniske trønderar har langskalle.

R

Ronny_D

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Heilt sikker! Du ser det m.a. av den runde hovudforma. Etniske trønderar har langskalle.
Ikje bærre heilt øff topick. Er dette typisk for lærarar på vestlandet?

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Spiralis skrev:
Audiophile-Arve skrev:
BT skrev:

Og bart, eller mangel på ein slek. Giske visar ingen teikn på hårvekst i anletet, sjølv om han antagelegvis har nåe pubertetsalderen for lenge siden.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ikje bærre heilt øff topick. Er dette typisk for lærarar på vestlandet?
Vestlandet skal ha stor V.

Men elles er langskalla hovudform utbreidd frå om lag litt sør for Ålesund til Bergen. Utanom her er det kortskallar. Eg har det i frå ei bok om raseteoriar frå ca 1900. Men finn ikkje sitatet att....du kan studere her så lenge: http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa/wa/visArtikkel?id=20885&del=antropress Eller du kan studere Lucky Luke: "Nybyggerne" (bind 12)
Trønderane var også langskallar.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Denne tråden har glidd helt ut og er begynt å dreie seg om trøndere. Vel de er ikke en del av Vestlandet, så skal vi komme tilbake til saken?

Det er vel hevet over en hver tvil at Bergen blir hovedstad.

Noen som har tenkt taktikk? Hvordan går man frem for å løsrive seg? Kan man få statstøtte til slikt?

Skal man starte et politisk parti, eller hva er best sånn i starten?

Topp Bunn