Separat PSU Goldmund Studio (nødvendig/unødvendig)

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Har byttet ut strømforsyning fra standard (rett i veggen, ser ut som mobillader) til separat.

Etter bytte fikk jeg ikke inntrykk av spesielle lydmessig forbedringer.

Hva skjer ved bytte til hi-end stømforsyning ?

Jeg har strømforsyning til alle komponenter i mitt anlegg untatt RIIA men føler dette blir en annen
prioritering.

Cadillacman

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.356
Torget vurderinger
1
Separat strømforsyning

Til Goldmund studio? den er vel direktedrevet? Jeg tipper den er i overkant fornuftig konstruert, og da er det kanskje ikke noe særlig å spore på å «oppgradere» strømforsyningen i betydningen av nett-trafo så lenge det fungerer tilfredsstillende (dvs at trafoen ikke er direkte underdimensjonert).

Til AC-motorer kan det være litt forskjellig - avhengig av bl.a. lokale forhold. Noen ganger skjer det praktisktalt ingen ting til forskjell, andre ganger er det som en «metronom» og alt blir litt stødigere og fastere i formen.

mvh
KJ

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.610
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Separat strømforsyning

mest anerkente erstatnings-strømforsyning til Goldmund Studio er 12 v batteriforsyning med ditto lader ala cetec
mvh
Leif

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
En faglig uttalelse fra konstruktøren av min PSU:

Forskjellen på veggvorta og PSU er som følger:

"Veggvorta" har veldig liten trafo, høy utgangsimpedans, ingen regulering av spenning,
varierende utspenning ved belastning.

PSU har 50 VA trafo, veldig lav utgangsimpedans, 80 dB rippelundertrykking, konstant spenning.

Mitt motargument er at et 12 volt batteri med lader ikke akkurat greier å hamle opp med denne PSU.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.356
Torget vurderinger
1
Som jeg har nevnt for deg på PM så bør det være rimelig billig og enkelt å lage ei provisorisk batteriforsyning, selv med et rikelig utvalg tommeltotter. Ditto med et std.løst nettadapter men «kraftigere» dimensjonert og med passe ut-spenning, evt. et switchende nettadapter. Et slikt eksperiment vil gi deg en god pekepinn på om/hvor mye det er å hente (enten det er til det bedre eller verre). Dersom du like resultatet er det bare å begynne å planlegge ei mer permanent løsning. Dersom du ikke hører vesentlig forskjell så er det fort gjort å gå tilbake.

Høy eller lav utgangsimpedans og 80 dB rippleundertrykking sier i seg selv lite om ytelsen eller om det har noe å si for sluttresultatet - Goldmund er og var ikke amatører. Belastningen av veggvorta bør være rimelig konstant under normal drift, og noe ripple og spenningsvariasjon ut av veggvorta har nødvendigvis ikke så mye å si dersom den påfølgende elektronikken er godt tilpasset og designet.

Min anbefaling er at du først eksperimenterer litt «på egenhånd», evt med «kyndig» bistand fra omgangskretsen eller elektronikknerder. Dersom eksperimentering med strømforsyningen gir «store» lydlige utslag hos deg, kan du vurdere mer permanente alternative løsninger, enten det er et system med batteridrift eller det er det «ultimate» nettadapterert.

mvh
KJ

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Jeg er ingen teknikker og stoler på at Roar Malmin har gjort det beste ut av strømforsyning
ut fra sin 30 års erfaring på området. Jeg vet ingenting om hva disse parametre for denne PSU
betyr for det de er beregnet for.
Jeg vil kun ha en meningsutveksling angående dette. Jeg har ikke peiling på tekniske spissfindigheter
og spiller dette ut mot eksperter. Har ikke tenkt å bytte ut den PSU jeg har koblet til min spiller.
Det er greit at Goldmund sikkert ikke var dumme folk, men alt i alt er det jo penger alt handler om.
Spilleren kostet vel ikke mer enn ca 16 lapper i 1986.

Kunne jo vært greit om Roar kom inn på banen for å gi en forklaring på sin PSU.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Cadillacman skrev:
En spiller som kostet 16k i 1986 står seg nok godt mot dagens spillere til doble prisen.

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Cadillacman skrev:
En spiller som kostet 16k i 1986 står seg nok godt mot dagens spillere til doble prisen.
Med 16 lapper mener jeg at det var usannsynlig at de ville koste på en separat PSU.

Topp Bunn