Separat cd-spiller og forforsterker vs cd-spiller med innebygget forforsterker ?

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
2.436
Antall liker
1.600
KentOve skrev:
RBN: Det ene jeg stusser litt i, er at spilleren har blitt anklaget for å ikke være "helt ferdig". En del barne sykdommer er det blitt sagt.
Hei igjen.
Dette stemmer vel litt med mine inntrykk også, men det er ikke det funksjonelle eller avspillingskvaliteten som ikke er helt på greip enda.
Spilleren er koblet mot Bladelius og den mottar software oppgraderinger når dette er tilgjengelig via internett. Det jobbes kontinuerlig med forbedringer som brukeren får ta del av så raskt de er tilgjengelige. Det som ikke fungerer optimalt enda er platebiblioteket og muligheter for å definere hvordan man vil lagre musikken. Cover art hentes automatisk ute på nett og det hender at den ikke finner det den leter etter. Det hender også at den tar et annet artistnavn enn det riktige og legger musikken under feil navn. Kan derfor være et lite h... og finne igjen. Løsninger på disse problemene jobbes det som sagt med.
Men det lydmessige og betjeningsmessige ellers er det absolutt ikke noe feil med.
Har enda ikke sett den har blitt testet, men det skal bli interessant.

Mvh
RBN
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
EiK skrev:
Jeg ser at det ingen som har anbefalt Meridian her.

Både 808i og 800i har meget god preamp innebygd. Her får du også 10 innganger (rca), pluss diverse digitale og også mulighet for innebygd RIAA (!).

Lydmessig befinner du deg da innen det yperste både som digital kilde og pre.
Jeg antar at de modellene du nevner er gått ut? Jeg fant ikke disse på Meridian sine hjemmesider ser du.

Det eneste jeg fant var denne: http://www.meridian-audio.com/product-model/800-series/8082-signature-reference-cd-player.aspx

Det eneste jeg har hørt om Meridian er at det er dyrt, så prisen tørr jeg ikke tenke på 8)
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
Valentino skrev:
Er vel ikke verre enn dCS. Flesk koster! ;D
Jo, faktisk. 115k for 808.2. Antar 808i.2 koster enda mer, utgaven med forforsterker ;D
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
RBN skrev:
KentOve skrev:
RBN: Det ene jeg stusser litt i, er at spilleren har blitt anklaget for å ikke være "helt ferdig". En del barne sykdommer er det blitt sagt.
Hei igjen.
Dette stemmer vel litt med mine inntrykk også, men det er ikke det funksjonelle eller avspillingskvaliteten som ikke er helt på greip enda.
Spilleren er koblet mot Bladelius og den mottar software oppgraderinger når dette er tilgjengelig via internett. Det jobbes kontinuerlig med forbedringer som brukeren får ta del av så raskt de er tilgjengelige. Det som ikke fungerer optimalt enda er platebiblioteket og muligheter for å definere hvordan man vil lagre musikken. Cover art hentes automatisk ute på nett og det hender at den ikke finner det den leter etter. Det hender også at den tar et annet artistnavn enn det riktige og legger musikken under feil navn. Kan derfor være et lite h... og finne igjen. Løsninger på disse problemene jobbes det som sagt med.
Men det lydmessige og betjeningsmessige ellers er det absolutt ikke noe feil med.
Har enda ikke sett den har blitt testet, men det skal bli interessant.

Mvh
RBN
Viss det bare er dette som er problemet, ser jeg ikke på det som veldig negativt. Viss "sykdommene" med Embla kan fikses via internett med tiden, er jo det helt topp å ikke noe mer å tenke på. Viss resten av spilleren funker som den skal, lover det enda godt :)
 

KentOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.09.2008
Innlegg
360
Antall liker
8
Sted
Karmøy
RBN skrev:
Hei
Har lagt ut noen høyst subjektive lytteinntrykk av Embla, hvis du er interessert.
Finner dem i svar #209 i denne tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30455.200

Mvh
RBN
Ja, se der. Det er alltid kjekt å lese inntrykk fra privat personer, å ikke bare tester i de store hifi bladene. Jeg skal selvfølgelig lese hva du har skrevet, men tar det i morgen når jeg våkner :)

god natt!
 

Mr500

Medlem
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
KentOve skrev:
Den Ancient Audio spilleren så jeg i Horten hos Audioaktøren i år. Så flott ut den :) Men det jo finnes jo mange flere cd-spillere som kommer med innebygd forforsterker? Jeg kan nevne spillere fra Ayon, dCS, McIntosh, Audioaero osv..

Når jeg sier "en viss prisklasse", er jeg åpen for forslag. Er klar over at det fort kan bli dyrere, viss man skal ha en cd-spiller og forforsterker i samme boks.

Er det noen som har konkrete forslag på cd-spillere med innebygd forforsterker jeg burde ha sjekket ut, viss det skulle blitt aktuelt ?
Har Ancient Audio spilleren omtalt her hjemme, og kan skrive under på at den er meget god. Har en varm, men presis lydkarakter. Vil egentlig kalle det vinylaktig. Potimeteret som sitter i den skal være av meget god kvalitet, og jeg har ingen grunn til å tvile på det. Den brukes som pre sammen med JJ sin 300B forsterker
 

tintoretto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
61
Antall liker
0
KentOve skrev:
tintoretto: Jeg må få spørre: hva er det som skiller en volumkontroll og innebygget forforsterker egentlig? Jeg skjønner ikke helt dette. Av Linn har jeg ikke hørt alverdens. På Horten messa i år fikk vi høre forskjellene mellom Sneaky DS, Majik DS, Akurate DS og Klimax DS koblet opp på Linn Majik 140. Det tror jeg faktisk er alt jeg har hørt fra Linn noen gang.
Hei KentOve

Hva er en volumkontroll?

På de fleste CD-spillere har du et fast lydnivå ut til forsterkeren. En spiller med volumkontroll kan regulere dette nivået NED. Det vil si at signalet som går til forsterkeren blir svært svakt hvis du spiller lavt. Dette medfører 1) elektronikken og kablene må jobbe med svært ømfintlige signaler og 2) forsterkeren må forsterke signalet mer for å oppnå samme lydnivå, noe som kan gi seg utslag i dårligere dynamikk og driv. Som du nå sikkert har skjønt gjør en forsterker det stikk motsatte av en volumkontroll, den forsterker signalet :eek:

Men dette er ren teori. Som med annen teknologi har det skjedd mye de siste årene (tror det finnes digitale volumkontroller også..uten at jeg har noe greie på dette). Det er sikkert mange spillere med volumkontroll som spiller like bra som CD/forforsterker-kombinasjoner. Det gir jo mer penger å bruke på godt drivverk, etc når det kun er behov for én boks og noen få kretskort.
 
Topp Bunn