Sensur,utestengelse og "tilintegjørelse"

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Beklager et åpningsinnlegg av en smule kryptisk art.

Kort fortalt; har ikke postet på HFS siden 3. august. Ble av en eller annen merkelig grunn "utestengt" fra forumet, men ikke bruktbørsen og PMer. Fikk ikke respons på hvorfor, og tok i bruk et annet nick for å følge med og holde kontakten med noen medlemmer her. Eros-kontoen var først oppe igjen som normalt etter et par uker, takket være et PM til øvrigheta fra et annet medlem.

Mitt andre nick har aldri postet et eneste innlegg på HFS, kun gjort seg til kjenne ovenfor noen andre medlemmer (ikke mods eller høvding), kun på PM. Til min overraskelse er denne kontoen/nicket nå borte.
Blir vi brukerne "kikket i kortene", dvs. private PMer lest? Er det noen i kulissene som trekker egne konklusjoner og sletter kontoer etter eget forgodtbefinnende?

Lysten til videre deltakelse må sies å ha blitt mindre, og jeg finner det hele ganske ubehagelig i grunn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
Beklager et åpningsinnlegg av en smule kryptisk art.

Kort fortalt; har ikke postet på HFS siden 3. august. Ble av en eller annen merkelig grunn "utestengt" fra forumet, men ikke bruktbørsen og PMer. Fikk ikke respons på hvorfor, og tok i bruk et annet nick for å følge med og holde kontakten med noen medlemmer her. Eros-kontoen var først oppe igjen som normalt etter et par uker, takket være et PM til øvrigheta fra et annet medlem.

Mitt andre nick har aldri postet et eneste innlegg på HFS, kun gjort seg til kjenne ovenfor noen andre medlemmer (ikke mods eller høvding), kun på PM. Til min overraskelse er denne kontoen/nicket nå borte.
Blir vi brukerne "kikket i kortene", dvs. private PMer lest? Er det noen i kulissene som trekker egne konklusjoner og sletter kontoer etter eget forgodtbefinnende?

Lysten til videre deltakelse må sies å ha blitt mindre, og jeg finner det hele ganske ubehagelig i grunn.
det klandreverdig med denne saken er mangel på tilbakemelding fra Høvdingen til deg. Tok opp denne saken og fikk svar men det er ikke meg det gjelder. Vet at flere medlemmer (meg selv inkludert) vurderer videre deltagelse på forumet grunnet denne saken.

J

J.J

Gjest
Jeg vet jo at dem som drifter et forum har muligheten til å lese PM om dem vil... MEN det er jo totalt moralsk forkastelig og håper virkelig at dette ikke skjer her - og at det er en annen grunn.

Jeg vil evnt støtte Eros om så skjer - og vurdere min tid her.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.598
Torget vurderinger
12
Her synes jeg Høvdingen skal komme på banen snarest med en redegjørelse. To sider er bedre enn ingen sider av en sak ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva hadde du gjort galt da Eros? Eller var det hele muligens en misforståelse/inkurie?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anbefaller høvdingen å komme på banen snarest. Spent på hvordan PM håndteres.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Hørtes mest ut som en bug, trodde ikke de hadde en funksjon som tillot utestengelse fra generell posting.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Vidar P skrev:
Hva hadde du gjort galt da Eros? Eller var det hele muligens en misforståelse/inkurie?
Mulig jeg har slengt med leppa på et par feil steder, men daglig postes det ganske drøye innlegg som får stå (forsåvidt riktig, misliker sletting), og medlemmene tuter og kjører videre. Mest sannsynlig har det vært noe teknisk som gjorde Eros-kontoen utilgjengelig for forumet. Selvsagt blir dette rene spekulasjoner fra min side, enn så lenge jeg aldri har fått svar tilbake.

Det jeg reagerer på, er hvorfor mitt sovende nick (navn uvesentlig) plutselig er borte. Vi lever i dataalderen, selvsagt er PMer tilgjengelig for de som drifter en side osv., tror alle forstår det, men fra der til sletting/utestengelse av en brukerkonto sånn uten videre er veien lang, veldig lang. Ikke minst siden det ikke forefinnes postinger eller emailregistreringer kun PMer mellom medlemmer som kan koble nickene til en og samme bruker.

Til de det måtte angå, ikke les det jeg skriver som drøye påstander, men som direkte spørsmål.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Kanskje forumet er utstyrt med en automatisk sikkerhetsfunksjon, og at en eller annen eventualitet har trigget visse automatiske begrensninger på din konto, altså via din IP. Det merkelige er jo da at den andre kontoen er slettet fullstendig og at Eros-kontoen er gjenåpnet. Man skulle jo anta at det må gjøres av menneskehender.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Vidar P skrev:
Mulig jeg har slengt med leppa på et par feil steder, men daglig postes det ganske drøye innlegg som får stå (forsåvidt riktig, misliker sletting), og medlemmene tuter og kjører videre. Mest sannsynlig har det vært noe teknisk som gjorde Eros-kontoen utilgjengelig for forumet. Selvsagt blir dette rene spekulasjoner fra min side, enn så lenge jeg aldri har fått svar tilbake.

Det jeg reagerer på, er hvorfor mitt sovende nick (navn uvesentlig) plutselig er borte. Vi lever i dataalderen, selvsagt er PMer tilgjengelig for de som drifter en side osv., tror alle forstår det, men fra der til sletting/utestengelse av en brukerkonto sånn uten videre er veien lang, veldig lang. Ikke minst siden det ikke forefinnes postinger eller emailregistreringer kun PMer mellom medlemmer som kan koble nickene til en og samme bruker.

Til de det måtte angå, ikke les det jeg skriver som drøye påstander, men som direkte spørsmål.
Kan det være at du i lys av Trygve Aas Olsens bok om Dagbladets indre liv blir ansett som en sikkerhetsrisiko? ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
At du ikke fikk respons tilbake på hvorfor er ikke akseptabelt.
Skjerp dere som moderer og drifter HFS.
(Blir vel jeg utestengt også nå ;D)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Et annet spm er hvor mange av disse 15k medlemmer som er reele? Bedre med en aktiv kjernegruppe enn å lage et alt for stort nummer. Og hvis kontoer blir slettet skulle en tro antallet blir mindre, men det skjer jo aldri... 8)

Forøvrig har dette med lesing av pm vært oppe før. Det kan gjøres ja, men det bedyres ifra øverste hold at det ikke gjøres... You do the math... :)

R

Roysen

Gjest
Om jeg ikke tar helt feil bør Eros selv skjønne hvorfor hans andre nick ble slettet. Det hadde vel med navnet han hadde valgt. Det tror jeg faktisk Eros skjønner selv, så hvorfor gjøre noe nummer ut av akkurat det?

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
bambadoo skrev:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28521.0.html
Angående pm's. Men det er ikke hva denne saken dreier seg om.
Det er helt riktig, det er ikke det det dreier seg om, men tredjeparts lesing av PMer kan være en årsak.

Forøvrig vil jeg rette en takk til Bambadoo som den eneste som tok seg tid til å svare på PM for et par uker siden, og som den gang brakte problemet med kontoen videre opp i systemet. (og der stoppet det :-\ )

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Roysen skrev:
Om jeg ikke tar helt feil bør Eros selv skjønne hvor hans andre nick ble slettet. Det hadde vel med navnet han hadde valgt. Det tror jeg faktisk Eros skjønner selv, så hvorfor gjøre noe nummer ut av akkurat det?

Mvh
Roysen
Takk, og der kom det et oppklarende svar, fra et dessverre ikke uventet hold.
Så kan jo resten av forumets medlemmer vurdere hvorvidt det er riktig at kontoer skal slettes pg.a antagelser.

Mvh
Eros aka "Roysenbær"

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke hva jeg skal redgjøre for - jeg fikk en PM fra 65finger som spurte om brukernavnet Erosloveking - jeg sjekket, og jeg så at brukernavnet var delvis utestengt - jeg rettet på det, og det er alt jeg vet. Jeg har faktisk ingen anelse om hvorfor dennne utestengelsen har skjedd, og det er ingen av moderatorene som bevisst har gjort dette. Det er heller ingen som har lest noen pm'er eller gjort noe spennende i kulissene.

Mest sannsynlig så må det være jeg som har gjort en eller annen feil når jeg har utestengt noen medlemmer som brukte forumet til å legge ut spam.

Det alternative brukernavnet som ble opprettet av Erosloveking ble både overflødig (samtidig som det var et litt provoserende navn), så det ble fjernet rett etter vi fikk rettet opp i feilen.

Hele greia er bare basert på en eller annen beklagelig feil, og ettersom jeg ikke har hørt noenting fra Erosloveking, så regnet jeg med at alt var i orden.

Mvh
Høvdingen

R

Roysen

Gjest
Jeg skjønner ikke hvilke antagelser Eros snakker om. Dette er ingen konspirasjon Eros.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Haha, da jeg så nicket "Roysenbær" var jeg sikker på det var Roysens reservenick :D

R

Roysen

Gjest
Snickers-is skrev:
Haha, da jeg så nicket "Roysenbær" var jeg sikker på det var Roysens reservenick :D
Nettopp det var jeg redd for at flere skulle tro.

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
@Høvdingen, det jeg klandrer deg for er at du ikke har gitt noen tilbakemeldinger før nå.

@Roysen, ikke la dette bli et munnhuggeri, eller "krig mellom oss to.

"Roysenbær" postet aldri meg bekjent. Kun noen PMer, og kort aktivitet på chaten en gang, uten at det da ble skrevet noe dritt fra min side. Er ikke ute etter konspirasjoner, men det er jo tydlig at noen har "snakket" sammen. Ingen blir provosert av ingenting.

R

Roysen

Gjest
Eros, dersom du ikke vil at dette skal bli et munnhuggeri mellom oss ønsker jeg at du tenker gjennom hvorfor du valgte nettopp det nicket og hvorfor du konsekvent uten unntak tolker det mest negative tenkelige ut av hva jeg skriver.

Mvh
Roysen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:

Mvh
Roysen
Gjorde du noe sjæl for å forhindre det, f.eks. å gi beskjed på forumet at du ikke hadde noe med det nicket å gjøre?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Eros, dersom du ikke vil at dette skal bli et munnhuggeri mellom oss ønsker jeg at du tenker gjennom hvorfor du valgte nettopp det nicket og hvorfor du konsekvent uten unntak tolker det mest negative tenkelige ut av hva jeg skriver.

Mvh
Roysen
Akkurat det siste er det mange som gjør. Hva kan det komme av tro?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Jeg var på chatten den dagen Roysenbær postet der. Det ble ikke skrevet noe som jeg tolket negativt mens jeg var der. Imidlertid har jeg en viss forståelse for Roysens reaksjon. Det kan jo virke noe ironiserende.

R

Roysen

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Mvh
Roysen
Gjorde du noe sjæl for å forhindre det, f.eks. å gi beskjed på forumet at du ikke hadde noe med det nicket å gjøre?
Hva mener du jeg kunne gjort eller skrevet som jeg var sikker på at alle medlemmene fikk med seg? Jeg synes spørsmålsstillingen heller burde være hvorfor dette nicket ble valgt.

Mvh
Roysen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
.....men det er jo tydlig at noen har "snakket" sammen. Ingen blir provosert av ingenting.
Hvem er denne Ingen? ;D

Er fristet til å lage meg et nick med navnet ProvoKing.
Men andre får ta seg av dette- og gjør det.
(har ingenting med deg å gjøre Eros)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:
Snickers-is skrev:
Mvh
Roysen
Hva mener du jeg kunne gjort eller skrevet som jeg var sikker på at alle medlemmene fikk med seg? Jeg synes spørsmålsstillingen heller burde være hvorfor dette nicket ble valgt.

Mvh
Roysen
Man kan da aldri være sikker på at "alle" medlemmene får med seg alt. Men hadde du tatt et initiativ selv, ville jo "noen" ha lest det, og dermed ville risikoen for få at "flere skulle tro" ha blitt tilsvarende redusert.

R

Roysen

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Les tilbake på forumet og se i hvor lang tid Eros har hengt på som en klegg og lagt helt andre tolkninger til grunn enn det som egentlig ble skrevet. Jeg spør igjen burde ikke spørsmålet være hvorfor det nicket ble valgt.

Mvh
Roysen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
emotikon skrev:
ErosLoveking skrev:
.....men det er jo tydlig at noen har "snakket" sammen. Ingen blir provosert av ingenting.
Hvem er denne Ingen? ;D

Hva med ErosPervoKing?

feel free ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
emotikon skrev:
ErosLoveking skrev:
Hvem er denne Ingen? ;D

Hva med ErosPervoKing?

feel free ;)
Ligger ikke oppe i dagen for meg nå, men kanskje en dag.....på et annet forum. ;D

R

Roysen

Gjest
Det som skjedde var at jeg som Snickers plutselig så nicket Roysenbær her en dag. Jeg ble som Snickers skriver bekymret for at dette medlemet som ikke var meg skulle assosieres med meg eller at man skulle tro at det var meg. Jeg gikk derfor inn på profilen og så at det var et relativt nyregistrert nick uten noen innlegg. Jeg visste ikke hvem som stod bak nicket men antok at det var en spøk mot meg.

Jeg sendte så en PM til moderatorene og kommenterte at jeg ikke ønsket å være hårsår, men at jeg ønsket å gjøre de oppmerksom på nicket.

Det var først når jeg leste denne tråden med din beskrivelse Eros med nytt nick og null innlegg at jeg skjønte at du stod bak, noe jeg egentlig mistenkte i utgangspunktet også.

Du bekreftet det så i denne tråden selv.

Mvh
Roysen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Roysen skrev:
Steinar_Lund skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Les tilbake på forumet og se i hvor lang tid Eros har hengt på som en klegg og lagt helt andre tolkninger til grunn enn det som egentlig ble skrevet. Jeg spør igjen burde ikke spørsmålet være hvorfor det nicket ble valgt.

Mvh
Roysen
Jeg tror kanskje ikke allmenheten på forumet ser det slik. Vi har jo aldri noen mulighet til å være flue på veggen i vårt eget liv, men normalt tolker ikke andre uttalelser like negativt som den de kan synes rettet mot.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Siden det ser ut til at det er et ønske om å stå skolerett for valg av nick, så gjør jeg gjerne det.

Ingen hemmelighet at jeg går dårlig overens med Roysen, derfor har jeg holdt meg stort sett unna hans innlegg ganske lenge nå. "Roysens rede" følger jeg fortsatt med skrekkblandet fryd og undring, uten aktiv deltakelse selv. Til fattig trøst så er faren for og møtes i Horten lik null, og hjemmebesøk ditto i uoverskuelig fremtid.
Valget av Roysenbær kan for all del oppfattes som barnslig, så har jeg oppført meg umodent innrømmer glatt det, men jeg har uansett ikke behov for å kalle andre forummedlemmer ved forskjellig navn. Klegg, kjerring osv.

Det her vil uansett ikke føre frem

C

Cyber

Gjest
Jeg tror som tidligere nevnt at medlemmene her spiller alt for lite musikk, eventuelt for mye sinna-rock.

Nå har vi jo fått en avklaring fra vår Commander in chief og det hele virker jo nokså uskyldig spør du meg. Jeg er sikker på at du, Eros, skjønner at nicket kunne tolkes som en slags ironi og at noen har større tær enn andre.

Til syvende og sist er dette et forum om å like musikk og kose seg litt med veien for å reprodusere den på et bra nivå - hvorfor krangle, ellers i livet velger jo de fleste forskjellige biler/hus/katter osv...

Vel, god lørdag ønskes dere alle!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Støtter sistnevnte taler. Eros har gått sin Cannossa-gang...Nå må det høres litt musikk. I det store er det en bagatell, lærerik ja, men en bagatell... :)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
cybervision_ skrev:
Jeg tror som tidligere nevnt at medlemmene her spiller alt for lite musikk, eventuelt for mye sinna-rock.

Nå har vi jo fått en avklaring fra vår Commander in chief og det hele virker jo nokså uskyldig spør du meg. Jeg er sikker på at du, Eros, skjønner at nicket kunne tolkes som en slags ironi og at noen har større tær enn andre.

Til syvende og sist er dette et forum om å like musikk og kose seg litt med veien for å reprodusere den på et bra nivå - hvorfor krangle, ellers i livet velger jo de fleste forskjellige biler/hus/katter osv...

Vel, god lørdag ønskes dere alle!

Selvsagt, Boysenbær ville liksom ikke ha samme schwung over seg.

Som det kommer frem av innleggene nå, så er en konto uten postinger slettet ut ifra antagelser.

I den relativt korte tiden jeg har vært borte som bidragsytende på HFS, har det vært rom for flere skattejakter og platekjøp, om mulig enda mer musikklytting, mange konserter (også på arrangørsiden), platespilling og mye annen moro. Livet er for kort til å være sint.

Fortsatt en god lørdag til deg og alle andre fra kongens hule.
Nå er det tid for betalt arbeid.

PS høsten kommer til å bringe mye både på utstyrssiden og platesiden. Trivelige greier. :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.063
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men nicket Boysen er fortsatt ledig. Emil Boysen, Boysenbær etc, assosiasjonsmulighetene er omfattende.

Edit: krysspost.

C

Cyber

Gjest
ErosLoveking skrev:
Selvsagt, Boysenbær ville liksom ikke ha samme schwung over seg.

...............

Nå er det tid for betalt arbeid.
Nei, det er helt riktig. ;D

Huff, hørtes slitsomt ut, jeg skal jobbe dugnad - kanskje enda verre?

Topp Bunn