Sennheiser HD580/HD600/HD650

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HE-6 er revitalisert med Mjolnir / Gungnir. HE-6 har pendla farlig nær bruktmarkedet ganske lenge - men er saved by the Schiitbell.

    Jeg tror jeg drar på til uka med et par HD800 og en WA22. Sånn, bare for morro. :) Stresset blir da å finne balanserte kabler til HD800. :mad:
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Strålende ide! Og sleng med en SR-009/BHSE/WES også, så er du dekket for en stund ;)

    HE-6 er revitalisert med Mjolnir / Gungnir. HE-6 har pendla farlig nær bruktmarkedet ganske lenge - men er saved by the Schiitbell.

    Jeg tror jeg drar på til uka med et par HD800 og en WA22. Sånn, bare for morro. :) Stresset blir da å finne balanserte kabler til HD800. :mad:
    HE-6 VAR vel på brukten en stund - jeg vurderte å kjøpe dem ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    He, he. HE-6 blir nok her. Kjekt å ha dem og ta dem frem en gang i blandt. :) Det der med SR-009 vaker selvsagt i bakhodet, men så hører man (leser) at HE-6 er 93% av SR-009 - og å gi $5000 for SR-009 er helt uaktuelt da. Stax er selvsagt på lista uansett. Jeg synes SR-007 (mkII) var fantastisk gode, men manglet Audezes engasjement.

    Etter at Schiitrekka kom i hus, så ser jeg vesentlig mer sporadisk etter en "super-duper-stereo-amp" til å drive HE-6. Har vært gjennom såpass mange av dem, at jeg innser at HE-6 ikke bare trenger effekt.

    Men, nå er vi ordentlig OT. Beklager.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Koblet Sennheiser HD 650 til en Androidtelefon og laptoputgang uten hodetelefonforsterker i dag, og det låter faktisk overraskende bra. Det spillte ikke like høyt som med en amp selvfølgelig, men nok for de fleste (sikkert pga loudness war). Uansett, lyden ble dritsmooth.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har storkost meg med både HD650 og HD800 rett fra iPod i fjern fortid. Man bør gjøre slikt oftere. Husker i sommer en gang, så hørte jeg på T50RP RETT FRA iPODEN (!!)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ble faktisk veldig overrasket over hvor bra det låt. Galskapen i denne hobbyen er nesten bunnløs, hahaha. Er smått nysgjerrig på HD 598, har du prøvd disse opp mot HD 650, ardilla (eller andre?)

    iPod (i fjern fortid!), haha. Du er en skapapplefanboygutt! :D
     

    lain

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    7
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Ble faktisk veldig overrasket over hvor bra det låt. Galskapen i denne hobbyen er nesten bunnløs, hahaha. Er smått nysgjerrig på HD 598, har du prøvd disse opp mot HD 650, ardilla (eller andre?)

    iPod (i fjern fortid!), haha. Du er en skapapplefanboygutt! :D
    Jeg har et par HD598 stående på hylla, brukte dem på jobb før.
    De er noe mer tilgivende og har et mindre analytisk preg over lyden i forhold til HD650.
    De føles heller ikke så åpne ut når man har de på hodet.

    Ellers veldig godt fornøyd med dem i forhold til prisen. Vet ikke om så mange andre åpne headphones til 1500 spenn som gir like mye for pengene.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk for svar og lol @ number of headphones you need = number of headphones you own + 1 :D

    Det du sier gjør bare at de frister enda mer... Hvordan er mellomtonen på HD 598 i forhold til 650?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    598 har jeg ikke hørt - men jeg mener å ha lest meg til at den ikke er en billig-HD650.

    Ble faktisk veldig overrasket over hvor bra det låt. Galskapen i denne hobbyen er nesten bunnløs, hahaha. Er smått nysgjerrig på HD 598, har du prøvd disse opp mot HD 650, ardilla (eller andre?)

    iPod (i fjern fortid!), haha. Du er en skapapplefanboygutt! :D
    Neida! Men for å korrigere; jeg er iPod-fan. Ikke Applefan. Men iPod leverer mest lagringsplass per krone, og fungerer ypperlig med lydbøker, samt har brukbar lyd. Dessuten har jeg intet imot Apple - det er brukerne som insisterer på at alt Apple lager er bedre enn alt annet jeg blir lei av.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et par HD598 stående på hylla, brukte dem på jobb før.
    De er noe mer tilgivende og har et mindre analytisk preg over lyden i forhold til HD650.
    650 analytiske?

    Nå står ikke verden til påske. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har et par HD598 stående på hylla, brukte dem på jobb før.
    De er noe mer tilgivende og har et mindre analytisk preg over lyden i forhold til HD650.
    650 analytiske?

    Nå står ikke verden til påske. ;)
    Jeg må også si at jeg stusset litt over denne uttalelsen, da jeg leste den.
    Kan @lain uttdype litt hva han legger i "analytisk" i forholdet til HD650?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hd650 sammenlignes med Hd598, og Iain gjør en relativ sammenligning.

    Hd650 er analytiske i forhold til de fleste rimeligere hodefoner jeg har hørt, hvertfall...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, at dyrere utstyr evner å gjengi detaljer i musikken bedre enn billigere utstyr kan så være. I dagligtale/hifi-nomenklatur er det ikke det de fleste mener med "analytisk", men heller at å låte "analytisk" er det motsatte av å låte "varmt" og "musikalsk".

    Men, for all del.
     

    lain

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2012
    Innlegg
    16
    Antall liker
    7
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Mindre tilgivende, kaldere, mer nøytral er kanskje bedre uttrykk å bruke.
    Merket greit stor forskjell på kilden, en dårlig master gir et dårligere inntrykk på HD650 enn HD598.

    Men innrømmer gjerne at jeg ikke har satt meg inn i malen for ord og uttrykk for "lytte inntrykk bruk".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi har nok alle noe ulik definisjon av begrepet "analytisk" og hvordan vi vektlegger det (gjelder forøvrig andre begrep og definisjoner også), så føl deg ikke alene der @lain. I min betydning og vektlegging av begrepet har jeg vondt for å finne egenskaper og karakteristikker ved HD650 jeg kan relatere til det.

    Men - over til noe annet. Jeg hadde en meget positiv opplevelse her om dagen med HD650. Koblet de til Aune X1DAC, som tidligere ikke har gitt noen "nirvana" opplevelse. Om man ser på de elektriske egenskapene til disse mot hverandre, så skal det på papiret ikke være noen idéel match heller. Ikke at det låter dårlig, men.... HD650 matcher klart bedre mot Leben.
    Dog - i dette tilfellet så brukte jeg Thorens TD145 som kilde. Mao - vinyl, og duverden. Det låt rimelig bra:). Platespillere/RIIA har lavere nivå enn CD-spillere (som jeg i tillegg til Mac, normalt har benyttet som kilde til Aune), og mulig noe ligger der. Aune har litt høy gain, og måtte således her "presses" noe mer.
    Det er i hvertfall langt fra siste gangen denne kombinasjonen skal benyttes.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det balanserte kabler å få kjøpt til HD650? Mvh.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Takk for den linken. Jeg søkte visst for dårlig. Mvh.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg drar på til uka med et par HD800 og en WA22. Sånn, bare for morro. :) Stresset blir da å finne balanserte kabler til HD800. :mad:
    Gi beskjed når du finner slike balanserte kabler . Jeg kunne tenke meg noen selv, men til en rimelig penge og ikke parfymekabler.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har kjøpt stock HD 650-kabel og Nautrik plugg, bare å avisolere og lodde lederne. Skal gjøres i julen, når jeg har tilgang til bolt og tinn. Kom på 200 kr.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Dr Dong: Brukeren Viking her inne på forumet. Kontakt han på PM. Han har egen tråd: Auralic Taurus Lcd3..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650 m.fl.

    [...]
    tl;dr: Hva er poenget med å eie HD650 når man har LCD-2r1...
    Mine foreløbige (og tidlige) observasjoner tilsier at:

    Sennheiser HD 650 (i hvert fall med Grace Design m903) er en hodetelefon det i mange tilfeller er lett å like. I en del tilfeller har jeg tenkt at den er en regelrett flott hodetelefon. Når man tar prisen med i betraktningen, blir den bare enda bedre.

    Jeg tror dog at DavidMahler har rett i at den ikke nødvendigvis er like god/flott for alle musikksjangre. Her skal visstnok Sennheiser HD 600 være en bedre allrounder selv om de egentlig visstnok er ganske like. Dette utsagnet har jeg opplevd som noe uklart. Er det her (nærmest) snakk om at HD 650 har de få dråpene ekstra som av og til medfører at begeret renner over?

    Audeze LCD2.2 bambus forstår jeg derimot egentlig ikke (poenget med). Tidlige tanker var bl.a.:
    • What's all the fuzz about?
    • Stor ståhei for ingenting
    • Audeze er visst ikke særlig opptatt av bl.a. symbaler, hi-hater, strengeinstrumenter, m.m.
    • Det er ikke akkurat riv i elektriske gitarer
    • Er Audeze laget for de diskantsky?
    • Det virker som om en eller annen har vært meget glad i å høvle, og fullstendig glemte å stoppe. Man tenker på salige Prøysens "Julepresangen". Toppen er besynderlig redusert
    • Dårlig egnet til bluegrass
    • Det blir lett litt uengasjerende og stusselig
    Audeze LCD3 fremstod som en mer normal hodetelefon, men fremdeles med de samme familieegenskaper.

    Jeg er dermed også noe forvirret over ardillas utsagn om at Sennheiser HD 650 og Audeze (LCD2) skal ha en del felles. I mine ører er førstnevnte altså riktig bra, mens sistnevnte ble strøket fra kandidatlisten ("good for my wallet").

    HiFiMAN HE-6 var derimot noe helt annet og langt mer positivt som beskrevet i (bl.a.) trådene om Grace Design m903, Lynx Hilo og på Head-Fi.org. Den fremstår som fristende.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    HD650 og LCD2 er betraktet å ha mye til felles mtp lydsignatur av mange andre enn meg, bare for å ha sagt det.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Ble faktisk veldig overrasket over hvor bra det låt. Galskapen i denne hobbyen er nesten bunnløs, hahaha. Er smått nysgjerrig på HD 598, har du prøvd disse opp mot HD 650, ardilla (eller andre?)

    iPod (i fjern fortid!), haha. Du er en skapapplefanboygutt! :D
    Anbefaler å glemme HD 598, fordi HD 595 er mye bedre. Det er vel en utgått modell, men kan sikkert skaffes likevel.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650 vs. Audeze (LCD2)

    HD650 og LCD2 er betraktet å ha mye til felles mtp lydsignatur av mange andre enn meg, bare for å ha sagt det.
    Jeg observerer sannsynligvis verden noe/en del annerledes enn de aller fleste p.g.a. mine lydstyrkepreferanser. Tittentei var ikke overrasket ang. Audeze og meg. Tvert i mot trakk han straks frem mine lydstyrkepreferanser som den sannsynlige eller en vesentlig grunn. Ditto for en forhandler.
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Hvorfor skal jeg ta heisen når Sennheiser?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.495
    Antall liker
    1.012
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    [...]
    Sennheiser HD 650 (i hvert fall med Grace Design m903) er en hodetelefon det i mange tilfeller er lett å like. I en del tilfeller har jeg tenkt at den er en regelrett flott hodetelefon. Når man tar prisen med i betraktningen, blir den bare enda bedre.
    Med m902 opplevde jeg at HD650 bli mer diskanttung enn med det meste annet jeg har hørt. Ikke negativt, men den ble mindre mørk enn vanlig.

    Ellers opplever jeg at jeg stor sett spiller høyere med HD650 enn LCD-2, hva nå enn det impliserer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 650: Diskantmengde og Grace Design m90x vs. andre forsterkere

    [...]
    Sennheiser HD 650 (i hvert fall med Grace Design m903) er en hodetelefon det i mange tilfeller er lett å like. I en del tilfeller har jeg tenkt at den er en regelrett flott hodetelefon. Når man tar prisen med i betraktningen, blir den bare enda bedre.
    Med m902 opplevde jeg at HD650 bli mer diskanttung enn med det meste annet jeg har hørt. Ikke negativt, men den ble mindre mørk enn vanlig.

    Ellers opplever jeg at jeg stor sett spiller høyere med HD650 enn LCD-2, hva nå enn det impliserer.
    Jeg la merke til følgende fra utstyrsoversikten i din Head-Fi.org-profil:
    Headphone Amp Inventory
    [...]
    PAST:
    [...]
    - Grace m902 (crisp and fast - extremely good with the HD650)
    Jeg tror ikke Sennheiser HD 650 ihht. min smak bør ha mindre diskant/topp enn det jeg så langt har observert. Som tidligere skrevet: Jeg blir formodentlig klokere etterhvert.

    Dette kan dessuten kanskje fortelle oss noe om hvorfor den ikke falt i smak hos Morpheus. Han likte jo Shure SRH940 meget godt. Det betyr (sannsynligvis) at han setter pris på en del diskant. Hvis han da har benyttet hodetelefonforsterkere som gav Sennheiser HD 650 ganske lite diskant, kan det lett ha blitt for lite.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    HD650 fikk rett og slett en helt ny dimensjon med Burson HA160. Detaljer og stålkontroll er stikkord, sammen med lytteglede. Har ikke hørt en lignende herlig bass før, så tung og samtidig så rask. Skillet intrumentene imellom gjør at jeg nå kan høre hvilken streng på gitaren som spiller (ihvertfall føles det slik på Bob Dylans Man in the long black coat og Nils Lofgren acoustic live).
    Må kunne anbefale kombinasjonen uten nevneverdig problem. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonforsterkermætsjing, diskantmengde, lydsignaturforskyvning/-påvirkning m.m.

    [...]
    Sennheiser HD 650 (i hvert fall med Grace Design m903) er en hodetelefon det i mange tilfeller er lett å like. I en del tilfeller har jeg tenkt at den er en regelrett flott hodetelefon. Når man tar prisen med i betraktningen, blir den bare enda bedre.
    Med m902 opplevde jeg at HD650 bli mer diskanttung enn med det meste annet jeg har hørt. Ikke negativt, men den ble mindre mørk enn vanlig.

    Ellers opplever jeg at jeg stor sett spiller høyere med HD650 enn LCD-2, hva nå enn det impliserer.
    Jeg la merke til følgende fra utstyrsoversikten i din Head-Fi.org-profil:
    Headphone Amp Inventory
    [...]
    PAST:
    [...]
    - Grace m902 (crisp and fast - extremely good with the HD650)
    Jeg tror ikke Sennheiser HD 650 ihht. min smak bør ha mindre diskant/topp enn det jeg så langt har observert. Som tidligere skrevet: Jeg blir formodentlig klokere etterhvert.

    Dette kan dessuten kanskje fortelle oss noe om hvorfor den ikke falt i smak hos Morpheus. Han likte jo Shure SRH940 meget godt. Det betyr (sannsynligvis) at han setter pris på en del diskant. Hvis han da har benyttet hodetelefonforsterkere som gav Sennheiser HD 650 ganske lite diskant, kan det lett ha blitt for lite.
    Lynx Hilo ser så langt ut til, i hvert fall for noen hodetelefoner, å gi (noe) mer topp/diskant enn Grace Design m903. Jeg har observert det både for Sennheiser HD 650 og beyerdynamic T 5 p.

    En god del har skrevet at Bottlehead Crack skal være spesielt god for Sennheiser HD 650, men jeg har ikke fått med meg hvilke aspekter som blir spesielt bra.

    Hva skal til for å tippe Audeze LCD3 i lignende retning? Audeze LCD2.2b vil formodentlig trenge ekstra sterk lut(?) Ref. innlegg #185, #186 og #188.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ...trenge ekstra sterk lut(?).
    Her mener jeg det er som i høyttalerverden. Man kan tune lyden til de høyttalerne man har valgt litt hit og dit med DAC, pre og effekt. Liker man i utgangspunktet ikke lyden fra høyttalerne, så er det et blindspor å bruke for mye fokus på elektronikken foran høyttalerne. Skift høyttalere og finn andre som passer ens preferanser bedre - og ta det videre derfra.

    Så, det å skulle tune f. eks. Audeze med "ekstra sterk lut" slik at de passer bedre til hva man foretrekker blir i mine ører helt feil. Da bør man anskaffe andre hodetelefoner som utgangspunkt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kontrolltenkning og -spørsmål kan gi ny innsikt

    ^
    Vi er neppe uenige.

    Spørsmålet var utløst av ardillas kommentarer om Sennheiser HD 650s varierende oppførsel, at den ligner på Audeze og at jeg liker HD 650 med mitt utstyr, men ikke falt for Audeze hverken med mitt eller en del annet utstyr. Det er alltids nyttig med litt kontrolltenkning og -spørsmål. Av og til lærer man noe nytt på den måten.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 600 vs. HD 650

    [...]
    Mine foreløbige (og tidlige) observasjoner tilsier at:

    Sennheiser HD 650 (i hvert fall med Grace Design m903) er en hodetelefon det i mange tilfeller er lett å like. I en del tilfeller har jeg tenkt at den er en regelrett flott hodetelefon. Når man tar prisen med i betraktningen, blir den bare enda bedre.

    Jeg tror dog at DavidMahler har rett i at den ikke nødvendigvis er like god/flott for alle musikksjangre. Her skal visstnok Sennheiser HD 600 være en bedre allrounder selv om de egentlig visstnok er ganske like. Dette utsagnet har jeg opplevd som noe uklart. Er det her (nærmest) snakk om at HD 650 har de få dråpene ekstra som av og til medfører at begeret renner over?
    [...]
    Har noen av dere erfaring med både Sennheiser HD 600 og HD 650? Hvordan er de ifht. hverandre? Har DavidMahler rett ang. allroundegenskapene? Kan dere hjelpe ang. ganske like, men allikevel forskjellige?

    Se det gjerne også ifht. ardillas og mine diskantobservasjoner gjengitt i innlegg #196. Det er tenkbart at HD 650s allroundegenskaper forbedres når den får (noe) mer topp/diskant.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    At CDW ikke skjønner hva vitsen er med LCD-2 er jo litt søtt, egentlig. :)
    Jeg skjønner heller ikke vitsen men jeg kan tenke meg den allikevel, akkurat som med Grado PS1000.

    Jeg burde nok ikke solgt mine HD600 for det var faktisk noen ordentlig gode hodetelefoner men på en annen side er det bedre at noen bruker de enn at de samler støv hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn