Sennheiser HD 800

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sennheiser HD 800-kabel

    The cable itself is the same cable as the HD 800 cable with the 6.3mm plug.
    Er den kabelen å få tak i uterminert og fritt valgt lengde? (Jeg har ikke funnet noe om det.)
    Jeg har ikke lest, men heller ikke lett etter, noe om varierende lengder.

    Jeg antar at standardkabelen er tilgjengelig som reservedel, men formodentlig i standardlengde. Det er mulig at den er billigere enn den balanserte for de som lodder kabel selv.

    Sennheiser produserer også produkter rettet mot profesjonelle. Sennheisers profesjonelle headsett (hodetelefon + mikrofon) kunne leveres med forskjellige kabler og termineringer inkl. uterminert. Jeg er usikker på om de også kunne levere flere lengder. Se f.eks. Sennheiser HMD 26.

    Sennheiser har vel (i noen grad) også markedsført Sennheiser HD 800 overfor profesjonelle. Kanskje de tilbyr spesiallengder?

    Jeg formoder at noen av de uavhengige kabelprodusentene kan levere valgfri lengde.

    Se forøvrig gjerne tråden "Hodetelefonforlengerkabel" og evt. "Hodetelefonerstatningskabel".
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg tilsynelatende melde meg på i denne tråden i tillegg til LCD-3-tråden. Snappet akkurat opp et par brukte HD-800 til en rimelig penge. Har på en måte bare vært et spørsmål før jeg handlet, og har flere ganger tidligere også "nesten" slått til, men noe har alltid stoppet meg.

    Denne gangen gikk det altså galt / riktig, og HD-800'ene vil supplere mine LCD-3 gjennom en Schiit Mjolnir. Ikke nødvendigvis den beste matchen i verden, men neppe den dårligste heller.

    Har noen erfaring med disse toxic-kablene? Ser de er relativt billige kontra andre kabler. Er allerede i kontakt med Steve fra Q-audio fordi jeg har LCD-kabler fra ham og virkelig liker de, men det blir nok fort 300 usd eks mva før jeg ser noe til de, og andre alternativer er jo alltids spennende. Litt sånn semi-on-topic slik sett - noen som helst forskjell på 1 x 4 pin XLR og 2 x 3 pin XLR? Antar det blir med utseendet.

    Gleder meg til å kjenne på om HD-800 er noe som fenger meg. Har hørt de tidligere og blitt fascinert over detaljerikheten, men har også notert meg at mye av den gamle jazzen jeg har hørt på har blitt revet rent i stykker av for mange detaljer. Håper i alle fall LCD-3 og HD-800 skal kunne dekke det meste, og om 800 ikke er snasne nok er de vel sånn noenlunde greie å omsette videre.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da kan jeg tilsynelatende melde meg på i denne tråden i tillegg til LCD-3-tråden. Snappet akkurat opp et par brukte HD-800 til en rimelig penge. Har på en måte bare vært et spørsmål før jeg handlet, og har flere ganger tidligere også "nesten" slått til, men noe har alltid stoppet meg.

    Denne gangen gikk det altså galt / riktig, og HD-800'ene vil supplere mine LCD-3 gjennom en Schiit Mjolnir. Ikke nødvendigvis den beste matchen i verden, men neppe den dårligste heller.

    Har noen erfaring med disse toxic-kablene? Ser de er relativt billige kontra andre kabler. Er allerede i kontakt med Steve fra Q-audio fordi jeg har LCD-kabler fra ham og virkelig liker de, men det blir nok fort 300 usd eks mva før jeg ser noe til de, og andre alternativer er jo alltids spennende. Litt sånn semi-on-topic slik sett - noen som helst forskjell på 1 x 4 pin XLR og 2 x 3 pin XLR? Antar det blir med utseendet.

    Gleder meg til å kjenne på om HD-800 er noe som fenger meg. Har hørt de tidligere og blitt fascinert over detaljerikheten, men har også notert meg at mye av den gamle jazzen jeg har hørt på har blitt revet rent i stykker av for mange detaljer. Håper i alle fall LCD-3 og HD-800 skal kunne dekke det meste, og om 800 ikke er snasne nok er de vel sånn noenlunde greie å omsette videre.
    1) Gratulerer. LCD-3 og HD800 er jo motsatsene i sin klasse kan man si - så u er godt dekket. Utfordringen blir vel "bøtteeffekten", at LCD-3 blir for tamme og tilbakelente når man har vendt seg på HD800 - og omvendt andre veien. ;em Mjolnir er ganske lyst stemt, og sparker mer i LCD-3's topregister enn de fleste.

    Mjolnir og HD800 er en match jeg ville unngått etter å ha hørt komponentene hver for seg - men aldri sammen. Dog - man vet jo aldri. Vil du temme toppen på HD800 kan jeg anbefale Violectric V200 - men den drar LCD-3 litt for bakpå, så den er ikke optimal der.

    LCD-3 og HD800 kan jeg vanskelig tenke meg optimalt drevet av samme forsterker...

    2) Kabler: Toxic er supert - har en selv. 4-pin XLR er den nye normen, 2x3 pins er unødvendig og på vei ut. Kjør 4-pins fra Toxic. Ikke bestill kabler med sølv, det pleier å gi litt ekstra i toppen sies det...
     

    hreple

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    30
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått opp HD-800'ene sammen med Schiit Mjolnir - en amp flere i utgangspunktet hevder er ganske lys og fremhever topper. Jeg vet ikke om det er fordi jeg kjører Q-audio kabler, om det er M51 som gjør noe eller om gudene bare er med meg, men opplever hodetelefonene som overraskende mye mindre lyse enn jeg vel var redd for.

    Dette, sammen med en helt fantastisk komfort (kanskje ikke voldsomt sjokkerende når mitt par LCD-3 nærmest oppleves som å trekke på seg en stor og fet pilotlue fra 20-tallet i skinn) har overrasket meg ganske markant.

    Jeg lurer vitterlig på om jeg opplever detaljenivået fra HD-800 som rikere enn LCD-3. Kanskje repeterer jeg bare hva alle har skrevet - jeg er ikke helt sikker. Disse to hodetelefonene sies å være nærmest diametrale motsetninger, men jeg opplever det ikke slik. Begge gir utrolig lyd - men HD-800 er en del mer åpne og gir meg nok noe mer romfølelse. Ved tidligere lytter har jeg argumentert for at de nærmest er for tredimensjonelle - men dette kan jeg ikke helt se lengre. På mitt oppsett er de i alle fall overraskende gode - virkelig skremmende gode. Så gode at jeg stirrer litt mistroende bort på LCD-3'ene og vagt undres på hva jeg egentlig skal med de.

    Bottom line - for meg virker Mjolnir å være en svært pen match så langt. Samtidig noterer jeg meg at konverteringsledd fra HD-800 til Audeze-plugg på mine Q-audio kabler gjør kablene i overkant lange - og en del treffer skuldrene mine (sparer penger til giraff-hals as we speak).
    Tar også litt forbehold om nytt-leketøy-syndrom og kognitiv dissonans - og gjør et forsøk på å forklare meg nærmere (og bedre) om en stund. Men for nå - i den ganske intense sommervarmen var dette et kjærkomment bytte av hodetelefoner. Om noe kan jeg ha et par for kalde- og et par for varme dager ...
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått opp HD-800'ene sammen med Schiit Mjolnir - en amp flere i utgangspunktet hevder er ganske lys og fremhever topper. Jeg vet ikke om det er fordi jeg kjører Q-audio kabler, om det er M51 som gjør noe eller om gudene bare er med meg, men opplever hodetelefonene som overraskende mye mindre lyse enn jeg vel var redd for.

    Dette, sammen med en helt fantastisk komfort (kanskje ikke voldsomt sjokkerende når mitt par LCD-3 nærmest oppleves som å trekke på seg en stor og fet pilotlue fra 20-tallet i skinn) har overrasket meg ganske markant.

    Jeg lurer vitterlig på om jeg opplever detaljenivået fra HD-800 som rikere enn LCD-3. Kanskje repeterer jeg bare hva alle har skrevet - jeg er ikke helt sikker. Disse to hodetelefonene sies å være nærmest diametrale motsetninger, men jeg opplever det ikke slik. Begge gir utrolig lyd - men HD-800 er en del mer åpne og gir meg nok noe mer romfølelse. Ved tidligere lytter har jeg argumentert for at de nærmest er for tredimensjonelle - men dette kan jeg ikke helt se lengre. På mitt oppsett er de i alle fall overraskende gode - virkelig skremmende gode. Så gode at jeg stirrer litt mistroende bort på LCD-3'ene og vagt undres på hva jeg egentlig skal med de.

    Bottom line - for meg virker Mjolnir å være en svært pen match så langt. Samtidig noterer jeg meg at konverteringsledd fra HD-800 til Audeze-plugg på mine Q-audio kabler gjør kablene i overkant lange - og en del treffer skuldrene mine (sparer penger til giraff-hals as we speak).
    Tar også litt forbehold om nytt-leketøy-syndrom og kognitiv dissonans - og gjør et forsøk på å forklare meg nærmere (og bedre) om en stund. Men for nå - i den ganske intense sommervarmen var dette et kjærkomment bytte av hodetelefoner. Om noe kan jeg ha et par for kalde- og et par for varme dager ...
    grattis med nye hodetelefoner, og hvis du ikke finner bruk for dine LCD-3 noe mere så har vi et eminent "torget" som du kan legge de ut på...! LOL :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått opp HD-800'ene sammen med Schiit Mjolnir - en amp flere i utgangspunktet hevder er ganske lys og fremhever topper. Jeg vet ikke om det er fordi jeg kjører Q-audio kabler, om det er M51 som gjør noe eller om gudene bare er med meg, men opplever hodetelefonene som overraskende mye mindre lyse enn jeg vel var redd for.

    Dette, sammen med en helt fantastisk komfort (kanskje ikke voldsomt sjokkerende når mitt par LCD-3 nærmest oppleves som å trekke på seg en stor og fet pilotlue fra 20-tallet i skinn) har overrasket meg ganske markant.

    Jeg lurer vitterlig på om jeg opplever detaljenivået fra HD-800 som rikere enn LCD-3. Kanskje repeterer jeg bare hva alle har skrevet - jeg er ikke helt sikker. Disse to hodetelefonene sies å være nærmest diametrale motsetninger, men jeg opplever det ikke slik. Begge gir utrolig lyd - men HD-800 er en del mer åpne og gir meg nok noe mer romfølelse. Ved tidligere lytter har jeg argumentert for at de nærmest er for tredimensjonelle - men dette kan jeg ikke helt se lengre. På mitt oppsett er de i alle fall overraskende gode - virkelig skremmende gode. Så gode at jeg stirrer litt mistroende bort på LCD-3'ene og vagt undres på hva jeg egentlig skal med de.

    Bottom line - for meg virker Mjolnir å være en svært pen match så langt. Samtidig noterer jeg meg at konverteringsledd fra HD-800 til Audeze-plugg på mine Q-audio kabler gjør kablene i overkant lange - og en del treffer skuldrene mine (sparer penger til giraff-hals as we speak).
    Tar også litt forbehold om nytt-leketøy-syndrom og kognitiv dissonans - og gjør et forsøk på å forklare meg nærmere (og bedre) om en stund. Men for nå - i den ganske intense sommervarmen var dette et kjærkomment bytte av hodetelefoner. Om noe kan jeg ha et par for kalde- og et par for varme dager ...
    neck_elongation.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ecp audio L-2 Parafeed Headphone Amplifier

    InnerFidelitys Tyll Hertsens har som kjent hatt motstridende følelser ang. Sennheiser HD 800.

    Det ser ut til at han liker den meget godt med ecp audio L-2 Parafeed Headphone Amplifier:

    http://www.innerfidelity.com/content/jps-labs-abyss-ab-1266-planar-magnetic-headphones-page-2
    [...]
    Sennheiser's HD 800is a long-time favorite of mine, but finding an appropriate amp for it has always eluded me. After reading some very good impressions from people who's opinions I trust, I asked Doug Savitsky of ECP Audio for a loan of his L-2 amp. Holy guacamole! I've never heard my modified HD 800s sound better. Truly a fabulous pairing that retains all the speed of the HD 800 and significantly rids it of it's sterile edge. Nate Maher's InnerFidelity review of the L-2 is here. My review of the HD 800 is here, see this article for HD 800 modification instructions.
    [...]
    Lastly, as an aside, my appreciation of the Sennheiser HD 800 stepped up a significant notch when driven by the ECP Audio L-2 amplifier. I heartily recommend it to those who are struggling to to find listening joy with these sometimes too sterile cans.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Vel alle kan gjøre feil. Jeg var der en tur selv og måtte dra litt på smilebåndet når assistenten (i grå genser bak bordet) gjorde samme feil når jeg sto der og testa forsterkere :) Fikk super service så ikke noe å utsette på det.

    De er faktisk merket R & L ganske tydelig bak på klokkene.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vel alle kan gjøre feil. Jeg var der en tur selv og måtte dra litt på smilebåndet når assistenten (i grå genser bak bordet) gjorde samme feil når jeg sto der og testa forsterkere :) Fikk super service så ikke noe å utsette på det.

    De er faktisk merket R & L ganske tydelig bak på klokkene.
    Lol. Jeg vet, og det er det som gjør det så artig når folk tar dem på feil vei. Men for all del, en ærlig feil å gjøre med de hodetelefonene.

    Ironi er vanskelig å få fram på forum.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Det er kanskje litt forvirrende at HD700 er "snudd" i forhold til HD800. Uansett er HD800 komfortabel begge veier.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringer med å bytte kabel på disse?
     

    BleaK

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt HD800 i hus noen uker nå, og de låter bare bedre og bedre. Jeg kan ikke forstå de som sier de låter for lyst eller sterilt. Det her er kanskje det beste jeg har hørt audio på flere år. Storkoser meg!
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt HD800 i hus noen uker nå, og de låter bare bedre og bedre. Jeg kan ikke forstå de som sier de låter for lyst eller sterilt. Det her er kanksje det beste jeg har hørt audio på flere år. Storkoser meg!
    Så bra. :) Hva hadde du før?
    ... og hva slags forsterker bruker du?

    Dette med lyst og sterilt osv er et relativt begrep. Men for min del opplevde jeg det som noe som kom snikende, en slags diffud følelse som ksapte lyttetretthet. Men HD800 er en fantastisk hodetelefon, og jeg unner alle som trives med dem å nyte dem i fulle drag selv om jeg ikke fikk det til å stemme.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har hatt HD800 i hus noen uker nå, og de låter bare bedre og bedre. Jeg kan ikke forstå de som sier de låter for lyst eller sterilt. Det her er kanksje det beste jeg har hørt audio på flere år. Storkoser meg!
    Så bra. :) Hva hadde du før?
    ... og hva slags forsterker bruker du?

    Dette med lyst og sterilt osv er et relativt begrep. Men for min del opplevde jeg det som noe som kom snikende, en slags diffud følelse som ksapte lyttetretthet. Men HD800 er en fantastisk hodetelefon, og jeg unner alle som trives med dem å nyte dem i fulle drag selv om jeg ikke fikk det til å stemme.
    Du har vel langt flere amper nå enn da du eide dem? Kanskje tiden er moden for å prøve dem igjen på annet utstyr?

    Har hatt litt lyst på T1 igjen, men det ender kanskje med å prøve HD 800 i steden. Forandring fryder.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt HD800 i hus noen uker nå, og de låter bare bedre og bedre. Jeg kan ikke forstå de som sier de låter for lyst eller sterilt. Det her er kanksje det beste jeg har hørt audio på flere år. Storkoser meg!
    Så bra. :) Hva hadde du før?
    ... og hva slags forsterker bruker du?

    Dette med lyst og sterilt osv er et relativt begrep. Men for min del opplevde jeg det som noe som kom snikende, en slags diffud følelse som ksapte lyttetretthet. Men HD800 er en fantastisk hodetelefon, og jeg unner alle som trives med dem å nyte dem i fulle drag selv om jeg ikke fikk det til å stemme.
    Du har vel langt flere amper nå enn da du eide dem? Kanskje tiden er moden for å prøve dem igjen på annet utstyr?

    Har hatt litt lyst på T1 igjen, men det ender kanskje med å prøve HD 800 i steden. Forandring fryder.
    Tanken har slått meg... Jeg prøvde dem feks på Leben for en tid til bake - det låt ikke ueffent. Men jeg har hørt den på flere forsterkere tidligere, det ble vel litt for lyst uansett. Ikke at det låt dårlig med noen av dem, jeg ble bare sliten i ørene i lengden med dem jeg har hørt på lenge nok Skulle ønske jeg ikke ble det, det er en fabelaktig hodetelefon.
    Såvidt jeg kan uske hørt dem med Lehman BCL, Naim Headline, WA2, WA22 og Leben, dog ikke like lenge med alle.
    Men hadde vært morrrro å eie dem en stund igen. Hvis noen har tenkt å selge til gibortpris, så kontakt meg gjerne.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tanken har slått meg... Jeg prøvde dem feks på Leben for en tid til bake - det låt ikke ueffent. Men jeg har hørt den på flere forsterkere tidligere, det ble vel litt for lyst uansett. Ikke at det låt dårlig med noen av dem, jeg ble bare sliten i ørene i lengden med dem jeg har hørt på lenge nok Skulle ønske jeg ikke ble det, det er en fabelaktig hodetelefon.
    Såvidt jeg kan uske hørt dem med Lehman BCL, Naim Headline, WA2, WA22 og Leben, dog ikke like lenge med alle.
    Men hadde vært morrrro å eie dem en stund igen. Hvis noen har tenkt å selge til gibortpris, så kontakt meg gjerne.
    Vi to er jo i utgangspunktet veldig utsatt ift. lydtretthet når det kommer til høye frekvenser. Skulle gjerne koblet dem på både V200 og WA2 for en lytt, siden begge disse går for å være gode med HD 800.

    Hvis det er noen som ønsker å selge til gibortpris + 1, ta gjerne kontakt med undertegnede for hyggelig handel.
     

    BleaK

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Så bra. :) Hva hadde du før?
    Eid HE-500 i halvannet år og likte de veldig godt, men jeg fant ut at jeg liker større soundtstage og smådetaljer i musikken. Etter mye lesing, blant annet artikkelen på innerfidelity (Comparing World-Class Headphones Sennheiser HD 800 | InnerFidelity), så skjønte jeg at HD800 var hodetelefonen for meg :)


    ... og hva slags forsterker bruker du?

    Dette med lyst og sterilt osv er et relativt begrep. Men for min del opplevde jeg det som noe som kom snikende, en slags diffud følelse som ksapte lyttetretthet. Men HD800 er en fantastisk hodetelefon, og jeg unner alle som trives med dem å nyte dem i fulle drag selv om jeg ikke fikk det til å stemme.
    Akkurat nå kjører jeg de direkte fra Benchmark DAC1, så jeg er på utkikk etter en amp for øyeblikket. Jeg hører personlig at DAC1 og HD800 ikke er en bra kombinasjon siden de er veldig lyse sammen. DAC1 har en nedre diskant "glare" i sin hodetelefon amp som jeg også hørte med HE500. Jeg ikke så sart på diskant, men jeg kan forstå hvorfor noen ikke vil like denne kombinasjonen. Derimot med mørkere type amper som violectric hpa v200, woo audio wa2/22 (NB! Etter hva jeg har lest, jeg kan ta totalt feil), så er det vanskelig for meg personlig å skjønne at HD800 blir for lys. Vi har forskjellige ører alle sammen, det som kan være for lyst og skarpt for en kan være nøytralt og detaljrikt for en annen.

    Nå må bare denne juletiden og ferie bli over så fort som mulig slik at jeg kan få brukt litt penger på head-fi igjen ;) Kanskje jeg sniker inn en schiit vali i mellomtiden, siden jeg hører Purrin og gutta på changstar liker den så godt med HD800.

    Ser for meg også å kunne oppgradere hele systemet i framtiden. Sikler veldig på Matrix X-Sabre DACen, siden flere rapporterer at den spiller veldig godt i sin prisklasse med HD800 (se feks review til Prosject86 (head-fi) eller Purrin/Anax (changstar). Denne ved siden av en violectric v200 eller en amp fra Eddie Current (Super7 eller Zana Deux) kan ikke skade. ;) Kjedelig hobby? Langt ifra!
     
    Sist redigert:

    BleaK

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Jeg introduserte en liten oppgradering i form av en usb til spdif konverter, en audio gd digital interface. Som jeg har nevnt til Tittentei på PM så plukker HD800 opp alt som blir gjort av oppgraderinger. Gleder meg til å kunne gjøre både små og store oppgraderinger, for HD800 er virkelig en hodetelefon som gir deg belønning for det.

    Jeg har aldri vært noe troende på kabler. Jeg har en utdannelse i psykologi så jeg vet hvordan placebo og forventnings bias spiller inn på oss. Det er et sart tema hos noen, så jeg vil ikke starte en diskusjon. Derimot så er det såpass mange som har sagt til meg på headfi at kabel på HD800 har noe å si. Jeg plukket opp en rimelig moon audio black dragon på brukten der, så da kan jeg rapportere tilbake om jeg blir påvirket av massesuggesjon eller om hele kabelstyret til HD800 er BS (igjen for min personlig del).

    Har lest gjennom tråden her og kom gjerne med kombinasjoner dere har hørt HD800 med. Jeg tror at DAC faktisk har veldig mye å si på hvordan HD800 låter, og jeg vet selvom min DAC1 måler bra på alle parametre så finnes det bedre låtende dacer for HD800 der ute.
     
    Sist redigert:

    erlend7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    87
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    V200 + hd800 ga meg lyttetretthet og var fortsatt for lyst for meg, men smaken er som baken. Todelt. Selv synes jeg audeze var i en annen liga klangmessig - mørkere pg mer naturlig.
     

    BleaK

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    6
    Fått en liten Schiit Vali i hus nå, og den kan 100% anbefales for HD800. Lydscene, mikrodetaljer, alt er her med denne lille saken. Kan egentlig ikke skjønne hvordan noe så lite kan produsere så god lyd til den prisen.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Poster et innlegg jeg opprinnelig skrev til Høk på PM. Men kanskje andre også finner verdi i det og kan komme med innspill.

    HD800 er en knallgod hodetelefon og har flere ganger kun vært et klikk unna "send" fra å bestille den fra Audio Norge.

    HD800 er spesiell, og jeg vet ikke hvordan Violectric eller Burson passer overens til den, men tror de kan ha litt lav output impedance til å passe helt perfekt.

    Både Soloist og Violectric har etter det jeg kan huske 1 ohm eller mindre output impedance. Sennheisers egen forsterker HDVD800 som er lagd til HD800 og som koster skjorta har output impedance på 43 ohm.

    Fordelen med 43 ohm output impedance er at dempefaktoren svekkes fra 1300 til 14,4 over 100hz. Det kan gi en følelse av løsere bass og samtidig at den blir mer tilstedeværende/kraftigere, men det er ikke nødvendigvis en dum ting. Over ørets mest sensitive område går dempefaktoren fra til 700 til 7,7 over 1000-10 000hz og jeg vet ikke om det er en fordel eller ulempe. Men tror det kan være en positiv endring. Mange klager over at høye mids/treble (1000-10 000hz) på HD800 er for sibilant/ubehagelig skarp og stikkende, en svekkelse av dempekraften kan løse et slikt problem. Hodetelefonen blir mindre presis og nøyaktig/detaljert, men hvis problemet er at den er alt for detaljert kan en endring man normalt klassifseres som negativ bli en positiv og ønsket.

    Personlig mistenker jeg at Violectric V200 og Burson kan være en dårlig match til HD800. Men det er kun i teorien fordi de har lav output impedance. Jeg har som sagt aldri eid denne hodetelefonen selv og kun hørt den ved et par anledningeer, men stoler på det som kan kalkuleres fordi det har vist seg å fungere både i praksis og teori hos meg.

    Hadde jeg kjøpt HD800 ville jeg trolig gått på leiting etter en forsterker med omtrentlig 43 ohm output impedance. Heller litt mindre enn litt mer. Vet dessverre ikke om andre enn Sennheisers egen HDVD800 som koster sinnsykt mye, men utelukker ikke at det finnes gode alternativer, jeg har bare ikke søkt etter/og eller funnet. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Poster et innlegg jeg opprinnelig skrev til Høk på PM. Men kanskje andre også finner verdi i det og kan komme med innspill.

    HD800 er en knallgod hodetelefon og har flere ganger kun vært et klikk unna "send" fra å bestille den fra Audio Norge.

    HD800 er spesiell, og jeg vet ikke hvordan Violectric eller Burson passer overens til den, men tror de kan ha litt lav output impedance til å passe helt perfekt.

    Både Soloist og Violectric har etter det jeg kan huske 1 ohm eller mindre output impedance. Sennheisers egen forsterker HDVD800 som er lagd til HD800 og som koster skjorta har output impedance på 43 ohm.

    Fordelen med 43 ohm output impedance er at dempefaktoren svekkes fra 1300 til 14,4 over 100hz. Det kan gi en følelse av løsere bass og samtidig at den blir mer tilstedeværende/kraftigere, men det er ikke nødvendigvis en dum ting. Over ørets mest sensitive område går dempefaktoren fra til 700 til 7,7 over 1000-10 000hz og jeg vet ikke om det er en fordel eller ulempe. Men tror det kan være en positiv endring. Mange klager over at høye mids/treble (1000-10 000hz) på HD800 er for sibilant/ubehagelig skarp og stikkende, en svekkelse av dempekraften kan løse et slikt problem. Hodetelefonen blir mindre presis og nøyaktig/detaljert, men hvis problemet er at den er alt for detaljert kan en endring man normalt klassifseres som negativ bli en positiv og ønsket.

    Personlig mistenker jeg at Violectric V200 og Burson kan være en dårlig match til HD800. Men det er kun i teorien fordi de har lav output impedance. Jeg har som sagt aldri eid denne hodetelefonen selv og kun hørt den ved et par anledningeer, men stoler på det som kan kalkuleres fordi det har vist seg å fungere både i praksis og teori hos meg.

    Hadde jeg kjøpt HD800 ville jeg trolig gått på leiting etter en forsterker med omtrentlig 43 ohm output impedance. Heller litt mindre enn litt mer. Vet dessverre ikke om andre enn Sennheisers egen HDVD800 som koster sinnsykt mye, men utelukker ikke at det finnes gode alternativer, jeg har bare ikke søkt etter/og eller funnet. ;D
    Vel - gamle recievere har jo gjerne høy utgangsimpedanse, og ikke å glemme OTL-er som Bottlehead Crack, Woo WA2, Lafiagro 339 etc.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vel - gamle recievere har jo gjerne høy utgangsimpedanse, og ikke å glemme OTL-er som Bottlehead Crack, Woo WA2, Lafiagro 339 etc.
    Det er litt mye med 100+. Synes selv 45 er ekstremt mye.
    Nå begår du muligens den synden det er å utelukke gode forsterkere fordi en av spesifikasjonene ikke passer helt perfekt med det du har på blokka.....
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    En god forsterker er en forsterker som måler slik at jeg kommer nærmere det jeg forsøker å oppnå og som ikke koster mer enn en som måler tilsvarende, slik at jeg utelukker ingen. Jeg har tro på logikken bak hvorfor Sennheiser har valgt å ha 43 ohm output impedance på sin premiumforstersker HDVD800, og ser bort fra dem som måler annerledes.

    43ohm output impedance begrunnes ikke med at de ønsker å oppnå mest mulig kontroll og nøyaktighet, slik at målet dems må være noe annet.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Men nå er jeg av den tro at det finnes to typer frekvensrespons. En for nøyaktighet og en for dynamikk. Og etterstrebe den ene tar deg lengere unna den andre.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Soundgarden + Sennheiser = Sant.

    Soundgarden forhandler nå Sennheiser hodetelefoner, var innom Forus avdelingen i dag og da lå et par HD800 med balansert kabel til innspilling sammen med amp/dac HDVD 800.

    Satser på en test av HD700 og HD800 en gang i fremtiden under kjente omstendigheter.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Også 170 ohm (gul) og 680 ohm (oransje) output impedance modden. :) Grønn er 0 ohm.

    Sies vel at ca. 0,5dB er hørbart. 3dB boost over det største punch området er definitivt en stor forandring i timbre.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn