Alt til hus og bolig Sengemafia?

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.761
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Er det noen som kjenner til Skjærgaard her da? De har en tiltalende hjemmeside og relativt edruelige priser, men jeg har aldri sett noen av sengene deres.

Ingen som sover i skjærgården?
De "oppbevaringssengene" så lure ut!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.983
Antall liker
6.202
Vi kjøpte kontinentalseng fra Ikea for å ha på hytta. Betalte ca 10.000. Den langt dyrere senga vi har hjemme er som å ligge på ei fjøl i forhold.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.761
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Vi kjøpte kontinentalseng fra Ikea for å ha på hytta. Betalte ca 10.000. Den langt dyrere senga vi har hjemme er som å ligge på ei fjøl i forhold.
Vi er også godt fornøyde med IKEA-bingen vår.
Den er nok 10-15 år, og det er nok tid for en ny, uten at situasjonen er akutt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det som er fint med Ikea er jo att du kan returnere og penger tilbake.
Tror det er 3 mnd.
IKEA skal få nye senger i mars/april i år.

de sengene som de nå har er mye hardere enn dem de hadde for 10 år siden. Jeg endte opp med å benytte meg av byttegarantien 3 ganger, fordi de ikke klarte å finne tilsvarende til modellen jeg tidligere hadde. Jeg ville ha relativ myk seng, men de har nå nesten bare faste modeller.

Så mitt tips er å testligge sengen uten overmadrass. Hadde jeg gjort det, ville jeg ha sluppet 2 returer på for faste senger.

Jeg endte til slutt opp med å måtte kompensere med tempur overmadrass, selv om det ikke er min favoritt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Blir veldig usikker på om jeg egentlig foretrekker myk eller fast madrass. Har sovet godt på begge deler, uten å egentlig foretrekke enn over den andre.

En ting jeg forresten syns er litt... kanskje ikke svindel, men iallfall småesleipt er at man må kjøpe sengegavler i tillegg til kontinentalseng. Det burde fulgt med. Det blir jo fort 5-10 tusen ekstra.


Hvem vil vel ikke ha et luksuriøst preg på soverommet og et vakkert blikkfang bak sengen, liksom? Jo, det vil alle.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.761
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Jeg kjøpte myk, kona fast, enda jeg er «litt» tyngre. Når jeg er borte sover hun på min side. Hard/fast seng er høyst overvurdert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
På en måte høres kombinasjonen med fast undermadrass og myk overmadrass ikke så dumt ut.
Får ta noen butikkturer og prøve selv jeg også.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg ønsket å gå for det motsatte. Dessverre hadde ikke Ikea nå myk nok madrass, så jeg valgte den mykeste de hadde og kompenserte med myk overmadrass (tempur).

Første madrassen jeg hadde følte jeg som om jeg hadde lagt overmadrassen på gulvet.

Madrassen er den viktige delen. Overmadrassen skal kun justere.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
På en måte høres kombinasjonen med fast undermadrass og myk overmadrass ikke så dumt ut.
Får ta noen butikkturer og prøve selv jeg også.
Det er min anbefaling også. Kjøp fast undermadrass og en god overmadrass. Jeg har nå en overmadrass til rundt 10k. Den er veldig tykk, så om undermadrassen er for myk så drukner man i senga.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Blir veldig usikker på om jeg egentlig foretrekker myk eller fast madrass. Har sovet godt på begge deler, uten å egentlig foretrekke enn over den andre.

En ting jeg forresten syns er litt... kanskje ikke svindel, men iallfall småesleipt er at man må kjøpe sengegavler i tillegg til kontinentalseng. Det burde fulgt med. Det blir jo fort 5-10 tusen ekstra.


Hvem vil vel ikke ha et luksuriøst preg på soverommet og et vakkert blikkfang bak sengen, liksom? Jo, det vil alle.
Dersom verden var slik skudd sammen at man måtte betale 5-10k for å slippe å ha en slik en som på bildet så ville jeg seriøst vurdert å punge ut. Og jeg er generelt ganske gnien og langt under middels gjennomsnittelig i interiør, men ett sted går også min grense.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.517
Antall liker
882
Torget vurderinger
1
Dersom verden var slik skudd sammen at man måtte betale 5-10k for å slippe å ha en slik en som på bildet så ville jeg seriøst vurdert å punge ut. Og jeg er generelt ganske gnien og langt under middels gjennomsnittelig i interiør, men ett sted går også min grense.
Du ville nok ha den i raud velur, for å passe til latex-tangaen :)
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.198
Antall liker
5.136
Blir veldig usikker på om jeg egentlig foretrekker myk eller fast madrass. Har sovet godt på begge deler, uten å egentlig foretrekke enn over den andre.

En ting jeg forresten syns er litt... kanskje ikke svindel, men iallfall småesleipt er at man må kjøpe sengegavler i tillegg til kontinentalseng. Det burde fulgt med. Det blir jo fort 5-10 tusen ekstra.


Hvem vil vel ikke ha et luksuriøst preg på soverommet og et vakkert blikkfang bak sengen, liksom? Jo, det vil alle.
Hodegavl gjør det også mye mer behagelig å sitte i senga med hode/rygg mot bakvegg, feks når du leser. Men de er latterlig dyre, ja, det er jo bare en fjøl med skum og stofftrekk. Jeg punget dog ut for en, men ikke den på bildet. Jeg vil på generelt grunnlag ikke kjøpe møbler med knapper; siden jeg ikke finner det spesielt pent, men ikke minst fordi det første både unger, bikkjer og andre krabater gjør når de er innenfor rekkevidde er å pelle dem ut. Vi hadde en sofa med masse knapper i seg da jeg var liten og jeg pella ut halvparten. Så det har jeg skjønt at ikke er noen god idé.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hodegavl gjør det også mye mer behagelig å sitte i senga med hode/rygg mot bakvegg, feks når du leser. Men de er latterlig dyre, ja, det er jo bare en fjøl med skum og stofftrekk. Jeg punget dog ut for en, men ikke den på bildet. Jeg vil på generelt grunnlag ikke kjøpe møbler med knapper; siden jeg ikke finner det spesielt pent, men ikke minst fordi det første både unger, bikkjer og andre krabater gjør når de er innenfor rekkevidde er å pelle dem ut. Vi hadde en sofa med masse knapper i seg da jeg var liten og jeg pella ut halvparten. Så det har jeg skjønt at ikke er noen god idé.
Jeg planlegger soverom, og tenker at hodegavl gjør mye for helheten i rommet også. I tillegg til at det gjør sengen til en mer intim sone, framfor å ha veggen rett over hodet.
Vurderer IKEA, og de har kontinentalsenger hvor gavlen følger med. Men det er fortsatt en stund til jeg flytter, så kan hende det kommer kampanje på seng hos Bohus eller Skeidar også innen den tid. Og jeg ser nå på tilvalgsmenyen til leiligheten at sengebudsjettet kanskje blir slankere enn først antatt når ekstra spoter'er og diverse skal med også.

Det med knapper er kanskje noe å tenke på siden jeg har en femåring som er glad i å pelle på ting. :D
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.198
Antall liker
5.136
Knapper og diskantdomer skjelver i buksene når småunger nærmer seg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Knapper og diskantdomer skjelver i buksene når småunger nærmer seg.
Akkurat det har faktisk gått bra. Men det har vært noen andre småting, uten de helt store katastrofene. 🙂 F. eks. lekehammer i tre på lysbryter har merkelig nok gått bra.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Kjøpte Dux for noen år siden. De har et «kasettsystem» hvor madrassen er delt i tre og du kan velge ulik, eller lik, fasthet for de ulike delene av kroppen. Så følger det med ulike «kassetter». Det har f.eks vist seg at fruen ønsket mykere seng enn hun antok, jeg liker fast. Da bruker vi medium fasthet for føttene (der betyr fastheten minimalt). Utrolig fleksibelt. Og kan hende liker man å kunne bytte litt fra tid til annen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.216
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Jeg har rygglidelse og min tante som er fysioterapeut overbeviste oss om å kjøpe en Dux seng/madrass for ca 35 år siden, kostet vel 2 månedslønner den gang.
Overmadrassen er byttet med Tempur for 20 år siden, og ny tempur for 5 år siden. Sover godt men sover også godt i en 10-15cm Ikea skumgummi madrass, bare jeg får en skumgummi eggemadrass på toppen..
Så for meg er det viktigste overmadrassen som må gi jevn støtte og forme seg etter kroppen og la rumpe og hæler synke ned-, prisen på det under overmadrassen betyr lite, så lenge det ikke er en hengekøye.
Mitt tips er å sjekke navnet på madrassen om man har sovet godt ett sted, feks er sengene på hotell Wassioff Stavern ,gode. navnet har jeg glemt , burde tatt bilde
Jeg hater harde senger
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^ Der har jeg faktisk sovet en natt som bryllupsgjest for fem-seks år siden, men husker ikke annet enn at det var god dessertvin etter hovedretten. Tokai, tror jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har forresten allerede fått tips om Dux og sjekket det. Litt stiv pris med over 60’ for en kontinentalseng på tilbud. De har noen rimeligere også, men de så ikke like fine ut. 🙂
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Noen har som kjøpte Wonderland SL14?

Sensitive fjær (4x 11 vindinger) i begge madrass og ekstra pocket lag i bunnen kontra SL10 Exclusive fjær (8vindinger)
Overmadrassen vurderer jeg å "nedgradere" fra Exclusive til Superior latex pga. førstnevnte er kanskje litt for myk.

Noen erfaringer her?
 
Topp Bunn