Alt til hus og bolig Sengemafia?

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Har nylig brukt litt tid på undersøkelser i forbindelse med kjøp av ny kontinentalseng. Der er det mye rart ute og går.

Det norske markedet domineres av Jensen, Wonderland og Svane (Ekornes). De selger alle samme senger under forskjellige navn hos de ulike kjedene (Skeidar, Møbelringen og Bohus), og med noen kosmetiske forskjeller for å gjøre prismatching umulig. Forbrukerrådet har tidligere kritisert denne praksisen, uten at det ser ut til å gjøre noe.

Forbrukertilsynet: Problematisk med ulike navn på like produkter. (NRK)

I tillegg finner man hele tiden ulike modeller til sterkt rabattert pris, så en reelt veiledende pris synes umulig å vite. Og videre er det også nær umulig å finne noen uhildete tester online. Når man søker etter tester kommer man nesten utelukkende til sider som er laget/betalt av den danske produsenten og onlinebutikken Bedre Nætter. Dette er tilsynelatende en seriøs produsent (ref finans.dk) med gode byttemuligheter og stort sett gode skussmål på Thrustpilot, men de har en ekstremt shady markedsføring hvor de har teppebombet nettet med falske tester. Sengene får imidlertid mye skryt på ulike fora og på "objektive kriterier" som antall fjærer per m2, type overmadrass etc, gir de mer for pengene enn de tradisjonelle produsentene nevnt over. Men igjen, det er umulig å finne noen nøytral informasjon om kvalitet og holdbarhet.

De eneste tilsynelatende seriøse testene som er mulig å oppdrive er fra svenske Testfakta, som tester ulike modeller og skriver at testingen utføres av Ergonomie Institut München. EIM er tilsynelatende en reell bedrift for produkttester, men de har en ganske tynn hjemmeside. Her er to tester av hhv kontinentalsenger og overmadrasser:

Laboratorietest: Bäste kontinentalsängen i premiumklassen (Testfakta).
Laboratorietest: Skummadrassen utfordrar resårsängen (Testfakta).

Imidlertid står det også her at testen av kontinentalsenger er laget på oppdrag fra svenske Mio, som selvsagt er testvinner, så da tenker man jo sitt. Og dessuten fant jeg også et innlegg i Fedrelandsvennen hvor en representant for Madrassmesteren påstår at disse laboratorietestene i praksis er ubrukelige.

I tillegg selger Jysk og Trademax kontinentalsenger som tilsynelatende har gode specs for en relativt rimelig pris, men det er vanskelig å vite noe om kvaliteten. Hvis man først bruker tjue tusen på en seng vil man jo at den varer mer enn to-tre år.

Og for å gjøre forvirringen kompett: Mange steder på internett henvises det også til en test som Forbrukerrådet gjorde i 2005, hvor de konkluderte med at a) dyre madrasser egentlig ikke er noe bedre enn billige, og b) at ting som komfortsoner egentlig bare er tull. Jeg har dessverre ikke klart å finne hele testen, men her er et sammendrag hos NRK:

Test av madrasser. - NRK

Testvinneren var for øvrig IKEA.

Og når man går i butikkene og prøver er det ikke lett å danne seg et inntrykk fra noen minutter i stabilt sideleie, men det er jo enkelte objektive forskjeller som hel/delt overmadrass, at enkelte senger er mykere enn andre osv. Så det har akkumulert seg noen spørsmål:
  • Enkelte senger har hel hovedmadrass, mens andre har delt (to separate madrasser i samme trekk). Hva er fordeler og ulemper med dette?
  • Alle produsentene bruker tilsynelatende fjærmadrasser, unntatt Tempur som bruker minneskum. Hva er fordeler og ulemper med dette?
  • Er det bedre om en seng er litt for fast eller litt for myk? Sånn for ryggen først og fremst.
  • Har det noe for seg med justerbar fasthet i bunn? Wonderland har dette (manuell løsning), mens Jensen tilbyr det mot merpris (elektrisk løsning). Men de justerer en bunn som er under to tykke fjærmadrasser, så utgjør det noen merkbar endring i praksis?
  • Er det noen egentlig kvalitativ forskjell på "de tre store" (Wonderland, Svane og Jensen).
  • Er Jysk og Bedre Nætter egentlig like bra, men til en mye lavere pris?
  • Er hele markedet dønn useriøst?
Eller oppsummert; hvordan i svarte skal man finne ut hva som er en bra seng som kan vare i mange år, uten at man betaler det hvite ut av øyet for ting som egentlig bare er humbug?
 
Sist redigert:

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.074
Antall liker
2.533
Vi gjorde bare som de fleste andre, dro på Bohus og lå i alle sengene og kjøpte den beste :D Har holdt i 10 år nå og fortsatt veldig fornøyd. Vi endte opp med en jensen
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har hørt mye bra om om Hästens, men de er dyre, og jeg har hørt at de som jobber i butikken i Oslo er ganske nedlatende og klysete. Ta det siste der med en klype salt, men de er uansett kostbare og er ment å vare omtrent livet ut virker det som.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
Hästens har kvalitetsprodukter, absolutt. Og etter man har funnet seng som passer, er det utallige muligheter når det gjelder sengesett, det er en helt annen følelse å sove i lin versus egyptisk bomull eller sateng, for ikke å snakke om ulike puter og dyner, som igjen må tilpasses årstidene.

Kan bruke et helt liv på dette, og likevel kan erfaringene være lite verd for andre.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
^Har du noe oversikt over prisene på Hästens? Syns det er litt vanskelig å finne noe vettug på nettet.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.316
Antall liker
8.354
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har inntrykk av når du kommer opp i pris, ca 30 000,- er de fleste veldig bra.
Noen liker mor andre datteren:=)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.316
Antall liker
8.354
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
IKEA har senger godt under det som er ganske gode å sove i.
Joda Ikea har helt ok senger, men kan ikke sammenlignes med andre, heller ikke prisene.
Har en ok Ikea seng på hytta, men kan ikke sammenlignes med Jensen, Wonderland og andre kjøpbare senger.
Sover godt i den på hytta også, men hjemmesengen er langt bedre. Det er en til ca 30 000,-
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Bohus har for tiden en bra kampanje på Jensen Ambassadør, mens Skeidar har bra kampanje på Wonderland SL10. Mange på nettet skryter av Ambassadør, men det er også noen som klager på at den er for myk og at de får vondt i ryggen, feks i denne tråden. SL10 har også en høyere "veiledende" pris og er mer rabattert, men igjen, det er svært vanskelig å vite om det er noen sammenheng mellom pris og noen objektiv form for kvalitet her imo. Betjeningen kan (eller vil) heller ikke svare noe vettugt på dette er min erfaring.

En vesentlig forskjell er at Jensen-senga har hel hovedmadrass, dvs at det er én madrass på 180x200 øverst (under overmadrassen), mens Wonderland-senga har to stykker på 90x200 i samme trekk. Noen som har noen erfaringer med dette?

Disse vil begge havne på 23k med inneværende kampanjer, som definitivt er i øverste ende av budsjett og vel så det. Men tatt i betraktning hva Forbrukerrådet har sagt så vurderer jeg også å kjøpe noe fra IKEA og legge en del ekstra penger i en tykk overmadrass i latexskum. Når jeg har ligget rundt (pun intended) i Møbelbutikkene så virker det på meg som overmadrassen kanskje har mest å si for hvordan jeg opplever senga.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.316
Antall liker
8.354
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det som er fint med Ikea er jo att du kan returnere og penger tilbake.
Tror det er 3 mnd.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.074
Antall liker
2.533
Bare et par le
Bohus har for tiden en bra kampanje på Jensen Ambassadør, mens Skeidar har bra kampanje på Wonderland SL10. Mange på nettet skryter av Ambassadør, men det er også noen som klager på at den er for myk og at de får vondt i ryggen, feks i denne tråden. SL10 har også en høyere "veiledende" pris og er mer rabattert, men igjen, det er svært vanskelig å vite om det er noen sammenheng mellom pris og noen objektiv form for kvalitet her imo. Betjeningen kan (eller vil) heller ikke svare noe vettugt på dette er min erfaring.

En vesentlig forskjell er at Jensen-senga har hel hovedmadrass, dvs at det er én madrass på 180x200 øverst (under overmadrassen), mens Wonderland-senga har to stykker på 90x200 i samme trekk. Noen som har noen erfaringer med dette?

Disse vil begge havne på 23k med inneværende kampanjer, som definitivt er i øverste ende av budsjett og vel så det. Men tatt i betraktning hva Forbrukerrådet har sagt så vurderer jeg også å kjøpe noe fra IKEA og legge en del ekstra penger i en tykk overmadrass i latexskum. Når jeg har ligget rundt (pun intended) i Møbelbutikkene så virker det på meg som overmadrassen kanskje har mest å si for hvordan jeg opplever senga.
Det er en fordel med 2 delt hovedmadrass, spesielt hvis den er vendbar og du og kjærringa ikke veier det samme, eller ønsker fast/myk.
At noe klager på at den er for myk ville jeg bare sett bort da, dette er jo en veldig individuell preferanse. Dra på butikken å prøveligg.

På ikea kan man også prøveligge senga hjemme og bytte om ønskelig.
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Har prøveligget begge, men får mest inntrykk av overmadrassen som nevnt. Dessverre kan man ikke sove over i butikken og finne ut hvordan ryggen liker seg etter noen timer. Ellers får man ulik fasthet på hver halvdel av Ambassadørsenga selv om madrassen er i ett stykke.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Enig i at 90 lapper for en kontinentalseng er ganske stivt. På den annen side er jo seng noe man bruker mye, og som det kanskje svarer seg å investere i. Hvis jeg skulle velge mellom en forsterker til 90 k og en seng til 90 k ville jeg valgt senga.

 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da det for en del år siden var på tide å bytte seng, tenkte jeg å kjøpe det beste ikea hadde, for å slippe å betale avsindige summer til en sengemafia, og heller kaste penger på ikea for å la de gjøre sin beste innsats.
Siden navnene deres er så absurde, endte jeg opp med å kjøpe feil hardhet. (de ulike hardhetene hadde helt forskjellige navn, så jeg dreit meg ut). sov på den i noen uker og har aldri hatt så mye vondt i ryggen før. Fant ut av fadesen og fikk bytta uten problemer (annet enn at den digre madrassen var noe herk å transportere, men det er en annen sak)

Så fikk jeg korrekt hardhet. altså litt mykere. Mye bedre, men fremdeles uvant. Drøye tre år senere og mye vondt i ryggen har jeg flytta igjen og trenger ny seng.
Basert på hva jeg erfarte med Ikea madrassen var det uaktuelt å gjøre det igjen. Fant en skamdyr Jensen (Carat) med noe magiske overmadrasser og greier.
Fikk anbefalt en fastere madrass enn jeg selv syntes var logisk, og overstyrte selger med egne preferanser. Kjøpte en fasthet til den ene siden og en litt mykere til den andre.Innså at dette bare var tull, og at jeg burde hatt samme hardhet på begge, og heller bare snu den ene jeg ville skulle være fastere. (Jensen Carat og sikkert mange andre har vendbare madrasser der man får litt ulik fasthet avhengig av hvilken vei den ligger)
Fikk byttet helt uten problemer der også. Det var litt av greia. at de skulle være sikre på at du var fornøyd.
Jensen har langt flere fasthetsgrader å velge mellom, så sjansen er stor for at du får riktig.
Madrassen i min modell (Carat) består av to madrasser i et felles trekk (de fremstår derfor som en madrass, men er faktisk delt i to), som jeg hadde en kjempetykk overmadrass over. Mye mer fleksibelt, samtidig som at de henger sykt godt sammen. er ikke mulig å havne i noen sprekk mellom madrassene. I tillegg antar jeg denne løsningen er mer holdbar, da man ikke får et digert søkk i midten av madrassen. transporten er også betydelig enklere med to moduler.
Men det kan hende en stor madrass er bedre for noen.

Uansett, for min del, selv om jeg betalte sinnsyk overpris er jeg VELDIG glad jeg gjorde akkurat dette. (fant kvitteringa for en stund siden og fikk sjokk over hvor mye jeg hadde betalt. koster ikke i nærheten av det samme nå, og den gavl-løsningen er nesten like dyr som en enkeltseng!)
Jeg sover veldig godt, og ryggen klager ikke lenger. Med Ikea klagde den stort sett nesten hver eneste morgen. Med Jensen klager den så sjelden at jeg blir veldig overrasket om jeg våkner og har ryggtrøbbel. Og da er det ofte relatert til fjollete fysisk aktivitet dagen i forveien, og ikke fordi jeg har sovet dårlig.

Så dessverre, mafiavirksomhet eller ikke: Skal du sove godt, så er dessverre dette en god investering.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Angående Hästens, så har de noen veldig rare instrukser. De hevder at du må rotere madrassen hver fjerde uke for å ikke ødelegge den.
Hvem orker å rotere en hundre kilos gigantmadrass hver fjerde uke?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Enig i at 90 lapper for en kontinentalseng er ganske stivt. På den annen side er jo seng noe man bruker mye, og som det kanskje svarer seg å investere i. Hvis jeg skulle velge mellom en forsterker til 90 k og en seng til 90 k ville jeg valgt senga.
Men det er veldig vanskelig å finne ut om det er noen objektive kvaliteter som henger sammen med pris her da. Litt samme problemet som med hifi; man risikerer å investere uhorvelig mye penger i null objektiv kvalitetsgevinst. For øvrig ville jeg heller ikke under noen omstendigheter brukt 90.000kr på en forsterker.

Det nærmeste jeg har kommet noe objektivt er Testfaktas laboratorietester, men så hevdes det av Madrasspesialisten at de ikke har noe for seg. De kan vel kanskje si noe om holdbarheten i det minste, siden de (angivelig) komprimerer fjærene tusenvis av ganger.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.602
Antall liker
10.133
Seng er (ved siden av høyttalere) det aller, aller viktigste vi kan kjøpe oss!
Jeg har prøvd meg gjennom toppmodeller fra IKEA, og Jysk (begge gode) opp til toppmodeller fra de kjente norske. Sistnevnte er dobbelt så dyre, og utgjør med det akkurat forskjellen på gode og fantastiske.
Synd at det ikke finnes objektive kriterier for måling av den beste senga, men for min egen del finnes ikke tvil; Jensen, Svane, Hästens, Wonderland, Dux etc... er alle high end, og det kjennes når man har dem i hus. Er det noe du ikke skal spare på, så er det seng. (og høyttalere).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men det er veldig vanskelig å finne ut om det er noen objektive kvaliteter som henger sammen med pris her da. Litt samme problemet som med hifi; man risikerer å investere uhorvelig mye penger i null objektiv kvalitetsgevinst. For øvrig ville jeg heller ikke under noen omstendigheter brukt 90.000kr på en forsterker.

Det nærmeste jeg har kommet noe objektivt er Testfaktas laboratorietester, men så hevdes det av Madrasspesialisten at de ikke har noe for seg. De kan vel kanskje si noe om holdbarheten i det minste, siden de (angivelig) komprimerer fjærene tusenvis av ganger.
Sant nok. Jeg har bare hørt via andre at Hästens er det beste de har sovet i, og merket har nok fått en litt sånn Rolls Royce merkelapp på seg. Jeg har iallfall aldri hørt noen si at Hästens er dårlig eller ikke verdt pengene. Men med de prisene blir det nok ikke Hästens på meg heller med det første.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg begynte å se på hotellsengene, de gangene jeg våknet og hadde sovet skikkelig godt etter å ha blitt jagd ut på et eller annet oppdrag med jobben, eller hadde tatt en overnatting helt frivillig. På de fleste madrassene der jeg hadde hatt en skikkelig god natts søvn stod det Jensen.

Kan selvsagt være fordi de hadde vunnet noen kontrakter med hotellene, men det finnes mye hoteller med andre senger som jeg ikke sover like godt i for å si det slik. Og de var aldri Jensen. Da var det mye random greier jeg ikke hadde hørt om før.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte en dyr jensen seng for noen år siden med 2delt toppmadrass. Den er i 3 etasjer der madrass nr 2 er hel og 1 og 3 er 2delt men er bundet sammen av et felles trekk. Som AndersR kjøpte også jeg to forskjellige fastheter. Dette virket som en god idé da, men sett i ettertid så bommet jeg. Med en 40 mm overmadrass så var jeg fornøyd med medium og kona var fornøyd med hard fasthet. For 2 år siden så investerte vi i ny (og dyr) overmadrass som er 110 mm tykk og dette resulterte i at begge madrassene under ble for myke. Jeg overtok konas harde madrass og måtte kjøpe en ny ekstra hard madrass til kona. Denne ble meget dyr siden vi kun skulle ha én og den måtte spesialbestilles.

Så det jeg har lært utav dette er å kjøpe mye hardere madrasser enn man tror man trenger siden dette kan kompenseres med ulike overmadrasser.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har vært på teltur og sover best på luftmadrass:D, hjemme er det nå Ikea som gjelder før det var det en Wonderland. Kanskje jeg skal prøve meg med en smal luftmadrass i dobbeltsenga:unsure:
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Da ble det til slutt Wonderland SL10. Pristilbudene var omtrent identiske (23k pluss frakt), så grunnlaget for avgjørelsen ble:
  1. Jensen Ambassadør har mange fans som elsker den, men også noen som misliker den sterkt. Dermed fremstår Wonderland som et tryggere valg.
  2. Den har justerbar fasthet i hoftesonen. Vet ikke om det har noen effekt i praksis, men igjen får det den til å fremstå som et tryggere valg.
  3. Den har delt overmadrass (takk for innspill).
  4. Trekket til Wonderland kan vaskes i vaskemaskin, mens Jensen sitt må leveres til rens.
  5. Wonderland Windsor som slo Ambassadør i Testfaktas laboratorietest er faktisk to nivåer under SL10, som i utgangspunktet er en dyrere seng. Igjen uten at jeg vet om det egentlig har noe å si i praksis, eller om Testfaktas test egentlig er god.
Jeg utelukket Bedre Nætter fordi de har så rævva markedsføring og Jysk fordi jeg ikke er trygg på kvalitet/holdbarhet. Kunne nok spart noen tusenlapper, men hvis den holder fem år i stedet for tjue så blir det allikevel et dårligere kjøp.

Men de fortjener litt tyn for å ha ulike modellnavn hos de ulike kjedene, synes jeg. Har ikke fått noe tillitsvekkende inntrykk av sengemarkedet.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.629
Antall liker
15.452
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her ble King Koil valgt fremfor alt annet. Aldri hatt et mareritt på tyve år. KK har holdt på siden 1890-tallet...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Medisinsk tilstand og egen anatomi er det du skal ta hensyn til..Her fungerer kun Tempur. Og det med to elektrisk justerbare bunner. Koster, men senga er det viktigste møbel du har. Og skal derfor ALDRI spares på… Koster den femti tusen, så gjør den det.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Har lest testar at Hästens har dårlege pusteegenskapar.
@I_L eit råd kan vera å tenka litt på det med seng i forbindelse med Norgesferie: Kombinera det med å finna ut av seng med hotellopphald. Hotellet kan kanskje før bestilling svara på kva merker og modell deira senger er. Så får du testa den.
Sidan god seng er viktig er det rart at god og uavhengig informasjon ikkje er lettare tilgjengeleg (har sjølv prøvd å finna ut av det med gode senger).
Kanskje det er gode testar av senger i frå (store) utanlandske sengeleverandørar, som ikkje har salgsledd i Norge. Men at ein kan få det sendt hit. Litt risikabelt og brysomt og eg ville definitivt kombinert dette med testing av aktuell(-e) senger i utlandet.

Ein ting som eg fant ut var at "luksus"-overmadrassar ikkje kan vaskast i vaskemaskin: Ein må gå på renseri. Slike overmadrassar vart dermed uaktuelt for meg.

Lykke til i leitinga, I_L.
Ønsker gjerne å lesa om kva du kjem fram til, og ønsker samtidig å takka deg for dine mange innsiktsfulle innlegg (gjennom din ekspertkompetanse innan DAC-ar, signalbehandling m.m.)

IKEA er eit imponerande firma, og det kan kanskje vera at dei kan framskaffa nyttig informasjon (utover det opplagte) om sine senger.
Hästens overmadrass er hestehår. Puster utmerket.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Nå har vel alt I_L gjort sitt gjennomtenkte valg.

Har hjemme en IKEA madrass vi for så vidt har vært godt fornøyd med de siste ti. Men, jeg har også hatt noen tjenestereiser med overnatting på hotell med Hästens senger. De hadde alle dette ekstra som er vanskelig å sette ord på, utover at man våkner opplagt selv om det ikke hadde vært mange timene. Litt spa.

Med tanke på at jeg i løpet av fem minutter klarte å krysse av for snarere 200K i ekstrapakker til siste bil så har jeg ikke sluppet tak på ideen om at neste gang går jeg for standard bil og Hästens seng. Ingen tvil om hvilken flest timer tilbringes i.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Nå har vel alt I_L gjort sitt gjennomtenkte valg.

Har hjemme en IKEA madrass vi for så vidt har vært godt fornøyd med de siste ti. Men, jeg har også hatt noen tjenestereiser med overnatting på hotell med Hästens senger. De hadde alle dette ekstra som er vanskelig å sette ord på, utover at man våkner opplagt selv om det ikke hadde vært mange timene. Litt spa.

Med tanke på at jeg i løpet av fem minutter klarte å krysse av for snarere 200K i ekstrapakker til siste bil så har jeg ikke sluppet tak på ideen om at neste gang går jeg for standard bil og Hästens seng. Ingen tvil om hvilken flest timer tilbringes i.
Britannia i Trondheim har Hästens. Vel verdt et besøk, både hotellet og sengen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
For min del er mitt (voksne) livs muligens lengste sammenhengende søvn bak i en av Forsvarets beltevogner mens den kjørte rundt. Så kanskje jeg burde kjøpe meg en slik å ha på soverommet? Nå skal det sies at jeg var jævlig trøtt da jeg la meg på en av benkene baki. Annen kandidat er da jeg fikk alle fire setene på midten i økonomiklasse i en jumbojet fra Luftwaffe fra Bangkok til Frankfurt og personalet var rause med alkoholen raskt etter takeoff for å få en rolig natt på jobben (var maks 50 pax i flyet) men det blir kanskje også litt i overkant dyrt å kjøpe seg.

Har sovet på IKEA i ulike varianter i over 20 år og sovet stort sett godt godt uten vondter. Samboeren har begynt å nevne ny seng så bør kanskje innse at man har blitt noe eldre og go large. Sånn sett en informativ tråd.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Medisinsk tilstand og egen anatomi er det du skal ta hensyn til..Her fungerer kun Tempur. Og det med to elektrisk justerbare bunner. Koster, men senga er det viktigste møbel du har. Og skal derfor ALDRI spares på… Koster den femti tusen, så gjør den det.
Tempur er interessant fordi de lager madrassene sine på en fundamentalt annerledes måte enn alle andre. Men de blir sjelden anbefalt for folk som ikke har ryggproblemer, ref. både Forbrukerrådet og Testfakta hvor de havner omtrent på sisteplass. Og jeg tror også at man bare kan kjøpe en Tempur overmadrass og bruke den oppå en annen seng hvis man får ryggproblemer eller finner ut at Tempur er greia, de har så vidt jeg vet relativt konvensjonelle sengebunner (correct me if I'm wrong).

Kvinneguiden har forbausende mye innlegg om senger, her er et par tråder om Tempur:

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Tempur er verdens mest avanserte senger. De gjør ting på eget vis, og er prototypen på hvorfor match er akkurat like viktig i absolutt alle deler av livet. Det du refererer til her, er ekvivalenten til den lydmannen som helt uten tankevirksomhet setter sammen anlegget sitt, basert på høyeste pris aleine, og tror han får verdens beste anlegg automatisk..det vet vi alle er så feil som det får blitt. FULL Tempur er eneste måte å få hele den opplevelsen på, da bruken av overmadrass derfra i annen seng alltid vil være et kompromiss som også blander inn egenskaper fra produsenten av ramme og andre deler i den sandwichen. Som IKKE er Tempur. Motormessig får de hjelp, dog..av svenske Linak. De produserer også til blant andre Permobil i Timrå..makers of this planet` s finest wheelchairs..Det bidrar til den utrolige holdbarheten. Jeg hater forresten for myke madrasser…ei blårutet Hestens er da helt drepen, tross oppi sekssifra pris. Og alle prisklasser er godt dekket inn av begge produsenter. Senga her er danskprodusert. Med en nypris på et halvt hundre tusen. Men så har vi den også resten av våre liv..Åpenbart dårlige kopier fra et annet-jysk- firma er det absolutt verste jeg noen gang har sovet i..Og så har ovenikjøpet de WELLPUR-sakene bare marginalt lavere priser enn verifisert Tempur😡 Tilogmed lakener får produsenten min spesialsydd- i Østerrike😎 Bedre enn noen hotellseng er de og..
 
Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.209
Antall liker
5.160
Angående elevasjonssenger har Bedre Nætter mange av disse til en ganske rimelig pris, og jeg har en 120cm elevasjonsseng fra Bedre Nætter fra før. Har vært fornøyd med den, den er god å sove i og kvaliteten virker ok.

Men som nevnt vil jeg ikke handle fra dem noe mer siden de har så shady markedsføring. Hvis du søker på "test av seng" eller tilsvarende på Google får du nesten bare opp reklamesider og falske tester som er laget av Bedre Nætter, feks den under. Og de har også en hel del andre "falske" sider som egentlig bare er reklamefronter for Bedre Nætter som sovgodt.no, kontinentalseng.no, sov-bedre.no...

https://www.seng.nu/no/kontinentalsenger-best-i-test/ (understreker at dette er en falsk test laget av Bedre Nætter).

Her er et par danske forum hvor dette også diskuteres:

https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=23&tid=903886
https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/kzqh6g
 
Sist redigert:
Topp Bunn