Semifinale 1/4 - avstemning for HFS sin nye logo

Hvilke 3 logoer liker du best?

  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo1.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo2.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo3.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo4.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo5.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo6.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo7.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo8.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo9.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo10.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo11.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo12.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo13.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo14.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo15.jpg[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo.png[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo1.png[/img]

    Stemmer: 0 0.0%
  • [img]http://www.hifisentralen.no/hfslogo/logo.gif[/img]

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
367
Antall liker
56
Jaxeed skrev:
At fleksibilitet er ønskelig er jo en selvfølge, men alt med måte. Denne logoen trenger ikke å forholde seg til på langt nær like mange eventualiteter som Sony, 3M. Denon osv. noe som betyr at det er færre begrensinger på utformingen. Hvis logoen neppe skal benyttes i 0,4mm bokstavhøyde er det ganske poengløst å legge opp til at dette skal være en forutsetning. Selv om det bør være god fleksibilitet trenger man ikke bli så konservativ at ingen grafiske kromspring er tillatt. Så litt mer åpen synes jeg man kan være enn å mene at logoen må ligge i samme gata som Sony og co.

I forhold til det menneskelige øyet og gjenkjennelighet spiller spørsmålet avansert kontra enkel en veldig liten rolle. Vi har like gode forutsetninger for å gjenkjenne Adidas logoen som Mona Lisa uten å måtte tenke oss nevneverdig om. Dahls Pils, Nitedals fyrstikker og Al Jazeera har masse detaljer i sine utrykk, uten at dette hemmer folks evne til å kjenne dem igjen. Vi oppfatter visuelle utrykk utrolig raskt og hvorvidt vi husker dem eller ikke har mer med inntrykket det gir enn hvor vidt det er enkelt eller avansert. Grunnen til at enkelhet i logoer er så vanlig har en langt mer tilforlatelig forklaring - vi synes ofte dette er mer visuelt tilfredsstillende nettopp på grunn av ryddigheten. Hovedproblemet med detaljrike logoer er at de lett blir kludrete i smått format.

Langt mer viktig for gjenkjennbarheten i et grafisk utrykk er egenarten. Hvis den ser ut som noe du lett kan forveksle med noe annet eller en ny versjon av noe du har sett tusen andre versjoner av, så er sjansene små for at du vil huske logoen og langt mindre forbinde noe med den. Hadde det florert med ”svusjer” før Nike kom med sin, så hadde den nok neppe slått like godt an uansett hvor fin du måtte synes Nike sin ”svusj” er. Hadde veldig mange puttet bokstavene inn i bokser hadde nok ikke BBC logoen vært like tidløs osv. Med andre ord, det handler mye om å tørre å være annerledes og gjøre krav på et unikt utrykk.

Det er også derfor jeg stiller meg så negativ til at man skal hige etter hva ”de store” måtte finne på. Skal man følge etter ”de store” kan du glemme egenarten, og da har man hvert fall tapt. Du kan si hva du vil om fagfolk og profesjonalitet – deres premisser for oppgaven er fullstendig annerledes enn de vi har her. Den oppgaven grafikerne til ”de store” fikk var skreddersydd de behov og forutsetninger som var lagt til grunn for konseptet og forretningsområdet. Selvfølgelig vet de hva de driver med, men dette er innen helt andre rammer enn de vi forholder oss til her. Gi meg gjerne 2 millioner og et halvt år, så skal jeg nok komme opp med noe like universelt og fleksibelt som disse logoene dere trakter etter. he he…

P.S. Utfordringen i å lage en enkel og effektiv logo ligger ikke så mye i det å gjøre det enkelt, men heller i det å gjøre det enkelt OG unikt uten å bryte balansen i utrykket. Alle og en hver kan lage en enkel logo, men færre kan lage en enkel logo med en egenart som skiller den ut på en visuelt tiltalende måte. Var kanskje litt nedlatende av meg å bruke ordet ”simpel” så tankeløst, men jeg har noen år på nakken som grafiker.
Vet ikke helt hva du argumenterer for eller imot.. Synes du at de logoforslagene som foreligger her er bra nok? Eller sier du egentlig akkurat det samme som meg, bare med litt andre ord? Jeg er i hvertfall ikke spesielt uenig i noe av det du sier her...
Jeg har ikke sagt vi skal ha en Nike svusj-logo, men at enkelhet og stilrenhet framfor masse forstyrrende og rotete dikkedarier er å foretrekke.
At vi ikke skal ha egenart i logoen har jeg heller ikke sagt. Det er klart vi skal ha det, men ingen av logoen så langt har vist noen egenart å snakke om. Om ikke amatør-preget er en egenart i seg selv, da..?
 

Jaxeed

Medlem
Ble medlem
10.05.2009
Innlegg
11
Antall liker
0
pp skrev:
Jaxeed skrev:
At fleksibilitet er ønskelig er jo en selvfølge, men alt med måte. Denne logoen trenger ikke å forholde seg til på langt nær like mange eventualiteter som Sony, 3M. Denon osv. noe som betyr at det er færre begrensinger på utformingen. Hvis logoen neppe skal benyttes i 0,4mm bokstavhøyde er det ganske poengløst å legge opp til at dette skal være en forutsetning. Selv om det bør være god fleksibilitet trenger man ikke bli så konservativ at ingen grafiske kromspring er tillatt. Så litt mer åpen synes jeg man kan være enn å mene at logoen må ligge i samme gata som Sony og co.

I forhold til det menneskelige øyet og gjenkjennelighet spiller spørsmålet avansert kontra enkel en veldig liten rolle. Vi har like gode forutsetninger for å gjenkjenne Adidas logoen som Mona Lisa uten å måtte tenke oss nevneverdig om. Dahls Pils, Nitedals fyrstikker og Al Jazeera har masse detaljer i sine utrykk, uten at dette hemmer folks evne til å kjenne dem igjen. Vi oppfatter visuelle utrykk utrolig raskt og hvorvidt vi husker dem eller ikke har mer med inntrykket det gir enn hvor vidt det er enkelt eller avansert. Grunnen til at enkelhet i logoer er så vanlig har en langt mer tilforlatelig forklaring - vi synes ofte dette er mer visuelt tilfredsstillende nettopp på grunn av ryddigheten. Hovedproblemet med detaljrike logoer er at de lett blir kludrete i smått format.

Langt mer viktig for gjenkjennbarheten i et grafisk utrykk er egenarten. Hvis den ser ut som noe du lett kan forveksle med noe annet eller en ny versjon av noe du har sett tusen andre versjoner av, så er sjansene små for at du vil huske logoen og langt mindre forbinde noe med den. Hadde det florert med ”svusjer” før Nike kom med sin, så hadde den nok neppe slått like godt an uansett hvor fin du måtte synes Nike sin ”svusj” er. Hadde veldig mange puttet bokstavene inn i bokser hadde nok ikke BBC logoen vært like tidløs osv. Med andre ord, det handler mye om å tørre å være annerledes og gjøre krav på et unikt utrykk.

Det er også derfor jeg stiller meg så negativ til at man skal hige etter hva ”de store” måtte finne på. Skal man følge etter ”de store” kan du glemme egenarten, og da har man hvert fall tapt. Du kan si hva du vil om fagfolk og profesjonalitet – deres premisser for oppgaven er fullstendig annerledes enn de vi har her. Den oppgaven grafikerne til ”de store” fikk var skreddersydd de behov og forutsetninger som var lagt til grunn for konseptet og forretningsområdet. Selvfølgelig vet de hva de driver med, men dette er innen helt andre rammer enn de vi forholder oss til her. Gi meg gjerne 2 millioner og et halvt år, så skal jeg nok komme opp med noe like universelt og fleksibelt som disse logoene dere trakter etter. he he…

P.S. Utfordringen i å lage en enkel og effektiv logo ligger ikke så mye i det å gjøre det enkelt, men heller i det å gjøre det enkelt OG unikt uten å bryte balansen i utrykket. Alle og en hver kan lage en enkel logo, men færre kan lage en enkel logo med en egenart som skiller den ut på en visuelt tiltalende måte. Var kanskje litt nedlatende av meg å bruke ordet ”simpel” så tankeløst, men jeg har noen år på nakken som grafiker.
Vet ikke helt hva du argumenterer for eller imot.. Synes du at de logoforslagene som foreligger her er bra nok? Eller sier du egentlig akkurat det samme som meg, bare med litt andre ord? Jeg er i hvertfall ikke spesielt uenig i noe av det du sier her...
Jeg har ikke sagt vi skal ha en Nike svusj-logo, men at enkelhet og stilrenhet framfor masse forstyrrende og rotete dikkedarier er å foretrekke.
At vi ikke skal ha egenart i logoen har jeg heller ikke sagt. Det er klart vi skal ha det, men ingen av logoen så langt har vist noen egenart å snakke om. Om ikke amatør-preget er en egenart i seg selv, da..?
Neida, har ikke forholdt meg spesielt til semifinalevinnerne her, bare tatt til ordet mot hva jeg anså som en noe poengløs negativitet. Det viktigste her er at man kommer fram til en logo flest mulig brukere er komfortabel med og kanskje til og med vil like å ha på t-skjorta si, ikke å etablere en ny norsk europeisk merkevare og vinne designpriser. Derfor forsøker jeg bare å belyse poengløsheten i å sture over hvordan "de store" som "har fagfolk som vet hva de gjør" til rådighet måtte finne på. Dette er faktisk revnende likegyldig i denne sammenhengen.

Om det så skulle komme frem at folket ønsker at hifisentralen skal representeres med en gul badeand, så fett nok sier nå jeg. Det er jo nettopp dette som er sjarmen med demokratiske designkonkurranser, ellers kunne man jo likegodt ha utnevnt et fagpanel isteden. Forslagene som gikk videre er da heller ikke dårlige, selv om det kanskje gjenstår litt arbeid før de er helt i mål.

At du foretrekker enkelhet fremfor masse dikkedarier er et veldig greit standpunkt og jeg sier deg ikke imot. Når jeg never egenart var dette mest for å understreke at det er viktigere aspekt ved en logo enn dens enkelhet. Altså motsier jeg det du virket å antyde om at enkelhet er en forutsetning for gjenkjenneligheten. Det er faktisk ingen direkte sammenheng. Var ikke noe mer komplisert enn som så jeg ville fram til der.
:D
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
367
Antall liker
56
Ja ok :)
Ikke sikkert badeand er så dumt..
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
22
Hva er galt med dagens logo ?, som dessuten betyr lite uansett. De nye forslagene ser alle ut som såpereklamer fra 30.tallet...
 
U

utgatt60135

Gjest
Sleiven skrev:
Hva er galt med dagens logo ?, som dessuten betyr lite uansett. De nye forslagene ser alle ut som såpereklamer fra 30.tallet...
Dagens logo har godt av fornyelse og CD-motivet får meg tilbake til 80-tallet eller noe sånt.

Det er jo bare amatører(bortsett fra en) som har levert forslag. Jeg synes vi har vært flinke av den grunn jeg..

Kjør på med neste da Høvding - dette tar så lang tid..
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
128
Sleiven skrev:
Hva er galt med dagens logo ?, som dessuten betyr lite uansett. De nye forslagene ser alle ut som såpereklamer fra 30.tallet...
Ikke denne:



mvh
 

eplehagen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
81
Antall liker
2
Imperial skrev:
Sleiven skrev:
Hva er galt med dagens logo ?, som dessuten betyr lite uansett. De nye forslagene ser alle ut som såpereklamer fra 30.tallet...
Ikke denne:



mvh
Neida. De ser ikke ut som såpereklamer fra 30-tallet noen av dem. Logoer i den tiden var tegnet for hånd, og mange var riktig fine.
Jeg mener imidlertid en logo skal gjenspeile bransje/produkt/organisasjon den representerer...
På eksepellogoen du har vedlagt: Vet du hva det betyr/menes med den "ballen" til venstre?
 

Lassern

Medlem
Ble medlem
02.01.2009
Innlegg
22
Antall liker
1
Lyngen skrev:
Sleiven skrev:
Hva er galt med dagens logo ?, som dessuten betyr lite uansett. De nye forslagene ser alle ut som såpereklamer fra 30.tallet...
Dagens logo har godt av fornyelse og CD-motivet får meg tilbake til 80-tallet eller noe sånt.

Det er jo bare amatører(bortsett fra en) som har levert forslag. Jeg synes vi har vært flinke av den grunn jeg..

Kjør på med neste da Høvding - dette tar så lang tid..
Jeg er redd det kan sås tvil om min amatørstatus :)
 

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
6.616
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
Jeg sparer min stemme til VU-meter logoen.
 
Topp Bunn