Selvmoderasjon og moderatorers rolle

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Noen som har gjort seg noen tanker om temaet?

Ser på et annet forum som jeg er medlem på, der sletter eller endrer moderatorene tilnærmet aldri innlegg som er skrevet og forummedlemmene er flinke til å si klart ifra i tråder som sklir ut.

Her på Hifisentralen forsvinner innlegg eller blir modererte over en lav tråd uten at den som har skrevet innlegget blir varslet.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det er ikke mye som blir fjernet eller moderert her, og når det først blir det så er det stort sett alltid med en svært god grunn. Liker du det ikke så finnes det mange andre forum.

Det er også stort sett medlemmene som sier ifra her på HFS, og det er veldig sjelden vi modererer uten at det har vært en eller annen form for reaksjon.

Mvh
Høvdingen

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
10
Her skal det iallefall ikke mye til før man blir bedt vurdere andre forum...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det var en litt ufin og uheldig formulering fra min side, men med tanke på hvor lite som faktisk blir moderert så blir jeg nok alltid litt irritert når folk indikerer at innlegg forsvinner i hytt og pine.

Jeg har faktisk mer forståelse for de som synes det blir moderert for lite.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Moderering er en fallskjerm for dem som trengs å beskyttes mot seg selv. Fordelen er at noen tar ansvar å opptrer som barnepiker, ulempen er at man kan gyve løs uten å tenke seg om, og nettopp av den grunn gjør det. Dersom man leser det man skriver og vurderer ting på egenhånd i værste mening før man trykker send vil jeg tro at man minsker behovet for moderering betraktlig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Det var en litt ufin og uheldig formulering fra min side, men med tanke på hvor lite som faktisk blir moderert så blir jeg nok alltid litt irritert når folk indikerer at innlegg forsvinner i hytt og pine.

Jeg er kanskje i mindretall som synes dere stort sett gjør en helt fin jobb? (imponerende mht at det er fritid)

Det «eneste» jeg kunne tenke meg er at dere i stedet for å fjerne innleggene, lar «ramma» på innlegget stå, evt sletter innholdet, og legger inn en merknad om at innlegget er moderert med henvisning. Det siste gjør dere i dag hvor kun deler av innlegget modereres.

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Høvdingen skrev:

Når det heter kommetarer og hjelp til forumet må det være lov å komme med innspill.

For å ha det klart, jeg synes moderatorene gjør en meget god jobb i sin egen fritid.
Det med at brukere sørger for moderering krever litt av brukerene så jeg sier ikke at det er aktuelt.

Nå i det siste har det vært tilfeller hvor innlegg som strider mot regelverket er fjernet og i den sammenheng blir også innlegg som er tilsvar på innlegget fjernet med kommentar fra moderator om at det er ryddet i tråden. For å ta et konkret eksempel kan en bruke tråden om "genialt trekk av de rødgrønne", i forbindelse med et upassende innlegg forsvinner flere andre innlegg som er et tilsvar på det upassende innlegget selv om de er i henhold til forumreglene http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48795.msg927480.html#msg927480. Moderator kommenterer med at det ryddet i tråden.

Det er mer en observasjon enn et problem for mitt vedkommende men jeg synes det er positivt at Høvdingen viser engasjement.

KJ sitt forslag virker veldig fornuftig i mine øyne, trådene det blir moderert i vil da fremstå som mer ryddige enn med dagens praksis.

Ser jeg formulerte meg dårlig i det første innlegget angående innlegg som blir moderert og beklager det.

J

J.J

Gjest
KJ skrev:
Høvdingen skrev:

Jeg er kanskje i mindretall som synes dere stort sett gjør en helt fin jobb? (imponerende mht at det er fritid)

Det «eneste» jeg kunne tenke meg er at dere i stedet for å fjerne innleggene, lar «ramma» på innlegget stå, evt sletter innholdet, og legger inn en merknad om at innlegget er moderert med henvisning. Det siste gjør dere i dag hvor kun deler av innlegget modereres.

mvh
KJ
+1

Det er veldig greit OG informativt å gjøre det på den måten.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det blir jo gjerne slik at enkelte innlegg totalt mister sin mening hvis vi tar bort et annet innlegg. F.eks. vil kritikk mot et innlegg som er borte ikke har sin hensikt lenger, og da blir disse også naturlig bli tatt bort. Det vil se rart ut om vi skal etterlate f.eks. 10 tomme bokser, og hele poenget er jo å få tråden til å se "normal" ut igjen.

Jeg skjønner forøvrig hva dere sier, men jeg er vel av den mening at 1 boks med moderators mening er rette veien å gå.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
36.678
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Jeg har blitt moderert!!!!!!!!
- eller; jeg har blitt bedt om å moderere meg selv, og det syntes jeg var veldig ryddig.

For selvfølgelig; alt vi skriver, og mange bilder som vises; kan hentes ut av sammenheng og misbrukes,
men det er ikke alltid man (ihvertfall ikke jeg) tenker over hvor mange skrudde folk som finnes der ute...

Det eneste som irriterer meg ved modereringen her: er at det hender JEG går glipp av å lese herlige runder med
personangrep og usakligheter, og dermed går glipp av en gapskratt eller fem - men det får jeg leve med..... ::) ;D

Moderatorene gjør en god (og utakknemlig) jobb), fortsett med det!

Vennlig hilsen

Morten

J

J.J

Gjest
Høvdingen skrev:
Det vil se rart ut om vi skal etterlate f.eks. 10 tomme bokser,
Nei.. Igrunn så ser det ikke rart ut - Alle vet at det på forumer så blir det moderert - og det er veldig greit å vise til dette - og hvem som har blitt det. Det skaper trygghet og det viser at dere gjør jobben deres. Det vises også med en kommentar ifra dere, men noe av konteksten blir allikevel borte med å fjerne alt.

På andre forum jeg er så vises det hvilke brukere som har vært innblandet (med tomme bokser) og det står at tråden er blitt moderert og et sted hvor det hvorfor.

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
502
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Høvdingen skrev:
+1

...og i god HFS-ånd måtte jo selvfølgelig også dette bli en tråd ::)

J

J.J

Gjest
larry skrev:
Høvdingen skrev:
+1

...og i god HFS-ånd måtte jo selvfølgelig også dette bli en tråd ::)
+ 1 til :)

Jeg er da ikke uenig at det blir moderert, og jeg ønsker oxo at det hadde vært flere moderatorer her så det hadde vært mindre fare for at ting sklir ut ... frem med det gule kortet om det blir en tanke varmt i diskusjonens hete...

Forebyggende er bedre en det å slette 10 innlegg for off topic eller person sjikanering..... F.eks

At det blir en tråd er vel ikke feil ... det betyr vel ikke noe mer enn at vi i det minste bryr oss :)

Topp Bunn