Selvkorrektur av skribenter ???

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
brand-x skrev:
Ang. din Accuphase så har du jo helt rett hvis de underspesifiserer i 8 ohm... Om det er noen regel uten unntak skal være usagt.. Men rent dynamisk bør jo ideelt sett, en stabil forsterker dobble for hver halvvering...
mvh
Kjell P.. :)
Da er jeg redd det ville endt med ustabilitet ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
samlanes skrev:
Du audiomix har sikkert avslørt mange dårlege forst,men ka er det som gjør at feks 300b låter vanvittig bra og måler så dårleg.(Er nyskjerrig)Hadde forøvrig blitt mere imponert om du hørte feilene først for så og bekrefte det med målinger ettertpå.(det var kanskje det du gjorde?)
Helsing arild.
Jeg har ingen annen forklaring på at mange 300B forsterkere låter bra enn at øret liker nettopp den lyden. I motsetning til "perfekte" transistorforsterkere som en kan bli veldig sliten av.
Det er ikke alle 300B forsterkere som måler dårlig da.
Måler alltid først for å se om ting henger på greip.
 
B

brand-x

Gjest
”Overdimensjonert strømforsyning”:

Til nå har vi sett på hva som er et minstekrav med hensyn til strømforsyning for å få ønsket/spesifisert effekt fra forsterkeren. Det vil alltid være en fordel om forsterkeren har en ”større” strømforsyning enn hva som strengt tatt er nødvendig for å kunne gi den spesifiserte effekten i 8 ohm. En forsterker på f.eks 2x70 watt i 8 ohm ( til sammen 140 watt) kan i teorien klare seg med en strømforsyning på bare 230watt. (60%virkningsgrad x 230watt =140watt lyd). I praksis er selv en 8 ohms høyttaler en vesentlig vanskeligere belastning for forsterkeren enn en ren 8 ohms motstand. Derfor vil det alltid være en stor fordel med en ”overdimensjonert” strømforsyning. Hvis i tillegg høyttalerne dine er 4 ohm, som mange høyttalere er, vil forsterkeren raskt miste ”pusten” ved ikke å ha overskudd til å drive dem på en god måte. I realiteten vil en forsterker som dette gi mindre effekt i 4 ohm enn 8 ohm siden strømforsyningen i forsterkeren tømmes fullstendig.

En god kvalitetsforsterker har gjerne en ”overdimensjonert” strømforsyning. Det vil si at forsterkeren har en strømforsyning som er dimensjonert til å øke tilgjengelig maks effekt når høyttalerbelastningen faller fra 8 til 4 ohm og videre til 2 ohms last. En forsterker med ”perfekt” strømforsyning (uendelig stor) skal kunne doble effekten når høyttalerbelastningen/impedansen synker fra 8 til 4 ohm og igjen fra 4 til 2 ohm. I praksis er dette sjeldent.

Hvis man f.eks tar utgangspunkt i en strømforsyning som kan trekke 500watt/VA kan vi med denne få en forsterker som kan gi til sammen ca. maksimalt 300watt med lyd (60%virkningsgrad x 500watt=300watt lyd).Ved å definere forskjellig spenning på sekundærsiden av strømforsyningen/transformatoren kan en 500watt strømforsyning brukes til å lage en relativt strømsterk forsterker på 2x70 watt( til sammen 140watt) i 8 ohm eller en strømsvak forsterker på 2x150 watt (til sammen 300watt)i 8 ohm. I det første eksempelet med en strømsterk forsterker (ofte skandinavisk) på 2x70watt i 8 ohm har vi bare brukt litt under halvparten av tilgjengelig effekt til lyd (140 av til sammen 300 watt) i 8 ohm. Denne forsterkeren har overskudd til å yte mer når høyttalerbelastningen fra høyttalerne går under 8 ohm. Forsterkeren som i utgangspunktet er oppgitt til bare 2x70watt i 8 ohm høyttalerlast vil da typisk ha et overskudd til å kunne gi ca 2x120-130watt i 4 ohm og ca maksimalt 2x150 watt i 2 ohm. Mange høyttalere er i dag i realiteten er på 4 ohm (selv om det ofte påståes 6-8ohm). Med den andre forsterkeren på 2x150 watt i 8 ohm har vi allerede nådd den maksimale effekten som strømforsyningen kan gi i 8 ohm. Hvis forsterkeren belastes hardere med f.eks 4 ohms høyttalere vil strømforsyningen tømmes fullstendig uten å kunne gi mer effekt. Resultatet vil bli en forsterker som har høy spenning og lite strøm slik at den mister kontroll og styring av basselementene når det spilles høyt.

Ved å kjøpe en forsterker med ”overdimensjonert” strømforsyning får man nesten dobbelt så mange watt som forsterkeren er spesifisert til å gi ved 4 ohms høyttalere. I tillegg får man ofte vesentlig bedre lydkvalitet og en forsterker som spiller med god kontroll og overskudd uten at strømforsyningen tvinges i kne når man spiller høyt.

Sitert Roar Moen Patos....

Gjelder konvensjonelle forsterkere og ikke Klasse-D.... :)

mvh
Kjell P.. ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det overstående er riktig med tanke på en forsterkers teoretiske "toppfart", hva dynamikk angår har det liten om noen innvirkning.



Mvh. RS
 
B

brand-x

Gjest
R.Solhaug skrev:
Det overstående er riktig med tanke på en forsterkers teoretiske "toppfart", hva dynamikk angår har det liten om noen innvirkning.



Mvh. RS
Hva mener du med hva dynamikk angår ?......Evne til å gjengi dynamikk har jo også med forsterkerens evne til å levere strøm ..... eller mener du noe annet ? :)

mvh
Kjell P..
 
B

brand-x

Gjest
Utdrag fra Testen av Krell kav-400xi..


To precondition an amplifier before testing, I run it at one-third power into 8 ohms for an hour. For an amplifier with a class-B output stage, this thermally stresses the amplifier to the maximum extent. To my alarm, after 15 minutes of driving 67Wpc into 8 ohms, the top panel of the KAV-400xi above the internal heatsinks was way too hot to touch, implying a temperature well above 60ºC; the chassis was also too hot to touch and smelled of hot insulation. More alarming, the distortion level, a good 0.05% when the amplifier was cold, had risen to 0.15% and was continuing to rise. Worried about the amplifier being damaged by thermal runaway, I concluded the preconditioning at that point

Summing up the Krell KAV-400xi's measured performance is difficult, as some of its odd behavior will not be an issue when it comes to playing back music at normal listening levels. It is also possible that our sample was defective, though the fact that both channels behaved similarly is evidence for that not being the case. But I would avoid pairing the amplifier with loudspeakers that drop below 4 ohms.
Krell Kav 400xi testet av Stereophile..

mvh
Kjell P.. :)
 
T

timc

Gjest
brand-x skrev:
R.Solhaug skrev:
Det overstående er riktig med tanke på en forsterkers teoretiske "toppfart", hva dynamikk angår har det liten om noen innvirkning.



Mvh. RS
Hva mener du med hva dynamikk angår ?......Evne til å gjengi dynamikk har jo også med forsterkerens evne til å levere strøm ..... eller mener du noe annet ? :)

mvh
Kjell P..
Stemmer Brand-X, men hurtigheten og størrelsen på strømforsyningen henger ikke nødvendigvis sammen. Og så kommer det jo an på om man snakker om dynamikk i form av evne til transienter, eller om vi snakker om dynamisk kontrast i roligere partier.


-Tim
 
B

brand-x

Gjest
Hvis man sammenfatter hva som er beskrevet om denne forsterkeren spesielt her hjemme, er det vel lov å påstå som jeg har gjort tidligere att det av og til ligger betydelige begrensinger også i prestisjeprodukter..... Som i særdeleshet blir unlatt i de fleste tilfeller... Mulig det er lett å la seg forlede av det "politiske" ståsted rundt hva som er allment akseptert..

mvh
Kjell P.. ;)
 
T

timc

Gjest
Jada. Jeg kommenterte bare den uttalelsen du hadde, ikke hva den var basert på .

Anngående 400xi så synes jeg den er helt elendig til prisen, men det vel på siden av diskusjonen.


-Tim
 
B

brand-x

Gjest
timc skrev:
Jada. Jeg kommenterte bare den uttalelsen du hadde, ikke hva den var basert på .

Anngående 400xi så synes jeg den er helt elendig til prisen, men det vel på siden av diskusjonen.


-Tim
Er forøvrig enig med deg ang. ditt forrige innlegg.. :)..... Men viser ikke "sterke" forsterkere nettopp denne egenskapen... i selskap med oppløsning...?

mvh
Kjell P.. :)
 
T

timc

Gjest
Til det vil jeg svare NJA.......Det kommer an på kombinasjoner tror jeg. Det fleste forsterkere fungerer best innenfor et begrenset område, så jeg tror ikke det kan brukes som en almenngyldig regel.

Ta rørforsterkere f.eks. De viser ofte veldig høy forvrengning ved lav utefekt. Type mW. Disse blir jo ofte parret med lettdrevne høyttalere. Da kan det kanskje, og jeg presiserer kanskje, ha noe for seg å ha en forsterker som ikke luffer avgårde på tomgang, men kommer over denne "terskelen". Så vidt jeg kan se så ligger den høyere for større forsterkere.


-Tim
 
B

brand-x

Gjest
Pass Labs xa160 ( testet 2003 )

To my surprise, given its bulk, the XA160 didn't meet its specified output power of 160W into 8 ohms. I checked both samples, which measured the same, then re-measured them using a Neutrik generator and an analog oscilloscope, in case there was some incompatibility between the Pass Labs and my Audio Precision System One. The result was no different.

Fig.3 shows how the XA160's measured THD+noise percentage changes with measured output power. (The wall AC voltage was 124V for these measurements.) The actual output power at clipping (defined as 1% THD+N) was 165W into 16 ohms, 118W into 8 ohms, 59W into 4 ohms, and 29W into 2 ohms. As I've said, the two amps measured virtually identically in this respect, meaning that this is unlikely to be due to a sample fault. [A subsequent e-mail from Nelson Pass concerned the fact that early samples of the amplifier suffered from a production error, resulting in the low maximum power. This has been corrected, Iw as told.—JA.]


The Pass Labs' measured performance left me scratching my head. Its massive construction, high heat output, and high price suggest a limitless delivery of watts—yet, assuming neither review sample was malfunctioning, the XA160 offers only moderate power. Its current-limiting of the clipping points is also something that historically has been regarded as a bad thing in a solid-state power amplifier. But like its highish output impedance, this is something that is more typical of tube designs, which might well go some way to explaining why MF felt the XA160 to sound like a tube amplifier.—John Atkinson

Jeg legger inn denne kun som illustrasjon.... Grundighet både avdekker og oppklarer ... ;)

mvh
Kjell P..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
timc skrev:
Ta rørforsterkere f.eks. De viser ofte veldig høy forvrengning ved lav utefekt. Type mW. Disse blir jo ofte parret med lettdrevne høyttalere. Da kan det kanskje, og jeg presiserer kanskje, ha noe for seg å ha en forsterker som ikke luffer avgårde på tomgang, men kommer over denne "terskelen". Så vidt jeg kan se så ligger den høyere for større forsterkere.
-Tim
Dette er jeg ikke helt med på.
Har du eksempler på rørforsterkere som oppfører seg slik: Høy forvrengning ved lave nivåer og mindre ved middels og høye.
Til de som er veldig opptatt av forsterkere som leverer masse strøm og dobbler effekten hver gang lastimpedansen halvveres:
Har dette noen stor betydning så lenge du ikke spiller med max effekt? Og det gjør vel ingen?
1 watt betyr i de fleste sammenhenger voldsom lydstyrke. Hvis en ikke har høyttalere med ekstrem lav følsomhet da.
 
T

timc

Gjest
Oppfører ikke alle forsterkere seg slik? Så vidt jeg har fått med meg så går det aller fleste forvrengningskurver nedover i starten for så å skyte i taket når forsterkeren når øvre "wattgrense".

http://stereophile.com/tubepoweramps/108vtl/index5.html



Er der ikke en tydelig U form på THD/Power grafen? Skal innrømme at den er liten når man ser på 16ohm tetrode og 8ohm triode.


Mulig jeg er på viddene men bør man ikke velge en forsterker men "U-bunnen" der hvor man har tenkt å bruke forsterkeren.




Til de som er veldig opptatt av forsterkere som leverer masse strøm og dobbler effekten hver gang lastimpedansen halvveres:
Har dette noen stor betydning så lenge du ikke spiller med max effekt? Og det gjør vel ingen?
1 watt betyr i de fleste sammenhenger voldsom lydstyrke. Hvis en ikke har høyttalere med ekstrem lav følsomhet da.
Det som er viktig er at den klarer å levere det som faktisk trengs til enhver tid.


-Tim
-Tim
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
timc skrev:
Oppfører ikke alle forsterkere seg slik? Så vidt jeg har fått med meg så går det aller fleste forvrengningskurver nedover i starten for så å skyte i taket når forsterkeren når øvre "wattgrense".
http://stereophile.com/tubepoweramps/108vtl/index5.html
Er der ikke en tydelig U form på THD/Power grafen? Skal innrømme at den er liten når man ser på 16ohm tetrode og 8ohm triode.
Mulig jeg er på viddene men bør man ikke velge en forsterker men "U-bunnen" der hvor man har tenkt å bruke forsterkeren.
Det som er viktig er at den klarer å levere det som faktisk trengs til enhver tid.
-Tim
-Tim
Du har rett når du refererer til Stereophile, men det er snakk om små forskjeller. Jeg vil ikke kalle det hverken U eller badekar. Hvis lyden ikke oppleves som bra ved lave effekter, må det skyldes andre faktorer enn en smule høyere forvrngning enn ved f.eks. 10 watt.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
timc skrev:
Oppfører ikke alle forsterkere seg slik? Så vidt jeg har fått med meg så går det aller fleste forvrengningskurver nedover i starten for så å skyte i taket når forsterkeren når øvre "wattgrense".

http://stereophile.com/tubepoweramps/108vtl/index5.html
Husk at grafen du viser til ikke er en ren graf over THD, men THD+N. Ved lavt nivå vil støygulvet påvirke resultatet i et THD+N plot.

Jan E Veiset
 
Topp Bunn