Selvbygget Mark Levinson JC2

MK II

Medlem
Ble medlem
28.10.2025
Antall liker
39
Sted
Lillestrøm
Jo, overskriften er riktig. Hadde bare lyst til og fortelle denne historien.
Det var på slutten av 80 tallet, vi var en gjeng ingeniører som jobbet på STK på økern.
En av kollegene fikk tak i kretskjemaet til JC2 forforsterkeren i et amerikansk HiFi blad. Vi tegnet og overførte kretsskjemaet til et kortlayout og siden vi jo jobbet på STK var det ikke noe problem og får etset et halvt dusin ferdige kretskort.
Komponenter hadde vi de fleste av i fabrikken med unntak av noen som vi bestillte. Så var det bare og sette igang og borre hull og lodde. JC2 er ikke verdens letteste og lage. For at den skal fungere må bl.a. transistorene matches mot hverandre, men med skikkeig målesutstyr er det kurant. Kabinett og brytere ble skaffet og alt satt på plass med wiring etc. Letracet fikset merking på frontpanelet.
For og gjøre historien kort, kom dagen vi skulle teste om dette var velykket eller ikke og koblet oss på en skikkelig poweramp og platespiller Jeg husker jeg spent satte på Mornin Mr. radio med Al Jarreau...... og det låt veldig bra!
Jeg brukte denne forsterkeren sammen med en Tandberg 3036 MK2 i årevis. Av div grunner ble anlegget lagret en eller annen gang på 2000 tallet pga bytte til noe mer uptodate. For noen måneder siden tenkte jeg at jeg jammen skulle se om det fremedeles var lyd i de gamle greiene. Faktisk virket det fremdeles, men ved direkte sammenligning med mitt nåværende Denon hørte jeg lett at de ikke var på samme nivå lenger. Ikke så rart etter så mange år. Det er nok en god del komponenter som bør byttes og kretser som må justeres.

JC-2.jpg

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.664
Torget vurderinger
12
Elma 04, Philips MKS OG Roederstein filmkondiser. Finfint

Topp Bunn